Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #26 Skrevet 20. mars 2008 Huff nei, det må jo være ydmykende for barnet.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2008 #27 Skrevet 20. mars 2008 Er ikke vant til at noen knipser MEG på hendene om jeg tar borti ting jeg kanskje ikke skulle.... Hva er galt i å snakke til ungen, evt flytte ham vekk?
Leeloo76 Skrevet 21. mars 2008 #28 Skrevet 21. mars 2008 Dere som knipser; hva gjør dere hvis barnet kommer hjem fra f.eks. barnehagen og har begynt å klapse/knipse (i den grad et barn klarer å knipse) de andre på hånden når de gjør noe barnet ikke liker? Jeg holder riktignok fast snuppas armer fordi hun har det med å slå meg (heldigvis bare meg, skjer ikke i barnehagen i følge de ansatte) når hun blir sint. Nå har hun gått over til å slå både meg og seg selv, så det er visst ikke særlig effektivt det heller, men kunne ikke falle meg inn å knipse henne, da ville hun hvertfall ikke skjønt noe. Jeg tviler på at et barn blir traumatisert av å bli knipset lett, men, som noen nevnte over her, jeg tror foreldrene vil få et forklaringsproblem om barnet begynner å ta etter. Knipsing er "lettvint" for foreldrene, men lærer ikke barnet noe konstruktivt. Det man ikke ville gjort mot en voksen gjør man ikke mot et barn.
Gjest Skrevet 21. mars 2008 #29 Skrevet 21. mars 2008 Ja, både jeg og samboer knipser hendene til snuppa- men selvfølgelig bare når alt annet ikke funker. Tror nok man må se på personligheten til barnet, og hvor mye 'galt' det egentlig gjør. At småknipsingen vår fører til at hun begynner å slå har jeg liten tro på. Knipsingen gjør at hun skjønner at det gale hun gjør fører til en konsekvens, som oftest et sint nei- noen ganger et ubehagelig knips i tillegg. Knipset får henne til å skjønne at vi ikke liker handlingen hennes. Jeg personlig tror ikke prat er den riktige løsningen for helt små barn- hvordan forklare at barnet ikke kan røre feks fjernkontrollen når vi selv har den hele tiden? Flere barn begynner å slå helt uten at foreldre har rørt dem fysisk ubehagelig noen gang. Dette er en instinktiv handling som lenge har vært menneskets forsvarsmekanisme. Den kommer fram v sinne,sjalusi osv, og læres ikke. Barn mangler forståelsen av rett og galt- mitt og ditt - og erfaringer vi voksne har. Derfor må vi gjøre ting mot et barn man ikke ville gjort(eller har behov for å gjøre) mot en voksen. Det kalles læring.
Alvepike Skrevet 21. mars 2008 #31 Skrevet 21. mars 2008 Nei, kunne aldri falt meg inn å volde barnet mitt smerte. Synes det er like ille som å slå. Når mitt barn ikke vil høre( noe som skjer titt og ofte , hun er sta som et esel) og går bort til ting hun ikke skal, så har jeg tålmodighet nok til å ta henne bort hver gang, ISTEDEN for å knipse henne. Til slutt blir hun lei og slutter...Hun er forstesten 14 månder
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #32 Skrevet 21. mars 2008 Husker selv at jeg ble knipset på hendene når jeg var liten, og det ville aldri falle meg inn å gjøre det med mine egne barn. Jeg synes det er totalt unødvendig. Et NEI kombinert med å fjerne hånda til barnet og lede det over på noe mer konstruktivt er en mye bedre metode. Barn lærer ingenting av slik meningsløs straff annet enn at det har slemme foreldre. Vis heller barnet hva som er korrekt atferd og bruk hjernen isteden for vold!!!
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2008 #33 Skrevet 21. mars 2008 Nei, jeg har respekt for barnet mitt og behandler henne heldigvis slik som jeg vil bli behandlet selv. La meg gjette at du selv ble knipset på fingrene? Det er ydmykende.
Aga:-) Skrevet 22. mars 2008 #34 Skrevet 22. mars 2008 Jeg ville aldri knipset mitt barn på hånden. Har tro på at barn lærer bedre og på en mer konstruktiv måte ved å snakke til dem, forklare, avlede osv. Knipsing hører ingen steds hjemme i Norge i 2008, er min mening. Ikke noe annet sted i verden heller;)
ScaryMama Skrevet 22. mars 2008 #35 Skrevet 22. mars 2008 Nei... Hvorfor i alle dager skulle jeg gjort det?
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2008 #36 Skrevet 22. mars 2008 Nei, absolutt ikke, å det kommer jeg aldri til å gjøre heller! Helt feil er min mening. Er andre å bedre måter å lære barnet hva som er rett og galt på! Foreldrene mine hadde en gang et vennepar med unger på vår alder. Disse ungene ble stadig tatt hardt i ørene, å gjerne holdt i ørene mens foreldrene "dro" dem med seg, eller knipset dem på fingrene.. Disse ungene var helt villstyringer alle sammen, å det ble ikke noe bedre av disse handlingene. De gjorde det samme gang på gang (selv om de visste hva det ville føre til), å de prøvde ut værre ting etterhvert.. Mens vi oppførte oss aldri på denne måten, vi var faktisk ganske sjokket mange ganger. Vi ble aldri straffet på denne måten om vi gjorde noen vi ikke fikk lov til. Vi ble snakket til. Det viste seg i ettertid at disse barna hadde adhd, alle 3. Det ble oppdaget seint. Men det var da en grunn til at de var så ville som de var. Sier ikke at alle barn har adhd fordi de ikke hører (men man vet aldri om det er en annen grunn for slik oppførsel). Men derfor mener jeg at det er viktig å lære barnet å oppføre seg på andre måter enn med fysisk avstraffelse om de skulle gjøre noe de ikke får lov til.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2008 #38 Skrevet 23. mars 2008 Nei, det gjør jeg ikke, og kommer ikke til å gjøre det heller.. Jeg tar heller bort handen/fingrene og sier NEI, dette har du ikke lov til fordi.. bla,bla bla.. også forklarer jeg hvorfor.. Har heldigvis et barn som ikke tar/river ned noe, men liker veldig godt pcn min og leke med den,så det blir en del NEI når jeg sitter med den og det skal og leke med den. Har heldigvis fått seg sitt eget tastatur,så det hjelper på. Jeg liker ikke at noen hadde knipset meg på handen når jeg gjorde noe galt, så hvorfor skal vi gjøre det med barna våre?? De vil jo ta det med seg vidre i livet og man får garantert det igjen.. Enten når de begynner i bhg eller senere,så NEI, kommer ikke til å gjøre det og har heller ikke gjort det...
mai mammaen til to Skrevet 24. mars 2008 #39 Skrevet 24. mars 2008 nei det gjør jeg aldri... om hun ikke hører etter på det jeg sier så sitter jeg meg ned foran henne og får henne til å se meg i øynene... og sier det igjen...
Mamman til M&E Skrevet 24. mars 2008 #40 Skrevet 24. mars 2008 Overhodet ikke! Jeg ser på det som å slå barnet mitt og det hadde jeg aldri gjort. Tror dere som gjør dette mot barna deres virkelig at det hjelper? Det gjør det ikke, tvert imot!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #41 Skrevet 24. mars 2008 Jeg synes knipsing virker veldig uskyldig. Før i tiden fikk barn juling, og dette er jeg virkelig helt imot. Men kjenner flere som har fått juling, som ikke har tatt noen skade av dette - og heller ikke slår egne barn. Og som noen har vært inne på...barn er ulike. Noen barn forstår og aksepterer et nei, andre er temperamentsfulle og tester ut all verdens grenser. Så om noen gir et lite knips synes jeg dette er greitt, hvis alle andre "metoder" er prøvd.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2008 #42 Skrevet 24. mars 2008 Jeg har ett barn som er "emil"...hun river ned ALT ,og klatrer på sofa/bord/tv ja alt 24/7...jeg har klapset henne på hånden endel ganger ja..har også tatt hardt i armen hennes... Når man har ett veldig aktivt barn så blir man av og til utrolig sliten...men jeg prøver og aldri klapse henne på hånden. Er ikke en bra ting.... Hun er bare 1 år.
Mamman til M&E Skrevet 25. mars 2008 #43 Skrevet 25. mars 2008 La meg si det slik, hun blir ikke roligere av at du klapser henne.
gammel røy Skrevet 25. mars 2008 #44 Skrevet 25. mars 2008 Nei, har ikke gjort det, og kommer ikke til å gjøre det. Har ei skikkelig aktiv tøtta som er høyt og lavt og gjerne vil røre alt. Men hun har lært seg. Jeg tar tak i hånden hennes og holder den fast, ser henne i øynene og sier strengt nei. Går som regel helt bra det, selv om lære-kurven kan se lav ut noen ganger og man må gjenta seg igjen og igjen. Dersom hun er skikkelig ille kan det hende hun må sitte litt i en krok, men det er så langt som vi går. Vi passer på at hun ikke får mer oppmerksomhet når hun gjør noe galt enn når hun gjør noe bra, det tror jeg er viktig. Synes det er en litt fallitt-erklæring å måtte ty til knipsing.
nick39 Skrevet 25. mars 2008 #45 Skrevet 25. mars 2008 NEI aldri.......og jeg ser ikke poenget med det eller.........
Yo&La+spire Skrevet 25. mars 2008 #46 Skrevet 25. mars 2008 Ser at noen her "forsvarer" knipsing med at barnet er utrolig aktivt og dette er det eneste som fungerer. Synes det blir helt feil å legge skylden på barnet på den måten! En kan ikke si til et barn at "du er så fryktelig aktiv at eg må knipse deg". Alle barn er aktive! Eg har ei snuppe som sprang når hun var 11. 5 mnd og fra da av var det bare å springe for meg også Nå klatrer hun, løper rundt inne som ute, leker ikke med leker men med alt annet hun ikke får leke med osv...akkurat som alle barn! Selvfølgelig er eg sliten, men det er slik det er, og det kunne ikke falle meg inn å knipse henne på hånda for det. Så til dere som knipser; det kan eg ikke gjøre noe med og det er ikke min sak, men ikke legg skylden på barna! Alle barn kan oppdras uten knipsing, det er hos foreldrene problemet ligger visst de må ty til slike metoder.
selma07 og engel Skrevet 25. mars 2008 #48 Skrevet 25. mars 2008 Nei... og det burde ikke du heller HI....
harengutt Skrevet 25. mars 2008 #49 Skrevet 25. mars 2008 Hvis dere mener at det er helt greit å knipse barna på hendene, hvorfor svarer da alle dere med den meningen med anonymknappen?
*bolla pinnsvin* Skrevet 26. mars 2008 #50 Skrevet 26. mars 2008 Selvfølgelig ikke. Det er kanskje ikke mishandling, men det er definitivt et overgrep mot barnet. Dessuten, tenk på hvordan du ville ha reagert hvis mannen din plutselig begynte å gjøre det samme med deg hver gang du gjorde noe han ikke likte? Du hadde vel satt stor pris på å bli irettesatt på den måten, tenker jeg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå