Gå til innhold

3 mnd gravid. Hvor mye kan jeg drikke??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tar deg seriøst og kan godt svare deg seriøst.

Da jeg var gravid drakk jeg et glass vin ved enkelte anledninger.

Det meste var to glass, over en periode på ca 10 timer.

For meg var det kos og trivsel med et glass, som jeg smånippet på og jeg drøyde glasset leeenge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke drikk noen ting!! Les nedenfor så skjønner du (forhåpentligvis..) hvorfor:

Føtalt alkoholsyndrom

Hva er føtalt alkoholsyndrom?

Føtalt alkoholsyndrom (FAS) er en medfødt tilstand som skyldes mors inntak av alkohol under svangerskapet. Alkohol passerer lett over fra mors til fosterets blod, slik at det lille barnet får minst like høy promille som moren. Tidlig i fosterlivet lages anleggene for organene i kroppen og i månedene fram mot fødselen modnes disse organene slik at barnet etter ca 9 måneder er klart til å bli født.

Alkohol har en rekke skadelige effekter som kan hindre eller forstyrre den viktige modningen av fosteret. Resultatet av dette kan bli en lang rekke ulike skader på barnet.

Det ser ut til å være en sammenheng mellom omfanget av morens alkoholforbruk og hvor skadet barnet blir, slik at risikoen til en viss grad er avhengig av den totale mengden alkohol mor inntar i løpet av svangerskapet. Store enkeltinntak kan også være svært uheldig. På den annen side kan mødre som bruker store mengder alkohol under svangerskapet, føde friske barn. Man antar at det er et samspill mellom alkoholinntak og en medfødt sårbarhet hos fosteret, som er årsaken til mange av skadene ved FAS. Man kjenner imidlertid ingen sikker nedre grense for hvilket alkoholforbruk som medfører risiko for skadeeffekter. Derfor anbefales full avholdenhet under hele svangerskapet. Dersom dette ikke er mulig eller realistisk, vil enhver reduksjon av alkoholinntak redusere risikoen for fosterskade.

Hvilke symptomer gir føtalt alkoholsyndrom?

Symptomene kan være svært varierende. De aller fleste opplever problemer knyttet til hjernen og nervesystemet. Enkelte barn har hovedsakelig problemer med lærevansker, sen utvikling og språkproblemer. Fra disse er det en glidende overgang mot de barna som er mentalt tilbakestående med betydelig hjerneskade.

Så godt som alle organer i kroppen kan bli skadet. Mange har et karakteristisk utseende i ansiktet. I tillegg til hjernen er misdannelser i øyne, ører, hjerte, mage-tarmsystem, nyrer, urinveier, muskler og skjelett vanlig.

Hvilken behandling finnes?

Det finnes ingen behandling som helbreder tilstanden, og den vedvarer livet ut på lik linje med andre former for mental retardasjon, f.eks Downs syndrom.

(Kopiert fra pasienthåndboka)

Skrevet

Lov meg at dette er et tulleinnlegg!!!!!!!!

Du må ikke bruke ordet prippen om kvinner som ikke drikker i svangerskapet...

Skrevet

Da jeg startet innlegget her, hadde jeg ingen planer om å få bekreftelser på det om jeg skulle ta noen øl eller ikke!! Som ei skrev over her.

Det jeg spør om i innlegget mitt er:

Hvor mange øl kan dere unne dere når dere er gravide?? Jeg tenker at 3 øl er greit, og kanskje 4 dersom vi holder på å feste i 12 timer eller noe. Da er det jevnt fordelt, jeg er "edru" hele tiden og ingen skade er skjedd.

Eller er det noe jeg ikke har fått med meg?? Er det ikke rusen som skader fosteret? Det kan jo ikke være promillen i seg selv, for promille kan en få av litt mye appelsinjuice...

HI

Skrevet

ja jøss,,, ta deg en flaske rødsprit, og kos deg,

Skrevet

*lol*

Skrevet

Det er jo opp til deg=)

Vis du vil ha en unge med muligens følling eller hva det heter, den skaden barnet får pga mors alkoholinntak i sv)

=)

LYKKE TIL!!!!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

...og kjøp den på biltema, kanskje...(?)

Om du, HI, kjenner deg edru etter alkoholinntak, betyr det IKKJE at fosteret er edru!

Skrevet

alkohol, eller etanol - som er den alkoholen som er i øl, vin sprit osv, gir en rus.

Promillen viser hvor høy konsentrasjon av etanol som er i blodet ti lenhver tid.

Rusen er ofte individuell, en person opplever rus etter 2-3 øl, andre må drikke en kasse.

Det som er skadelig er etanolen i seg selv og giftstoffene som dannes når etanolen brytes ned i kroppen.

Jo høyere konsentrasjon, jo mer giftstoffer.

Fra wikipedia:

Når etanol drikkes, tas det opp i kroppen fra magesekken og tarmene. Nedbrytningen av alkohol begynner allerede i magesekken hos menn, men i liten grad hos kvinner. Det kommer av at enzymet ADH finnes i større konsentrasjon hos menn. Alkoholen som suges opp fra mage og tarm passerer gjennom leveren og til resten av kroppen, hvor alle kroppens vev raskt får samme konsentrasjon.

Nedbrytningen av etanol skjer gjennom flere ulike mekanismer, men den helt dominerende veien er nedbrytning til acetaldehyd ved hjelp av enzymet ADH (alkoholdehydrogenase). Acetaldehyd er en giftig substans som er skyld i mye av ubehagsfølelsen «dagen derpå». Dette brytes videre ned til eddiksyre, som i sin tur blir til karbondioksid og vann, eller skilles ut i urinen.

Når etanolen omdannes til energi forbrukes mye B-vitaminer. Det er mye B-vitaminer i ølgjær, men svært lite i klart øl. Ved innleggelser for alkoholrelaterte skader vil injeksjoner av B-vitaminer ofte være hensiktsmessig.

Etanol hemmer det antidiuretiske hormon. Hormonet virker på nyrene og gir en normalt begrenset vannlatning. Ved inntak av etanol hemmes hormonet og nyrene skiller ut langt mer urin. Ved inntak av mye alkohol kan individet bli dehydrert og trenger mer væske, helst vann. En av mekanismene ved bakrus er manglende væske mellom hjernehinnene som gir hodepine.

Når det gjelder spørsmålet ditt om hvor mange øl jeg ville unt meg mens jeg var gravid er svaret: så mange jeg vil - så lenge det er alkoholfritt!

Skrevet

Så da var jeg den eneste som gikk 5 på, da vi snakket om noen glass rødvin under svangerskapet på BiM??

I jøsse navn.

HI

Skrevet

Du er den eneste her idag som snakker om å drikke under et sv.skap....

Skrevet

1 mnd. = 1 øl

2 mnd. = 2 øl

3 mnd. = 3 øl

Du klarer å regne ut resten;)

Samme regler gjelder nå jeg ammer, men drugs er ikke før puppen er lagt på hylla, eller flaska erstatter meg en kveld

Ha en strålende helg

Skrevet

Siden du er så opptatt av at du ikke kjenner noe etter de 4 ølene fordelt på ca 12 timer... Hvorfor kan du ikke da drikke alkoholfritt øl? Eller er det kanskje alkoholen du suger etter alikavel?

Jeg var på fest når jeg var gravid, men drakk alkoholfritt øl.

Fikk tilbud om å få cider, vanlig øl and so on... Utrolig nok av en mor selv! Hadde jo ikke gjort noe skade når hun gikk gravid... Gikk da helt fint... utenom at barnet har cp da... ehhhh..... (nå fikk nok ikke barnet cp av at hun hadde drukket alkohol i sv.skapet, men uansett!)

Syns det er en utrolig ego tankegang!

Skrevet

Huff ass... synes ikke dette er noe morsomt jeg..

gikk i klasse med en alkohol skadet gutt. ingen fortjener å ha det som han! Skjønner ikke at en mor kan gjøre noe sånt mot barnet sitt---:(

Regner med at dette er ett tulle innlegg men måtte bare si det likevel.

Skrevet

Jo, det er alkoholen, ikke rusen!!!

Skrevet

Jeg fant ut jeg var gravid i romjula, etter å ha drukket meg dritings på X antall julebord, jeg var livredd (og er det til dels fortsatt) for at det skal komme alkoholskader.

Kan du ikke bare drikke alkofritt?

Jeg drakk ikke etter jeg fant ut jeg var gravid, fordi jeg fikk en sperre på alkohol. Ble redd for skader.

Jeg ser ikke vitsen med å drikke.

PS: Du må regne med pes når du legger ut et så kontroversielt innlegg.

Skrevet

Hvorfor spør du egentlig? Når du åpenbart ikke bryr deg om svarene likevel. Du må jo være helt tom mellom ørene. Men det får nå være så.

Skrevet

Du må tydeligvis være førstegangs, for jeg kan love deg at når du ser den vakre skapningen som du har inni deg bli født, så kommer alkoholen til å være en filleting i forhold.

Noe så vakkert og sårbart som en baby vil man ikke på noen måte skade.

Så mitt svar på spørsmålet ditt er : Man skal ikke drikke noe alkohol når man er gravid!

Skrevet

Alkohol i svangerskapet er totalt uakseptabelt!

"Det er rusen og ikke promillen?"

Altså.. Seriøst??

Skrevet

Jeg siterer: "Da er det jevnt fordelt, jeg er "edru" hele tiden og ingen skade er skjedd."

Hvordan i hule heite vet du at ingen skade har skjedd????

Og for å svare på spørsmålet ditt: Jeg kommer ikke til å unne meg NOEN øl (eller vin eller noe) når jeg blir gravid!!! Fysj!

Skrevet

Siden du spør; jeg har som regel å ikke drikke når jeg er gravid...

'Somnoen andre her sa.. Hva er vitsen? Det er snakk om 9 måneder av livet ditt.... 9 måneder... Klarer du ikke det uten alkohol for babyen din sin skyld?

Flott for deg at det gikk bra sist, hva om du ikke er like heldig denne gangen?

Skrevet

Du kan selvfølgelig drikke så mye du bare vil - det bestemmer du.

Jeg ville ikke drukket så mye som 4 øl dersom jeg var klar over at jeg var gravid. Det er en grunn til at det er anbefalt å være avholdsmenneske under graviditeten.

Men sjansen for å skade barnet sitt må man jo selv velge om man vil øke eller begrense.

Skrevet

Det kommer helt an på hvor store skader du ønsker at abyen skal få... Jo mer du drikker jo større skader! Forresten anbefales det totalt avhold fra man oppdager graviditeten.

Skrevet

Det er bare en ting å si.

Om du drikker under svangerskapet så er du en dårlig mor som ikke fortjener å bli mor!

Du svikter ditt barn.

En annen ting er at jeg tror dette er et tulleinnlegg.

For du kan vel ikke være så idiot i virkeligheten at du tenker på din egen rus fremfor babyen i magen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...