Ikkelektuell Skrevet 8. mars 2008 #1 Skrevet 8. mars 2008 Det som kjennetegner motstandere av tre/firedeling er ofte at de ikke vil miste permisjonen "sin", noe som er helt på jordet, siden mors andel er på ni uker. Tatt i betraktning hvor ofte dette argumentet dukker opp så er dette et tegn mer enn noe annet på at det er på tide med en tvungen deling for en tid.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 8. mars 2008 #3 Skrevet 8. mars 2008 Vel, du tar feil! Jeg er i mot deling, men mannen min skal ha 5-6 mnd perm neste gang. Vi er i mot tvang, klarer nemlig helt fint å dele mellom oss på egenhånd!!!
Gjest Skrevet 8. mars 2008 #4 Skrevet 8. mars 2008 Jeg er ikke enig. Jeg syns ikke permisjonen bør tvangsdeles. Hva med alle situasjoner der mannen ikke kan gå ut i perm? Her hadde jeg forøvrig perm i 5mnd og mannen ingen perm (ikke rett til perm)
Gjest Skrevet 8. mars 2008 #6 Skrevet 8. mars 2008 Vet du hva, den permisjonen er min uansett - eller var, da det var aktuelt. Og hadde han insistert på noe annet hadde han blitt skilt. Det får være måte på idioti.
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 10. mars 2008 Hvorfor i all videste verden skal det være så mye verre for menn generelt å ta noen måneders permisjon, enn for kvinner? Argumentet faller på sin egen urimelighet. Hardt.
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 10. mars 2008 Cat78, tingen er bare at det er fryktelig mange som ikke greier det, på grunn av grebbete kjerringer. Derav hovedinnlegget.
Ikkelektuell Skrevet 10. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 10. mars 2008 Takk for en god latter, og hvis du mente alvor, så må jeg vel bare takke for at du understreker budskapet mitt.
Vimsefjott Skrevet 10. mars 2008 #10 Skrevet 10. mars 2008 Budskapet ditt når ikke flertallet må du skjønne.Kan ikke fatte å begripe at det fins kvinnfolk som seriøst mener at en tre-deling må innføres.Med andre ord må ca 80% av ammende mødre trappe ned eventuelt begynne å pumpe seg for at far MÅ ta sin del av permisjonen. Takk skal du faen meg ha!!!! Hilsen en som fortsatt ammer og enda ikke har sovet en hel natt igjennom....og permisjonstiden er snart over!!!!! :-)
Darth Vader Skrevet 10. mars 2008 #11 Skrevet 10. mars 2008 Jeg er i mot å bruke tvang som virkemiddel for tredelinga. Man bør heller øke permisjonen generelt og øremerke det til far. Jeg syns tredelingsforslaget oser av akademiker-ignoranse. Det er perfekt tilpasset foreldre med høyere utdanning, fleksitid og bosted i en av storbyene.
Huldretuss Skrevet 10. mars 2008 #12 Skrevet 10. mars 2008 Eletistiske kvinnekamp hvor arroganta liksom femenister kjemper en egokamp som passer for deres middelklasse tilværelse.
Cat78♥VerdensVakresteDatter♥ Skrevet 10. mars 2008 #13 Skrevet 10. mars 2008 Joda, jeg skjønner det. Men skal det gå ut over resten av befolkningen da, at en eller annen tøffeldust har fått barn med ei grinete grebbepurke som ikke vil dele noe som helst? Synes virkelig det må bli opp til hver enkelt hvordan man ønsker å gjøre ting. Og det kan variere fra barn til barn ettersom hvordan man er i livet. Med første mann ble vi enige om at jeg skulle ha det meste av permisjonen -av grunner jeg ikke vil innpå her. Men sånn passet det best for oss da og hadde vi ikke hatt muligheten til det da, så hadde det ratt ikke blitt noen ungen på det tidspunktet. Nå er situasjonen vår en helt annen og nå ønsker vi at min kjære skal ta mye mer perm. Blir vel en 3-4 måneder på meg og resten skal han ha hvis mulig. Det som er mer urettferdig er at fars permisjon er avhengig av hvor mye mor har jobbet. Så har ikke mor jobbet nok timer, så får mor permisjon + at hun får ukene til far og far han sitter igjen og ikke får en dritt!! Hvor er rettferden i det?? Kanskje det burde vært ordet noe der først, før man begynner å tre masse annet tull nedover øra til folk!!
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #14 Skrevet 10. mars 2008 Til London: Men då får jammenmeg arbeiderklassekjerringer slutte å klage over at mannen ikkje er flink nok med hus og barn. Snakk om å ikkje vite sitt eget beste. Til HI: Heilt enig
Darth Vader Skrevet 10. mars 2008 #15 Skrevet 10. mars 2008 Hva er egentlig sammenhengen mellom permisjon og husvask?
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #17 Skrevet 10. mars 2008 Den som er heime i permisjon legg standarden for husarbeidet, og utfører ofte mesteparten. Forskning viser at par blir mindre likestilt i permisjonstida, og at denne forskjellen vert opprettholdt seinare. Difor er det smart for kvinner å ikkje grafse til seg heile permisjonen. Det er kanskje behagelig der og då, men det svir seinare
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2008 #18 Skrevet 10. mars 2008 Enig med HI jeg og! Sår heller en tvil om hvordan det økonomisk sett skal gjennomføres, jeg, så sant de ikke endrer på noen av de økonomiske reglene som er satt. Det at mors inntekt skal være avgjørende for hvor lang tid far skal kunne ta permisjon er for enkelt familier ganske avgjørende, siden kvinner som regel har lavere lønn bl.a. Her ville vi gladelig vært for en slik deling -tvungen eller frivillig, men sånn som det er per i dag økonomisk ser det dårlig ut at han får tatt noen permisjon som helst deverre.
Darth Vader Skrevet 10. mars 2008 #19 Skrevet 10. mars 2008 Jøss - det er en billig unnskyldning for å ikke gjøre husarbeid. Det er jo ikke alle som starter parforholdet med å sette barn til verden - og da skulle man tro at man hadde en arbeidsfordeling når det gjaldt husarbeid allerede. Når jeg leser hvordan dib-damene har det hjemme med slubbert-mennene sine sender jeg en takknemlig tanke til svigermor. Det handler ikke om å grafse til seg permisjonen. Det handler om at jeg mener at det ikke er riktig å tvangsfordele den. (Er det nå jeg i beste dib-stil skal fortelle at mannen min hadde permisjon mer enn de tilmålte pappaukene?)
Huldretuss Skrevet 10. mars 2008 #20 Skrevet 10. mars 2008 Trodde diskusjonen handlet om likelønn, ikke om husarbeid...
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #21 Skrevet 10. mars 2008 Poenget i den undersøkelsen er såvidt eg forstpd at ein starter ut nokenlunde likestilt, men at det etterkvart blir skeivt. Ingen jobber så mykje overtid som småbarnsfedre, veit du, og då "må" ho mor jobbe redusert for å få tid til alt det andre. Ideelt sett burde tvangsdeling vere unødvendig, men med så mange idiotar (ikkje du, kjære deg) må det visst til
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #22 Skrevet 10. mars 2008 Det heng jo saman då. Husarbeid gjer seg ikkje sjølv (i potten ligg og oppfølging av barnas aktivitetar), og med mønsteret far jobber masse, mor jobber deltid blir det ikkje likelønn.
Huldretuss Skrevet 10. mars 2008 #23 Skrevet 10. mars 2008 Likelønn og husarbeid henger sammen... ha ha ha! Dette er et av de mest idiotiske argumentene for tvungen tredeling jeg har hørt!
Gjest Skrevet 10. mars 2008 #24 Skrevet 10. mars 2008 Ein familie som består av, la oss seie, mor, far og tre barn, for å vere litt tradisjonell, genererer masse "husarbeid" (rydding, vasking, matlaging , handling, tøy, oppfølging av lekser, foreldremøter, kjøring hit og dit, avtaler etc, etc). Nokon må gjere dette. Idealfamilien min deler dette nokenlunde likt mellom dei vaksne. Men den meir vanlege varianten, statistisk sett, er at mor gjer mesteparten av hus/barn/logistikk, medan far jobber og tjener mest. Kvifor trur London at det er slik? Du kan vanskelig benekte at sånn er det, det finst mykje talmateriale på dette. Er det fordi kvinner elsker slikt arbeid? Fordi menn ikkje liker å bruke tid med ungane sine? Eller kan det kanskje vere uheldige mønster ein har laga seg? Tenk litt på det, London, og ver litt mindre kjepphøg på samanhengen her.
Huldretuss Skrevet 10. mars 2008 #25 Skrevet 10. mars 2008 Men dette har uansett ingenting med likelønn å gjøre. Også kan vi jo snu det litt på hodet. Hvordan blir det i de familier hvor mor fortsatt gjør mesteparten av husarbeidet, selv etter at hun er ferdig med sin del av permisjon? Du kan jo gi meg noe tallmateriale på at hvis far er hjemme i tre mnd så deles husarbeidet likt med mor. Det viser seg ofte det, at kvinner gjør mest husarbeid, uansett, så da blir det et helvetes slit å være i full jobb etter 6-8 mnd, og samtidig ta seg av mesteparten av husarbeidet. Men detter er uansett en helt annen diskusjon, og har ingenting med likelønn å gjøre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå