Gå til innhold

Dette med IP adresser...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor mye folk her inne faktisk vet om IP adresser, men jeg leser ofte at det er mye feilinfo vedrørende dette.

Det er forskjell på offentlige IP adresser, og private ip adresser. En privat IP adresse er en adresse du har på maskinen din, og som er satt opp på en router hjemme, enten av deg selv, eller av bredbåndsleverandøren. Om dere f.eks har flere maskiner hjemme som er tilkoblet en trådløs router og som deler ut automatiske ipadresser (at routeren tildeler adresser som er ledige), så er ikke dette den adressen som blir registrert i loggene til dinbaby.com.

En offentlig IP adresse blir tildelt av bredbåndsleverandøren din, og det er denne som blir registrert i loggene på hver side du er inne på, på nettet. Denne ipadressen er automatisk tildelt ja, MEN man "leaser" en ip adresse. Det vil si at så lenge du bruker bredbåndet ditt til å gå på internett med i en tidsperiode på 14 - 21 dager (det er 14 dager som er vanlig innstilling på en slik leasingperiode), så vil du med 99,99 % sikkerhet ha samme offentlige ipadresse i mange mange år. Er du ikke på nett med ditt bredbånd på 14 dager fordi du har vært på ferie f.eks, er det muligheter for at du har fått tildelt en ny ipadresse, men så lenge du bruker den jevnlig, har du mest sannsynlig samme ipadresse hele tiden.

Så om en moderator på dinbaby.com vil sperre en bruker på grunnlag av innlegg, så kan moderator se i loggene sine og se hvilken offentlig ipadresse denne brukeren har brukt, og deretter sperre for den offentlige ipadressen. Da vil jo ikke noen som bruker den bredbåndsrouteren kunne legge ut innlegg. Bare et eksempel.

Det en offentlig IP adresse viser for allmennheten er hvilken bredbåndsleverandør denne bruker, og hvor i landet den holder til. Skal de vite noe mere, er det leverandøren som må søke opp dette i sine systemer.

Bruker du en bærbar maskin, og bruker på forskjellige lokasjoner, f.eks først hjemme, så på jobben, så hos naboen, så vil det jo bli forskjellige offentlige ipadresser logget siden du er på forskjellige lokasjoner.

Jeg vet ikke om dette bare ble mere forvirrende, men jeg har prøvd å forklare etter beste evne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har eg forstått rett? Den IP adressa eg kan sjå på mi maskin, er mi private, og så finns det ei til liksom utan for huset... hehe dårlig å forklare kva eg tenker:) Du forklarte ganske bra, då. Eg har ikkje trådløs nett heime.

Skrevet

Jepp den du kan se på maskinen din, er din private. Om du går inn på f.eks http://www.ip-adress.com/, så vil du se din offentlige ip adresse. Det er denne som blir registrert i loggene til f.eks dinbaby.som når du er inne på sidene deres. Ikke bare når du legger ut et innlegg, men hver gang du er inne på siden.

Skrevet

Så om du endrer ip adressen på din maskin, har ikke det noe å si for den ip adressen som blir logget.

Skrevet

Så det vil seie at om eg ikkje brukar nettet på ei god stund(på ferie), så vil noken andre overta den som er "utanfor" huset. Slik at om eg hadde blitt utestengt herfra FØR eg reiste på ferie(off), så kan noken andre etter ei stund bli "nekta" adgang, fordi dei har fått den IP-adressa "ute" som eg hadde før og som er nekta adgang(sperra)?

Skrevet

Ja det kan i prinsippet skje ja.

Men det kommer jo helt an på hvilke innstillinger din nettleverandør har på sine systemer.

Skrevet

Litt rask der å trykke på knappen.

Det kommer helt an på hvilke innstillinger som nettleverandøren har satt på sine systemer. Det er jo ingen andre enn de selv som vet. Mulig du vil ha akkurat samme adresse når du kommer tilbake igjen også.

Skrevet

Takk for forklaringar:) Det er søren ikkje berre lett å vite alt om PC'en:)

Eg har det sånn at når eg har eit problem med nettet, og skal ringe etter hjelp, så blir det sånn.... eeehhhh, ja, kva for boks er det du meiner... eeehhh eg har ein som det står XXX på, er det den? hehehe... dei blir nok rimelig fortvila dei i andre enden:)

Men no veit eg litt meir, ein lærer så lenge ein lever:)

Skrevet

Hehe.. Du er nok ikke alene om det, og jeg kan love deg at de som sitter i den andre har vært borti mye rart og folk som er mye dårlige enn deg på data.

Skrevet

Men hvis jeg logger inn på dinbaby på forskjellige pc'er da, da blir det vel registrert flere ulike ip-adresser på min profil?

Skrevet

Men dersom jeg bruker en proxy som ikke har ipforwarding av 'pc ip'en' - skal moderator sperre ute alle proxybrukene, da? (fek. 2000 mulige brukere fra min arbeidsplass?)

Skrevet

Nå vet jeg ikke hvordan moderator sperrer ute brukere, men gjør de det på grunnlag av den ipadressen en person blir logget med, så kan vel det skje. Men om de bruker den metoden for å sperre ute brukere er jo et annet spørsmål da. Det er bare så mange her inne som tror at dersom man bytter ipadresse på pc'en eller på routeren hjemme, så vil dette endre seg ute også, så jeg ville bare forklare hvordan dette faktisk fungerer. :)

Skrevet

Om alle de pc'ene er i ditt eget hjem og bruker samme bredbåndsrouter / internettleverandør, så er det samme ipadresse som blir registrert.

Skrevet

Og foklaringen var kjempegod, den!! Siden de fleste ISP'er gjerne tilbyr en DHCP pool - så er den enkleste måten å bytte IP adresse på å ta ned og opp bredbåndslinjen (for ADSL altså). Har man kjøpt seg fast IP adresse - så er man litt mer spikret, liksom.

Uansett så forklarer du NATingen mye mer forståelig enn jeg hadde klart :-)

Skrevet

Bare for moro skyld;

Gå under "debatter",og søk på northernlights.

Får du opp et innlegg (øverst) skrevet mange år fram i tid, som er full av IP adresser?

Skrevet

Tenkte på om en pc var på skolen, en hos mamma og pappa osv.

Skrevet

I og med at ipadressen som er koblet til MAC adressen på din router ligger i DHCP poolen i 14 dager f.eks, så vil jo man ha samme ipadresse uansett hvor mange ganger man tar ned og opp linjen. Tar man ned linjen og lar den være nede i 14 dager, så er det vel sjanse for at du får en ny ipadresse, men ipadressen blir ikke slettet fra pool'en selvom du slår av strømmen på routeren og på igjen.

Skrevet

Ja da vil du jo få forskjellige ip adresser. :)

Skrevet

For mitt vedkommende ligger routeren(e) - litt ujevnt hvilken router som sparker i gang linjen - bak et ADSL modem. Så det er sånn sett mange måter å gjøre samme sak på.

:-)

Skrevet

Hvis man bruker en anonym, åpen proxy så ser jo f.eks admin her på forumet ip adressen til proxyserveren, og ikke din public ip.. Man finner mange slike hvis man googler litt.

Mange fora/websider/irc osv har bannet ipadressene til de fleste kjente anonyme proxyer, da får man en melding om dette.

Am I right? Men then again, de ferreste husmødrene her har vel bruk for noe sånt - kanskje med unntak av Maiken :P

Skrevet

Ja men du har en offentlig ipadresse hos din nettleverandør, som er knyttet opp mot MAC adressen på ditt ADSL modem. Om du tar ut strømmen på modemet og setter det inn igjen, så har ikke din offentlige adresse blitt endret. Mulig du ble litt forvirret da jeg skrev router.

Hva du gjør med utstyret bak ADSL modemet har ingen innvirkning på den offentlige ip adressen.

Skrevet

Du har helt rett. Man kan vel om man vil, men for det første må man vel betale for det, og de færreste vil det bare for å slenge dritt på Dib? ;) Og som du sier, så har nok mange forum sperret slike.

Skrevet

Jeg testet det... og da fikk jeg ny ipadresse, gitt :-)

Hos meg er routerene de som sparker igang linjen og håndterer dialogen. Modemet er egentlig bare en liten, hjernetom boks.

Tror ikke alle Norges (og utlandets) ISP'er har en helt konform praksis her. Er vel litt interesant å se på hvor mange kunder de har i forhold til adresser i DHCP poolen.

Skrevet

Hehe :) Jeg tror kanskje et par inne på krangle hadde blitt litt desperados hvis de ble utestengt. Og hadde de visst hvordan man gjorde det, så hadde de helt sikkert gjemt seg bak en proxy og fortsatt med drittslenginga;) Men for å få slutt på drittslenginga hadde det kanskje vært en ide og bare bannet ip'en dems, så er de jo utestengt i hvert fall for en liten stund, så har de fått seg en lærepenge og vet at hvis ikke de oppfører seg, så vil det skje igjen.

Litt off topic her nå, men verifisering via mobilnr går jo også ann;) De færreste bytter jo mobnr i hytt og vær...

Skrevet

Timewarp? Jeg er styggelig imponert av folk som alt nå kan vise til innlegg skrevet frem i tiden :-) Og dette bare ved å søke litt :-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...