mamma tiL 1stor+2små Skrevet 22. mars 2008 Forfatter #26 Skrevet 22. mars 2008 Takk for utfyllende svar. Jeg satser jo selvfølgelig på sikkerhet først,derfor er aldri nett eller boxette vært noe alternativ. Har sendt mail til Trygg Trafikk,så jeg håper jeg får svar derfra også.
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #27 Skrevet 26. mars 2008 hei igjen.... jeg har vært å kikket på bilstoler, og blandt annet denne. det er ikke en ligge-stol som de hevder.... altså, barnet ligger ikke noe mer i dette setet enn i de andre. nettopp fordi det ikke anbefales i forhold til sikkerhet. det er ryggen til babyen som skal holdes igjen ved krasj, så derfor skal det være litt sitte-stilling. dessuten var dette setet ganske tungt i forhold til for ex maxi cosi sitt. basene til å feste setene med er litt ulike, men det er bare maxi cosi sitt (i alle fall ifølge selger på barnas hus) som har en base som både kan festes med iso-fix og med tre punkts sele. kanskje en skal bruke setet i en bil som mangler iso-fix,da kan det være veldig smart med ett som kan brukes på begge måter. det er i alle fall ingen tvil om at et sete med base både er vesentlig sikrere for barnet,fordi det står mye mer stabilt ved krasj, og at det er lettvindt og praktisk i bruk. mitt valg ble ikke emmaljunga sitt likevel, men maxi cosi. koster omtrent det samme disse to. rundt 3000 for setet +basen.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 26. mars 2008 Forfatter #28 Skrevet 26. mars 2008 Takk for svar. Kjekt å høre når noen har vært og sett på det og hva de synes
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #29 Skrevet 26. mars 2008 Hei Vil bare poengtere at du ikke har helt rett. Det stemmer at baser festet med ISOfix gir bedre sikkerhet og stabilitet. Men baser festet med 3 punktsselen i test har fått dårligere resultater enn de beste stolene montert kun med belte. I dag er det ca / maks 20% av den norske bilparkes som har ISOfix fester i bilen og dette er derfor ikke aktuelt for alle. Det kommer ut en stor bilbarnestoltest i slutten av JUNI. For de med termin etter dette kan man jo sjekke hvilke barnestoler som er best i test og bestemme seg for stol etter dette
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2008 #30 Skrevet 26. mars 2008 det er mye mulig at basen er sikrest festet med isofix, men jeg syns det praktiske var at denne oxo kunne brukes med selen. vi har en bil med og en bil uten iso-fix, og derfor ble valget maxi cosi fordi de hadde en base til begge festemetodene. syns dette setet så veldig bra ut da jeg fikk det demonstrert i butikken. seter som bare festes med selen blir tippet fremover helt til bøylen treffer sete-ryggen, og babyen fyker fremover. dette skjer ikke med maxi cosi sitt med basen,uansett hvilken festemåte. men jeg så jo selvfølgelig ikke en ekte krasj da... jeg bare stolte blindt på den kjekke unge mannen som demonstrerte for meg. jeg ble i alle fall slett ikke imponert over emmaljunga sitt sete.... fordi det ikke er sånn som de beskriver det. jammen glad for at jeg ikke bare bestilte ett uten å se det på ordentlig først.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå