Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, det høres ekstremt mye ut, det er jeg enig i, men kan vi lure vekk 6000 kr eller mer til utleie og han får veldig lite skatt på renter så blir det faktisk ikke så ille synes jeg. La oss si vi tar 25 års annuitets lån med 7% rente i første omgang, det blir jo ca 26 000 kr i mnd, så minus 6000 i utleieinntekt = 20 000 for oss. Om jeg ikke har regnet helt galt ut nå (og det har jeg vist ikke i følge en annen her) så vil vi etter skatt om noen år sitte igjen med ca 58 000 kr pr mnd dersom vi har så stort lån og det blir 38 000 etter huslånet er borte. Billån vil vi ikke ha i starten i hvertfall siden vi kjøper ny bil nå og skal ha den i 8-10 år, men må vel beregne ca 4000 i studielån pr mnd, da har vi 34 000 kr igjen. Så blir det strøm, forsikringer, barnehage/SFO, evt busskort osv av faste løpende utgifer, la oss si det kommer på 14 000 pr mnd (og da føler jeg at jeg tar veldig godt i), 20 000 kr igjen til mat, bensin, klær, sparing osv pr mnd. Er vel ikke SÅ ille det vel? Er vesentlig mye mer enn det vi har pr i dag i hvertfall...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har en inntekt på 900.000 kr tilsammen, og et total lån på 2,4 mill (huslån, studielån og billån) og det greier vi fint. Men merker at renten har gått opp i det siste. VI har nå kjøpt oss hus som gjør at vi må øke gjelden til 2,8 mill og vi gruer oss. For det kommer til å merkes på økonomien og banken sa at det var ABSOLUTT grense for godkjent lån for oss. Husk at jo flere barn man har så mindre penger får man i lån, for det er dyrt å ha barn.

Kan ikke skjønne at noen greier 4 mill i lån på samme inntekt som oss iallefall!

Skrevet

Men, se på det regnestykket jeg satt opp rett over her da. Synes ikke det så så veldig uoverkommelig ut? Hm nei, vi får tenke på det, er jo uansett noen år til og mye kan skje innen den tid :-)

Skrevet

Jeg ville dratt innom en bank. De har kalkulatorer som er veldig spesifikke, hvor renter, skatteprosent etc blir tatt i betrakning. I tillegg fradrag for barn etc. Der får man opp til slutt om du sitter med pluss eller minus i mnd og evt hvor mye. Man får ikke lån uten at denne går i null eller pluss..

Skrevet

Nei det vet jeg :-) Men har inntrykk av at vi generelt bruker veldig lite penger i forhold til hva mange andre gjør, vi har vært igjennom den lånekalkulatoren to ganger nå, senest når vi søkte om økt lån i januar pga bilkjøp nå i neste uke (tok tid å få bilen ja!) og det stemmer jo bare ikke i det hele tatt for oss med hva forbruk er. Bruker jo bare halvparten av de den kalkulatoren regner ut på mat, bensin, ikke noe på fritidsaktiviteter osv, hehe... Vi har et veldig godt forhold til banken vi bruker nå egentlig, så tror kanskej vi vil kunne få endel lån. 4 mill var nå uansett å ta godt i da altså, men skal vi ha slikt hus som vi vil ha bør vi nok beregne en 3,5 mill i lån i hvertfall, minst! Men som sagt, da blir det med utleieleilighet og det hjelper jo godt på økonomien.

Skrevet

Vi sitter igjen med ca 25.000,- når lån\regninger\strøm\komm.avg etc er betalt, og det går med. Det er alltid ekstra bursdager, veiavgifter, noe galt med bilen, turer, nye vinter\vår\sommer klær, ferier, vaskemaskin ryker etc. etc. Det høres jo mye ut, men det går i aller høyeste grad med, og vi har et barn.

Og regner med at utgiftene på ham bare vil øke de neste årene, hvor fritidsutstyr, turer med evt. idrettslag osv osv. kommer i tillegg.

4 mill. er MYE i lån.. Men, nå er jeg skeptisk til å låne masse penger i utgangspunktet..

Skrevet

Spør du meg høyres det heilt vanvittig ut. Husk at leigeinntekter ikkje er stabile og at renta kan stige vesentleg.

Er det ikkje rekkehus eller andre rimelegare bustadar til sals der de ynskjer å flytte?

Skrevet

Joda, jeg ser den, men nå tror jeg kanskje jeg tok litt hardt i med faste utgifter og da inkluderte jeg faktisk veiavgift og litt uforusette avgifter (vi har et budsjett vi følger nå av utgifter som inkluderer litt uforutsette ting, tok det og plusset på 6000) og lønnen vår vil jo stige gjevnt slik som hos alle andre. Vi bruker lite penger generelt. Hm, nei, tiden vil vise. Vi får bruke disse årene på å spare, undersøke priser, prute osv så får vi se hva vi får til :-) Jeg er evig optmist, så jeg tror det går om vi vil! hehe...

Skrevet

Jo, men ikke med nok soverom til alle ;-)

Dessuten har vi lyst å bygge. Har bygget hus før og nå vet vi hva som må til, hvilke feller vi bør unngå osv. Fordelen med å bygge selv er jo også både at vi får det 100% som vi vil ha det og at et nytt hus ikke krever noen form for oppussing de første årene og minimalt med vedlikehold de første 10-20 årene, kan legge inn mye snacks som koster litt der og da, men som er billig i drift som vannbåren varme osv, vi har mye mindre utgifter med vår 3 år gamle enebolig enn f.eks mammasom har ett litt eldre rekkehus som er endel mindre enn vårt hus. Men som sagt, vi bare drømmer litt vi nå, har jo ikke sagt at dette er noe vi må eller kommer til å gjøre, men lov å tenke på det og høre hva andres erfaringer er :-)

Skrevet

Tror rett og slett det er snakk om prioritering jeg... Jeg forstår de som vil bo billig og bruke pengene på moteklær, sydenturer, fest og morro, men når en ikke har til begge deler må en velge.

Vi har valgt å bruke mye penger på bolig, for oss er det viktig. Vi bruker ikke mye penger på oss selv, er mye hjemme og fokuset vårt er på familien. Så for oss er et stort hus med god plass til ungene og vennene deres viktig. Vi har ikke 4 mill i boliglån, men vi har nesten 4 ganger inntekten vår i gjeld og det uten utleiemuligheter. Vi har det helt greit, men har ikke mye til overs. Vi har til god mat, solide klær og litt ekstra på bufferkontoen så vi ikke velter hele økonomien hvis bilen må på verksted eller vaskemaskinen ryker...

Men innrømmer likevel at jeg av og til blir litt lei, kunne ønske jeg kunne både gå til frisøren og kjøpe meg en bukse samme måneden uten å få minus på kontoen liksom, for vi har ikke så mye å gå på.

Tenk dere godt om, jeg angrer ikke på valget vi har tatt, men ønsker likevel at vi hadde litt mer å rutte med. Når vi nå prater om å få en unge til er økonomi en viktig del av diskusjonen og det synes jeg faktisk er litt trist. Men jeg er så fornøyd med huset mitt, med masse plass til ungene, familie på besøk osv.

Skrevet

Tror kanskje vi tenker litt likt ja. Vi har jo og 3 barn og er åpen for ett barn til selv om det ikke frister akkurat nå og vil gjerne at alle barna skal få hvert sitt rom og ha god og stor stue og kjøkken med masse god plass til barnas venner og familie. Vi (jeg egentlig) liker å reise litt, men vi er begge veldig hus-kjære og lite opptatt av mote osv. Som dere er hus viktig for oss fordi vi oppholder oss mye i huset og bruker mye tid sammen med bara i det og utenfor det. Vi har ikke tatt noen valg enda, men vi tenker, planlegger litt fremover og drømmer :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...