Gå til innhold

Knipser dere barna deres på hendene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg gjør det på jenta mi hvis hun ikke hører. Ikke hardt selvfølgelig, men sånn at hun skjønner at jeg mener det. Skjønner ikke helt at det er farlig å gjøre dette. Føler meg heller ikke som en barnemishandler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jenta mi er bare 1 år så forløbig velger jeg å prøve å lære henne hva ordet nei betyr. Sier det strengt og ser strengt på henne samtidig, gir meg ikke før hun slutter men har omtrent to ting i huset hun ikke får røre (ovnen og ledningene til fjernsynet).

Skrevet

Nei. Tar bort hånda hans hvis han tar noe han ikke skal røre, og hvis det ikke har sunket inn etter 5-10 ganger tar jeg han bort fra tinge og gir han nor annet å gjøre. Vet ikke om jeg vil kalle knipsing for barnemishandling, men syns det er unødvendig

Skrevet

Ingen har lov til å knipse meg. Så da knipser jeg ikke ungene mine heller. Rører de noe det ikke er lov til, så sier jeg nei og eventuelt tar bort fingrene. Uten å påføre verken smerte eller ubehag.

Kanskje får du knipsene i retur når du blir ei gammel senil dame og rører rundt i huset til barna dine. Hehehehe. Ser det for meg.

Ville du likt å bli behandlet slik?

Skrevet

Nei... Jeg tar heller bort fingrene fra det han holder på med... knipsing provoserer meg..

Skrevet

Nei, knipser ikke barna mine. Om minsta rører noe hun ikke har lov, tar jeg bort hånda, eller flytter hele henne bort.

Skrevet

Nei, absolutt ikke. Som hun over sier; Ville du likt å bli behandlet slik? Eg ville aldri finne på å knipse andre på fingrene heller, synes det er respektløst og ganske arrogant, så hvorfor skal eg da gjøre det mot barnet mitt?

Eg sier nei til henne (og forklarer alltid "hvorfor ikke"), og visst hun ikke hører tar eg bort hånden hennes eller gir henne noe annet å leke med. Hun er 1 år og forstår stort sett et nei....

Skrevet

Nei, å det kommer jeg aldri til å gjøre heller! Tenkt hvordan de føler seg da? Er ikke sikkert de vet/husker hvorfor de ikke får lov, hvertfall om denne metoden blir brukt til stadighet, å de ikke får forklaring.

Hadde du likt om moren din kom å knipset deg på fingrene om du gjorde noe du ikke skulle? Du hadde nok følt deg passe dum da ja..

Hvis gutten min gjør noe han ikke får lov til, så prøver jeg å snakke ordentlig og rolig til han, forklarer han at det er farlig, eller at det ikke er lov. Selvfølgelig forstår han ikke akkurat hva ordene betyr enda, men han gjør det nok fort ettersom vi sier det samme hver gang.

Men hvis han ikke går bort fra tingen, så tar jeg han rolig bort (forklarer først hvorfor), å finner noe annet å få oppmerksomheten hans over på. Det funker veldig bra.

Man skal ha få ting barnet ikke har lov til å røre i hjemmet..

Jeg har ingen tro på å snakke høyt, eller bruke "vold" (kaller det det ja..) på barnet gjør problemet lettere. Barn skal lære hva som er rett å hva som er galt, å da må man forklare hvorfor! Ellers vil de ikke lære..

Et høyt nei har kommet frameg også, men det har bare vært om han har vært på vei til å gjøre noe som faktisk er farlig for han. Da skvatt han å begynte å gråte, å samvittigheten min var svart.. Men da ble jeg så redd at det bare glapp ut. Men snakker aldri høyt til han ellers..

Skrevet

Ja jeg har knipset min datter.

Jeg har en datter som blir 2 år, hun ble storesøster da hun var 20 mnd og ble veldig sjalu.Vi prøvde alt for å være flink å gi henne oppmerksomhet.

Hun begynte fælt å slå den lille babyen, vi forklarte henne nei (og hun vet godt hva det betyr) prøvde å distrahere henne med noe annet,vi sa hun måtte være god, kose baby og ikke slå..Ingen ting hjelpte.

Til slutt ble jeg så sinna da hun tok en gjenstand og knuste den midt i ansiktet på han.. Jeg var for treig i reaksjonen til å klare å ta henne før hun slo.

Da knipset jeg henne på fingeren til slutt.Hun ble dødlig fornærmet, men det værste var at jeg ikke klarte å gjennomføre det og ga henne kos.Og det skal en jo ikke gjøre, for da får hun kos etter at hun har gjort noe hun ikke skal..hmmm.hehe. Så da ble det slutt på knipsingen..Men heldigvis har alt gått seg til og hun er bare god med lillebroren:)

Skrevet

Har også knipet barna forsiktig på hendene og ser ikke noe galt i det. Det har skjedd når gjentatte ganger med nei ikke hjelper. Er kun en veldig kort periode tidlig i livet og de vil ikke få varige men av det.

Skrevet

eksmannen min gjør det, og det provosserer meg !

Skrevet

For meg handler det ikke mest om at de kan få vondt/ta skade av det, men å lære barnet mitt hva som er rett og galt. Å bruke vold (selv om det bare er et lite knips, er ikke sikkert barnet ser forskjell på det og å slå f eks) er ikke greit. Om eg gjør det vil datteren min tro det er greit, fordi barn tar etter "alt" som voksne/foreldrene gjør. De ser opp til oss og det er foreldrenes oppgave å gå forann med et godt eksempel.

Skrevet

Haaaaaalllllllllllllllooooooooooooooooo.NEI, så klart IKKE.

Hva lærer du barnet ditt hvis du knipser da?, jo at det r greit. Å da gjør de det på andre også. nei, hallo. nå må foreldre våkne litt. barn forstår hvis vi snakker.

Skrevet

Greit å knipse forsiktig. Så lenge du forklarer hvorfor du gjør det. Har aldri sett eller fått tilbakemelding om at gutten min har gjort det på andre.

Skrevet

Nei, det gjør jeg selvfølgelig ikke. Finnes bedre måter å oppdra barn på.

Skrevet

Har jeg aldri gjort og kommer jeg aldri til å gjøre heller!!! Kanskje du skal ta det til deg at de fleste her inne mener det ikke er riktig, og at man bør gjøre det på andre måter!

Skrevet

Hva er vitsen med det? Siden du er her inne kan jeg anta at ungen din er i verste pelle-alder. Vi alle må leve med det en stund, sånn er det bare... Tyr du til knipsing har du tapt. Ikke bare er det like ineffektivt som å si "værsåsnill å slutt" men det gir deg et forklaringsproblem. Hvordan skal du forklare for ungen din at det er ok når voksne klapser til barn men det er ikke ok at barnet slår?

Skrevet

Du over... Hvordan fikk du et lite knips til å bli "å klapse til" og "å slå"??

Uff, folk er virkelig blitt hysteriske...

Mener ikke selv det er greit eller galt, men at folk selv finner ut hva som er rett for deres barn..

Det er tross alt ikke snakk om å slå som HI forklarer her, et lite knips ser jeg for meg det samme som å "ta hånden".

Den metoden bruker jeg. Selvfølgelig ikke hardt i det hele tatt, sier strengt nei, og ser strengt på han. Prøver gjenntatte ganger, men til slutt på jeg alltid finne andre ting å holde han opptatt med.

Men syns ikke andre har grunn til å anngripe dem som bruker et lite knips på hånden. Det er snakk om en liten periode i livet da barna er klåfinger og skal ta alt de ikke har lov å røre. Men som sagt... Vi burde ikke bry oss så mye om hva andre gjør. En ting er når det er snakk om å klapse til eller å slå, det er selvfølgelig langt over grensen..

Skrevet

en skal ikke slå slik at ungen får vondt fysisk vold er strengt forbudt!!! er vokst opp med dette,så det kunne eg aldri i mitt liv gjøre mot mine barn:) men å forsiktig klappe litt på handa er jo ikke å slå er det vel? vet ikke om dette er rett eller galt,ungen føler vel kanskje at en slår da....blir litt usikker her:)

Skrevet

barnet kan oppfatte klappinga som å slå og da kan barnet begynne å slå selv,kanskje hardt også...barn gjør det andre gjør,trur ikke denne metoden er lur,selv om det ikke er å slå...

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Jeg gjør det som det hardeste "nei'et" da får hun et lite klaps på hånden, det skjer veldig skjelden for hun kan godt ordet "nei". som regel holder det med avledning og å ta bort enten tingen eller hele jenten fra situasjonen.

Skrevet

Jeg gjør ikke det. Sambo prøvde det en gang vi satt ved matbordet. Han bråknipset henne på hånda og da var jeg kjapp å knipse han. Han ble kjempe irritert, for jeg hadde da ikke noe med å knipse han på fingerne... Da spurte jeg om han egentlig tenkte over hva han sa og gjorde akkurat nå. Han tok det i seg, for han likte ikke å bli knipset selv.

Dessuten: å knipse eller dra i ørene eller noe annet som sees på som "ingenting" mot ett lite barn som er fullstendig forsvarsløst er for meg hårreisende. Og jeg blir sint inni meg når det skjer.

Hilsen ei som husker hvordan det var å få knips på lanken og at riset hang bak kjellerdøra

Skrevet

nei det kunne aldri falt meg inn. i mine øyne gjør man ikke sånt..

aldri om det kommer til å skje her...

snakker til han å sier nei det får du ikke lov til å tar han vekk han skjønne rdet.. ikek så mye problem i det men en må regne med at de peller på ting de ikke skla så er barn er en del av det å lære...

er for det å prate rolig med de å forklarer så ordne rdets eg til slutt emd litt tålmodighet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...