Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #1 Skrevet 19. mars 2008 Det blir stadig vekk startet tråder der hvor folk spør hvor mye andre har gått opp i vekt. Det er jo naturlig å ville sammenligne med andre, men det som irriterer meg er at det ofte utvikler seg til å bli til slankekonkurranser der folk skryter av hvor mye de har gått ned. Det er ikke sunt å slanke se under svangerskapet, og heller ikke å fokusere så mye på vekt. Man burde heller tenke på å spise sunt og variert, følge retningslinjene fra matportalen. no for gravide og generelt holde seg i form. Jeg ser aldri noen som innrømmer at de har gått opp mye i slike tråder, for de vil selvsagt ikke skrive inn. Jenter er som kjent jenter verst, men denne utviklinga er jeg drittlei av. Og nei- jeg er ikke overvektig sjøl! Det er ikke derfor jeg skriver det her. Jeg synes bare at folk må kunne klare den naturlige vektøkninga svangerskapet faktisk fører med seg, og sette ungens helse foran sin egen forfengelighet i disse månedene.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #2 Skrevet 19. mars 2008 Og jeg forstår selvsagt at mange blir kvalme eller dårlige på andre måter og går ned i vekt pga det. Men ofte merker man at mange av de også tydelig nyter at de har gått ned så mye, og okker seg over de som har langt på seg. Jeg har ei venninne med spiseforstyrrelser (anorexi og bulimi), og de to gangene hun har gått gravid har hun prøvd alt hun kan å holde vekta så lav som mulig. Det virker som hun prøver å vise at viljen hennes er sterkere enn kroppens behov for næring. HI
maria isabell Skrevet 19. mars 2008 #3 Skrevet 19. mars 2008 å gå mye ned er ikke et mål og det er absolutt ikke noe å være stolt over,bare vent til amminga..tøfft å amme uten ekstra kilo ¨ta av...gjekk ned 10 kg sist..var 0 kg i 8 mnd...grusomt...heldigvis kom det 6 kg på slutten,men det var alt for lite..er så gled denne gangen har klart å lagt på meg 1 kg i uke 16..målet er å gå opp 10 kg...skryter ikke,men er fortvilet..når en går ned 10 kg på noen mnd når en har lite i utgangspungtet,sliter dette på musklene også..strever enda etter1 svangerskap...neste gang dere hører om noen som bare har gått opp 6 kg..tenk på dette...
Jannamor Skrevet 19. mars 2008 #4 Skrevet 19. mars 2008 jaja, dette er jo kranglesiden hehe Når jeg svarer i slike tråder må jeg jo være ærlig! Uansett hvor mye jeg spiser sunt, og uansett hvor mye jeg spiser, så spydde jeg i 12 uker da... Det hjelper ikke på oppgangen det altså. Jeg gikk ned 6 kg, og av de har jeg gått opp igjen 300 gram. Jeg er nå 20 uker på vei.. Tro meg jeg slanker meg IKKE, men jeg spiser sunt. Stapper ikke i meg godte og brus.. (i dag spiste jeg en hel pose potetgull helt alene da, på kino for første gang siden jeg ble gravid, og date med mannen, eneste gang det har smakt godt og) Jeg drikker oboy hver dag og. Så ingen slanking.. Men man må svare ærlig.. og det er jeg.. Så her er det ned 5,7 på 20 uker.. Ikke farlig, helt normalt, har ingenting med slanking eller skryt å gjøre
maria isabell Skrevet 19. mars 2008 #5 Skrevet 19. mars 2008 huff jannamor,vet hvordan det er ...prøv å legg på deg litt til amminga..er så fælt å ikke ha noe å ta av da...såg ut som et anoreksia offer,var så vanvittig skranglete etter noen med med amming:)
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2008 #6 Skrevet 19. mars 2008 er folk så stolte av å gå ned i vekt? kan ikke si jeg har merket det?.. Kan hende jeg har misforstått deg, hi, men jeg syns det ikke er så dumt å ha litt kontroll på vekta. Går man drastisk opp i vekt, kan det tyde på svangerskapsforiftning. Hadde heller ikke vært stolt om jeg hadde spist på meg 20 ekstra kilo.. Disse kiloenen skal av igjen etter fødselen også.. Som regel legger man på seg det man "må", men noen har faktisk problemer med å gå opp.. Det er et like stort problem som drastisk vektøkning.. Det er absolutt ikke bra å slanke seg i svangerskapet, men det skader heller ikke å være bevisste på hva man putter i kroppen og at man får litt nok trim..
☆lieela Skrevet 20. mars 2008 #7 Skrevet 20. mars 2008 Går man NED når man ammer?? *dunkermegselvhardtihodet* seriøst? Jeg gikk opp fra 48kg til 51,5kg (uke 17) og til 54kg (uke 28) Totalt nå da 6kg. Er det liksom lite da el? Ble nervøs jeg nå..har ikke tenkt så mye på det, og visste ikke noe om at man kan gå ned i vekt ved amming(?) Har kun lagt på meg på magen og brystene, ikke ellers..og jeg er jo lita fra før og vil IKKE ende opp som et skjelett!!!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #8 Skrevet 20. mars 2008 Da må du skaffe deg en opplagsnæring å tære på, for jeg kan love deg at amming tærer.. Ei venninne av meg gikk opp 15 kg under svangerskapet og etter 7mnd med amming har hun gått ned 25 kg - skrekk og gru! Når de anbefaler en vektøkning på 12 kilo, betyr ikke det maks 12 kg og at alt under er bedre. Du har ennå god tid, det går nok bra!
☆lieela Skrevet 20. mars 2008 #9 Skrevet 20. mars 2008 Oh my god..ble nervøs jeg nå! Vet jeg enda har tid, men nå er det sånn at jeg ikke har lett for å legge på meg, så da får jeg håpe det bare legger seg masse ekstra fett da grunnet graviditeten (lår, rumpe, hofter osv) Legen har ikke sagt en dritt til meg om dette!!! Burde evt ta en prat med han jeg da, om ikke det kommer flere kg her!! Er sjansen god for at jeg kan doble vekta på 2 mnd da? Og er ikke det evt barnet, livmor, fostervann, morkake som veier? Er det slik at det er "bevist" at man går ned av amming, eller er det ikke sikkert? Masse spm her, men håper den som kan svarer!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #10 Skrevet 20. mars 2008 Det er såklart individuelt hvor slankende amming er, men man skal faktisk spise mer når man ammer enn under svangerskapet og det sier vel sitt. Du burde ta en titt på kostholdet ditt og sørge for at det du spiser er næringsrikt og bra sammensatt. Mange fokuserer bare på å spise sunt, men da kan de bli for mye salat, rett og slett. Hvis du i tillegg stresser og er veldig aktiv, blir det enda vanskeligere å gå opp i vekt. Men ærlig talt: Du har jo faktisk gått opp 6 kg, så det er ingen krise.
maria isabell Skrevet 20. mars 2008 #11 Skrevet 20. mars 2008 samsaya:) slapp av..du har enda mangen uker igjen..mine 6 kg kom de siste 6ukene...på slutten legger en på seg mest...kan tenke meg at du vil rekke rundt 12 kg og dette er kjempe flott...bare spis rikelig når du ammer,så hjelper det på men ja,du går ned myyye:)
☆lieela Skrevet 20. mars 2008 #12 Skrevet 20. mars 2008 Har blitt mye latere etter at magen begynte å bli større, trener jo ikke lengre-bare går turer, gjør mye i huset for å røre meg o.l Spiser som jeg alltid har gjort, men drikker mer melk og spiser mye mer frukt. (Noe salat "middag" spiser jeg aldri) Føler det er krise når vekta er pga bryster og mage da men..magen forsvinner jo.
OhMyGod!!! Skrevet 20. mars 2008 #13 Skrevet 20. mars 2008 skjønte denne tråden dukka opp igjen ja.... jeg skreiv inn på 3.tri at jeg har gått opp 2kg og er 32+3 i dag. kan fortsatt gå opp masse enda, er jo 7,5 uker igjen enda....jeg veier 84kg så er ikke noe sånt at jeg er skinn og bein da heldigvis. ei venninne av meg gikk opp 10kg på en mnd enda hu spiste sunt. synes det er kvalmt å lese om dem som går opp bittelite å faktisk spiser lite fordi de ikke vil gå opp, men føler litt at vi som faktisk ikke gjør det å likevel har gått opp lite blir dratt under den kammen og :S kanskje er jeg gravidparanoid da, det kan godt hende
☆lieela Skrevet 20. mars 2008 #14 Skrevet 20. mars 2008 Håper det!!! Vil ikke bli skinn og bein! ( Får vel heller ta en prat med legen om alle kg forsvinner etter fødsel..for vil ikke stå igjen på 48 ved amming, da sliter jeg!!! Æsj, ble litt nervøs assa..men håper virkelig resten av kg kommer på slutten! Tulla kommer 28 Mai, så har litt over 2 mnd da...*håpe håpe*
Sol Skippertaksdronning Skrevet 20. mars 2008 #15 Skrevet 20. mars 2008 Nå er det ikke alle som går ned ved amming-noen legger på seg. Sånn er det. Alle er forskjellige, men å slanke seg under et svangerskap er vel noe de fleste vet at man bare ike gjør. Hva man gjør etter at man har født, er ikke min sak, så det driter jeg i-men bruk huet mens man går gravid iallfall. små mennesker ( som meg) kan se ut som badeballer mens man går gravid, men dette forsvinner igjen. Og sitter man igjen med litt ekstra her og der, javel, er det så fordømt nøye? man kan ikke ta det for gitt at kroppen ser helt lik ut etter fødsel som før graviditet.
maria isabell Skrevet 20. mars 2008 #16 Skrevet 20. mars 2008 samsaya:) gå tur er trening når magen er stor..svømming er genialt:) tren og spis sundt,så lenge du ikke er kvalm kommer kiloene vet du:) når eg var like langt som deg var eg i minus sist...så ikke bekymre deg.)
☆lieela Skrevet 20. mars 2008 #17 Skrevet 20. mars 2008 maria isabell: Har ikke prøvd ut svømming enda Huff, var kjempekvalm de tre første mnd, men kastet ikke opp-så gikk jo ikke ned noe. Men om du klarte deg selv om du var på minus i uke 28, så har vel jeg en sjangs også Skal prøve å være positiv i allefall!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #18 Skrevet 20. mars 2008 Bare for å ha sagt det: Jeg gikk ikke ned en dritt mens jeg ammet, og jeg hadde faktisk veldig MYE melk. Kunne fint pumpe ut 1 - 1,5 liter om dagen. (Og nei, jeg var ikke feit fra før, og nei, jeg spiste ikke altfor mye.)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #19 Skrevet 20. mars 2008 signerer 17:42 Jeg veide 50 kg da jeg ble gravid med 1.mann, la på meg 17 kg. Jeg gikk ned 10 kg første uka etter fødselen. Det året jeg ammet gikk jeg ned 1 (!) kg.. Sto dønn fast på vekta! Samme skjedde med 2.mann.. Hvordan skal jeg klare å gå ned mange kilo når jeg ammer? Spiser dere spesielle ting, trener dere mye samtidig?? HJELP!!
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #20 Skrevet 20. mars 2008 Jeg må si at innlegget mitt raskt tok en interessant vending! Det virkr som innleggene illustrerer poenget i hovedinnlegget mitt ganske bra. Jeg foreslår at dere lager en egen tråd for hvordan man skal gå ned i vekt. Det var akkurat det motsatte denne tråden skulle handle om, nemlig.
maria isabell Skrevet 20. mars 2008 #21 Skrevet 20. mars 2008 himmel og hav anonym, vi skryter ikke, vi er faktisk fortvilet:) dette viser ikke poenget ditt...for lite og for mye er like gale i forhold til barnet sitt beste og mamma sin helse...kunne virkelig ønske eg kunne legge på meg mere...gjekk ned 4 kg i begynnelsen og i dag såg eg til min store glede at eg hadde gått opp 1 kg allerede i uke 16:) er så glad at du aner det ikke...sist gang:det å være 60 kg,gravid i 8 mnd og 1.70 høg....grusomt...tenk deg hvordan det var etter fødselen,såg ikke ut... eller å være gravid i 3 mnd og vege 50 kg...misunner dere som går opp 15 kg:)
maria isabell Skrevet 20. mars 2008 #22 Skrevet 20. mars 2008 samsya:) vet hvordan det er å være syk..sist var det hypermessig, svært heftig..denne gangen var det på grensa til hypermessig også...de som er misunnelig på oss aner ikke hva de er misunnelig på det er fælt å være så syk at en ligger strak 2 mnd og må krype til toalettet for å kaste opp hvert 5 min, viss en reiser seg besvimer en...
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #23 Skrevet 20. mars 2008 "Hvordan skal jeg klare å gå ned mange kilo når jeg ammer? Spiser dere spesielle ting, trener dere mye samtidig?? HJELP!!" Det er å be om slanketips eller hva! Tar ikke lang tid så kommer de innlegga her i en tråd som handler om det motsatte!
maria isabell Skrevet 20. mars 2008 #24 Skrevet 20. mars 2008 kan ikke folk spørre om det viss de vil? for mye og for lite skaper ofte fortvilelse...mellom 10 og 20 kg er annbefalt,alt over og under dette skaper ofte problem for mor og barn (har lest dette) så når noen er desperat til å komme seg over 10 kg,er noen desperat å komme under 20 kg..slik er det bare:)
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #25 Skrevet 20. mars 2008 Ja, jeg trenger slanketips til ETTER fødselen, dumma!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå