Eve Dallas Skrevet 21. mars 2008 #1 Skrevet 21. mars 2008 Datteren vår har sittet fremovervendt fra hun fikk sete nummer to, og jeg må få si at jeg aldri(ja faktisk) har sett et bakovervendt sete i noen bil jeg. Bortsett fra babysete. Så hvor befinner dere som har disse bakovervendte setene dere henne?
ツツPhunk har 2 herligeツツ Skrevet 21. mars 2008 #2 Skrevet 21. mars 2008 På ALLE barneutstyrsbutikker, og noen bilutstyrsbutikker.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 21. mars 2008 #4 Skrevet 21. mars 2008 Vi har bakovervendt, og besteforeldrene har bakovervendt sete i sin bil, så da har du i alle fall 2 biler å se etter.
LegallyBlond Skrevet 21. mars 2008 #5 Skrevet 21. mars 2008 Da kan du ikke ha sett godt etter hverken i andres biler eller i butikker som selger bilseter (men de bakovervendt setene står forover i butikken så er ikke så lett å se forskjell når man bare ser på rekkene med seter =)). Men nå er det jo skummelt mange som velger å sette barnet framovervendt selv når man faktisk vet hvor mye tryggere det er med bakovervendt, så stemmer sikkert at du har sett mange med framovervendt sete.
Eve Dallas Skrevet 21. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2008 He he, ja man kan jo nesten begynne å lure på om folk lyger på seg dette bakovervendte setet de skryter sånn av, men jeg har som sagt aldri sett det. Har t.o.m tatt meg i å glo inn i biler for å sjekke.. Lettere sykt, men men!
Gemini77 Skrevet 21. mars 2008 #7 Skrevet 21. mars 2008 HVor i all verden bor du? I barnehagen til lillegutt så er alle setene bakovervendt i bilene. Hos de som har barn som er like gamle som lillegutt vel og merke. Han er 2 år. Syns jeg ser masse bakvoervendt. Spørs jo hvilken aldersgruppe det er på barna i bilene du ser inni da!
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #8 Skrevet 21. mars 2008 Jeg bor i Bergen... Vi har HTS Izi Combi til minstemann, og det kan stå begge veier. Han sitter bakover foreløpig (er 14 mnd) Ville da være en idiotisk ting å lyge om?
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #9 Skrevet 21. mars 2008 Nå ser ikke jeg inn i andre sine biler, for jeg er ikke så himla opptatt av hva andre gjør. Men når vi kjøpte sete nr 2 til eldstemann så fikk vi omtrent ikke "lov" å kjøpe fremovervendt sete til han Dette er 5 år siden, og jeg trodde det var noemalt å snu dem jeg da hehe.. Så etter det har vi hatt bakovervendt, fordi selgeren skremte oss med et dukkehode haha.. (han på 5,5 sitter fremover nå da men)
UnePune äntligen hemma! Skrevet 21. mars 2008 #11 Skrevet 21. mars 2008 Jeg heller ser aldri noen med bakovervendte seter utover første setet...synes det er litt rart. Men regner med at folk rett og slett ikke er opplyste om det?! Hadde jeg ikke hengt så mye på nettet, hadde jeg nok ikke funnet ut av det jeg heller =P Også spørs det jo mye på de som selger utstyr da...mye dårlig opplæring rundt om kring trur jeg! Ofte er det vel litt billigere med fremovervendte seter også...
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #12 Skrevet 21. mars 2008 Ja, sier det samme til deg som er så lite opplyst...
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #13 Skrevet 21. mars 2008 Jeg er faktisk litt enig med HI, har mange venninner med barn og sett maaaaange biler med barneseter i, og ca 90% av nummer 2 setene står fremovervendt... Desverre. Men det er endel som har bakover også. Vi har BeSafe izi Kid og det satt 3 årigen bakovervendt i til han var 3 år og 4 mnd :-)
Tommage♀♂ Skrevet 21. mars 2008 #14 Skrevet 21. mars 2008 Jeg har begge mine bakovevendt, og tror muligens jeg har sett en annen bil med bakovervendt sete fra 9 kg og oppover. Og ja, jeg ser etter, for det er litt morsomt å se om det er en dibber eller ikke, hehe;) Men seriøst, tror det er mye uvitenhet ute og går. Jeg visste ikke om at det var best (eller at det fantes) bakovervendte seter før jeg leste det på dib. Da vi kjøpte det første setet fikk vi opplyst om at det var det som var anbefalt (besafe izi combi), ,men andre gang gikk selgeren en rundgang over alle de fremovervendte setene før jeg sa hva jeg ville ha.Og da fikk jeg opplyst om at det var jo mye dyrere da. Trygg trafikk burde hatt en landsdekkende kampanje gjennom tv, radio, avis/ukeblader!
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #15 Skrevet 21. mars 2008 Ta deg en tur til sivilisasjonen - der er det plenty av bakovervendte bilseter for barn utover "det første setet"!! :-)
♥Snulder Skrevet 21. mars 2008 #16 Skrevet 21. mars 2008 I klassisk Dib-stil får HI spydige kommentarer for noe hun faktisk ikke kan noe for... Jeg har gjort samme observasjonen her jeg bor... svært få med barna bakovervendt i sete nr. 2. Og det har neppe noe med sivilisajson å gjøre...
1kar&1møy&meg™ Skrevet 21. mars 2008 #17 Skrevet 21. mars 2008 er enig i at det er sjelden og se i bilene til foreldre. I barnehagen har jeg vel sett to biler utenom meg som har bakovervenst sete nr 2. Litt betenkelig egentlig. Barna er det mest verdifulle vi har og det er så idiotisk å tenke det skjer ikke oss. Har iallefall hørt på forskningen og skal ha jenta mi bakovervendt så lenge som praktisk mulig.
Snart 3 vakre prinsesser Skrevet 21. mars 2008 #19 Skrevet 21. mars 2008 Syntes jeg for det meste ser bakovervente jeg. Men nå glor jeg ikke så mye etter. Folk får gjøre hva de vil. Derfor bryr jeg meg mest om meg og mitt.
Sylteflesk Skrevet 21. mars 2008 #20 Skrevet 21. mars 2008 Vi har bakovervendt sete nr 2. Men bilen står mest i garasjen da, er kanskje ute og kjører en tur maks en gang i uka ... Kanskje derfor du ikke ser oss. Kjører mye T-bane og buss da - og triller en del. Men hun sitter for det meste forovervendt i vogna :-)
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #21 Skrevet 21. mars 2008 Det er nok for få som bruker bakovervendt sete. Også i barnehagen der vi har ungen så er det kanskje mellom 10% og 15% av bilene som har bakovervendte seter for barn mellom 2 og 4 år. Det skyldes nok en kombinasjon av manglende kunnskap og dårlig plass i bilene. Vi har HTS Besafe seter som er bakovervendte og i begge bilene våre begrenser de hvor mye forsete kan justeres, og i den ene er det vanskelig å få ungen inn i gjennom døra fordi seteryggen er langt bak i forhold til døra. En annenting med bakovervendte seter er at de ofte er kompliserte å montere. HTS-setene våre tar meg to minutter å montere forovervendt(kombiseter) og ti minutter bakovervendt.
aanonym Skrevet 21. mars 2008 #22 Skrevet 21. mars 2008 De selges overalt dere barneutstyr selges. Storebrorpå 7 år hadde en slik stol, Acto Graco. Han satt bakovervendt til han ble for tung da han var drøyt tre år. Minstemann skal helst sitte bakovervendt til han er fire, men vekten er vitkigere enn alder.
aanonym Skrevet 21. mars 2008 #23 Skrevet 21. mars 2008 Vi hadde en bitteliten japansk bil frem til storebror var 3 år, det gikk utmerket å montere Acta-stilen, i alle fall. Så dårlig plass i bilen er en skikkelig dårlig unnskydning. Bortsett fra det tror jeg HI og mange andre leter etter ett eller annet for å lette sin egen samvittighet - "det er jo mange andre som ikke bruker bakovervendte bilseter". Det er jo tydelig at HI her egentlig VET at barn skal bruke bakovervendte seter - men velger likevel å sette barnet forovervedt. Forstå det den som kan.
solstråle69 Skrevet 21. mars 2008 #24 Skrevet 21. mars 2008 Enig med deg. Veldig sjelden jeg ser at bilsete nr. 2 er bakovervendt, selv i bhg her. Jeg kikker også... :-)
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #25 Skrevet 21. mars 2008 Vi er her! Og jeg tror du har et poeng i at du sjelden ser bakovervendt sete nr. 2. I min bil er det 2!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå