Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

" -Vi feiret da vi fant ut at Molly var døv. Å være døv handler ikke om å være funksjonshemmet, det handler om å være del av en språklig minoritet. Vi er stolte, ikke av det medisinske aspektet ved å være døv, men av språket vi bruker og samfunnet vi lever i.

Derfor ønsker foreldrene nå at også deres neste barn skal være ikke-hørende. De understreker at de vil fortsette å prøve å få barn på naturlig måte, og at de vil være glade også hvis barnet blir hørende. Men de er sterkt kritiske til at de ikke får velge å bruke et embryo med døvhetsgen når de selv ønsker det hvis de må ha medisinsk hjelp for å bli gravide. "

Aftenposten nett

Skal man få sortere ut friske embyro og velge seg et med medfødt funksjonshemming for å få et barn som matcher seg selv, men som blir en utgiftspost for alle andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får slike dårlige vibber når de skal begynne å plukke ut noe som ikke er frisk.

Skrevet

Hvorfor skal man få lov til å velge bort de syke barna? Er det ikke da like rimelig at noen får velge de syke barna?

(Jeg mener ikke dette - jeg bare spør)

Skrevet

Utrolig at folk setter seg selv foran sitt eget barn. Slike burde aldri få lov til å få barn...

Skrevet

Hvorfor ikke? Hvorfor er det galt for døve foreldre å ønske seg døve barn?

Skrevet

Nei, synes absolutt ikke det. Hvem vil virkelig at barnet deres skal ha en funksjonshemmning? Lukter egoisme lang vei.

En ting er at det kan skje, men å bevisst velge det er jo helt på trynet!

Skrevet

Darth Vader: Mener du virkelig at de skal ha den retten? Synes du ikke det er egoistisk?

Skrevet

Jeg synes det blir helt feil å ønske dette på sitt barn. Jeg synes også det er feil av døve foreldre å ikke ville ta operasjoner o.l på sine barn for at de skal kunne høre. Det gjelder det samme for blinde foreldre, stumme foreldre, uansett egentlig (kan faktisk bevne Jehovas vitner ogsaa). Selv om de ikke opplever verden sin som annerledes eller som et problem, synes jeg at barn må få sin egen sjanse.

Skrevet

Selvsagt kan man snu det slik. Men de som argumenterer mot å velge kun de friske, gjør det med henvisning til det uetiske ved et sorteringssamfunn - mens disse argumenterer FOR sortering utfra en skrudd logikk om at er de selv funksjonshemmet så skal barnet være det for det er helt og fullt det beste - bortsett fra at de aldri vil innrømme en funksjonshemning, selv om de skriker som ville høner om sine rettigheter.

Skrevet

Les hva jeg skriver lenger oppe. Jeg bare stiller spørsmål :-).

Min mening er vel at vi skal sortere så lite som mulig utenom svært alvorlige sykdommer/funksjonshemminger. Jeg syns det er egoistisk av dem å velge ut et døvt barn. En ting er at man får døve barn på den naturlige måten - men å plukke ut døve embryoer vha ivf er å gå alt for langt. Ikke minst fordi det baner veien for at andre med mer alvorlige funksjonshemminger kan få samme ideen.

Skrevet

De kan ønske seg et barn som er perfekt i deres øyne - slik som alle foreldre gjør. Man har forskjellige preferanser. Jeg synes likevel ikke at de har noe å klage over.

Å sortere ut et barn er vel ikke mindre uetisk om man velger et med funksjonshemming.

Skrevet

Ok. Men da er vi heelt enige:-)

Jeg er generelt skeptisk til å kunne velge barn utifra egne kriterier.

Men i enkelte tilfeller kan jeg forstå det.

Skrevet

Jeg syns barnesortering uansett er uetisk.

Man kan selvsagt ønske seg det ene og det andre, men i utgangspunktet så syns jeg man skal være ganske så happy med de barna man er så priviligert å få.

Skrevet

Jeg skjønner ikke at det å få et hørende barn som vil kunne bevege seg i "begge" verdner kan være en uønsket egenskap.

Skrevet

Og hvordan vil du få til det, Süsse? Tvangssterilisering av alle døve, eller bare de som ønsker deg døve barn?

Skrevet

Uff, blir dårlig av slikt.

Selv er jeg hørselshemmet. Jeg lever og har det bra.

Har en sønn, en samboer, venner. Familie.

Jeg har alt.

Men selvfølgelig skulle jeg ønske jeg kunne være som andre.

Å høre bra.

Det er ikke morsomt å si "hæ", misforstå kassadamene f.eks. ++

Har slitt i alle årene på skolen. Det endte med at jeg sluttet, fordi ingen av lærerne tok hensyn til meg. Alle lærer sto alltid bak meg. Det var alltid diskusjonstimer, og da hører ikke jeg alle i klassen.

Et år var fantastisk, året jeg gikk på en tilrettelagt skole.

Men så ble jeg gravid og ting skjedde.

Nå som jeg har flyttet nedover til nærmere Drammen, så er tankene der om å begynne på den skolen igjen.

Det er ikke bare enkelt å være hørselshemmet.

Iallefall ikke når foreldrene gjerne ville gått og forandret.

Nå har jeg snakket om de negativene sidene, men må legge til at det fins mange positive også.

Men ifh til hovedinnlegget, så har jeg svart på det jeg skulle svare på.

Selv om jeg mener andre ting også, så er dette mitt svar på hovedinnlegget..

Skrevet

Virker som om det er mer akseptablet for døve å ønske seg et døvt barn en for en hørende og ønske seg et hørend barn. Om et hørende par hadde gått ut og ytret ønske om å får spesiallage barnet sitt sånn at de var sikkre på at det ikke var døvt. Da skal jeg love deg at det hadde blitt furore.

Skrevet

Det er nok helt sikkert.

Hvorfor har jeg ikke et godt svar, men det er sånn.

Selv som tunghørt vil jeg gjerne ha et normalt hørende barn.

Foreløpig er sønnen min hørende, men mine probl me hørselen startet ikke før i 4-5års alderen, slik det har gjort på alle mine søsken og min mor og hennes familie.

Når det er snakk om CI, og at døve foreldre ikke vil at deres barn skal ha det, mener jeg dette er opp til hver enkelt forelder og ikke til samfunnet.

Men det å gå og forandre på noe som er der og vil være der.. Det syns jeg ikke noe om, uansett om barnet er vil bli hørende eller ikke, og uansett om foreldrene er døve eller ikke.

Skrevet

Eg er døv selv og er stolt over å være døv.

Selv om eg har opplevd en del hindring i barndommen, pga lite forståelse av familien min som ikke vet hva det vil si å være døv.

Eg e den eneste døv i familien skjønner dere.

Eg skjønner godt at denne familien ønsker seg et døvt barn, for det er ikke så gøy å være den eneste hørende i familien.

Men ka med dere hørende? Så fort dere får et døvt barn, så skynder dere med å go det CI for at det ska bli "hørende"

Er ikke det egiost???

Skrevet

Eg vil også oppgi at om eg får et barn som er døv eller hørende, det er samme for meg. Men en ting er sikker:

Om eg får et døvt barn, så skal det ikke få CI.

Eg vil heller la det benytte seg av vanlig høreapparatet, og når h*n blir større så skal h*n få bestemme selv om h*n vil ha CI eller ei

Skrevet

Nei, hvorfor er det egositisk? Å være hørselhemmet er nettop det- å være hemmet. Hvorfor skulle det være egositisk for foreldre å forsøke å fjærne dette hinderet?

Skrevet

Det er ikke egoistisk å ønske at ens barn skal ha bredest mulig muligheter og størst mulig sanseopplevelse. Det er derimot egoistisk å ikke gi sitt barn CI på et tidspunkt hvor det faktisk har en reell sjanse til å bruke språktilegnelsesvinduet.

Skrevet

Skulle foreldre med svaksynte la være og gi dem briller også da?

Og godt mulig jeg har missforstått, men må man ikke sette i CI innen en viss alder for at det skal ha noen hensikt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...