lottaa Skrevet 17. mars 2008 #1 Skrevet 17. mars 2008 har vært på ett møte på barnevernet pga de hadde fått inn en melding som var helt på trynet og ingen ting stemte egentlig av det som blei sagt, men de måtte ringe legen og helsesøstra til sønnen min. også måtte de komme på hjemmebesøk for det var de vist pliktig til å gjøre uansett... men det jeg lurte på hva er det de gjør på hjemmebesøk? kikker de rundt i leiligheten og sånn?
1kar&1møy&meg™ Skrevet 17. mars 2008 #3 Skrevet 17. mars 2008 Jeg tror nok de setter seg ned med dere og finner ut hvordan hverdagen deres er og om ting fungerer som det skal i hjemmet. Ser kanskje på hvordan du er sammen med barna/et. Vær deg selv så går nok det bra.
Sånn kan det gå Skrevet 17. mars 2008 #4 Skrevet 17. mars 2008 Vi ble "offer" for en merkelig melding til barnevernet en gang og et par stykker fra barnevernet kom da på et slikt pliktbesøk. Det som skjedde var at de drakk en kopp kaffe sammen med oss og etter det har vi aldri hverken sett dem eller hørt noe fra dem mer.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #5 Skrevet 17. mars 2008 Jeg jobber ikke i barnevernet. Men jeg tror ikke det er rocketscience de driver med, så jeg tillater meg å skrive en liste med hva jeg ville sett etter: 1. Barnesikring. Er hjemmet trygt for barna? Plumbo i kjøkkenbenken, eller tunge ting som kan falle ned? Stygge usikrede trapper? Skarpe kniver tilgjengelig for små barn? 2. Hvordan er du og ungene? Virker du preget av rus? Er ungene reddè, eller har synlige skader? Er barna stelt og stimulert? Virker det som om de er velfødde og har det kjekt hjemme? PC og dataspill eller bøker og lego fremme? 3. Sunn mat i kjøleskapet? Eller serveres grandiosa og cola til middag? 4. Er det rent og ryddig hos deg? Eller lukter det gammel avføring og fyll? Du bør vurdere om du skal engasjere advokat.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #6 Skrevet 17. mars 2008 Og for all del nå da damer. Det er ikke barnemishandling å servere grandis til middag. Hehehehe
Sånn kan det gå Skrevet 17. mars 2008 #7 Skrevet 17. mars 2008 "1. Barnesikring. Er hjemmet trygt for barna? Plumbo i kjøkkenbenken, eller tunge ting som kan falle ned? Stygge usikrede trapper? Skarpe kniver tilgjengelig for små barn?" Hadde et barnesikret hjem vært kriterier ville ikke vi fått beholde ungene i hvertfall...
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #8 Skrevet 17. mars 2008 hahahaha. Kanskje Riksrevisjonen har rett. Barnevernet gjør ikke jobben sin godt nok.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #9 Skrevet 17. mars 2008 og ikke sjekker de kjleskapet heller vel?? D tror jeg ikke noe på..
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #10 Skrevet 17. mars 2008 Alienbrud, jeg tror du har litt lite peiling her. Selvfølgelig sjekker de ikke om hjemmet er barnesikret, eller kjøleskapet! Alvorlig talt!
Psyche Skrevet 17. mars 2008 #11 Skrevet 17. mars 2008 Jeg har ikke peiling, men jeg vil tro at de bare tar en kaffi og kikker rundt fra sofakroken. Ser på hvordan dere er sammen med barnet/barna o.l. Vil jeg tro.
tre små... Skrevet 17. mars 2008 #12 Skrevet 17. mars 2008 de kommer for en prat. snuser ikke rundt.. men de merker nok fort om ting ikke er som det skal være likevel...
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #13 Skrevet 17. mars 2008 Alienbrud: Du har et ganske urealistisk bilde av barnevernet. Hva slags utdannelse har du? Du virker ikke veldig egnet til å jobbe med noe så alt for avansert.
Mamma til 3 gutter-<-@ Skrevet 17. mars 2008 #14 Skrevet 17. mars 2008 Ei veninne av meg hadde hatt besøk av dem, de kom inn, hilste på barna, var veldig opptatt av barna, snakket nesten bare til dem, ett av barna viste dem rommet sitt og der inne snakket barnet åpent om ting og tang mens de stillte par spørsmål til barnet. Så tok hun ene seg en inspeksjon av huset, hun sa hun ville se litt, tilslutt satte de seg ned med dem på stua og der pratet dem stortsett med barna. Nesten som ett avhør av barna, hvor gamle er barna dine? Hennes var vel 4-5år.
lottaa Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #15 Skrevet 17. mars 2008 alienbud... tror du virkerlig de kikker i kjøleskapet for å se om jeg har cola der liksom?? herregud blei nervøs jeg nå..
Sjokoladekaka Skrevet 17. mars 2008 #16 Skrevet 17. mars 2008 Du kan ta det heilt med ro:) Så lenge du har det ein vil kalle normal heim, og ungane virkar trygge og har det bra, så kan du vere sikker å at dei ikkje finn noke:) Du treng ikkje ha nedvask av huset og fruktfat framme for å bli godkjent som normal mor;) Du treng faktisk ikkje støvsuge eingang:) Og om der ligg ei bleie i bosset er det ingen krise:) Dei kjem berre for å treffe dokke i dokkars vanlege omgjevnader:) På tilnærma normalt kaffibesøk( du er ikkje pliktig å servere noke, det ventar dei nok ikkje når dei kjem i embedets medfør).
Trenger hjelp!! Skrevet 17. mars 2008 #17 Skrevet 17. mars 2008 Måtte svare her.Spørs hva bekymringsmeldingen gik ut på.Men de observerer hvordan du er sammen med ungene..De spør nok litt om fremtidsplaner.Hva dere gjør om dagene...De kommer ikke til å titte inn i kjøleskapet ditt,det har de ikke lov til..Men ville hatt det ryddig,at det ikke fløt med støv og skittover alt..Du må prøve å være mest mulig deg selv..Ikke spill noen andre hvis du skjønner,det kan de gjennomskue...Lykke til....
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #18 Skrevet 17. mars 2008 Herre min hatt, jaggu godt du ikke jobber i barnevernet sier jeg bare! Og jeg er veldig glad du ikke skal kikke hjemme hos meg. Årsak; 1. Barnesikring kommer kanskje an på hvordan man har lagt opp hjemmet og hvordan barnet er. Her er ingenting barnesikret, det er nemlig ikke behov. Konkret; bruker ikke plumba, trappene klatrer hun opp og ned og synes det er supert, skarpe kniver ligger på benken, hun kan se dem, men ikke ta dem. 2. PC og data er det morsomste i verden i en periode, feks når de er veldig små og knotter er kult. Lego og bøker er ikke de mest korrekte lekene det heller, lego kan man sette i halsen. Brio togbane i tre er nok bedre. 3. Kostholdet er ikke barnevernets jobb, så lenge barnet er som du skriver, velfødd. (med mindre barnet er ekstremt overvektig) Grandis og cola kan serveres det også, er ikke sikkert det er barna som fores med det. 4. Rent og ryddig blir det ALDRI med unger i hus, annet enn når ungene ikke er hjemme!
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #19 Skrevet 17. mars 2008 Det er det helhetlige inntrykket av omsorgsevne som vurderes, det kan vanskelig settes objektive kriterier for dette, og slingringsmonnet på områder som mat, rengjøring og andre huslige ting er temmelig stort. Samspill, syn på problemstillinger rundt barnas hverdag etc er viktigere i vurderingen. Jeg jobber med dette, så kan si det ganske så sikkert.
Psyche Skrevet 17. mars 2008 #20 Skrevet 17. mars 2008 Alienbud.... Om du hadde jobbet i barnevernet, og kommet hjem til meg..så hadde nok ikke vi fått beholde ungene så lenge.. 1. Den eneste barnesikringen vi har, er trappegrind. 2. Vi har ofte brus i kjøleskapet og chips is kapet. (vi spiser ikke opp alt på fredag/lørdag) 3. PC`en står i stua..Dataspill og filmer står i TV-reolen. 4. Det hender barna har flekker på klærne.. 5. Det ligger kniver på benken. Yngste får ikke tak i dem. Eldste kan bruke kniv, han får bruke kniv til å skjære opp grønnsaker til middag f. eks. Jeg følger med på hva han gjør, selvsagt. Vi har lært ham respekt for kniver. 6. Det lukter fra søpla på badet innimellom....bæsjebleier... Det er det jeg kommer på i farta...
lottaa Skrevet 17. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 17. mars 2008 herregud skulle ikke skrevet inn her tror jeg hehe, blei nervøs jeg nå men takk for svar alle som har svart:) og de sa det var plikt å gå på hjemmebesøk selvom de følte at de egentlig ikke trengte det... kikker de i klesskapet?? har det så rotete der hehe
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #22 Skrevet 17. mars 2008 De kikker ikke i klesskapet, eller i skapene generelt med mindre årsak til bekymringsmelding er ekstremt rot, alkohol eller annet.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #23 Skrevet 17. mars 2008 Du vet selv om det er grunn til bekymring. Og er det ikke det, så kan du bare slappe av. Klesskapet er irrelevant. Om du drikker cola også. De ser etter om ungene har det bra, om de får omsorg, og om dere har det bra sammen. Og så er det nok veldig variabelt hvordan slike besøk gjennomføres, jf innleggene ovenfor som beskriver hvordan de faktisk har vært gjennomført.
Gjest Skrevet 17. mars 2008 #24 Skrevet 17. mars 2008 Barnevernet er ikke et politi som skal prøve å bevise at du ikke tar vare på barna dine. Dersom de synes det er ting ved ditt barns omsorgssituasjon som ikke er tilfredsstillende vil de ta det opp med deg og spørre om du trenger hjelp til å endre dette. Da kan du få et hjelpetiltak. Slike tiltak er ikke farlige og du er ikke en dårlig mor om du tar imot slik hjelp. Tvert imot, du har tatt ansvar for at barnet ditt kanskje ikke lever under helt optimale forhold. Dersom barnevernet skal ta over omsorgen for barnet ditt uten ditt samtykke må de først ha forsøkt å hjelpe deg og dersom du overhodet ikke samarbeider eller ikke har noesomhelst selvinnsikt i forhold til det som er problemet da stiller du dårlig. jeg vil derfor anbefale å være åpen og samarbeidsvillig. Barnevernet foretar en helthetlig vurdering av ditt barns situasjon, men det er særlig den emosjonelle omsorgen som er viktig, da mangel på dette er mest skadelig. Barnevernet ser ikke i kjøleskap og klesskap, da dette ikke er relevant for ditt barns velbefinnende.
Ett_øyelokk.... Skrevet 17. mars 2008 #25 Skrevet 17. mars 2008 Jeg jobber ikke for barneverntjenesten, men samarbeider med dem.. Du bør ha et ryddig hus, re opp sengene og fjern all hverdagslig rot. Slik at de se at du har orden på tingene dine. Ungene sitt rom er ryddig, men det skal se ut som om det er et barns rom. Ikke overdriv vasking og rydding, men ha det hverdagslikt, som om du alltid har det slik.. Det er forskjell på skittent hus og uhygiensik hus.. Er det 2 cm fett lag over hele huset, kommer de nok til å reagere.. Nå vet ikke jeg hvor gammel ungen(e) dine er, men de kommer nok til å se ann barnet, kontakt søkende eller redd.. eller om de virker, ovenfor barnevernet, som seg selv. Om ungene er stimulerte.. Men viss bekymringen er helt på trynet, har du nok ingenting å være redd for. De er ikke bare onde, de kan hjelpe deg med forskjellige tiltak hvis de tror du trenger det, eller om du ønsker det selv.. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå