2Blåbær Skrevet 11. mars 2008 #26 Skrevet 11. mars 2008 Glad i lille nurk - hva slags oppgave er du skriver? Og i hvilken sammenheng skal du bruke thinking? Hvis du skal uttrykke en mening kan du ikke skrive thinking on. Hadde vært interessant å vite hva du skriver om
1+1=2+1+x Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #27 Skrevet 11. mars 2008 APN 913 While research on the agronomic side of conservation has taken considerable strides during the past fifteen years for all its problems of misapplication, there have also been some advances in the thinking on the socio-economic side of soil erosion and the resulting design of conservation programmes as well.� AS6 986 These ideas were given a great push forward by the increasing impact of American thinking on British social policy from the late 1960s onward.� AT4 3571 If he wanted to depress himself he could very easily, thinking on this subject, but he was not used to looking too far ahead in this life.� B3D 510 Caruso states that `;As the trainee uses the emulators, he learns to relegate the problems of command language and syntax to a background level of processing, and to focus his conscious thinking on interpretation of system feedback for more effective exploitation of the particular file being searched';.� B3D 1051 And if this seems an exaggeration then we might refer to the aims of a document entitled `;Information skills in the secondary curriculum'; which was the result of the recommendations of a working group sponsored by the British Library and the Schools Council, and which embodies most of the current thinking on user education in schools.� B7G 1729 With consciousness raising its head again, K. J. Gilhooly offers a useful review of the latest thinking on thinking --; in a book aptly entitled Thinking .� BMJ 65 In 1979 a Green Paper examined the likely growth in transport needs to the year 2000 and formed the basis of future thinking on the concepts of `;Community interest'; as a justification for European action to improve transport links between the various member countries.� CBP 852 Quick thinking on the part of the father will soon have him sprinting after the runaway, and similarly quick thinking on the part of the camera operator will result in a cut from the distant child to one of the rescuer as he sets off.� CHU 265 Different causes and individuals could have their say on different pages, under an overall consensus umbrella which embraced correct Right-On thinking on all aspects of the paper's coverage --; from news to TV to sport.� EBA 118 WACC's thinking on this has been expressed in several official statements, including the Statement on Communication and Development of 1985.�
1+1=2+1+x Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #28 Skrevet 11. mars 2008 Skal rette en elevtekst... så skal bare skrive en forklaring til en elev i grunnskolen.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #29 Skrevet 11. mars 2008 Det kommer helt an på hva on knyttes til, enkelt sagt, om det er nærmest en del av verbet eller om det er knytta til det etterfølgende substantivet. Dessuten, their thinking on x har thinking i en substantivisk funksjon, det er ikke å tenke men tenkningen. Eksemplene dine viser ikke *think on som phrasal verb i det hele tatt.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #30 Skrevet 11. mars 2008 hm ok. men noen av disser er jo som vi sier locations da... hvorfor i alle dager blir ikke ordet tanker brukt i mange av disse setningene. Rart.
2Blåbær Skrevet 11. mars 2008 #31 Skrevet 11. mars 2008 I de eksemplene her hadde det vært mye bedre å bytte ut thinking med thoughts. Jeg er britisk, vet ikke om det evt er annerledes på amerikansk.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #32 Skrevet 11. mars 2008 Hva er elevens setning? Kan sikkert gi deg en bedre forklaring om jeg får den.
Gjest Skrevet 11. mars 2008 #33 Skrevet 11. mars 2008 Nei, 2Blåbær, det er det samme på amerikansk. Men HI har bestemt seg for å ikke tro på deg, men på eksempler hun ikke forstår.
Sånn kan det gå Skrevet 11. mars 2008 #34 Skrevet 11. mars 2008 Det kan brukes slik 2blåbær sier, om du snakker om at en eller annen sin tenkning omkring et tema. Tviler vel litt på om en grunnskoleelev har brukt det slik? Har du setningen vedkommende brukte?
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #35 Skrevet 11. mars 2008 det mener jeg også.. my thoughts on the subject feks istedenfor my thinking on the subject ... snålt.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #37 Skrevet 11. mars 2008 I'm thinking on my beautiful handbag.. *ler* En grunnskoleelve ville vel gjort den feilen at man oversetter på med on...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #39 Skrevet 11. mars 2008 ja, jeg forstå det. Det blir bare utrolig kronglete for meg, og grunnskole engelsk vil jeg ikke si det er.
Sånn kan det gå Skrevet 11. mars 2008 #40 Skrevet 11. mars 2008 Nei det kan du ikke si. When you think about it...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 11. mars 2008 #41 Skrevet 11. mars 2008 eller when you think of the subject .. men nå har jeg ærlig talt blitt så forvirret at hodet mitt spinner. Enda jeg som regel skriver bedre engelsk enn jeg gjør norsk. hehe.
Sånn kan det gå Skrevet 11. mars 2008 #42 Skrevet 11. mars 2008 "thinking on the subject" blir mer brukt om "folks" tenkning, eller "den store filosofens" tenkning og ikke når du snakker om din egen "tenkning". ;-)
ariadne Skrevet 11. mars 2008 #43 Skrevet 11. mars 2008 Her vil ”think on” og ”think of” gi to helt ulike meninger. ”Think of” vil - som mange har kommentert - bety å tenke på emnet/”subjektet”. Men ”think on” vil i denne setningen bety: Når du vurderer emnet. Høres det rimelig ut at de er det eleven mener?
Sånn kan det gå Skrevet 11. mars 2008 #44 Skrevet 11. mars 2008 Enkelte eksempler her har jo ikke engang med "thinking on" å gjøre i det hele tatt, som f.eks "Quick thinking on the part of the father..." Her sier jo delen som begynner med "on" bare noe om hvem som tenkte, og har ingen sammenheng ellers med "thinking" overhode...
Espoir Skrevet 11. mars 2008 #45 Skrevet 11. mars 2008 altså: når det står "thinking on" betyr det "tenkning omkring", altså i mer filsosofisk sammenheng. Den tenkinge som har rådet omkring dette temaet,....osv. Det er ikke sånn man bruker dte til vanlig, men i mer samfunnsvitenskapelige elleer filosofiske sammenhenger.
Sånn kan det gå Skrevet 11. mars 2008 #46 Skrevet 11. mars 2008 Nettopp. Var det jeg prøvde å få fram også, men tror kanskje ikke jeg forklarte meg godt nok.
2Blåbær Skrevet 11. mars 2008 #47 Skrevet 11. mars 2008 Yes, du har helt rett You don't live up to your name, Queen of fools.
1+1=2+1+x Skrevet 11. mars 2008 Forfatter #48 Skrevet 11. mars 2008 'Thinking on' er phrasal verb og må etterfølges av object 'Thinking of' er verb + preposisjon og må etterfølges av noun phrase ?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå