Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg jobber i bv og svarer følgende :

- De vil sjekke det som sto i meldingen. dvs om det sto noe om rus/alkohol så vil de nok kikke seg godt rundt samt prøve å sjekke det, se om du er ruset eller no. Dersom det sto noe om feks generell omsorgssvikt, vil de nok spørre dere litt om hvordan dere gjør det hjemme feks ved grensesetting.

- De vil nok også ha øynene godt med seg uansett(kommer jo som sagt litt an på hvem som har meldt og hva det sto der da...) men de kommer ikke til å kikke inn i skap, titte rundt i leiligheten (med mindre du viser rundt) eller andre ting. Mest sansynlig sitter de sammen med deg i sofaen og drikker kaffe og prater

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herregud a ,som noen av dere skremmer .

De bryr seg ikke om hvordan du har det hjemme ,om barna har de og de lekene eller om det ligger en støv dot i ene hjørne.De er der for og se om du er en god omsorgsperson for sønnen din,noe du helt sikkert er .:)Bare vær åpen og ærlig med dem,og vær deg selv,så går det nok helt fint.:)Og de har ikke lov til og gå i verken kjøleskapet eller klesskapet ditt.

Lykke til,det kommer til å gå kjempefint.:)

Og GOD PÅSKE.:)

Skrevet

Hehe..... fikk meg en god latter nå ja. Men du skriver jo selv i første setning at du ikke jobber i barnevernet så da er det vel lov å le litt :-)

Skrevet

Vi har hatt besøk av barnevernet fordi sambo har hatt rusproblemer tdligere, og vært i kontakt med rusteamet i byen her vi bor. (Gidder ikke legge skjul på hvorfor de var her for det går supert nå)

Men siden han har vært under rusteamet var de pliktet å melde fra til BV når vi skulle ha barn.

Det kom ei veldig koselig dame hjem til oss, hun ville ikke ha kaffe eller noen ting :)

Vi satt bare i sofaen og pratet. Hun fortalte at barnevernet starter en undersøkelse som varer i 3mnd (de var heldigvis 6uker uti undersøkelsen før de kontaktet oss, for de var litt sene, så ventetiden blir ikke så lang)

Som sagt så bare pratet vi, litt om grunnen til at de kom,og vi fikk lese bekymringsmldingen de hadde fått. Så spurte hun litt om hvordan ting gikk nå osv. Så skrev vi under på en greie som gav de tillatelse til å hente opplysninger fra HS, legene våre osv. (Vi fikk kopi av brevene som ble sendt rundt)

Så hilste hun på snuppa, som da var 2mnd og vi snakket endel om det å være foreldre og sånne ting.

Og når hun skulle gå så visste vi henne barnerommet på eget initiativ, hun spurte ikke.

Hun kom tilbake 2 uker senere ca. Og vi fikk se på de brevene de hadde fått fra HS, legen osv. Det var ikke noe negativt, og hun fortalte at de mest sannsynlig ikke kommer til å gjøre noen tiltak med oss, for alt var helt perfekt.

Endelig svar får vi 24.mars, men avgjørelsen var tatt.

Så, det er ikke noe å grue seg til :)

De kikker ikke rundt i huset, men hvis du har eldre barn så snakker de nok litt med dem og sånn, bare helt vanlig snakk :)

Skrevet

Jeg må bare svare her for stakars dame må da bli skremt av alle de tullete innleggene her.

Jeg har god kjennskap til barnevernet, de har vært på 6-7 hjemmebesøk hos oss. De kommer for å se helheten, ikke rot eller vanlig skitt.

Sett gjerne frem litt kaffe, men ikke bak masse boller/kaker eller lignende for å prøve å imponere....det er mot sin hensikt.

Vær deg selv, de er der for å hjelpe hvis det er behov for det. Barnevernet er ikke "slemme" slik mange her fremstiller dem som. Hvis dere har problemer hjemme kan de hjelpe dere, hvis alt er "normalt" hos dere vil de avslutte saken etter hjemmebesøket.

"Normalt" kan være så mye. Har du grandiosaen klar til middag og stuen er full av leker så er det like bra som om du hadde en avansert hjemmelaget middag og nyvaska hus. Det er for å se hvordan barna dine har det hos dere de er der, ikke om du er "supermamma".

Hver gang barnevernet kommer til oss støvsuger jeg over gulvet dagen før, jeg setter frem kaffe og noen (kjøpe-)kjeks på bordet. Ellers er alt som det pleier( dvs. leker på stuegulvet, tallerker i vasken, bøker på bordene, støv på tv-en osv) Vi er godkjente fosterforeldre og det uten at de har vært på alle rom i huset (har kun vært på barnas soverom, badet, kjøkken og stue), uten at barnevernet vet hva vi pleier å ha til middag og til og med uten at vi har frukt stående fremme.

Barnevernet ser fort hvordan stemningen er hjemme hos folk, er barna usikre og redde? Snakker foreldrene med barna? Finnes det grensesetting? osv.

Slapp av og vær deg selv er mitt beste råd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...