MartheMor+Lillegutt Skrevet 13. mars 2008 #26 Skrevet 13. mars 2008 Enig i veldig mange av tankene dine Teline. Men blir det ikke veldig urettferdig at barnløse skal "svi" for at andre som har fått barn, ikke er egnet til dette? I min (kanskje naive?) verden, så tenker jeg at Norge som det rike landet det er, faktisk kan ha råd til begge deler, og at det ene ikke bør gå på bekostning av det andre.
MartheMor+Lillegutt Skrevet 13. mars 2008 #27 Skrevet 13. mars 2008 Kanskje fri tolkning (og litt ønsketenkning) fra min side. Jeg ville bare få fram at FN anerkjenner behovet for å få barn som et viktig behov, på en måte de ikke alltid har gjort.
___ Skrevet 13. mars 2008 #28 Skrevet 13. mars 2008 Etbarnspolitikken i Kina er jeg mektig imponert over at de greide å gjennomføre og veldig glad for. Ellers er det mange ting som er ønskelig selv om det ikke er resurser nok til å få det til. Det er i hvertfal ingen menneskerett å få barn. Å sammenlikne med tvangssterelisering blir helt galt. Det er ikke noen menneskerett å eie og bo i et hus på over 500 m2. Likevel ville det ikke vært riktig å brenne ned hus på den størrelsen.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #29 Skrevet 13. mars 2008 Som en forlengelse av mitt svar og Telines innlegg vil jeg gjerne tilføye at jeg synes det burde være lettere å adoptere norske barn. Det gjøres nesten ikke idag fordi det anses som en menneskerett å få maaaaange sjanser til å vise at man er en god omsorgsperson. Derfor havner barna i fosterhjem eller institusjon, og etter et par år er det tilbake til biologiske foreldre som da har "skjerpet" seg. Så går det et par år, og så klarer ikke foreldrene oppgaven og barnet må ut igjen i nytt fosterhjem ellr institusjon. Dette synes jeg er unødvendig "prøving og feiling" med barn. Synes enkelte norske barn burde bortadopteres ved fødsel til f.eks. ufrivillige barnløse. Synes ikke det spiller noen rolle at de biologiske foreldrene KANSKJE en gang i fremtiden vil være skikkede omsorgspersoner..
♥ en, to og... tre?♥ Skrevet 13. mars 2008 #30 Skrevet 13. mars 2008 Det vet jeg ikke. Men de burde kanskje være de nærmeste til å definere det?
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #31 Skrevet 13. mars 2008 ...er du imponert over ettbarnspolitikken??? At er regime kan arrestere gravide kvinner i niende mnd, å skjære levedyktige barn ut av magen deres for å drepe dem? Er det dette du er glad for?? At regimet har sørget for et så stort kvinneunderskudd at det ikke fødes nok barn til å overta samfunnsoppgaver?? Eller er du imponert over at kvinneunderskuddet har sørget for økende grad av psykiske lidelser og ensomhet for menn som ikke finner noen å dele livet med?? Jøss...
Winterlady Skrevet 13. mars 2008 #32 Skrevet 13. mars 2008 Har ikke helt tatt stilling til det spørsmålet enda. Men synes Erna Solbergs forslag i realiteten vil føre til at det blir en menneskerett å få barn for dem som er rike nok til å betale for hjelp selv, mens fattigere må akseptere at de aldri vil få barn... Og DET synes jeg blir helt feil.
___ Skrevet 13. mars 2008 #33 Skrevet 13. mars 2008 Etbarnspolitikken har selvfølgelig noen dårlige sider, men regelverket er ikke så ille som du beskriver det. Det er nok en del skremselspropaganda ute og går. Det vi skal være veldig glade for er hvordan denne politikken har bremset veksten i folketallet i Kina. Kan du tenke deg hva slaks forurensningsproblemer vi hadde stått overfor om de ikke hadde gjort noe, bare fortsatt med de store barneflokkene?
MartheMor+Lillegutt Skrevet 13. mars 2008 #34 Skrevet 13. mars 2008 Der fikk du frem akkurat det jeg mener, men som jeg bare ikke fikk satt helt ord på
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #35 Skrevet 13. mars 2008 Nei, det er ingen menneskerett å formere seg. Et privilegium som medfører mye ansvar.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 13. mars 2008 #36 Skrevet 13. mars 2008 Hovedgrunnen er ikke overbelastning på adopsjonsbyråene, men fordi flere og flere ikke slipper barn for adopsjon til utlandet.
Jente 07 + reke 30.okt. 08 Skrevet 13. mars 2008 #37 Skrevet 13. mars 2008 flere og flere land skulle det stå
MartheMor+Lillegutt Skrevet 13. mars 2008 #38 Skrevet 13. mars 2008 Ja, og dette medfører jo da at foreldre som vil adoptere og som har kommet seg gjennom mange runder med intervjuer, observasjoner, vurderinger etc må vente i årevis før de får barnet sitt. Så derfor opplever nok ikke disse at barna bare sitter og venter på å bli adoptert. Det er mange hinder på veien, og dette er nok ikke noe som er lett å gjøre noe med.
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #39 Skrevet 13. mars 2008 Naa er ikke regelverket slik lenger, men for ti aar siden var tvangsaborter gjennom hele svangerskapet tillatt. Kina er nok i ferd med aa forandre holdning naar det gjelder lovverket omkring barnefodsler pga problemer med for faa kvinner og sosiale problemer knyttet til "enebarnsamfunnet"
yret Skrevet 13. mars 2008 #40 Skrevet 13. mars 2008 Jeg synes ikke det er så relevant å avgjøre hvorvidt det er en menneskerett eller ikke å få barn i denne sammenhengen. Det er mange, mange ting her i verden som ikke er en menneskerett, men som vi allikevel ser på som viktige for livskvaliteten. Det er faktisk ingen menneskerett å ha venner, å ha kjæreste, å trives på jobben sin, å være frisk osv. osv ... Allikevel er dette ting de aller fleste av oss er enige om at er viktige. Det er ingen menneskerett å få barn, men det burde være en menneskerett å få _prøve_ å få barn uten å hele tiden bli møtt med den utrolig oppbrukte klisjeen "det er ingen menneskerett å få barn".
MartheMor+Lillegutt Skrevet 13. mars 2008 #41 Skrevet 13. mars 2008 Takk yret_mamma! Hvis noen visste hvor lei jeg er av å få den kommentaren og hvor sliten jeg er av å forsvare at vi skal ha prøverør for å få barn!!
Gjest Skrevet 13. mars 2008 #42 Skrevet 13. mars 2008 Skriver under svaret ditt yret! Er så enig med deg! Er ingen menneskerett å leve et godt liv, men de fleste ønsker det, uten å måtte forsvare seg! Er grunnet mange av disse meningene som kommer til syne i dagens debatter at jeg ikke har fortalt til venner, familie og kolleger at vi prøverører! Fordi det er vår sak, gidder ikke å forsvare "hvorfor" til folk, det har de ikke noe med!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå