mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. mars 2008 #1 Skrevet 16. mars 2008 når brukere her inne sier at de er f.eks helsesøster,sykepleier,jm,lege,advokat, ja samme hva de sier de er? Jeg gjør ikke det. Jeg tror mange her inne vil ha gjennomslag for sitt synspunkt og tror at f.eks en sykepleier står høyt i kurs når en er gravid og dermed vil høre etter på dem.Jeg blir mer skeptisk til å ta i mot råd fra personer som begynner å si hva tittel de har. Finnes mange rare folk ute og går,som ikke bryr seg om at andre kanskje får feil informasjon og dermed bruker slike tittler på seg selv. Lurer litt på hva andre tenker. PS: Sier ikke at det ikke at dette gjelder alle,men er skeptisk til alle som sier det,for jeg vet ikke hvem som er hvem.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #2 Skrevet 16. mars 2008 helt enig..en vet aldri hvem som befinner seg bak et nick-., stol mer på magefølelsen ,å sier den at noe kanskje er galt med deg så ring heller til legen..bedre å forholde seg til en å ikke alle andre her inne med 5 forskjellige svar på d samme spm..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #3 Skrevet 16. mars 2008 du oppfører deg jo som alltid har det perfekte svaret på alt...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #4 Skrevet 16. mars 2008 i følge mange innlegg her så har jo du anbefalt brukere og ikke lytte til leger, JM osv selv om de møter dem fysisk og da... så skepsisen din er vel kanskje på kanten til paranoia syns jeg..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #5 Skrevet 16. mars 2008 vi skal ikke høre på leger osv men kun henne....
Asobi Skrevet 16. mars 2008 #6 Skrevet 16. mars 2008 Når det gjelder bruk av BIM som informasjonskilde har jeg en skepsis til alt jeg leser her. Uansett hvem det er som skriver. Er selv sykepleier og ser selv at det er masse jeg ikke kan svare på selv om jeg jobber med helse. Når det er sagt så kan jeg se raskt om en person som skriver er helsearbeider. Korrekt bruk og forståelse for terminologi kan gjennomskues. Mest av alt oppfordrer jeg alle til først og fremst stole på de helsearbeiderne man møter fysisk. Det er trygt!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #7 Skrevet 16. mars 2008 Jeg er sykepleier og bruker (som alle andre) min kunnskap og erfaring her inne når det er noe jeg syns det er viktig å svare på. Til nå har jeg aldri sagt at jeg er sykepleier - jeg håper heller at svaret mitt skal være såpass seriøst og presist formulert at den som spør føler at hun får et ordentlig svar. Når noen velger å nevne yrket sitt, tror jeg det er for å få gehør og for å berolige. Kan ikke si at jeg har lest innlegg fra disse og tenkt at de bløffa med tittelen - har du noen eksempler å vise til? Hvis du er så skeptisk til at folk flagger titler, hvorfor hopper du ikke bare videre til et annet innlegg når det skjer? Du må jo ikke følge med på alle debattene, heller.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #8 Skrevet 16. mars 2008 Du Mammen, trenger heller ikke å ha en mening eller fasit på alt og til alle.. Må si meg enig med noen over her, at det var veldig ironisk at det var akkurat du som sier dette. Ta eksempelet med trygg trafikk sin tekst om gravidbelte, som du undergraver og heller mener at det du har hørt fra noen skal gjøre det slik at det du mener i den saken er det riktigste. Du må da vel være enig i at linker med info om temaet som diskuteres fra pålitelige kilder som er utarbeidet av instanser som jobber med nettopp dette må være en god fasit og det beste svar som kan presenteres her inne. Har selv en utdannelse og erfaring fra jobb som kommer godt til nytte på mange av spørsmålene som her dukker opp. Noe lar jeg være å svare på, fordi jeg mener dette er det ikke vi her inne som skal gi svar på. Folk burde ringt jordmødrene sine, føden eller fastlegen for mye av det som blir spurt om her inne. Det er mye ved en person som gjør at svaret man kanskje tror er riktig utfra innlegget rett og slett kan være riv ruskende galt for denne personen. Og dette gjelder om man er lege, eller kassadama på Rimi. Av og til må vi være fornuftige å la være å svare, eller rett og slett be vedkommende ringe sin lege for svar. Et godt eksempel nå som vi er gravide er dette spørsmålet om "skal jeg ta jern". Det er det KUN din lege som kan svare på. Det er mange grunner til svimmelhet og slapphet, og det er ikke sikkert at din Hb verdi sammenlignet med min gir samme grunn for å gi jern i like doser. Min kropp, min vekt, mitt blodtrykk osv er også med på å bestemme dette. Jerntilskudd gjør så mye mere med blodet enn kun å tilføre det jern. Det er også snakk om "tykkelsen" på blodet. Blodet skal sirkulere i hele morkaka for å gi babyen mest mulig næring og tilgang på oksygen, næringstoffer og muigheten til å knitte seg med avfall. Morkaken består av enormt mange tynne kappilærer (små små blodårer). Om man tar jern uten å skulle det kan man risikere at blodet blir så "tykkt" at det ikke sirkulerer godt nok ut til alle kappilærene, og dere kan sikkert tenke dere hva som da kan skje. I tillegg er vi gravide mere utsatt for å få blodpropp, og dere kan jo tenke dere selv hva som er bra for blodet for å unngå dette. Dette var bare et eksempel... Så vi må alle her inne være flinkere til å se våre begrensinger til hva vi skal/skal ikke svare på. Forumet er for å dele erfaringer og tips, bekymringer og trøste og gelde. Ikke helbrede!!!
Nætte;mortil2 Skrevet 16. mars 2008 #9 Skrevet 16. mars 2008 Jeg er utdannet førskolelærer med spesialpedagogikk som "spesialitet". Bruker både det jeg kan faglig og det jeg har opplevd som fagperson og som mor i svarene mine, men bruker svarene jeg ser her inne kun som veivisere, og undersøker alltid selv hvis det er noe veldig viktig.. Såklart er det lett å lyve her som man ikke kan sjekke det, men jeg syns det er rart med dem som gjør det da!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #10 Skrevet 16. mars 2008 Nei jeg stoler ikke alltid på det. Stoler bare på JM og legen min. Stoler ikke på deg heller HI. Du mener jo at vi ikke skal høre på JM våres hvis hu mener noe annet enn din. Så nei, jeg stoler overhode ikke på sånne som deg.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #11 Skrevet 16. mars 2008 ehh høres ut som dere er tette i pappen spør du meg..hu sa ingenting om at dere skulle stole på henne...men heller stol på legen og jordmoren deres..å ikke stol blindt på hva de her inne sier til dere.. synes dere ikke leser godt nok hva som blir skrevet ..!!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #12 Skrevet 16. mars 2008 Mulig du er ny her inne da anonym 12:51 Regner med du ikke har lest tråder og innlegg fra HI før. Da ser du også ironien i det hun sier.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #13 Skrevet 16. mars 2008 nei jeg orker ikke lese alt alle skriver dessverre..jeg er ikke så opplyst på hva alle skriver her ser du..jeg er nemelig ikke så ofte her inne som mangen andre her ..jeg har litt mer å bruke tiden min pp enn å følge med på hva alle mener å ikke mener..jeg leser d som er av min interesse og svarer der i fra
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #14 Skrevet 16. mars 2008 Da bør du kanskje la være å dømme svarene her inne og da? Eller dømme folka her inne som du også gjorde nå! Eller, her er et svar som må passe til ditt svar. Slutt å bland deg. For du hører da tydligvis ikke til her inne. Du har jo så masse bedre å gjøre på med! Synd du sank så lavt i dag...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #15 Skrevet 16. mars 2008 Hallo! Først sier du at folk er tette i pappen fordi de svarer på noe annet en det HI spør om og tydelig ikke kan ha lest innlegget skikkelig. Så sier du at du selv ikke leser innleggene heller, fordi du har bedre ting å bedrive tiden med. Hvem er det da som er tett i pappen? Det du sier, faller rett tilbake på deg selv! Komisk :-D
Miss Misantrop Skrevet 16. mars 2008 #16 Skrevet 16. mars 2008 Jeg forbeholder meg retten til å bruke min egen hjerne i alle spørsmål i alle mellom menneskelige relasjoner. Selvfølgelig kan folk si at de er hva de skal være her inne. Men også ute i samfunnet syntes jeg da en sunn dose skepsis er på sin plass. Når en dame her inne skriver at hun er veterinær og hun har informasjon jeg har hørt fra mange veterinær kilder før så velger jeg å tro hun har kunnskap på feltet. Vi hadde også en med. student her inne med veldig detalje kunnskap rundt felt spesifikke felt. Liv og død står det jo skjelden om her inne likevel.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 16. mars 2008 Jeg har aldri sagt at en ikke skal ta kontakt med lege eller jm,er vel den første til å oppfordre til det ,når noen skriver at de er bekymret,noe jeg også gjør med min venninne som er gravide,jeg kan si til dem at jeg ikke tror at det er noe å bekymre seg for,men at de for all del må ta kontakt med lege. Jeg vet at jeg sa til ei,regner med det er du som er anonym her og så oppsatt på at jeg ikke sier at du skal høre på jm din, at hun ikke burde stole på jm sin,men bytte. Dette fordi den jm ikke henviser til kilder hun er pålagt å følge.Når jm begynner å synse som en hvilken som helst annen person,og ikke godtar at hun har rettningslinjer å følge for å ta best mulig vare på det ufødte liv,da sier jeg at jeg ikke hadde stolt på den jm og at jeg hadde byttet. Det er noe helt annet enn å si at jeg sier at en ikke skal ta kontakt med helsepersonell.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #18 Skrevet 16. mars 2008 en annen ting er et innlegg som ble skrevet om at papaya er abortfremkallende, dette tok du helt avstand fra fordi du ikke stolte på noe som en (jordomseiler?) sa... og som egentlig det også ble lagt linker til tråder hvor det stod... men å følge boka til punkt og prikke når det spekemat f.eks det skal du... men å høre på andre som sier dette ang papaya DET gjør du ikke... du har klart å si mange ganger at andre sine jm som har andre råd enn din egen skal ikke stoles på... så at du la inn dette innlegget ble bare komisk og fjernt...
Miss Misantrop Skrevet 16. mars 2008 #19 Skrevet 16. mars 2008 Selvfølgelig bør man ikke svelge allt man hører, men altså spiser man ting fra land som ikke er typisk norske, vil man jo finne svært lite info om denne maten på matportalen og man må forholde seg til andre kilder. Så får man jo selv vurdere hvor sikre disse kildene er.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #20 Skrevet 16. mars 2008 kjære folk..jeg driver å leser d som interesserer meg ..men orker nå ikke å lese ALLE innlegg fra alle folk her inne å husker på alt alle har sagt å ment..nå snakka jeg om dette innlegget her..hva HI har sagt eller gjordt før her inne har jeg ikke peiling pp..men nå svarer jeg på d som ble skrevet her..så bare ro dere ned!!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 16. mars 2008 Ja,nettopp en bør finne ut hvor seriøse kilden er,til den liken som ble lagt ut,søkte jeg på navnet til han som hadde skrevet,han var jordomseiler og stoler derfor ikke på ham,men sa også at det var i bunn og grunn ikke noe jeg trengte å henge meg så opp i,for det er en frukt jeg ikke spiser. Sa også at jeg ikke så noe galt i om en ikke spiste dette,men at en jordomseilierside ikke er godt nok for meg. Det ble også lagt ut en annen link,som jeg sa i fra om at jeg ikke kom inn på. Etter den diskusjonen har jeg prøvd å finne steder der det blir sagt at en ikke skal spise papaya når en er gravid,men det har jeg enda ikke funnet. Har funnet at noen land har dette som prevensjonsmiddel,men jeg tror ikke jeg hadde stolt på det som prevesjon da,men vil noen gjøre det,vel så er det opp til dem.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #22 Skrevet 16. mars 2008 Jeg vil si at min JM er en seriøs kilde og akter ikke bytte selv om du måtte mene det!
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #23 Skrevet 16. mars 2008 I en annen tråd her forteller du jo selv (mamma til...) at du er "sykesøster"... Sykesøster-tittelen trodde jeg forresten var utdødd, trodde det hette sykepleier i dag... Stiller meg skeptisk til utdannelsen din i så fall når jeg leser mye av det du legger ut her, Kanskje det er deg vi skal være mest skeptisk til..? Om du tror det er forebyggende arbeid du driver med her inne, tror jeg du har mislyktes kraftig. Dine "råd og tips" her skaper ikke annet enn usikkerhet og redsel spør du meg. Å spre frykt blant gravide kvinner er ikke godt helsearbeid. Husk at gravide kvinner kan omfatte ALLE fruktbare kvinner i Norge (utlandet også, det er fritt frem her på nett), og alle er forskjellige mennesker med ulike utgangspunkt. Du er lite flink til å være inkluderende og utvise bred mottagelse og forståelse, noe som er nøkkelen til å være en god helsearbeider. Min egen "tittel" har jeg ikke behov for å skilte med her inne, men jeg kan si at jeg føler at du og jeg står på hver sin kant i alle fall. Det virker ikke som om du og jeg "jobber" for samme sak alltid.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 16. mars 2008 Forfatter #24 Skrevet 16. mars 2008 Jeg har aldri sagt at jeg er sykesøster eller sykepleier om du vil,så da får du finne den tråden der du mener at jeg har sagt det. At jeg kan ha referert til hva sykepleier,jm,lege og helsesøster har sagt,men da sier jeg også at det er de som har sagt det til meg. Desuten så var ikke denne tråden om dere stolte på meg,men om dere stolte på at folk som sa de hadde forskjellige tittler her inne,og at det gjør bare meg mer skeptisk til det som blir fortalt. Mitt formål her inne,er at det ufødte barns liv skal bli tatt vare på og ikke bli utsatt for mer fare enn det samfunnet og miljø gjør,men jeg kan desverre ikke bestemme hva andre skal gjøre,jeg kan kun oppfordre og fortelle hva som skjer når de ikke følger råd som blir gitt og hva jeg mener om slike personer. Det er jeg i min fulle rett til å gjøre.Hvis du mener at jeg skremmer noen får du gi beskjed til moderator,er hun enig med deg,sletter hun det. Nå svarer jeg ikke mer på andre tråder og om jeg er til å stole på eller ei,snakker kun om det jeg ønsket at denne tråden skulle handle om,hva andre gjør,er meg revnende likegyldig,de må kunne snakke om hva de vil om,i denne tråden.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #25 Skrevet 16. mars 2008 hehe.. Er du liksom en slags misjonær for gravide, eller?? "jeg kan kun oppfordre og fortelle hva som skjer når de ikke følger råd som blir gitt, og hva jeg mener om slike personer" Nå hørtes du ut som jehovas vitne.. hehe.. "Gjør som meg eller end opp i helvete".. (satt på spissen) Personlig hører jeg ikke på jehovas vitner.. Du syns vi ikke svarer på spørsmålet ditt, men det er rett og slett fordi dette kom fra deg.. Du har ertet på deg for mange folk med propagandaen din til at folk tar deg seriøst, dessverre..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå