Gå til innhold

Jeg ble meldt til barnevernet:(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!Ikke så ofte jeg skriver her,men nå har jeg gått og hatt det vondt så alt for lenge.Jeg flyttet hit til dette lille stedet i 2006,min sambo har bodd her i en hel evighet.Begynte raskt å jobbe,trivdes greit,var da gravid.I september ble jeg sykemeldt,pga.vanskelig svangerskap og ekstrem kvalme,noe som førte til at jeg ble værende mye hjemme,kom meg ikke så mye ut som jeg ville.men,men...

Fødte en herlig liten gutt i April-07,han er fantastisk,og det beste som har hendt meg!Kunne ikke vært foruten!

men,til saken her.Jeg driver aktivt med hund,både bruks/tjeneste,og hundekjøring.Også oppdrett.Dette har helsesøster hele tiden syns at er helt forkastelig,hun har mang en gang bedt meg om å avlive,selge eller omplassere hundene(pr.idag har vi en som bor ute i hundegården,en som er solgt men som venter på blodprøvesvar på rabiesvaksine før han kan flytte,og en som bor inne i lag med oss).Jeg har ikke gått med på hennes ideer,og guttungen er ikke allergisk heller.Han er ALDRI alene med hundene,og jeg har fått lov til å gå tvers pver veien med bikkja når hun må på do,da er han i leikegrinda el.senga si,og det er max.10 minutter.

I fjor måtte jeg avlive min schæfertispe pga.akutt sykdom,7 uker før dette hadde hun nedkommet med 8 herlige valper.Alle ble solgt,men noen måtte vente litt ,så de var her en god stund utover 8 ukers alder.HS presterte da å kalle hunden min ei drittbikkje,og sa det var til pass at jeg måtte avlive henne,for guttungen kunne jo ikke leve sammen med hunder!jeg var knust av sorg,hvordan kunne hun si noe sånt...dro til fastlandet på 5 ukers ferie aleine med sønnen min,for å komme litt vekk.Så kommer jeg da på 10 mnd.kontroll nå i våres,og får sjokk!jeg er blitt meldt til barnevernet,påstander om at vi ikke vasker huset,at vi går fra guttungen aleine hjemme,og at vi bryr oss mer om hundene våre enn ham.Vi var i et møte,dette er et lite sted,så de visste jo at dette bare var ondsinnet sladder.Men nå viser det seg at det er ei vi kjenner ganske godt som har satt ut ryktene om oss,jeg er så inderlig lei meg for det.Synes dere jeg skal ta en prat med henne?Jeg som trodde vi var venninner....hvorfor har hun gjort dette?jeg er sint,lei,og skuffa,dette gnager meg opp dag og natt,jeg var en tur ute sammen med noen andre venninner,og opplevde to damer som freste "barnemishandler"bak ryggen min da jeg gikk forbi.Nå har jeg tatt den tunge beslutningen å selge min Belgertispe,og heller satse på tjenestehund igjen engang når vi flytter herfra,hun er krevende,snill,men litt brå(valp på 6 mnd.),for jeg orker ikke nye rykter hvis jeg velger å beholde henne...

Huff,dette blei langt,men jeg er så i villrede om hva jeg bør gjøre...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes uten som ei veldig fordømmende bygd.....kan ikke skjønne hva som er så galt med å ha hunder, spør du meg så har barn bare godt av å vokse opp sammen med dyr.

Tror jeg heller ville ha flyttet enn å kvitte meg med hunden....

Skrevet

Vet ikke helt hva jeg skal si, men vil gi deg en stor god klem :)

Denne helsesøsteren høres jo ikke god ut da :(

Skrevet

er det ei venninne av deg som har gått til barnevernet?? hvorfor i all verden gjør hun det, og skal ikke hun være venninne? hvis dette er faste bevis på at det var hun som sa det til de ville jeg ha konfrontert henne, og noe så vanvittig oxo.. venninne skal støtte og hjelpe, ikke snakke dritt bak ryggen din og si ut falske rykter, siden dette er såpass seriøst når ryktene sier at du er en dårlig mor.. nei, kvitt deg med hu såkalte venninna di, kjeft henne ut og aldri mer ta kontakt med henne, og er det mer rykter som verserer rundt så skal du bare drite en lang marsj i de for du vet selv veldig godt at det er så usant som kommer an og bli.. du har sikkert dine venner som er ekte venner og veit åssen det er hjemme hos dere så de støtter deg helt sikkert.. og vil du beholde bikkja di så gjør det, for ingen skal bestemme om det er greit at du har hund eller ei.. så lenge du føler du klarer deg med å ha hund og barn og det funker bra så hvorfor skal du da kvitte deg med den? gjør akkurat som du vil på det punktet og hev deg over disse bygdekjerringene som ikke har noe innholsrikt liv som må sladre om gud og hvermann for å få litt action i hverdagen dems.. håper alt ordner seg for deg =)

Skrevet

Uff da, stakkar deg... Dette hørtes utrolig vondt ut! Gir deg en klem, jeg! :o) Dette høres for meg ut som et merkelig sted, en merkelig "venninne" og ikke minst en MERKELIG helsesøster!!! Det du skriver at hun har sagt, sjokkerer meg virkelig. Hun har vel ikke noe med deres private anliggende, om det ikke går utover barnets fysiske og mentale helse... Hmm... Godt at barnevernet trodde dere da, i alle fall! Og vet du, jeg ville heller flyttet fra stedet, men mann, barn og hund(er). Du skal ikke måtte forandre på den du er og den du vil være pga ondsinnet sladder og meningsløse rykter!!! Om dere flytter kan dere få en ny start, og legge dette bak dere. Skjønner at det er fryktelig vondt. Du er jo en god mamma for gutten din, og hundene er sikkert bare sunt for ham! Veldig viktig at du vet at du er en god mamma! :o) Gir deg en klem til, jeg! :o)

Skrevet

Uffda.

Vi kan flytte til bygda di vi. Vi er to DAMER som har barn sammen. Da kunne skravla gått om oss i stedet for dere. Så kunne vi flytta igjen, og så var alt glemt.

Er det rart jeg har fordommer mot bygdenorge?

Skrevet

Uff så trist. Får vondt av deg nå. Jeg kan ikke skjønne at det er galt å ha hund jeg også melde deg til bv er dårlig. Men det er kanskje ikke lurt å la ungen være alene inne om det så er for noen minutter. I sånne bygder så blir det sett ned på.

Skrevet

Så lenge du har kontroll på hundane, forstår eg ikkje problemet. Herlighet; eg har katt(som ikkje alle likar heller), kanin ++++. men det har aldri vore tema. Eg er heller av den formeining at ungar har godt av å lære seg omgang med dyr. Kva med barn som veks opp på gård, med vær og stut og meire til, DET kan vere skummelt, det...hehe... Kanskje det var derfor dei fekk mange ungar, sidan faren var stor for at ikkje alle voks opp....?

Dette er nok berre noken som ikkje likar/er redd hundar, og som må finne grunnar til å klage.

Eg har latt ungane vere i leikegrind, og henta posten eller kasta boss... huff det er uansvarlig:)

Og hjelper det å selge hundane, om det også var at du ikkje vaskar og at du går frå ungen? Nei, behold hunden, du. og gled deg over at ungen kan vere sammen med dyr:) Du veit jo sannheten, og ryktemakare finner fort nye offer....

Skrevet

Oj, for et sjokk det må være å finne ut at noen har meldt deg til barnevernet;( Den helsesøsteren din virker jo ikke riktig navla da...Skjønte ikke helt - er det hun som har meldt dere til barnevernet?

Jeg synes absolutt du burde prate med hun som har satt ut alle disse ryktene, det er jo greit å vite hvorfor hun har gjort dette...

Når det er sagt: Jeg ville ikke ha gått fra en så liten gutt i 10 minutter. Selv om det bare er over veien. Men det er meg, sikkert mange som synes det er helt greit.

Jeg er definitivt ikke en dyreperson, og er redd hunder. Mine svigerforeldre har 5 hunder, og det er hundehår OVERALT. Her snakker vi om folk som knapt husker hvor vaskebøtta er. Mange sier "det er typisk folk med mange dyr, de har andre ting å gjøre enn å vaske huset" ;-) Men om dere har det rent hjemme eller ikke, vet jeg jo ingenting om. Litt skitt har da heller aldri skadet noen. Hvis det skal nevnes som begrunnelse i en anmeldelse til barnevernet, bør det være over gjennomsnittet møkkete...

Jeg synes det er trasig at folk skal legge seg oppi ting som de egentlig ikke har peiling på, håper alt ordner seg til det beste.

Skrevet

Regnbuemor til 2: Hi hi, ja da hadde det blitt furore ;-)

Gjest Jawhol
Skrevet

øøøøøøø, hæ!!!

Ja der kan man se hva som skjer når man kommer inn som ukjent i ei lita bygd:(

Har ikke så mange trøstende ord til deg annet en å heve deg over de og FLYTT:)

Skrevet

av alt det du skriver reagerer jeg mest på "men nå viser det seg at det er ei vi kjenner ganske godt som har satt ut ryktene om oss, jeg er så inderlig lei meg for det. synes dere jeg bør ta en prat med henne?"

Ehm, selvfølgelig bør du ta en prat med henne. du finner deg vel ikke i noe sånn som dette??

MEN, forlater du din ti mnd gamle sønn alene i ti min mens du er ute og kanksje ikke hører han......??????? =S hadde nok og reagert da, men aldri meldt i fra til barnevernet.. du må holde oss oppdatrert hvordan dette går...

Skrevet

Er det mulig. Så de baserer seg på rykter og "sladrer" til helsesøstra? Veldig profesjonelt! Jeg hadde vel møtt opp personlig og frest ut til venninna og konfrontert ho. Ikke sikkert det hadde hjulpet men hadde kanskje flyttet ja.. Huff for en gjeng.. Vi har 2 dachser, og ja det kan være litt hår her:)) Men vi er ikke hysteriske på rengjøring. Men vi har det ryddig,støvsuger hver dag og vasker til helga, og etter behov selvfølgelig.. Hva med de som bor eller driver gård?? Bare lurer jeg..

Skrevet

typisk små bygder....

men GÅ ALDRI fra babyen din..... ta han med deg i vogna når du skal på tur.

Har selv hund, og vet hvordan det fort blir "sugglint" inne. Det må en del ekstra vaskeinnsats til for å ha det rent.

Men kjære vene. Hvis folk til enhver tid har det strigla blir jeg litt redd jeg altså.....

Synes du skal flytte derfra jeg!

Skrevet

Bare meg som tenker at det kasnkje er to sider av denne saken? Generelt bli jo alt for lite meldt til barnmevernet. Men du må jo snakke med henne da.

Skrevet

Herregud for en gjeng... Helsesøstra hørtes jo helt idiot ut, og hun venninna di hørtes enda mer idiot ut. Men er vel ofte slik det er i bygder, naboer og styr som blander seg, vet når du står opp, og helst hva du har til middag før du selv vet det. Men jeg hadde blitt illsint om ei venninne hadde meldt meg til barnevernet, er mye jeg kan la gå... men noe slikt hadde jeg ALDRI godtatt.

Skrevet

Dette høres jo helt absurd ut!!!!

Sender deg en stoooor trøsteklem ;o))))

Skrevet

Hei,HI.her:tusen takk for alle gode råd,og takk for støtten dere viser.Det var flere som lurte på det jeg skrev engående det å gå uti 10.minutter.jeg har med meg babycallen,men liker absolutt ikke å gjøre det.Det skal det nå bli slutt på,heretter tar jeg han med ut,og legger han i vogna(han er stax ett år).Tispa mi,ja....det er flere grunner til at hun skal selges.Det er en meget spesiell rase,vil si at den er kun for spesielt interesserte,og hun skulle da også brukes i tjeneste.Jeg synes hun er litt for ekstrem,hun viste seg å være en ekstrem enmannshund,med sjalusitendenser og resursforsvar,hun blir stresset av å måtte motta kommandoer fra flere enn en.Så det er ikke bare pga.det som har skjedd,men også fordi jeg setter sønnen min over alt annet,jeg vil-og kan ikke-risikere at det skjer noe.da ville jeg aldri kunne tilgi meg selv,om det så bare var et lite rift i fingeren hans.Lotta,som min vakre tispe heter,skal nå til Innsatsstyrken i Oslo PD,der skal hun få lov å bite å herje så mye hun bare orker;)

Til regnbuemor(var det nicket ditt?Hull i hukommelsen;p),kanke du flytte hit til meg,da,hehe,det hadde blitt moro!Vi skal flytte herfra til neste år,å være her er til tider en prøvelse,sladder,rykter og annet faenskap virker å være hovedbeskjeftigelsen til mange.

Gleder meg til å flytte,håper tida går fort.

Når det gjelder "venninna"mi,så har jeg bestemt meg for å ta en prat med henne,om hva som fikk henne til å gjøre slikt,hva hun tror hun oppnår...det hun har oppnådd så langt,er å ta fra meg nattesøvnen og troen på meg selv som mor.helsesøster styrer jeg unna,har nå fått høre fra flere at hun ikke er helt god,og at de ikke møter opp til kontroller,fordi hun tar helt av.Dette blei langt,men så godt å få det ut,tusen takk for at dere støtter!ps.vi flytter til Hurdal i-09,da starter vi opp med kennel og oppdrett for alvor.Noen som har lyst å kjøre hund da,bare å si fra:)Klemmer

Skrevet

Helsesøster synes jeg høres litt merkelig ut. Det burde ikke være umulig å ha både hunder og barn, men det kreves jo en del. Hvor rent eller skittent det er hos dere vet jo ikke vi, men om du en periode hadde 8 morløse hvalper + 2 andre hunder så hadde du litt å henge fingrene i. Jeg kan ikke tro annet enn at din "veninne" faktisk ble bekymret for barnet. Det er ikke vanlig å gå ut med hunden selv om barnet er i lekegrin, selv om det tar maks 10 min. Jeg forstår at du reagerte på det.

Kan du ikke forsøke å prate med hun som startet dette. Forklar henne din side av saken og hør på hva hun har å si. Det kan jo være hun har noen gode poenger selv om det ikke er morsomt å høre. Husk i hvertfal på at hun som meldte fra til barnevernet sansynligvis gjorde det fordi hun var bekymret for sønnen din og ønsket at han skulle ha det bra.

Skrevet

HI her.Jo,det var endel å henge fingrene i i den valpeperioden,det er sikkert og visst.Sambo tok seg mest av guttungen da det var på det meste,siden jeg har mest hundeerfaring av oss to.Jeg innser jo at det er naturlig å reagere på at jeg tar hunden med ut i noen minutter,men det blir det nå altså slutt på.Synes du har et bra innlegg,du åpner øynene mine her,om at jo,kanskje hun rett og slett var bekymret.Men--det er det at hun har gått bak ryggen på meg og sagt ting som er helt på viddene som er så innmari sårende og leit..men jeg skal ta en prat med henne..det som har slått meg er at det kanskje har vært en helt grei bekymringsmelding.og så har noen i bygda fått høre om dette,sladderen går,og vips,så er en fjær blitt til 5 høns...eller,5 kalkuner,i dette tilfellet.Men at folk tror alt de hører...slutter aldri å la meg fascinere av sånt...er det ingen som vet at det ofte lønner seg å sjekke fakta før dem går ut med ting...*sukk*

Skrevet

Uff så slem jeg følr meg nå, og dette er langt fra vanlig men nå skal jeg altså være den store stygge ulven her.

Jeg syns ikke dette er så greit som de fleste her inne synes å mene.

Det er flere ting jeg reagerer på i innleggene dine, og samlet gir det meg et negativt inntrykk.

Det med at fu forlater sønnen din på under ett år i ti minutter hver gang en bikkje vil gå på do er IKKE bra. Du har med babycall, javel da. Hører du da om han setter en pennetropp du har mistet i halsen og mister bevistheten? Nei så alldeles ikke. Hører du om han faller og slår hodet sitt og blir bevistløs? Nope. De aller aller fleste babycaller har en viss liten forsinkelse, så du vil høre bare et lite blipp på babycallen og ikke selve dunket. Blir han da slått bevistløs så aner du ikke noe om det.

Dette var bare dårlige eksempler, men det er ikke poenget. De aller fleste skjønner at det ikke er OK å forlate en liten gutt alene så lenge. For ja, 10 minutter er LEEEEENGE!!!

Så dette med skittent hus. Kanskje er jeg forutinntatt fordi jeg har sett for mange skitne hundehjem. Da tenker jeg ikke på vennepar som har en hund eller to, de klarer ofte å ta vare på det. Men dere som har så mange hunder (tilogmed TI i en periode!!!) syns jeg ikke noe om. En hund røyter, sikler, roter og skitner til MYE, og to hunder over dobbelt så mye. TI kan man selv tenke seg!! Selv om dere ikke har ti hunder nå så nekter jeg å tro at alt dette er tomme påstander. Helsesøstre er ikke så innmari tettpakket at de sier slikt som dette helt uten grunn. Hadde hungjordt det hadde hun blitt sparket for lenge siden.

I tillegg sier du at det er en dere kjenner ganske godt som har meldt dere til barnevernet. Er det ikke rart at flere personer skal komme med de samme påstandene helt uten at det hold i dem? Hlesesøster har vert hjemme til dere og sett hvordan det ser ut, derfor reagerer hun. Venninne deres har også det, og hun reagerer også.

Jeg velger bestemt å tro at det er to sider av denne saken, og jeg nekter å tro at alt er bare ondsinnet oppspinn fra deres side. Det at du forlater sønnen din på den måten (det har du heeeelt sikkert gjordt da han var yngre også. Enda enklere da enn nå som han kan komme seg rundt om kring) vitner om dårlig dømmekraft, og den kan også vise seg på flere steder.

Jeg sier ikke at du nødvendigvis har det så ille at det er verdt å bli meldt til barnevernet for, men jeg syns det er greit siden det tydligvis ligger noe bak dette og de vil ha dette sjekket opp.

Hun venninnen din tenker på barnets beste, og det gjør også helsesøster. Er det bare tomme utsagn så blir det ikke noen større sak ut av dette. MEN, som sagt, jeg velger å tro at det finnes to sider av denne saken.

Uansett, beklager dersom jeg er slem, men jeg har forsøkt å holde meg saklig og rettferdig hele veien. Jeg er virkelig ikke en av de store kranglerne her inne, men jeg syns ikke denne historien ser helt rosenrød ut. Lykke til videre. :-)

Skrevet

Jeg har tilbøyelighet til å være enig med Wireless Wife jeg, men vet også at bygdedyret virkelig er tilstedeværende.

Så jeg vil tro at det nok er en herlig blanding jeg.

Det er alltid to sider, eller fler av en sak, og her har de forskjellige partene forskjellig synspunkt og utgangspunkt...

Skrevet

Herregud, hadde bare denne HS og de andre som går å slarver og setter ut løgner visst hvor mange i Norge som har hunder og små barn samtidig...... Da kanskje hun/de hadde holdt kjeft. Men det er jo tydelig at HS har noe imot hunder generelt, og lar det gå utover deg/dere og har kanskje begynt med noen rykter og så har det balla på seg og da kan hvem som helst snu en ryggen hvis de heller tror på ryktene.

Kjenner jeg blir drit forbanna og så provosert over en slik hodning du møter der at jeg ikke veit hva jeg skal si om det egentlig.

Jeg hadde rett og slett bare flytta jeg!

Lykke, lykke til =))

og hev deg over disse "bygdetullingene"

Skrevet

Mhm. Det vil jeg heller ikke undergrave. Selvsagt er dette opphauset av bygdetullinger, det tviler jeg heller ikke på.

Men jeg tror det er to sider av denne saken, og jeg tror det ligger noe til grunn for at HS og denne venninnen reagerer som de gjør. Jeg tror ikke de bare rett og slett er så dumme at de vil si slikt uten å ha noe som helst hold i det.

Jeg spesifiserer derfor at det neppe er så ille som det kanskje høres ut som, og at jeg ikke nødvendigvis tror det er så ille at det er en barneversak. men jeg tror NOE ligger bak påstandene deres. :-)

Skrevet

Søren, alt jeg skrev ble borte. here goes again...

Nå satte hun jo ungen i lekegrinden da, der er det vel rimelig fritt for pennetopper og annet småtteri. Ja 10 minutter er for lenge å være vekke men det sier hun jo selv at hun skal slutte med nå. Og jeg tror heller ikke det har vært krise akkurat... er ikke av den typen som må ha øyekontakt med ungen til enhver tid - skjønner ikke helt hvordan de som må det, får sove om natten (men det er nå en annen sak).

Og når det gjelder antall hunder inne, så skriver hun vel i hovedinnlegget at det kun er en hund som er inne. De driver med oppdrett, folk som driver med oppdrett av dyr har ikke dyrene inne i sin egen stue! Det er jo absurd å tro det... Utrolig mange i Norge som har en hund inne, ser ikke noe problem med det.

Forøvrig dårlig av 'venninnen' å gå bak ryggen til henne til barnevernet. Hadde hun vært en ordentlig venninne burde hun tatt opp bekymringene med HI først....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...