Gjest Skrevet 7. mars 2008 #26 Skrevet 7. mars 2008 Hadde jeg arvet et par millioner så ville jeg gjerne hatt særeie på for eks hus hvis vi hadde kjøpt det sammen. Men opp mot noen 100 000 hadde jeg helt klart delt uten særeie. Og uansett ville pengene gått til ting som kunne gledet hele familien og ikke bare meg.
prekæs Skrevet 7. mars 2008 #27 Skrevet 7. mars 2008 Synes forøvrig at man bør tenke litt langsiktig og litt "i tilfelle". den dagen man frivillig har delt foreldrearven sin f.eks med mannen og han finner en annen, kan man angre på at man ikke lot arv være særeie, da. Gjelder selvsagt begge veier.
ennaH Skrevet 7. mars 2008 #28 Skrevet 7. mars 2008 Nei, det synes jeg ikke. Jeg arvet 150.000 kroner, brukte 50.000 av dem som kontantinnskudd på vår nye, felles bolig. Resten står på min sparekonto. Rett nok er jeg ikke gift, men jeg ville nok gjort det samme da. Jeg har ikke tenkt å bruke dem til noe som helst, jeg. De står der i tilfelle noe skulle skje, som gjør at jeg/vi trenger pengene. Jeg synes det er godt å ha dem i bakhånd!
firemerkersmør Skrevet 7. mars 2008 Forfatter #29 Skrevet 7. mars 2008 Uansett har man krav på å få med seg ut det man tok inn ved en evntuell skilsmisse, og man har krav på det man har fått i arv. Det er det "særeie" på i hovedregel.
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #30 Skrevet 7. mars 2008 Hadde det vært et større beløp ville jeg brukt en del på å betale ned gjeld på huset (dvs min del av gjelden). Reduserer man lånebeløpet vil jo begge ha fortjeneste av at rentene blir mindre. Ogs å ville jeg brukt en del på familien. F.eks ferietur eller lignende. 25 000 kr er egentlig ikke så mye penger, så hvorfor ikke sette de på sparekonto i ditt eget navn. Trenger dere pengene siden, kan du ta de ut, hvis ikke kan du ha de stående der og rente seg..... Men hva mener dere egentlig med "selvfølgelog vil jeg dele?" Ville dere gitt 100 000 kr i hånda til mannen og sagt "værsågod, disse er dine, bruk de på det du vil"? Å dele betyr 50/50. Tror de fleste ville brukt arv/lottogevinst på noe som er til det beste for hele familien f.eks ferie, nytt kjøkken e. l
___ Skrevet 7. mars 2008 #31 Skrevet 7. mars 2008 Det er greit at man kan få det med seg ut igjen ved skilsmisse, men det forutsetter at arven ikke er brukt opp. Betaler man ned gjeld på felles bolig kan man nok få den med ut, men om den går inn i det sore sluket, slik at man ikke kan si at "disse pengene arvet jeg" så får man dem nok ikke med ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå