Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg må ærlig innrømme at jeg ikke synes det er egoistisk å ville gi et barn de beste forutsetninger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så døve mennesker ønsker gjerne døve barn for å slippe å være den eneste hørselshemmede i familien?

Er det vanlig i hørelshemmedes miljøer å ønske funksjonshemninger på barna sine?

Du synes hørende foreldre som lar barna sine høre er egoister...?

Leser jeg virkelig riktig?

Skrevet

Det er nettopp dette, HØRENDE mennesker vil ikke skjønne døve.

Det er trist å se hva slags meninger hørende har i det norske samfunnet!!

Dessuten leser dere ikke det hun døve sier, heller.

Dere leser det dere vil lese.

Blir oppgitt jeg.

Ikke rart rektoren på skolen til søstra mi sa dette, når hun ville gå på en tilrettelagt skole: Du mener ikke at du vil gå på den skolen? Hvordan skal du bli når du kommer ut blant normale folk igjen?

Diskrimerende.

Skrevet

Hallo? Vil ikke skjønne døve? Hva er det egentlig å forstå eller ikke forstå i denne diskusjonen?

Og, ja jeg leser det jeg vil lese... Nemlig det som står, og tar utgangspunkt i det når jeg kommer med mine synspunkter.

Og tror ikke det er så altfor mange som er som rektoren til søsteren din.

Skrevet

Snakker på generelt basis.

Jeg er tunghørt. Min familie er tunghørt.

Samboeren er døv.

Har hørende venner.

Hørende samfunn. Vi har tunghørte venner og døve venner..

Er tilknytta døvemiljø, tunghørtmiljø og hørende.

Dessverre har jeg gått på skolen for lenge til å kjenne slikt på kroppen.

Dessverre har jeg bekjente som virkelig har latt meg kjenne slikt på kroppen.

Og ingen hørende kan under NOEN omstendigheter verken sette seg inn i, eller vurdere en døv/tunghørts verden.

Og dere kan heller ikke vurdere hvorvidt noen skal ha CI.

Skrevet

dette er den dummeste diskusjonen på lenge!! Vil la ungen vente med ci til han er så gammel at han kan bestemme selv???? Hva er logikken i det? hele språkutviklingen og sosialiseringen blir jo satt på spill!! SKJØNNER ikke dere hørselshemmede det??

Forøvrig sier jeg som fumlis over her, HVA ER DET EGENTLIG Å SKJØNNE??? Og et knakende godt poeng over her: Hvis jeg er veldig svaksynt, og sønnen min er det samme; er det riktig av meg å vente med briller til han kan få bestemme selv?? det er så dumt at det er til å spy av rett og slett!!!

Skrevet

Vålerenga, du er veldig nærtagende. Jeg leser dette;

"Eg skjønner godt at denne familien ønsker seg et døvt barn, for det er ikke så gøy å være den eneste hørende i familien.

Men ka med dere hørende? Så fort dere får et døvt barn, så skynder dere med å go det CI for at det ska bli "hørende"

Er ikke det egiost???"

- og lurer fortsatt på hva i all verden som er egoistisk ved å øke sitt barns sjanser til å oppleve verden med alle sine sanser.

Å bevisst forhindre barnet sitt i å høre for å slippe å være den eneste døve i familien ER egoistisk.

At jeg sier dette betyr ikke at jeg ikke synes døve mennesker er 'bra nok' eller at det ikke er mulig å ha et fullverdig liv som døv, bare for å ha sagt det. Jeg diskriminerer heller ingen.

Det er mulig å ha et fullverdig liv med kun ett bein, men hvis du som enbeint mor får et barn med alle lemmer på plass, så går du ikke hen og amputerer foten hans for at dere skal ha mer til felles!

Skrevet

Jeg er ikke nærtagende i det hele tatt, det er det du som tror jeg er.

:)

Men, jeg kjenner min situasjon som hørselshemmet.

Jeg lever, jeg har det bra. Jeg har hatt det dårlig.. Men kommet meg gjennom mine problemer.

Jeg syns det er egoistisk at hørende setter døve i båser, og mener at døve er dårlige mennesker fordi de tar et valg for barna sine.

De døve jeg kjenner, som ikke har CI.. De har et fantastisk liv med sine venner og sine familier.

Jeg kjenner flere som ikke er fornøyd me CI. Har dere satt dere inn i hva CI er?

Vet dere hva det betyr?

Forskjellen på det og et høreapparat, hva er det?

Jeg bruker høreapp, men du verden så mye jeg hater det høreapp. Det gir meg ikke optimalt med lyd. Det tar ikke inn det jeg vil høre. Det er faktisk irriterende.

Det skjønner ikke dere hørende.

Dere aner ikke.

Siden jeg ikke har CI vil jeg ikke nevne negative ting, for jeg kjenner ikke alt.

Vil ikke stå her og gi feilaktig info.

Men jeg vet det som døve har fortalt meg om dette.

Du har ikke peiling på hvor mange døve jeg kjenner som ikke vil ha CI.

De har satt seg inn i hva det betyr, hva det er ++

Har du/dere det?

Nei.

Når en voksen døv person ikke vil ha det, forventer du virkelig at de skal det de ikke vil ha over på et barn? Det er jo da man er egoistisk.

Så hvordan kan dere hørende virkelig tillate dere å si alt det dere sier?

Det er en ting å mene noe.

Selvfølgelig, kom igjen. Mèn det dere vil.

Men sett dere inn i ting først.

Jeg kjenner døve sim har CI, og som ikke har det.

Og de sier en ting alle sammen: De håper det kommer et bedre alternativ enn det CI-muligheten de har nå.

For det er IKKE optimalt i det hele tatt.

Når og hvis det kommer et bedre alternativ til døve, så tror jeg samfunnet vil komme tettere på de døve, fordi de kan få sjansen til å høre.

Ikke optimalt, men de får bedre nytte av hverandre. Folk er ofte nysgjerrige på døve, det er ikke så rart.

Å være døv, hva vil det si? Tenk å få høre igjen.. Det må være fantastisk.

Når døve kan få et bedre alt. enn det de har idag, så vil det bli annerledes.

Kanskje de vil bli bedre akseptert.

"Det er mulig å ha et fullverdig liv med kun ett bein, men hvis du som enbeint mor får et barn med alle lemmer på plass, så går du ikke hen og amputerer foten hans for at dere skal ha mer til felles!"

Jeg har en sønn som heldigvis hører godt.

Håper ikke han verken blir døv eller hørselshemmet.

Se der - jeg skulle ikke ønske i det hele tatt at han var hørselshemmet. Du er litt skeivt på det jeg skriver.

Og det gjør dere andre også.

Ikke kom en gang til å si at jeg ikke vet hva jeg snakker om, at jeg er nærtagende, egoistisk eller lign.

Jeg lever bare midt oppi det. Som hørselshemmet.

Skrevet

Når dere skriver "CI",mener dere da coclear implant?

Er det irreversibelt?

Det jeg tenker, er at om man ikke liker det,så går det kanskje an å ta det bort etterpå?

Har sett TV program hvor folk har fått det operert inn, og roset det opp i skyene, så det er nok delte meninger..

Ellers vil jeg ikke mene noe om denne saken,for jeg hverken kjenner noen som er døve,eller forstår "problemet".

Men er enig med noen lengre oppe som sier at det da blir det samme som å nekte en svaksynt unge briller, bare fordi man selv er svaksynt......

Hilsen mammaen til en meget svaksynt 2 åring.

Med briller ;o)

Skrevet

Nå kan vel strengt tatt folk som er hørende også lære seg tegnspråk og bli en del av denne språklig minoriteten som disse foreldrene er så stolte over. For Molly hadde vel lært seg tegnspråk uansett om hun var døv eller ikke siden foreldrene er døve og snakker tegnspråk.

Hvorfor ønsker de seg et døvt barn mer enn et hørende? Kan det være at de ikke tenker at de takler å ha et hørende barn? At de trives så godt i sitt døve samfunn at de ikke vil at barna skal kunne delta ordentlig i et samfunn uten for det? At det blir mye lettere å ha begge barna på samme skole?

Forresten et veldig teit utsagn, det her:

- Det er en hjørnestein i det moderne samfunn og i loven at hørende og ikke-hørende har de samme rettighetene. Hvis hørende skal ha rett til å forkaste et døvt embryo, skal døve ha rett til å forkaste et hørende embryo, sier Tomato Lichy til den britiske avisen.

De samme rettighetene går vel på å ha de samme valgene, og ikke motsatt. Både hørende og døve kan ikke få beholde et embryo som blir en døv baby (for strengt tatt er jo alle embryoer døve :P), og det er da ingen som tvinger dette paret å ta imot et "hørende" embryo, de kan godt forkaste det. Problemet er at de på laboratoriet forkaster de "døve" embryoene før foreldrene får et valg. Så det er bare å knulle i vei og håpe på et døvt barn på den naturlige måten. De skulle jo ha tenkt på dette før de blei så gamle at de kanskje behøver IVF for å få et barn til! (Men hva kan man forvente av en mann som heter Tomato???)

Skrevet

Tar tilbake det jeg sa om at laboratoriet forkaster "døve" embryoer. Et lite søk på google og jeg fant ut at sånn screening ikke er obligatorisk. Problemet består derfor i at de ikke kan bevisst velge et "døvt" embryo. Så diskusjonen går egentlig ut på hva folk skal få lov til å velge at barna deres har. Blå øyne? 1,90 høy? Smal nese? Ingen hørsel?

Skrevet

Det er bare, ene og alene Herren som bestemmer hvem som skal få se dagens lys! Om en er døv eller blind, mangler lemmer eller er helt frisk, er det så kjekt å vite at en var ment for denne verden uansett!:)

Skrevet

Skumma igjennom "diskusjonen" her, og kommer til at jeg faktisk kan tilføye noe:

Forskjellen på døvhet og andre typer funksjonshemminger, er at døve faktisk har sitt eget språk med , og derfor, på mange måter, sin egen kultur.

Dette med kommunikasjon er veldig viktig i en familie, og jeg kan forstå hvorfor to døve foreldre blir glade for å få et døvt barn. At de uttrykker ønske om å kunne velge døve barn, tolker jeg som en protest på det hørende samfunnets sorterings... skal jeg si ...-politikk? -praksis? -Dere skjønner hva jeg mener, svært svært få beholder fosteret i Danmark, for eksempel, hvor det er praksis med ul 2 i uke 17, om man finner "noe galt" med fosteret. Det er ikke bare døve som føler hele sin eksistens truet i sorterinssamfunnet.

Det er et faktum at døve adoptivforeldre foretrekker døve adoptivbarn, av to grunner, både for å få et barn som har størst mulig forutsetninger for å passe i familien, altså et barn som ligner dem selv, og for å kunne gi et døvt barn mer forståelse og en tryggere oppvekst enn en hørende familie ville ha mulighet til.

CI-diskusjonen er lang og vanskelig, men solskinnshistoriene fra media er ikke hele sannheten. La meg bare si at barnet blir ikke "hørende" av CI, det får bedre forutsetninger for å fungere i et hørende samfunn, men både her og i døvesamfunnet opplever de seg som annerledes. Ikke fugl, ikke fisk. I tillegg utsettes de for en undervisningspolitikk som sier at barnet skal "konsentrere seg" om talespråket, at tegnspråket, morsmålet, kan virke forstyrrende på læring. En svært gammeldags politikk som forutsetter (helt feilaktig, selvfølgelig) at hørselshemmede er nettopp det, hemmede, og altså mindre begavede enn andre tospråklige barn.

Hvis CI-barn fikk anledning til å trene på norsk tegnspråk like mye som på norsk talespråk, ville kanskje noe av motviljen døve foreldre føler mot å la sine døve barn operere, forsvinne.

-Og hvis hørende hadde like stor aksept for døve som for andre fremmedkulturelle, ville kanskje døve slippe å kjempe så hardt for sin egenart.

Skrevet

Det er jo helt ulogisk. Da kan heller ikke døv eller hørselhemmede heller sette seg inn i de hørendes verden da. Og kan heller ikke avgjøre om noen skal ha CI..

Skrevet

Det å velge å vente med CI til barnet er gammelt nok til å bestemme selv, får en egen logikk om man tar i betraktning at døvekultur ikke er det samme som hørende kultur. Det kan sammenlignes med å la barnet få bestemme selv om det vil tilhøre kirken eller ikke. Flere og flere bestemmer seg for ikke å døpe barna, men vente til de er i konfirmasjonsalder og la dem bestemme selv.

Problemet er selvsagt at CI har best resultat om det opereres inn tidlig, men slik er det med religion også. Om man oppdras i den kristne tro, har man mye større sansynlighet for å konfirmeres kristelig enn man har om man ikke døpes og ens religiøse opplæring overlates til en tilfeldig krl-lærer.

Skrevet

Har man et hørende barn,kan de selvsagt aldri garantere seg for at barnet ikke lusker rundt i huset,og lytter til allslags lyder man ikke ville de skulle kunne høre.hehe

Lurer på om blinde foreldre ønsker blinde barn også?

Folk med spesielle behov generelt.

Vet kortvokste ofte ønsker seg kortvokste barn,men det gjelder ikke alle.

Noen vil ikke at barnet skal bli påført all lidelsen de selv hadde som små. Men da snakker vi om foreldre som er blottet for egoisme.

For det er jo det det er, når man ønsker barn som er akkurat som dem selv, om de har skavanker.

Stygt å ønske seg barn med spesielle behov.Nok av oss som får dem uten å be om dem. Det er mye arbeid med sånne barn.Og selv om jeg elsker barnet mitt over alt på jord, så ønsker jeg h#n hadde vært normal!

Skrevet

basert på forelderens egosentriske ønske om å slippe å leve alene i en stille verden.

Da tror jeg du er langt på viddene ifh til hva foreldre til barna tenker.

Skrevet

Unnskyld! Jeg leste litt fort, så på tv samtidig og da har jeg ikke akkurat den beste konsentrasjonen.. *kremt*

;)

Sorry! :P

Skjønte hva du mente nå :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...