Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #2 Skrevet 14. mars 2008 Ja, jeg har brukt gravidbelte siden jeg var 12 uker på vei ca. Føles greit å få stroppen litt unna magen.
Madde/sommergutt:) Skrevet 14. mars 2008 #3 Skrevet 14. mars 2008 Jeg begynte også å bruke gravidbelte ganske tidlig.. Synes det er litt greit siden vi er i vintertiden og det ofte kan være glatt på veiene osv..
*En rosa og en blå* Skrevet 14. mars 2008 #5 Skrevet 14. mars 2008 Nope, gadd ikke bruke penger på noe som kun går på komfort. Synes det ikke er noe ubehagelig uten uansett, kanskje jeg vil vurdere å kjøpe det dersom jeg føler jeg får behov senere.
Madde/sommergutt:) Skrevet 14. mars 2008 #8 Skrevet 14. mars 2008 bruker det ikke pga comfort, men for at beltet ikke skal stramme over magen i en evt bråbremsing, kollisjon eller lignende som kan føre til skade på barnet..
Mamma`n til Trym Skrevet 14. mars 2008 #9 Skrevet 14. mars 2008 Jeg tror ikke hensikten med gravidbelte bare er for komfortens skyld. Det er slik at belte hindrer at barnet blir skadet/drept hvis du krasjer fordi trykket fra smellet blir ført vekk fra barnet. Desverre er det slik at hvis du kjører i 50km/t og krasjer med en annen bil så kan vanlig bilbelte knekke nakken og ryggraden til babyen. Jeg var av samme oppfatning som dere før jeg fikk høre av ei venninne som jobber på akuttmottaket hadde fått inn ei gravid dame som ikke hadde kjørt fort men babyen hennes hadde knekt nakken i smellet og hun var ikke mere enn 20uker på vei. Nå bruker jeg gravidbelte for å si det sånn....
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #10 Skrevet 14. mars 2008 Har og hørt om folk som har mistet barnet pga selen da de smalt, men har ikke fått kjøpt enda. hvor kan man få kjøpt sånn belte?
Pysjen Skrevet 14. mars 2008 #11 Skrevet 14. mars 2008 Det er gjort undersøkelser på dette. Og Trygg trafikk sier at beltet ikke har noen hensikt i en kollisjon. Dette er altså noe som er laget for å sanke penger hos gravide!
Kaffekopp Skrevet 14. mars 2008 #12 Skrevet 14. mars 2008 Til Tittimor! Hvor er denne undersøkelsen? Har du noe link???
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #13 Skrevet 14. mars 2008 ifølge diverse tester så er det ikke bevist at gravidbelte hjelper ved en bilkolisjon. Vanlig bilbelte gjør samme nytten, men mulig gravidbelte er behagelig da...
Pysjen Skrevet 14. mars 2008 #14 Skrevet 14. mars 2008 Fant denne: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2943
Mamma`n til Trym Skrevet 14. mars 2008 #15 Skrevet 14. mars 2008 Kanskje ikke i en kraftig kollisjon vil det spille noen rolle om hva slags belte man bruker...men den jenta jeg snakket om kjørte i 50km/t og det var ikke noe annet enn bilbeltet som hadde tatt livet av barnet hennes. Men om man vil bruke penger på dette så er det selvsagt opp til hver enkelt.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #16 Skrevet 14. mars 2008 50 km/t er jo en ganske kraftig kollisjon da.
jippii Skrevet 14. mars 2008 #17 Skrevet 14. mars 2008 Jeg bruker gravidbeltet, men dette er kun for komforten sin del. Når jeg ikke bruker det, blir jeg sittende å holde beltet ned med hånden, fordi det presser slik på magen. Jeg hvet at det ikke hjelper på sikkerheten. Det behøver man jo ikke en bekreftelse fra tryggtrafikk om en gang. For hvis du ser litt på beltet, så ser du at det kommer til å strekke seg slik at når man krasjer, så ligger det der et vanlig bilbelte ligger. Og hva med disse knappene? Tror dere liksom de holder hvis man krasjer i 70-80km/t? Nope...de kommer til å åpne seg! Ja, de sitter hardt, men i en kolisjon så er det så mye større krefter. Og du som sier at din venninne som jobber på akutten, fikk inn en gravid dame der barnet hadde knekt nakken. Det er jo ingen som hvet hvordan det hadde gått hvis hun hadde brukte gravidbeltet, for det gjorde hun jo ikke..så det blir bare tull å tenke slik. Ingen hvet hvordan det ville ha gått uansett. Og som trygg trafikk sier, det er gjennomført kolisjonstester, og svarene på disse testene tilsier at det kun hjelper på komforten.
Madde/sommergutt:) Skrevet 14. mars 2008 #18 Skrevet 14. mars 2008 Til deg som lurte på hvor man får kjøpt det; Det skal være i barneutstyrsbutikker iallefall... Vet at barnas Hus har det blant annet.. Jeg synes det er greit å bruke gravidbelte, da man har det på sitt rene at man iallefall prøvde å skåne barnet så mye som mulig i en mulig kollisjon o.l. At folk her sier at det ikke hjelper bryr jeg meg ikke om, så lenge det er en liten mulighet for at det faktisk kan redde barnet mitt, så bruker jeg det.
jippii Skrevet 14. mars 2008 #19 Skrevet 14. mars 2008 50km/t er eb veldig kraftig kolisjon: http://www.tryggtrafikk.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=2339 "Å kollidere i 50 km/t uten bilbelte tilsvarer et fritt fall på 10 meter"...er ikke det kraftig, så spør ikke meg hva som er kraftig!
Kaffekopp Skrevet 14. mars 2008 #20 Skrevet 14. mars 2008 Tusen takk Tittimor!!!! Den linken var veldig informativ. Jeg har gravidbelte etter forrige svangerskap, men har helt glemt å begynne å bruke det nå.
Kjærlighet <3 Skrevet 14. mars 2008 #21 Skrevet 14. mars 2008 jeg har det liggende hjemme undre trappa, teller det:-)? Har tenkt å få satt det inn i ilen, har bare ikke komemt meg så langt enda. Er 17+4. regner med at det kommer fort på plass når magen blir større, og det blir ukomfortabelt uten...
Gjest Skrevet 14. mars 2008 #22 Skrevet 14. mars 2008 Gravidbelte skal ikke forandre allerede godkjent sikkerhetsutstyr, så belte fungerer på samme måte ved en kollisjon, uansett om det er 50 eller 80 km/t. Så belte er nok kun for komfort. har aldri brukt slikt belte i noen av mine svangerskap, synes ikke det er ukomfertabelt med "vanlig" belte.
chilien Skrevet 14. mars 2008 #23 Skrevet 14. mars 2008 Ja! Tror det er bra jeg Og mye mer behagelig.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2008 #24 Skrevet 14. mars 2008 Har brukt det fra uke 7. Personlig tror og føler jeg at det faktisk utgjør en forskjell i tilfelle krasj. Beltet ligger jo ikke rundt magen når man bruker gravidbelte, det ligger UNDER. Så jeg føler meg litt tryggere når jeg er ute og kjører hver dag, man vet aldri hva som kan skje i trafikken... Ble påkjørt for 1,5 år siden i 65km/timen og det var rimelig hardt!
Cocco*med 2 små spirer* Skrevet 14. mars 2008 #25 Skrevet 14. mars 2008 Jepp, det bruker jeg. Og jeg begynte å bruke det allerede i uke 8. Var så øm i magen allerede da. Synes det er mer behagelig med enn uten, og skulle det skje noe, så vet jeg ihvertfall at jeg har gjort det jeg kunne for å begrense evnt. skade på babyen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå