nieIDA *med nr 4 e FØDEKLAR* Skrevet 15. mars 2008 #26 Skrevet 15. mars 2008 jeg ammet begge mine barn til de var nesten 2 år gamle og det går sikkert like lenge denne gangen og. har hatt unger som ikke har villet slutte med puppen så etter de var året ble det på morran og kvelden som kos. synes ikke det er galt å amme frem til 2 års alder, men ville nok ikke fortsatt selv etter den tid, men det er jo opp til en hver hvor lenge en ønsker å amme.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #27 Skrevet 15. mars 2008 Hei Du som sier du har lyst til å amme lenge; du vet jo ikke hvilken opplevelse du vil få av ammingen, kansje synes du at det er noe herk når barnet først er ute?? ikke alle får til å amme lenge.. så vent til du vet hva du går til..
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #28 Skrevet 15. mars 2008 til barnet er 2 år? d er vel ikke helt normalt?? mamma kan jeg få pupp?
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2008 #29 Skrevet 15. mars 2008 Jeg har ammet mine barn til de er 2 år og har planer om det denne gangen også. Det er supersjønt når barna kommer og spør om å få pupp.
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #30 Skrevet 15. mars 2008 WHO anbefaler amming frem til fyllte 2 år på verdensbasis. Dette fordi morsmelk inneholder viktig næring som det mange steder i verden ikke er noen selvfølge at barn får. I Norge anbefales det å fullamme til 6 måneder, og amme ved siden av annen mat til minst fylt ett år. Det er en kjempefordel om barnet fremdeles får litt morsmelk når det begynner i barnehage, så er det mye bedre rustet mot de sykdomer de blir utsatt for der. De aller fleste som blir ammet over ett år har et fast sted og tid på døgnet hvor det skjer, feks. i forbindelse med legging. Det er absolutt ikke nødvendig å brette opp puppen i offentlige rom selv om du fremdeles ammer en toåring!!! Barna skjønner faktisk det, altså! Hos oss gikk det over av seg selv rundt 15 måneder sist, og det passet oss bra. Denne gangen ser jeg ikke bort fra at det blir lenger. Nå som vi får to små er det mindre aktuelt for meg å være borte rundt leggetid, så det vil være helt greit å amme en gang på kvelden til han ikke er interessert lenger.
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #31 Skrevet 15. mars 2008 Hvor lenge jeg kommer til å amme avhenger mest av hva barnet vil. Jeg ser i alle fall ingen grunn til at jeg skal gjøre noe for å trappe ned før barnet er ett år, hvis ammingen fungerer bra. Med de to eldste ammet jeg hhv 13 og 18 mnd. Som noen nevner over her blir det jo etter hvert visse tider på døgnet som er ammetider, ikke hele tiden slik det er de første månedene.
Miaria. Skrevet 15. mars 2008 #32 Skrevet 15. mars 2008 Jeg kommer nok ikke til å amme mer enn 4-5mnd tenker jeg... Forrige gang slutta jeg da snuppa var 3,5 mnd da det var der som passa meg og barnet best der og da...
VeslePhreaken Skrevet 15. mars 2008 #33 Skrevet 15. mars 2008 Jeg håper på å få til ammingen, og har vel i utgangspunktet tenkt til å fullamme til barnet er 6 mnd.. Kommer til å amme ved siden av en stund etter dette.. Har lest at det er anbefalt å amme frem til barnet er 2 år, som *hepp* skriver over her.. Men må man amme? Kan man ikke pumpe seg i stedet, når barnet har blitt såpass stort?? Melka er vel like næringsfull...? Tenker på for de som kanskje syns det er "ekkelt" når barnet har blitt såpass stort..
Gjest Skrevet 15. mars 2008 #34 Skrevet 15. mars 2008 LillaDilla - det er klart man kan pumpe seg! Men det er lettere å opprettholde melkeproduksjonen over tid om man faktisk ammer, særlig om man ammer skjelden. Jeg tror ikke man selv synes det er så ekkelt når det er ens eget barn som man har ammet hver dag i mange måneder. En selv merker jo ikke så godt at barnet plutselig er blitt stort :-)
mai mammaen til to Skrevet 15. mars 2008 #35 Skrevet 15. mars 2008 tror nok at jeg kommer til å holde på til ca 1.5 år denne gangen.. men må se hvordan det blir.. sist så ammet jeg til 15 mnd. men da begynte hun å mase om puppen hele tiden og da syns jeg det var litt små pinlig liksom.. så da kuttet jeg den ut.. men skulle gjerne ammet henne lenger...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #36 Skrevet 16. mars 2008 vil nok amme til barnet er rundt 6-7 mnd... men vet ikke hvordan det blir så vi får nesten ta det som det kommer:)
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #37 Skrevet 16. mars 2008 Hva er problemet, amme lenge som mulig til ungen er 2 år eller lengre for kosens sin skyld..? Dere har et problem, incest kaller man sånt..
*Super*Mamman* Skrevet 16. mars 2008 #39 Skrevet 16. mars 2008 Så lenge det er mulig, vil jeg fullamme til bebien er ca 6 mnd... Det gjorde jeg sist å... Men da poden begynte å få grøt, ville han ikke ha pupp noe mer... Håper på å få gitt litt pupp i tillegg til grøten til jeg begynner på jobb når ungen er 10 mnd...
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2008 #40 Skrevet 16. mars 2008 Det er faktisk normalt i flere kulturer å amme ungen sin til h*n er rundt 2 år. Jeg kjenner mange fra forskjellige land, og jeg syns ikke det er ekkelt at noen ammer 2åringen sin, det er næring i morsmelka som er anbefalt at unger skal ha så lenge det er behov. Jeg syns dere er direkte slemme som kommer med slike komentarer, da dette er normalt og ikke ekkelt i det hele tatt i andre land. Selvfølgelig blir det mindre amming etterhvert som babyen vokser og begynner å innta fast føde, men dere trenger ikke dømme andre! Vi er alle mennesker og bestemmer selv. En 2 åring er fortsatt bare et lite barn og jeg ser ikke noe galt i dette. Utrolig hva folk her inne får seg til å si. Søk på nette om amming og alder så kan dere lese selv. Så HI hvis man klarer å beholde melka så lenge er det bare positivt Men som flere her sier er det ingenting man kan planlegge, og førstegangsfødene mister ofte morsmelken etter få uker. Så ta det med ro folkens, dere kan ikke planlegge ungen deres liv før h*n kommer og begynner å vokse.
grand danois Skrevet 16. mars 2008 #41 Skrevet 16. mars 2008 jeg husker når jeg skulle ha første barnet. jeg hadde gledd meg sann til amminga! desverre ble d ikke sann...vi fikk d ikke til:( jeg var så skuffet. dene gangen håper jeg at jeg får d til. da tenkte jeg å amma til han var 6-7 måner.men jeg vet ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå