Fregnepetra Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Hvor er det man pleier å få tak i slike halv pris -billetter til sirkus?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Kan høre utenfor butikker der plakater er satt opp, de pleier å gå inn å gi fra seg slike.
Pysa Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 Vi boikotter sirkus så lenge de holder ville dyr i fangenskap.
Fregnepetra Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 7. mars 2008 Så fint for deg!!! Herregud, d finnes mye morsomme mennesker.... lol
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Så fint for oss andre, for da er det flere ledige seter til oss som er trege me å kjøpe billetter
trillemamma Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Må si meg enig med pysa. Hvis folk flest hadde visst hvordan elefanter blir trent, hadde det blitt såpass store protester at alle sirkuselefanter hadde blitt flyttet over i dyreparker. Det må gjerne være dyr i sirkus, men ikke alle dyr. Hunder og hester trives jo i manesjen.
Pysa Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Jeg betaler ikke for å plage dyr, men hver sin lyst.
Pysa Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 nettopp. hunder og hester kan trives bra som sirkusdyr. elefanter gjør det ikke.
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 Det nytter ikke å boikotte uten å si ifra. Holder man seg hjemme, og sirkusene er fulle. Da er ingen tjent med det. Holder man seg hjemme og i tillegg sier sin mening og protesterer.. DA kan man komme langt. Og jeg har ikke sagt at jeg ikke blir me på boikotting, men kun om fokuset blir satt på det. Hvis ingen sier fra.. Da er man like langt uansett. Jeg trives på sirkus. Men jeg har heller ikke sagt hva jeg misliker med sirkus..
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Vi boikotter sirkus så lenge de holder ville dyr i fangenskap. Forstår ikke hvorfor den setninga er så provoserende. Det er jo mange dyrevenner som mener det, og flere circus kutter jo ut ville dyr. Ikke alle som tenker på det, og det er vel greit å si hva en mener om saken.
juddellihuddelli Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Pysa og Lizzieen... Tror nok de aller fleste sirkus dyr har det mye bedre enn dere tror...Dere har absolutt rett til deres mening, men kanskje dere ikke virkelig har satt dere inn i hvordan dette egentlig foregår. Til HI så sendes rabattkupponger ut til all handel og kontor i den kommunen de spiller. Vil tippe at en butikk eller bensinstasjon i nærheten har liggende hvis ikke du eller din mann har fått via jobben. God fornøyelse.
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Tror du bør sette deg inn i hvordan forholdene er for sirkusdyr. Svært mange sirkusdyr lider og elefanter er spesielt utsatt. og jeg har satt meg inn i hvordan det foregår. Jeg har ikke tenkt å lære mitt barn at det er greit å plage dyr for underholdningens skyld. Hvor ille forholdende er for sirkusdyr er det ikke vanskelig å finne ut av, og tror man at norske sirkus er så voldsomt mye bedre enn utenlandske er man bra naiv.
juddellihuddelli Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Med fare for å være frekk så tror jeg at jeg vet mye bedre enn deg hvordan sirkusdyr i Norge blir behandlet. Har jobbet i sirkus i en god del år nå... Dessverre er det slik at dyr i alt for stor grad blir offer for misshandling enten det er kjøttindustrien, pelsindustrien, oppdrett og enkelte useriøse aktører innen cirkusbransjen. Og nå er det jo sånn det er hyppige kontroller fra mattilsynet flere ganger pr. år. Mitt inntrykk er at norske sirkus generelt holder et høyt nivå med tanke på dyrenes velferd, selv om det dessverre har forekommet enkelte episoder også i Norge. Jeg er selv veldig glad i dyr og synes absolutt ikke noe om misshadling av dyr. Jeg synes det er veldig bra at folk engasjerer seg, det er tross alt det som gjør at vi har fått et bedre lovverk for vern av dyr, men jeg tror at folk, som deg, ikke helt vet hvordan dyr faktisk blir behandlet på cirkus.
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 Elefanter er frie dyr og har det IKKE bra når de står innestengt hele året i små vogner. Man trenger ikke være VELDIG smart for å skjønne det! Jeg skal heller ikke lære mine barn slike syke verdier, synes det er trist at ikke flere begynner å tenke over hva de lærer barna sine!
juddellihuddelli Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 Som sagt over her så tror jeg ikke de fleste vet hvordan ting fungerer i sirkus...Hadde frie dyr stått i trange vogner hele året så hadde jo dette vært fælt. Men nå er jo ikke dette tilfelle i sirkus...Tror du skal vite hva du uttaler deg om før du bedømmer hva som er sykt og ikke.
Pysa Skrevet 7. mars 2008 #17 Skrevet 7. mars 2008 Elefanter er streifdyr. de går mange mil hver dag. dvs bare de elefantene som ikke lever sine liv i bur. andre dyr lider også. det gjør det ikke greit. og angående det å si fra - uteblir besøkende, blir sirkusene tvunget til å legge ned/legge om. det er det noen av oss vil. ja til klovner og akrobater - nei til ville dyr!
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #18 Skrevet 7. mars 2008 Jeg vet tydeligvis mye mer enn deg ihvertfall. Som pysa skriver så er elefanter streifdyr. Hvor lar dere elefantene gå mange mil? Har jeg aldri hørt om, så da må du forklare oss!
Stratos med 3 barn Skrevet 7. mars 2008 #19 Skrevet 7. mars 2008 Må stemme i her! Så Merano for endel år siden og da ble hestene under forstillingen pisket i ansiktet. De var så urolige at jeg ble redd for de som satt på første rad. Sendte Merano en epost jeg og de innrømmet faktisk at de hadde gjort en feil ved ikke å stoppe dette innslaget for det står visst en ansatt ute i publikum og overværer slike ting sa de. Lurer bare på hvor ofte de gjør slike feil jeg.....! Aldri mer sirkus på meg nei!
juddellihuddelli Skrevet 7. mars 2008 #20 Skrevet 7. mars 2008 Elefanter er så godt som alle indiske elefanter, født i fangenskap. Elefanter er fra naturens side, slik som hunder, streifdyr. Men også sosiale dyr, dyr som trenger godt med stell. De som eier dyr i sirkus er mennesker som lever for dyrene sine, spesiellt de som eier elefanter. Å eie en elefant er veldig krevende, elefanter trenger mye mosjon, varme, pleie og mye kjærlighet. Tror du ludderet må slutte å sammenligne Dumbo med virkeligheten, det er ikke en gråtende babyelefant som ønsker seg tilbake til India og eies av en ond direktør. Hadde dere bare visst hvor ofte mattilsynet kontrollerer sirkus i Norge. Det er jevnlige kontroller av dyrenes helse, transport, kosthold såvel som mosjon som du er opptatt av. Det sirkuset jeg jobber på har kun fått gode tilbakemledinger fra mattilsynet, om du vil så kan jeg sende deg kopier av div. papirer derfra. Men jeg kan ikke skjønne hvorfor du er nødt å synke så lavt at du må slenge ut duste kommentarer nå vi diskuterer.
juddellihuddelli Skrevet 7. mars 2008 #21 Skrevet 7. mars 2008 Det er sant at det er kontrollører fra sirkuset som overvåker dressørene, vi ønsker selvfølgelig ikke mer enn noen andre at dyr skal lide. Kjempeflott at du sa ifra!
Stratos med 3 barn Skrevet 7. mars 2008 #22 Skrevet 7. mars 2008 Men du. Det er en ting jeg lurer på (eller noen). Disse dyrene tilhører jo "omstreifere", gjør det ikke? Slik at de jobber for det sirkuset ett år, så et annet et annet år (bra setning :/). Hvordan kan da sirkuset være helt sikre på at dyrene som brukes ikke (aldri) har lidd noen nød? Hun hestedama jeg prater om vil jeg kalle en mishandler, men jeg kan ikke annet enn å tenke meg at hun fremdeles holder på! Hun hadde altfor mange hester og utstyr til bare å kutte ut over natten. Er hun ikke ved Merano er hun et annet sted. Det å piske hester i ansiktet antar jeg man ikke "kommer på over natten". Grøsser av å tenke på hvilken innlæringsmetoder den dama bruker "når ingen ser henne". Men mattilsynet i Norge vil nok antagelig ikke oppdage dette på en kontroll eller? En annen ting er at jeg har jobbet med dyr i endel år selv og det har aldri skjedd at Mattilsynet har dukket opp uanmeldt. Dessverre...
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #23 Skrevet 7. mars 2008 Herregud, nå får du ta deg sammen her. Er det noen som trekker ned diskusjonen, så er deg du. Det er stor forskjell på elefanter og hunder i forhold til domestisering. Og jeg spurte deg: Hvordan "trimmer" de elefantene"? Leier de dem (eller kanskje rir?) på tur 5 timer om dagen kanskje? Jeg snakker ikke om Dumbo, det er det du som gjør. Forstår godt at du er fra et sirkus, du er helt blottet for kunnskap og vett, hjernevasket av den syke kulturen som sirkus er!
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #24 Skrevet 7. mars 2008 Du virker bare kunnskapsløs. Jeg har lang erfaring med sirkusbransjen, og dyreholdet på sirkus er stort sett lugubert. Norske sirkus er noen hakk bedre enn mange utenlandske sirkus, men pga byttingen av dyr de driver med er norske sirkus like mye med på den organiserte dyremishandlingen som skjuler seg i bransjen. Om du så hadde dressert elefanter i 50 år ville du fortsatt tatt grundig feil om du hevdet at elefanter på sirkus har det bra. Det har de nemlig ikke. Det er direkte trist at folk, selv med den kunnskapen som er lett tilgjengelig, fortsatt forherliger livene til sirkusdyr. Det er skremmende med slik uvitenhet.
juddellihuddelli Skrevet 7. mars 2008 #25 Skrevet 7. mars 2008 Jo, det er slik at sirkus ansetter artister med dyr for hver sesong slik so med andre artister. Det er slik at cirkusverden er svært liten, og det er heller ikke mange som driver med dyr. Man vet som oftest hvilke dressører som er seriøse og ikke. Det er organisasjoner innad i cirkusbransjen som også kontrollerer dressører og hvordan de behandler dyrene. Jeg vet om flere dressører som etter anmeldelser fra diverse cirkus (bla. annet oss) har blitt fratatt dyrene. Nå er det slik at det er stort mediefokus på dyr i cirkus for tiden, og godt er det, derfor alle kontrollene vi får av mattilsynet. Skulle ønske de kunne kontrollere andre virksomheter med dyr i like stor grad som de gjør oss, da hadde det nok vært midre dyremisshandling i Norge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå