Gå til innhold

Ang emaljunga sin bilstol

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kjenner til denne bilstolen? Ser i brosjyren vi fikk da vi bestilte søskenvogn at de har en bilstol også. Slik jeg forstår det der,ligger barnet helt flatt når det er nyfødt,noe som jo er bra,for da trenger enn ikke å stoppe etter 30 min for å strekke på ryggen til den lille.

Noen som kjenner til det sete og kan fortelle litt om det,om det stemmer det jeg har skrevet her og fortelle om sin erfaringen med det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke sett emmaljunga sin, men har sett at HTSbesafe har en bilstol hvor du kan legge ryggen helt ned, men det er når den ikke er montert i bilen.... så babyen kan ligge i setet og sove når vi er på besøk å sånn.... denne passer oxo til slikt understell med hjul.

for de lengre bilturene de første mnd bør vel babyen ligge i bag med sikkerhetsnett. vet ikke om disse nettene er å få lenger jeg?

Skrevet

Takk for svar begge to. Vet at trygg trafikk ikke anbefaler hverken bag med sikkerhetsnett eller boxette,derfor synes jeg den bilstolen til emalunga så perfekt ut.

Har en slik som du første anonym snakket om,brukte den til gutten min,men som du sier,enn kan ikke ha den nedslått når en kjører.

Skrevet

har lett etter info om dette setet. det ser veldig bra ut, men det finnes ingen tester eller noe. finner heller ikke om emmaljunga har kommet godt ut i andre tester av bilstoler. vet du om de har hatt bilstoler før, eller om det er et helt nytt produkt?

Skrevet

Har ikke hørt om at de har bilstol fra før. Trygg trafikk sier at hvis en bilstol er godkjent,så mener de den er god nok,men jeg lurer på om dette blir et annet prinsipp,siden en kan legge dette helt ned.

Skrevet

jeg synes i utgangspunktet det så ideellt ut, men er litt skeptisk når de er nye på markedet..... sist,for 6 år siden,leide vi den første bilstolen på helsestasjonen, og jeg ser jo det har vært en ørliten revolusjon på området. kanskje vi burde sendt mail til trygg trafikk å bedt de teste dette setet for oss:)))

Skrevet

Kanskje ikke en dum ide det og sende mail til trygg trafikk. Spørs bare om de får testet det i tide,men det går jo ann å spørre.

Skrevet

har jo noen få mnd igjen.... jeg trenger den ikke før i september. vært fall etter planen, men den sprakk litt sist...:)

Skrevet

Da har jeg sendt en mail og forespøresel om det gjort test,eller om de kan foreta en test. Det er jo bare fint hvis flere kan gjøre dette,slik at de ser at det kanskje at flere er intresert.

Skrevet

jeg har sendt en mail og bedt om info og evt testresultat, og spørsmål om det finnes tilsvarende. har ikke funnet det på noen av de leverandørene jeg kan komme på....

så får vi bare håpe på svar snart da, før disse søte små skal ut på biltur:))) (gjerne en goood stund før også)

Skrevet

så bra...er spent på resultatet. interessert i den jeg og :-D

Skrevet

Ja,jeg håper også at vi kan få svar,før det er på tide å kjøpe dette bilsete,for jeg har virkelig lyst på det,men vil jo ikke ha det vist det ikke er sikkert nok.

Skrevet

Dytter litt på denne jeg,for å se om det er noen flere som har noe å si

Skrevet

jeg synest ihvertfall at dette bilsete var altfor tungt! visst du har tenkt og løfte med deg noen plass..ødelegger ryggen på det der..å da skal ungen komme i tillegg liksom.. men kan godt være d er et bra sete ellers. Men det er d mange andre som er mye lettere som er også..

Skrevet

Pluss at det er ikke kommet sånn base til dette setet enda!

Skrevet

Takk for innspill. Får høre på butikken om de har det der,så jeg kan prøve å løfte det og kjenne hvor tungt det er,er jo en fordel at det er lett,når en skal bære med seg den lille.

Det som jeg synes var genialt med det er at det kan være helt nede når en kjører og det tror jeg ikke at noen andre stoler har.

Skrevet

Men ungen skal aldri ligge helt nede når du kjører. noe med at visst du krasjer da flyr ungen rett ut av setet el noe..husker ikke helt åssen d var. vet bare at de sier at de ikke skal d..

Skrevet

Ja,det er nettopp det som gjelder når det gjelder bag og nett. Boxette anbefales ikke,der ligger det jo fastspent,og skal en bruke det,bør i alle hodeenden være innover,men her ligger jo barnet som om det skulle ha vært en bilstol,bare helt nede.

Har sendt mail til trygg trafikk og håper på et svar derfra,kjekt om andre også sender,så kanskje de tester den ,hvis de ikke har gjort det før.

Skrevet

Basen til "first class" bilsetet kommer i butikkene i september, ifølge innehaver av en utstyrs butikk her jeg bor.

Skrevet

basen finnes i svenske butikker i alle fall. det er bare å bestille, så det skulle ikke være noe problem.

september er igrunn litt seint..... :)

Skrevet

Hei

Jeg kjenner ikke til denne bilstolen, men et barn må ALDRI ligge i bil. Da har barnet kun beltet som holder barnet på plass ved en kollisjon og med svak musklatur risikeres det at barnet sendes ut av bilstolen som en katapult.

Jeg har kjøpt iZI Sleep som er HTS bilstol. Den kan legges ned UTENFOR bil og kan settes på et vognunderstell.

Når babyen er nydfødt skal den ikke kjøre lengre en ca 30 minutter. Skal man på lengre turer må det beregnes pause. Jeg bor tre kvarter fra sykehuset og har planlagt minst en pause på hjemveien. Jeg tar ingen sjanse på å skade hverken musklatur i ryggen eller gi babyen pustevansker fordi den må sitte for lenge.

Skrevet

Ja,men det er jo nettopp det jeg lurte på om det er trygt å la barnet ligge nede under kjøring. Vet at bag med nett ikke er anbefalt,da barnet fyker opp av bagen og boxette er heller ikke bra,men i bilstolen blir de jo sikret veldig bra med 5 punkts sele.

Du sier at babyen fyker ut av stolen,det kan være,skal ikke motsi deg der,for jeg er helt blank,derfor jeg spør her,men jeg lurer på hvordan det går ann,når barnet har 5 punkt sele på seg.

Kjekt hvis du eller noen andre kunne forklart meg det. Sier ikke at det skjer,bare lurer på hvordan om du skjønner.

Skrevet

Noen som vet hvor mye andre bilseter veier egentlig? Umulig å finne vekt noe sted, prøvde å finne det ut i butikken i dag. Min mann syntes 3,4 kg hørtes litt tungt ut, i forhold til de andre vi løftet på, men jeg er så dårlig på å bedømme slike ting. Jeg syns også Emmaljunga stolen så interessant ut hvis den kan legges ned litt og i tillegg fås med base, men sikkerheten er jo absolutt viktigst.

Skrevet

Hei

Jeg skal forklare dette bedre. For det første er det ikke beltet men stolryggen i bilbarnestolen som tar av for kreftene i en kollisjon. Dette er grunnen til at det annbefales at barnet skal sitte bakovervendt så lenge som mulig og gjerne opp til 4 års alder.

Med dette menes at når bilen kolliderer sendes kroppen til babyen inn i stolryggen, som tar i mot det første støtet. Dette betyr altså at flatens som bremser og beskytter barnet er megets stor og kreftene fordeles derfor utover en større flate.

Når babyen ligger i bil vil det kun være skulderbelte og til dels hoftebeltet som bremser opp babyen. Disse er kanskje 3-4 cm, mot hele stolryggen. I tillegg er ikke skjelett og musklatur hos babyen ordentlig utviklet og kan være mykt. Når beltet bremser opp er det mulighet for at beltet sklir utover, samtidig som babyens skuldre "gir etter" som kan føre til at barnet kan bli kastet ut av bilbarnestolen.

Her må du huske at kreftene i en kollisjon er enorme. Ved en kollisjon kan en voksen person kastes frem med en vekt på tre til fem tonn. Dette vil si at også en baby vil "veie" mer en babyens faktiske vekt i kollisjonsøyeblikket.

Håper dette forklarer mer... Konklusjonen er ALDRI liggeposisjon i bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...