Gjest Skrevet 10. mars 2008 #1 Skrevet 10. mars 2008 Har sett meg lei på at det alltid er nokre smartingar (som har sett litt for mykje på tv?) som gir råd om diverse straffemetodar når nokon lurer på korleis dei kan handtere vanskelige situasjonar med barna. Metodar som skammekrok, ta frå dei leiker, stte dei i trappa, på rommet, på do....funker berre på kort sikt. Det er dressur, ikkje oppdragelse, og er eit teikn på at ein har abdisert som foreldre.
Dronningen! Skrevet 10. mars 2008 #2 Skrevet 10. mars 2008 Og hva gjør du i tilfeller med uønsket atferd? Overser?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #3 Skrevet 10. mars 2008 Jeg hater straff, men når ørtentusenogførte forklaringen, belønning, samtaler osv, osv ikke fungerer og den uønskede atferden MÅ bort fordi den kan skade andre så ser jeg faktisk ikke andre utveier enn å gi handlingene konsekvenser, som f.eks å måtte sette seg ut i trappen litt for å roe seg ned og bli tatt ut av situasjonen de ikke klarte å håndtere slik de burde. er heldigvis sjeldent vi må ty til slikt, men av og til. Har du andre froslag tar jeg mer enn gjerne i mot!
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #4 Skrevet 10. mars 2008 Har dessverre ingen oppskrift, var det berre så enkelt... Enkelte ting kan ein no godt oversjå, men ikkje t.d biting eller anna agressiv atferd mot andre barn. Då må ein jo gripe inn. Eg prøver å vere vennlig og bestemt, fjerne barnet frå situasjonen og henlede oppmerksomheten på konsekvensane av det han gjorde, "sjå ... er lei seg fordi du slo".
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #5 Skrevet 10. mars 2008 Eg synst det er ein viss forskjell på å la barnet ta konsekvensane av handlingane sine, og det å sjølv gå inn og lage konsekvensar. T.d er det heilt fint at barnet ser at når han øydelegg leikebilen, så blir det ikkje kjøpt ein ny, men eg synst ikkje det er ok å ta frå han ei leike fordi han slår.
Sjefsmegga Skrevet 10. mars 2008 #6 Skrevet 10. mars 2008 "Time out" er faktisk bra for å roe situasjonen for begge parter i mange tilfeller. Det er MÅTEN det bruks som avgjør.og så lenge ungene er såpass store at de skjønner det, man gir dem en advarsel først og holder time outen de minuttene som er anbefalt ( 1 min pr leveår) så ser jeg ikke særlig ulemper med det jeg..etterpå skal man snakke om hvorfor og skvære opp....
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #7 Skrevet 10. mars 2008 Hvis han ikkje slår med leika, då vert den inndradd, ja.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #9 Skrevet 10. mars 2008 Dersom han slår en annen med en leke, tar jeg fra leken som blir slått med og han får den ikke igjen før jeg har forklart hva som var galt med det som skjedde og gir en sjangse til, skjer det igjen forsvinner leken for resten av dagen. Må jo se an barnets alder så klart, litt forskjell på en 1,5 åring og en 3 åring f.eks. Metoden med å trøste den som får vondt og overse den som gjorde det dumme funker til en viss grad, men etter en viss alder mener jeg at bruk av vold mot andre barn skal ha en konsekvens (eller straff om du vil) for å understreke alvoret. I tilleggtil forklaring, "se hvor vondt xxx fikk" osv.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Eg trur at dersom ein har problem med valdelig atferd etter 4-5 årsalder, då stikk problemet såpass djupt at straff iallefall er feilslått. Målet må vere å få barnet til å fungere sosialt, og straff verker ikkje sosialiserande, tvert imot.
trollmamma Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Likar ikkje straff eg heller. Prøver å halde meg til naturlege konsekvensar. At barnet må gje frå seg leika dersom det slår eit anna barn med det, synst eg er ein naturlig konsekvens (dårlig eksempel men.) Å si til barnet at dersom det ikkje slutter å slå, så vil det ikkje få godteri på lørdag -er ikkje ein naturleg konsekvens, men straff.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Jeg tror at du er litt naiv, og at det faktum at foreldre er redd for å bruke straff (altså at man aldri gjør det, ikke at man burde gjøre det hele tiden) er en av orsakene til at barn / unge i skolen og ellers ikke vet hvordan de skal oppføre seg... Det er sikkert mange barn som går gjennom hele barndommen uten at de trenger straff. Men jeg tror ikke det er farlig, så lenge straffen er fair og ikke fysisk.
trollmamma Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 kan eg spørre kor gamle dine barn er holdkjeftenpådeg?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Nei, ikkje naiv. Straff virkar ikkje. Det er ikkje bruk av straff som gjer at barn oppfører seg bra. Det er heller ikkje mangel på straff som gjer at enkelte ikkkje kan oppføre seg. Eg trur du er på viddene hvis du vil at barn skal oppføre seg bra for å unngå straff, då vil dei slite som voksne. Barn lærer god atferd f.o.f ved at dei ser at andre oppfører seg bra (modellæring) Med andre ord, vil du ha veloppdragne barn, må du oppføre deg bra sjølv. Barn lærer å vise respekt for andre hvis dei sjølv opplever seg respektert. Straff er å krenke andre, det motsatte av å vise respekt.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #17 Skrevet 10. mars 2008 Ein annan grublis til tilhengerar av straff er følgande; hvis straff virka så godt, kvifor er ikkje dei ungane som får masse straff veloppdragne?
trollmamma Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 signerer vold avler vold, sinne avler sinne Då vil eg heller bruke: kjærlighet avler kjærlighet, empati avler empati. Ser det på barna dersom eg er inne i ein stressa periode der eg ikkje takler ting som eg burde og blir fort sinna. Da blir barna sinna og frustrerte også.
trollmamma Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Da har me barn på samme alder. Berre at mine to eldste er 7 og 10 og har ingen på 0 (men jobber med saken hehe) Ja var totalt avsporing dette da men.
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #20 Skrevet 10. mars 2008 He, joda, men det er jo greit å vite at folk ikkje uttaler seg skråsikkert på svak empiri.
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 #21 Skrevet 10. mars 2008 Det er forskjell på straff og straff også, da. Du sidestiller vel ikke vold med timeout?
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 #23 Skrevet 10. mars 2008 "signerer vold avler vold, sinne avler sinne" Dette er sant, men hvorfor er det gitt at det er sinne og vold med i bildet når barn får konstruerte konsekvenser for oppførselen sin?
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 #24 Skrevet 10. mars 2008 Er det denne fjerne slektskapen som gjør timeout og lignende metoder til noe uhørt i dine øyne? Og når jeg sier fjern, så mener jeg fjern. Et barn vil vel ikke oppleve en timeout og medfølgende forklaring som noe på linje med et slag.
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 #25 Skrevet 10. mars 2008 "Eg synst det er ein viss forskjell på å la barnet ta konsekvensane av handlingane sine, og det å sjølv gå inn og lage konsekvensar." Ligger forskjellen i hvor stor grad av dårlig samvittighet du får, eller? For barnet er det trolig ett fett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå