Gå til innhold

Har dere vært på UL? vhilken uke?


babygullz <3 vilde

Anbefalte innlegg

Jeg er snart i uke 12 og har ikke vert til 1. kontroll enda... skal dit på mandag... var til lege å bekrefta at jeg var gravid på test 29 feb... så fikk jeg time nå på mandag 7 apr... er det i uke 18 de fleste skal til ultralyd?? ser de kjønnet da??

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er vel i uke 18 ordinær UL er... Men er en del som får tidligere pga at det har vært komplikasjoner ved tidligere svangerskap, spontanabort og den slags. Eg fikk tidlig UL i uke 7 pga at eg har gått til hormonbehandling pga PCOS. Men de som ikke har hatt komplikasjoner tidligere og som ikke feiler noe, må som regel betale om de vi ha UL tidligere slik eg har forstått. Ser det er mange her inne som har bestilt hos privat gynekolog og har betalt rundt 700 kr og oppover for det... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser man kjønnet da eller.. vet ikke om jeg vill vite det enda jeg da men...

vil vente til jeg ska på 3d, rundt uke 30....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har termin 3 oktober, fått ul time 6 mai. Kommer til å være i uke 19

da, og synes egentlig at det er lovlig sent? Har to fra før, og var på ul

i uke 17 begge gangene. Ble litt skuffa over å måtte vente to uker lenger.... Jammen lenge nok å vente uansett!! ;) Mest spent på om de

finner èn eller to der inne......:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror det vanligste er å ha 1. ul i uke 16-18. Selv var jeg til ul i uke 5,6,8,9 og skal i uke 14 og 16. Kan få nesten så ofte jeg vil, gratis, ringer bare sykehuset og sier fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, de fleste kan vel kanskje få flere om de vil! :) Men er vel ikke alle leger som er like villige til å henvise... Men en skal vel kanskje ikke betale om en får flere, for det meste av lege og den slags er vel gratis når en er gravid?

 

En ting eg lurer på... Noen som har, skal ha eller kjenner noen som skal ha tvillinger? De blir vel tettere oppfulgt enn ved svangerskap med ett barn... Hva menes med det? Oftere kontroller? Mer UL?

Vet ingenting om dette enda eg, skal snart på min første kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var på privat UL i det jeg trodde var uke 12, men ble satt tilbake en uke på UL. Ville bare sjekke at alt sto bra til, og se om det var en eller flere der inne.

 

Fikk ikke henvisning fra legen, så måtte betale selv, men syns det var verdt hver krone :)

 

Nurket lå og sprella og peiva med armene noe voldsomt, og alt var helt fint. Kjempemoro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har medisinske årsaker til det, som f.eks at de har mistet før, fått hormonbehandling for å bli gravid og så videre.

Men mange vil bare vite at alt står bra til med den lille spiren! :)

Og det synes eg her heilt greit.

 

Eg var heldig og fikk komme på tidlig UL i uke 7 pga av at eg har fått hjelp til å bli gravid, er veldig glad for det! :) Men synes at det å vente fra uke 7 til ordinær UL i uke 18 er alt for lenge... Er i en periode nå da eg merker lite til graviditeten, og da begynner eg å bekymre meg.

Etter min mening skulle alle gravide blitt kallet inn på UL tidligere. Er nok av gravide som bekymrer seg for om alt er bra... Og å bekymre seg for mye er vel heller ikke bra når en går gravid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på om det er en gynekolog med hjemmel, dvs. de får penger av staten for å drive og for hver pasient som kommer til dem. De er rimeligere fordi de allerede er betalt og skal egentlig ikke ta pasienter inn uten at det er noen spesiell årsak og pasienten er henvist fra lege. Da er det gratis. Det har jeg fått i uke 7 fordi jeg har mista 2 ganger før.

Jeg valgte likevel å gå til en annen helprivat å gjøre nakkefold screening fordi det kan ikke de "betalte gynekologene gjøre" de har ikke lov å gjøre det.

Når jeg gikk til Kvinnedoktor betalte jeg 800 kr. Det var jeg inne i 40 minutter tok grundig sjekk , forklaring og fine 3D bilder. Han sa også bare noen gynekologer gjorde dette fordi de må ha en ekstra utdannelse fra England.

En del av de som får penger fra staten tar likevel inn på "siden" og tar godt betalt for dette som dere sier 550 til 600 kr. Venninna mi i Larvik betalte 600 kr. hos Lunde uten henvisning. Hun var der i 10 min.. og fikk ikke sjekket noe så grundig som meg, vi sammenlignet undersøkelsene og bildene.

Det er jo litt sleipt at de tar i pose og sekk både fra oss og staten, tror ikke det er lov egentlig og at det i svangerskapet skal være gratis hos gynekolog når du er henvist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Jeg fikk henvisning fra legen min, hva i tidlig ul i uke 9+2, fikk se min lille baby i 1time, lå der å så på den lille babyen min, mens legen fortalte meg ka hva ka og hvor lang den hva og sånn, det hva bare fantastisk opplevelse å kunne se på den 1time, fikk ul pågrunn av blødning, hjerte slo som bare det =) gleder meg til neste ul som er i uke 18 =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...