Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg på rundt 4 mill +/-, + evt innteketer på utleie og litt studiegjeld eller billån i tillegg. Hvor mye tjener deretilsammen på 1 år? Hvor lang nedbetalingstid har dere osv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, skulle akkurat til å svare da jeg leste tråden mer nøye.... vi har nemlig mer enn nok med å forsvare et lån på 1.2 :s

Skrevet

Hehe... Ikke noe jeg ønsker meg akkurat, men vi vil gjerne flytte nærmere familien etterhvert og vurderer å bygge fremfor å kjøpe, men tomt + hus = svinaktig dyrt, så prøver bare å regne litt på det ut i fra forventet inntekt om et par år, hva vi kan trekke i fra på skatten osv og lurer meg på om vi muligens faktisk kan klare det uten å bli helt loppet. Kanskje. derfor jeg vil se om noen nadre har såpass lån og hva de evt tjener samlet :-)

Skrevet

Har du tatt en titt på bankens hjemmesider? Der er det ofte lånekalkulator der du kan legge inn div faktorer. Fokus har også budsjettsider på "din økonomi".

Skrevet

*grøss*

4 mill... Det er å bo seg ihjel det for oss... Og vi synes vi har god råd og grei inntekt:(

Men det er jo sånne summer dere må ut med for å få bo der du nevnte i går har jeg skjønt:(

Må dere bo der da? Her får du boliger i den størrelsen til en noe billigere penge (dog ikke mer enn millionen lavere)

Og der Selfangerkjerringa bor er det sikkert enda billigere!

Skrevet

Ja,jeg har skikket på dem, men får det liksom ikke helt til å stemme. Man skal jo føre opp det man betaler i renter på et år og om jeg fører alt på mannen (siden han tjener mest) så ender han opp med en skatteprosent på bare 18,7% og det virker jo helt snålt, men ja takk gjerne for da vil han dra inn ca 34 500 netto minst (antagelig endel mer, kanskje rundt 40 000 etter skatt) pr måned + det jeg drar inn som vil være ca halvparten av det han får i starten og mer etterhvert. Jeg vil jo ikke få noe særlig fradrag da. Men det høres liksom helt surrealistisk ut, kan ikke tro at det skal gå an at han betaler SÅ lite i skatt?

Skrevet

jepp - i Selfangerland er det omtrent gratis for tomter (tror det ligger på ca 1-300 000), og du kan få eneboliger på ca 150m2 for ca 1.4 mill.

Skrevet

Vi bor i en mellomstor enebolig nå ca 1,5 time unna familien. Verditaksten på den er på rundt 2,7 mill, men vi har griseflaks om vi får solgt den for mer enn 1,5 mill for å si det slik... Og vi har jo lån på den også + at vi utvidet lånet fordi vi måtte ha ny bil (som kommer til uken, jippi!!). Vi savner bare familien så veldig, nå har vi bodd 10-11 mil unna i 5 år, og 10-11 mil er jo ikke allverden, men langt nok. Og vi savner "sivilisasjonen" litt mer også. Har vurdert Lindås kommune og.

Skrevet

Er ikke det en litt falsk omregning? Man får jo skattefradrag når man betaler renter på huslån, men det kommer i etterkant og ikke fortløpende. Dvs du betaler 36 (?) % skatt som vanlig, men får fradrag når ligningen skrives pga høye renteutgifter på boliglån.

Eller tar jeg feil nå?

Skrevet

Mjo, jeg er ikke sikker, tror vi betaler fortløpende mindre skatt nå, men vet ikke sikkert. Jo, må jo være fortløpende, ellers hadde vi jo fått igjen 80 000 på skatten hvert år nå og det stemmer jo ikke, samme med alle andre folk.

Om du ser på skattekalkulatoren, så skal man føre opp inntekt, det man betaler i renter på et år, evt fradrag, formue osv ogdet var det jeg førte inn og vips, han endte med en skatteprosent på 18,7%... Og jeg på 30,1%.

Skrevet

Vi har huslån på 4,2 mill....Jepp, så heldige er vi ;-) Skal sies at vi sliter med å få solgt leiligheta vi bodde i før vi flytta til dette huset, og 700.000 av lånet er altså på leiligheta. Dvs forsvinner når vi en dag får solgt den.

Fordi vi har så sinnsykt stort lån betaler min kjære kun 15 % i skatt, så det stemte nok det du regna ut på bankens nettsider. Han tjener 420 000 i året, jeg ca halvparten. (Dvs jeg har ingen jobb å gå tilbake til når permisjonen er over, men får ca 200 000 i foreldrepenger.)

Skrevet

Glemte å si at JA, vi har dårligere råd enn før, men vi greier oss fint ;-) Mat på bordet, litt nye klær i ny og ne, vi har til og med råd til å gå på kino ;-D

Skrevet

Tuller du? Er det virkelig sant?

Oi!!! Da kan vi faktisk seriøst vurdere dette vi da! Om vi får en samlet inntekt på ca 55 000 - 60 000 kr i mnd etter skatt så blir det jo "null" problem å takle et huslån på 4 mill, spesielt ikke om vi har utleieleilighet og tjener litt på det også. Nei, dette høres helt uvirkelig ut for meg altså, hehe... Tenker som så at de første 5 årene trenger vi jo ikke så mye ekstra å rutte med pr mnd heller og lånet vil jo gå nedover litt og litt og inntekten vår litt og litt oppover, er jo først når guttene våres begynner å nærme seg tenårene det virkelig vil bli mer dyrt å ha barn. Nei uff, kan ikke tenke på dette nå, det er liksom bare en stor og uvirkelig drøm dette for oss :-)

Skrevet

VI vurderer det samme som dere, så jeg snikleser bare tråden din. Bor i en liten leilighet i sentrum nå, og med nr 3 under planlegging trenger vi på sikt mer plass. Jeg drømmer om en enebolig i sentrum av Bergen til 2,3:)

Skrevet

He he, tuller ikke med deg! ;-) Synes det høres ut som dere greier dette fint jeg.....Glemte også å si at vi leier ut vi også, 5500 ekstra i måneden der. Ønsker deg uansett lykke til i jakten på drømmen ;-)

Skrevet

Tusen takk for det!

*løpe inn påfinn.no for å sjekke tomter* Hehe...

Å, nå skal jeg jammen meg finregne litt her på dette og tegne litt skisser til drømmehuset, jeg ser det klart for meg inni hode, men å få det ned på papir er det værre med ;-)

Erterposen: Du skal nok lete lenge for å finne en stor enebolig i sentrum til 2,3 mill, hehe... Men lov å drømme ja. Kom litt lenger ut i strøket med oss da vel!

Skrevet

hehe..så fram til at vi ikke tjener 2 mill til sammen i året så hadde det aldri vært på tale å had så stor gjeld.... 1,4 (totalt)holder for vår del ja...liker å ha grei og romslig økonomi.... Vi tjener til sammen ca 500-550 000 (netto)...

Skrevet

Ehh 4MILL? jo hvis en har litt egenkapital, høytlønnete yrker/jobber eller en arv så kan det jo gå bra og at man kan leie ut.. Men kun lån på 4mill kan bli dyrt. Særlig renter.. kan ikke så mye om sånt;) vi har 1,3 og bor like utenfor en by der vi jobber. Solgte leilighet i byen og flytta lenger ut i en stor enebolig. Vi har 2biler og jeg har litt studielån i tillegg. Men vi har god råd fordet. Inntekt tilsammen er 850000. søstra mi + faren min bor ca 6mil unna. Ikke noe problem føler jeg. Mora mi + min andre søster og mann + svigerfamilien dems bor rett borti her. Det er godt. Så skjønner at dere vil nærmere. Men for en sånn pris hadde jeg tenkt meg godt om i disse tider.. Men har dere god fast inntekt, og kan leie ut så kan det jo gå. Snakk med banken! Kjedelig å bo seg ihjel også:)) Det er gjør i allefall ikke vi.

Skrevet

he, he....evig optimist:) Må vel ut, men trives veldig godt i sentrum. Mye ting som skjer for barna, fine naboer og så har vi hytte til helgebruk. Hm...får se.

Skrevet

Vi har ca 3,2 mill i huslån + 200 000 i studielån. Tjener tilsammen 1 mill i året og vi klarer oss fint! :)

Skrevet

Ja jeg vet, men så teneker vi som så at vi har aldri slengt rundt oss med penger, er faktisk ikke vandt med å ha romslig økonomi, så nå vi trenger ikke så enormt mye å rutte med pr måned og skatteprosenten faller jo tydeligvis drastisk om en har mye rente. Ingen av oss er lykkelige her vi bor nå, ikke egentlig, mannen er faktisk litt smådeprimert pga bosted akkurat og det er jo ikke bra. Vi har overhode ingen familie rundt oss her, kun venner, så blir jo veldig lite kontakt med besteforeldre for barna siden de sjeldent kommer til oss og vi ikke oerker å bruke hver eneste helg til besøk, ukedagene utgår jo med 1,5 times kjøring hver vei... Så vi må vel veie alt litt opp mot hverandre. Men vi får se, blir uansett 3-4 år til tror jeg og da skal vi spare skikkelig først :-) å er det vanskelig å spå fremtiden, men tror vi vil ligge på samlet inntekt på ca 850 000 -900 000 om 3-4 år.

Skrevet

Synes 4 mill høres enormt mye ut!! Hadde jeg aldri tort.

Vil heller leve og leve romslig, enn å bo meg ihjel med nøktern økonomi.

Synes det høres ekstremt mye ut!

Skrevet

Tja, vi har 2 mill i lån i banken, og 400 000 i fellesgjeld. Da betaler vi i underkant av 17 000 i måneden. I tillegg betaler vi 2000 hver i måneden på studielånene våre. Og så kommer jo strøm og bilhold og alle slags andre regninger, barnehage mm.

Vi tjener 700 000 i året og hadde ikke hatt råd til noe større lån. Vi spinker og sparer ikke, men jeg vil ikke påstå at vi har det romslig akkurat.

4 millioner i lån høres helt vanvittig ut med mindre dere tjener veldig godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...