Gå til innhold

Dere med katter.. se hit!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en tass på ca 7 mnd. En hannkatt.

For et par mnd siden kastet samboeren kattedoen ut, for han mente han da var stor nok til å gå på do ute. I begynnelsen bæsjet han et par ganger inne, men det gikk forsåvidt greit.

Nå har han blitt ekstrem. Begynte med vasken, men nå driter han snart overalt..

Jeg mener at katter skal ha do inne, men samboer er uenig. Han mener at det er katta som er gal siden han ikke vil gå på do ute.

Hva mener dere? Noen tips å komme med. Drit lei av kattemøkk!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig må katten ha do inne!!!.

Jeg har rasekatt da, som har vært inne i to år, men nå klarte vi ikke holde han inne lenger, så begynte å slippe han ut.. Koser seg masse ute, og gjør som regel fra seg ute, ikke mye jeg hører at han er i doen sin lenger. Er deilig det..

MEN, det hender jo at han må veeeldig på do, uten at han vil ut, så da går han ned..

Om det regner, snør masse osv, og katten ikke vil ut, så må jo stakkaren ha et sted å gå..

Syns samboeren din det er bedre med dritt overalt i huset da eller??

Skrevet

Alle bør ha do til katten inne:) Då sparer ein naboar for mykje frustrasjon. Også den som eig katten slepp mykje frustrasjon, i og med at katten har ein fast plass inne å gjere frå seg:) Tenk om dokke heiv ut dokkas do, som dokke er vant til, kva skulle dokke gjort då????

PS! håpar dokke har kastrert han også:)

Skrevet

Jeg er helt enig, men samboer er så sta. Og det er meg som må tørke opp. Faen, blir så forbannet.

Han vil helst vri om nakken hans, for katten er liksom unormal.

Skrevet

Klart katten må ha do inne, ellers ber dere jo om å få både kattetiss og bæsj i alle kroker og krær.

Katten kommer nok til å gjøre mest fra seg ute, men må man så må man, og da er det greit å ha en do...

Kattene til min mor er mest ute, men de kommer faktisk INN for å gå på do. De er sære...

Skrevet

Kan jo ikke sammenligne ett kattedo med ett do til oss mennesker da. Den var litt dårlig.

Men jeg er helt enig med samboeren din. Katter er faktisk utedyr, og dem klarer helt fint å holde seg til å gå på do ute.

Siden katten din plutselig er begynt å gå på do inne igjen så kan det jo være at den er syk f.eks.. Eller så er den ekstrem lat rett og slett. Vi har hatt flere katter og alle gikk på do ute etterhvert.

Skrevet

Er nok samboern din som noen skulle vridd om nakken på!!!! For en dust!!! Selvfølgelig skal katten ha do inne. Det er jo noe alle vet! :o)

Skrevet

Tull og tøys.

Bare kattunger som skal ha do inne. Store katter gir beskjed når de vil ut og gå på do.

Katten din må bare slippes ut veldig ofte, og spesielt etter hver gang han har spist. Han lærer seg nok at han skal gå ut og bæsje til slutt.

Skrevet

" Det er noe alle vet"... Eehhh... Jeg har seriøst ALDRI vært i ett hus som har voksne katter, hvor kattene får gå på do inne. Forutenom rasekatter som aldri er ute.

Skrevet

Har han ikkje do inne, kan han fort finne faste plassar inne kor han gjer sitt fornødne:)

Kattar er sånn, noken likar å gå ut på do, mens andre foretrekker inne og sand. Og så har du dei som likar begge deler:)

Katten dokkas er heilt normal:) Sjukt å sei han vil vri om nakken på katten berre pga noke sånt. *riste på hodet*.

Eg har hatt katt heile mitt liv. Og noken har gått ut på do, andre inne, alle var normale:) Eg hadde ein som blei senil, ikkje heilt normal lenger, altså, og den blei avliva.

Skrevet

Det burde være noe alle vet da..... Jeg har vært hjemme hos mange som har katt, tilogmed to som jobber for dyrebeskyttelsen og BEGGE de to personene hadde do til kattene sine INNE!

Skrevet

Det der er TULL og TØYS, renate.

Bur ein i tettbebyggelse, skal ein ha do inne. Dette for å ta hensyn til andre bebuara rundt. Du går jo ikkje etter katten med pose og plukkar opp....

Skrevet

Ja for hvis to stk Dyrebeskyttelsen har do inne til kattene, så sier det seg selv at "det er noe alle vet" at man skal ha... HALLO!!! Hadde skjønner de skal ha do inne når dem er små og når dem er innekatter, men ikke når dem er så store at dem er ute.. Det er naturlig for dem å gå på do ute i naturen, ikke inne på ett kattedo!

Skrevet

Går visst ikke ann å si noenting her inne uten at man blir anngrepet med en gang! Jeg sier ikke at det er FEIL å la kattene gå på do ute hvis de er vant til det, men det er mest vanlig at katter har do inne. Og grunnen til at jeg nevnte det med dyrebeskyttelsen er jo at de som jobber der har vel somregel ganske god greie på katter.....eller??? Og hvordan kan du være så skråsikker på at det er unaturlig for katter å gå på do inne? Det er farlig å være skråsikker skal jeg si deg.......

Skrevet

Her var det mange delte meninger, gitt!

Så at det var noen som nevnte over her at han kan være syk, og det er han. Fått diaré. Er nok vi som har smittet ham vil jeg tro.

Jeg er vokst opp med katter selv, og vi har alltid hatt do inne. Jeg skjønner ikke problemet til samboer. Han har satt seg skikkelig på bakbena altså!!

Skrevet

Kvifor er det "naturlig" at dei går på do i naturen? Katt høyrer jo ikkje inn i det ville dyrelivet. Det blir som å seie at vi reiser på ferie og lar katten berre gå ute, den finn jo mat, gode jegeren. Dei er ikkje løver, eller gauper heller.

Slepp du ut gullfiskane også for å skite?;) Eller Kyrne, så dei ikkje skit der dei står? hehe... Det blir for teit med slike argument.

Skrevet

Farlig å være skråsikker ja.... Så vidt jeg vet så er katter utedyr... De i Dyrebeskyttelsen er ikke utdannet til noe som har med dyr å gjøre, så jeg tviler på at de vet så mye mere enn andre som har hatt katter!

Nei hvis du ikke sier det er feil at katter som er vandt til å gå ute på do, ikke har do inne, hvorfor sier du da at å ha do inne var noe alle burde vite??

Dessuten har du ikke blitt angrepet, sa bare i fra hva jeg syntes om uttalelsene dine!

Skrevet

Vi har aldri måtte ha do til pusen inne, så lenge dem ikke var småpuser, syk eller noe da :)

Voksne katter syns jeg fint kan gå på do ute i det fri.

Vår pus gir beskjed om han vil ut, eller inn for den saks skyld.

Om jeg måtte hatt en kattedo inne 24/7 ville jeg rett & slett ikke hatt katt ;/

Skrevet

Nei det blir ikke det samme å si at vi lar katten være ute når vi drar på ferie! Det der er to vidt forskjellige ting. Og jo, katter er utedyr, det kan du lese deg selv til!

Skrevet

Alle oppegående katteeiere lar katten ha tilgang på do inne. Jeg har 2 katter som stort sett går på do ute. Men de har tilgang på do inne og den bruker de en sjelden gang. Hende jo de må på do om natta eller hvis jeg ikke er hjemme og da synes jeg de skal kunne få lov til å gjøre fra seg når de måtte ønske det. Når det er sagt så gir de alltid beskjed om at de vil ut på dagtid når jeg er hjemme.

Så ja, voksne katter kan fint gå ut på do, men de burde ha tilgang på do inne også. Og hvis man synes det er så vanskelig å skifte på kattesanden så burde man kanskje ikke påta seg det ansaret det er å ha en katt.

Skrevet

Katten vår har ikke do inne men den har egen katteluke så den kan gå ut når den må må do. Men hadde den ikke hatt luke hadde den hatt en do inne.

Høres absolutt ut som katten din trenger do inne. Stakkars liten er sikkert kjempeflau da den gjør fra seg inne.

Skrevet

Helt enig med deg, Cat78....

Skrevet

Hos oss har det vært katter helt siden før jeg ble født, og jeg fortsatte med katt da jeg flyttet hjemmefra. Ingen av våre katter har hatt do inne etter at de ble voksne. De har bestandig sagt fra når de må på do og jeg kan telle på èn hånd de gangene de har gjort fra seg innendørs (og det har stort sett vært vår skyld, dvs. at vi har glemt slippe de ut når vi har reist på butikken ol).

MEN....det kommer jo selvfølgelig an på hvor men bor. Jeg har vokst opp på landet, og kattene har hatt tilgang på skog og natur. Bor man i by/tettbebyggelse må man jo ta hensyn til naboer. Men på den andre siden, så ville jeg aldri hatt katt hvis jeg bodde slik til, for katter er glade i å være ute og jakte på alt fra sommerfugler til større dyr, og leke og trene i naturen. Katter er fra naturens side selvstendige dyr. Det er vi mennesker som har gjort så de er avhengige av oss.

Skrevet

Det finnes vel ikke noe fasitsvar på problemstillingen..?

Man må se an kattens uteomgivelser, vaner og muligheter

for både 'ute- og innedo'..

Selv har vi ikke kattekasse inne,

men det har heller aldri skjedd at hun har gjort fra seg innendørs.

Dette er en katt som liker seg best ute og gjør sitt fornødne der..

Men hadde hun vært innekatt som ikke ville ut i regn og

ruskevær, så hadde vi jo måttet ta hensyn til det og gitt henne

muligheten til å gjøre fra seg inne..

Verre skulle det vel ikke være..?

Skjønner at HI blir frustret, ja!

Skrevet

Cat78: Jeg er helt enig med deg. Hadde jeg bare klart å overbevise samboeren... Han har som sagt satt seg helt på bakbeina når det gjelder kattedo.

Alle som mener noe annet har ikke peiling på dyr sier han.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...