Gå til innhold

Fly i uke 38

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg jobber I utlandet. Jeg skal fly hjem til norge I uke 38 med continental. Jeg skal jobbe til uke 36 (hadde kunnet jobbe til uke 40, opp til meg) Jeg er kaptein for et storre fly selskap og jeg regner med ca 500 timer i lufta til da. Er I uke 15. jeg vet at det er anderledes I europa- uke 20 som styrmann, men uansett farlig er det ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I og med at du jobber i et flyselskap så vet du jo at mange flyselskap nekter høygravide å fly de siste ukene. Komplikasjoner kan skje når som helst, spesielt da. Kjenner flyvertinner som må inn i svangerskapspermisjon en stund før dette (regler hos flyselskapet de jobber hos - visstnok også pga stråling?), og hvis du er kaptein, så ville jeg, om ikke for min egen del, så for passasjerene sin del, gått av med svangerskapspermisjon tidligere. Høres rett og slett risikabelt ut å la høygravide ha et slikt ansvar. Hadde aldri villet flydd med en høygravid kaptein eller styrmann...

Skrevet

For det forste faar jeg ikke lonn om jeg slutter for, som alle andre har jeg bil laan og huslaan. For det andre er det ikke straaling som er orsak til at flyvertinnene slutterfor. For det r tredje skal du vaere veldig glad for at du vet saa lite om hva som foregaar. Gravide kan f. Eks ikke feste kvelden for. Lykke til med fordommene dine.

Skrevet

For det forste faar jeg ikke lonn om jeg slutter for, som alle andre har jeg bil laan og huslaan. For det andre er det ikke straaling som er orsak til at flyvertinnene slutterfor. For det r tredje skal du vaere veldig glad for at du vet saa lite om hva som foregaar. Gravide kan f. Eks ikke feste kvelden for. Lykke til med fordommene dine.

Skrevet

Du røpte dessverre hvem du er, glemte anonymknappen. Jeg vil ikke ta fly med en høygravid kaptein! Så det er det du jobber med? Hmmm...

Skrevet

Vel, det er da alltid to i cocpit, saa det er tryggere enn siste anonyme her vil ha det til.

Synes du er toeff jeg, kaptein! Staa paa.... Jeg er ogsaa en "toeffing" men jeg tror kanskje jeg hadde satt bena paa bakken 2 uker foer du planlegger, men det er bare min personlige mening da, da babyer jo kan komme litt foer, og fordi du kan bli ganske sliten siste mnd. Kanskje dere ogsaa lever greit uten din loenn i to uker? Eller mener du at du helt mister rettigheter naar du gaar av to uker foer planlagt?

Jeg skal selv fly hjem fra Soer Oest Asia foer termin, og da legger vi oss paa 3,5 uker foer termin og jeg regner med aa gaa over tiden, som med forrige baby. Kommer den foer termin, saa regner vi med maks en uke eller to foer (ingen som noen gang har foedt foer termin i min slekt) og da er jeg i Oslo. Men mange som mener jeg droeyer det for lenge ogsaa. Lytt til magefoelelsen du, og gjoer det som er best for deg.

Hvordan gaar det med malariaen?

Hehe, forstaar at noen synes vi er noen "hardhauser" men det faar bare vaere, man har en annen ballast naar man har vaert ute noen aar, og i Norge naa er det veeeeeeeeeeeeldig forsiktige tilstander for gravide, det er helt sikkert. Helt annerledes enn da jeg ventet nr 1 for 4 aar siden.

Har du barn fra foer eller er dette foerste barn?

Skrevet

til ANONYM som skrev 10:22 10.03.2008.

Gjør det noe at hun røpte hvem hun er da? Det er jo ingen som har spurt om du vil ta hennes fly. Jeg synest det var fint å få avkreftet dette med at det kan være farlig å fly sent ut i svangerskapet. Jeg flyr selv mye frem og tilbake i Norge og var glad for informasjonen. Er så utrolig kjedelig å lese alle disse negative svarene på folk som legger ut innlegg.

Skrevet

Ja, anonym. Hvorfor gidder du å være så kranglete??? Noen eier ikke skrupler.....

Skrevet

Litt utenom det du egentlig tar opp, men jeg skjønner jo at du har litt innsikt i dette.

Hvis det er slik at dere som jobber der får jobbe nesten til termin, hvorfor er det slik at vi som passasjerer har andre retningslinjer?

Jeg bare lurer...

Og til anonym som ikke ville flydd med høygravid, hvordan tør du i det hele tatt å fly. Hva vet du om hva de andre kapteinene/styrmennene har i kroppen, men som ikke synes og ikke er beregnet risiko for?

Skrevet

Skal ogsaa fly hjem for aa fode i Norge, er i Spania naa.

Har kjopt en billett til 3 uker for termin...Haaper at det gaar bra...

Siste fodsel fodte jeg 2 uker etter termin og maatte settes igang, fodselen var laang og toff.Selv da de tok vannet paa meg, ville ikke

fodselen starte.Saa jeg haaper jeg kan faa en legeerklaering og at det

gaar i orden.Men altsa, er ikke noen krise for meg aa fode i Spania

heller, er jo tross alt her nede mesteparten av tiden.

Jeg jobber ogsaa i flybransjen og har floyet mye i svangerskapet.

Uansett tenker jeg alltid at det er en liten risiko for at ting og tang kan

skje under flyturer, men det er det jo ogsaa paa bakken, saa prover

aa ta det med ro.Ville aldri ha tvilt paa aa fly i uke 38 dersom man

selv foler at det er greit.Verste som kan skje er jo at flyet evnt maa

mellomlande et eller annet sted for aa sette av den fodende..Er jo som

regel ikke noen fare for at liv gaar tapt etc.Tror at paa alle aar har jeg

kun hort om en fodsel paa fly, som endte veldig bra og.

Horer faktisk veldig lite om noe annet, saa jeg tror nok at man kan

fly med god samvittighet, iallefall innen Europa..Oversjoisk blir kanskje

litt paa en annen maate, men vel ikke noe problem det heller bare man

ser ann formen osv.:)

Skrevet

Selv om du synes det er fordomsfullt, så må jeg nesten si meg enig i at jeg ville blitt en smule bekymret av å ha en høygravid flykaptein. Nå er jo ikke alle like, men jeg kjenner i alle fall på det selv at konsentrasjonen er avtagende. Det blir verre og verre (titter inn fra 3. tri). Og selvfølgelig kan man ikke vite hva andre kapteiner har innabords, men jeg velger i alle fall å tro at de fleste ikke flyr med promille. Men, som det påpekes over her, man er vel aldri alene i en cockpit, så det går nok i alle tilfeller bra. Synes likevel at det må være lov å ytre bekymring for noe så alvorlig som å være helt prisgitt andre mennesker i flerfoldige fots høyde.

Skrevet

Jeg har egentlig ikke noe problem aa staa for det jeg sier, bare at miljoet I norge er saa utrolig lite (men saa er jeg jo heller ikke del av det da. Og en misantrop er det vel I de fleste yrker. ) Jeg skal altsaa ikke jobbe den siste maaneden, blir for mye stress aa komme seg hjem senere. Jeg hadde faktisk haapet aa slutte for, (har faatt ny jobb) men jeg kan ikke begynne for 6 uker etter fodselen (og naa vet jeg I allefall at en del fikk spasmer.) Seff kan jeg jo bli syk, faa BL og saannt og da gaar det jo ikke aa jobbe. Akkurat naa er feberen mye bedre (takk som spor) haaper bare babyen klarte seg godt. Virker saann naa da. Det er min forste, men jeg har vaert gravid for aa mistet I uke 20. Men det er flere aar siden naa.. En ting som er et lite ps. Ingen av oss damene som flyr gravide har noe risiko svangerskap. Har man det, eller en sykdom, astma, allerergi, diabetes eller lavt/hoyt blodtrykk blir situasjonen en ganske annen. I europa er det svaert strengt, men jeg er ikke helt sikker paa at det gjor flysikkerheten saa mye bedre der mange underslaar daarlig helse, og derfor ikke faar den hjelp som trengs. Faktisk er norge ekstra strengt. I storbritannia kan man fly med en he'll rekke flere kontrollerte sykdommer.

Skrevet

Ingen spasmer.

Gratulerer med ny jobb!! ..og velkommen tilbake til gamlelandet.

Skrevet

Takk Krusemynthe. Gleder meg til aa komme hjem til morsmat!!!

Skrevet

Maa bare legge til en ting uten om tema. Verden vil bedras.. Norge, til tross for sin likestilling var et av faa land I europa som de gangene det var kvinnelige piloter lot en mannelig flyvert eller cabin sjef onske velkommen fra cocpit.

Skrevet

Komisk.

Eller tragikomisk....

Skrevet

Det er forresten rart, selv om det er menneskelig aa se hvordan man ser verden utifra der man staar. Saa en BBC doc ang sterk mat. F. Eks. Vitlok og amming. Spiser man vitlok I svangerskapet setter det smak paa fostervannet. Noe som gjor at babyene drikker melken etter at de blir fodt til tross for vitlok. Det er jo logisk, barn I india og asia drikker jo ogsaa brystmelk. Alikevel leser jeg side opp og side ned her inne om at nei, saann kan vi ikke gjore.

Skrevet

Jeg er ingen globetrotter, men mener selv at jeg har et åpent blikk på verden, og slike eksempler er det mange av.

Studerer nå til master i Early Childhood Education, og under der har vi endel litteratur under parolen "Critical Issues". Og du verden. Norge er et snevert land på mange måter. Vi stigmatiserer og vi regner med at alle andre er som oss hele veien. Men hallo??? Vi er 4 mill mennesker....

Synes det er så spennende å dekonstuere (plukke fra hverandre) den virkeligheten vi tror vi vet alt om. F.eks hvordan vi ser på kvinner, barn, seksualitet/legning, religion, regionelle forskjeller, raser og you name it!

Her inne får jeg veldig ofte bekreftet hvor snevre vi egentlig er, men av og til dukker det opp en tråd eller et nick som tår å tenke litt annerledes og STÅ FOR DET! Så det er håp om forandring! Men det er mye å ta tak i. Mange critical issues som må belyses og revurderes!! Så skrid til verket!!!

Skrevet

Saa herlig at du har den innstillingen, Krusemynthe!! =o))

Hilsen en annen glodetrotter.

Skrevet

Saa spennende fag! Man kan faa seg noen overaskelser naar det kommer til egene og andres holdninger I mote med seg selv I nytt miljo. Jeg viste f.eks ikke (selvfolgelig I overfort betydning) at jeg var hvit, kvinne og middelklasse. Alltid vaert ganske midt paa treet politisk, men med nytt lys saa jeg hvor mye dette betydde for meg. Var paa en oy der jeg var en av faa hvite, har blitt utsatt for rasisme (og det var en veldig rar folelse naar jeg pent maatte gaa bakerst I koen, fordi lokale kom til .. Ekstra sikkerhets kontroller osv osv)

Skrevet

Ja, er det ikke deilig å møte seg selv i døra!

Jeg synes faktisk det. Få prøvd verdiene mine litt.

Men det har sin pris. Kan bli fryktelig fustrert, lei meg og sliten når jeg tror at vi har kommet lenger, og så står vi i beste fall på stedet hvil.

Men når de fleste i Norge tar inn verden gjennom tv2-nyhetene så kan man ikke akkurat vente å få prisen for det mest nytenkende landet i verden.

Vet ikke om dere damene der ute fikk med dere at en programleder i P4 måtte gå etter at hun etterlyste mer seriøse nyheter om virkelige saker (på direkten etter en p4 nyhetssending) - og ikke bare skilsmisser og barnefødsler i Hollywood.....??

Skrevet

Ifølge IATAs retningslinjer tillates gravide å fly i uke 36-38 dersom flytiden ikke er over 4 timer, du som kaptein burde vel vite dette?

Vær uansett oppmerksom på reglene i reiseforsikringen din fordi det kan være restriksjoner i forbindelse med svangerskap! Så det ikke blir en veeldig dyr flytur...

Men uansett grattis med jobb i norge!!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Det vil alltid være sterke meninger i den ene eller andre retningen om dette som alt annet, det får vi vel ikke gjort så mye med desverre.....

Jeg ville bare gratulere deg med ny jobb jeg egentlig :-)

Skrevet

Gratla med jobb Miss! Veldig kjekt å høre! Vær flink til å passe på deg selv fremover nå da!

Jeg og skal ut og fly rett før termin, hehe, så håper ingen setter en stopper for det!

Strengt i forhold til graviditet er det i Norge ja. Jeg jobber for et stort amerikansk firma, her i Norge. Og vi har eks regler som å holde oss fast i gelenderet når man går i trapper og kan ikke bruke arbeidsklær uten refleks og slike teite regler. Men når det kommer til graviditet er det få restriksjoner fra USA, men der kommer selvfølgelg den Norske bedriftshelsetjenesten og arbeidsmiljøloven inn.

Så jeg ender opp med å føle meg som ansatt i en værnabedrift nesten!

Gleder meg til ungen er ute og puppene har gjort sitt! Jobbmessig sett i allefall! Inntil da får jeg bare godta at jeg bor i "strenge" Norge, og fokusere på familie nå.

Man blir forresten forbigått uansett når man er gravid her føler jeg, regler eller ikke, for man skal jo alle være hjemme ett år forventer alle sjefer...

Åh, det er ikke bare positivt å bo i et så bra land som Norge, blir litt sånn puter-under-arma-mentalitet, men klart, man kan ikke klage heller! Det ville vært utakknemlig!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...