Gå til innhold

Bør jeg dele arven med mannen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arver ca 25 000 nå. Disse er jo egentlig mine, men vi har felles økonomi, og han tjener mye mer enn meg. Hvis vi får bonus settes denne inn på felleskonto, men jeg mener det er spesielt ettersom det er arv. Til og med loven setter arv utenfor (er gift), så hvis vi skilles har jeg rett på å få med meg arven i sin helhet.

Tror nok jeg kommer til å dele med han, men hva mener dere? Må jeg dele?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må selvsagt ikke dele, men jeg hadde gjort det :)

Skrevet

du MÅ vel ikke ,men jeg tror jeg hadde gjort det...

Skrevet

Jeg arvet 100 000 i fjor, selvfølgelig delte jeg det med min mann, alt sammen er brukt opp til felles glede for hele familien. :o)

Men nei, du MÅ ikke.

Skrevet

OK, er det noe spesielt du kunne tenke deg å gjøre med pengene feks? Noe du ønsker å kjøpe eller gjøre, som du nå endelig har råd til med god samvittighet- så kjør på!!! Ellers så kan dere jo dele hvis du vil.

Skrevet

Nei du må ikke. Jeg hadde nok brukt pengene som jeg ville selv, og så delt resten om det ikke var mer jeg ønsket å bruke de på. Eksen min tjente mer enn meg, men de gangene han fikk ekstrabetalt pga overtid eller lignende delte han med meg, noe jeg ser på som en selvfølge siden han ikke hadde hatt mulighet til overtiden om jeg ikke hadde passet barn og hjem. Men arv blir jo noe annet..

Hva med å spørre han? Kanskje han mener det samme også! :o)

Skrevet

vi har hatt felles økonomi fra dag 1 og er ikke gift enda men hadde jeg arvet 25 000 hadde vi delt de og det hadde vi gjort om det 250 000 også.

Og det hadde vi gjort om han hadde arvet også.

penger kan ødelegge så mye i et forhold at jeg hadde ikke startet en krangel pga av det. penger er ikke alt.

men du må sikkert ikke

Skrevet

Hos oss er ALT felles. Jeg hadde ikke tenkt tanken på å ta alt selv en gang. Hadde sett på det som en selvfølge at det var VÅRT og det hadde min samboer også.

Skrevet

Synes man bør dele, skjønner ikke den greia med egotripping innad i familien, men det er meg:-)!

Skrevet

Sambo arvet 100 000 kr i fjor, og det er han som bruker mest av de (han bygger Harley), men vi har også brukt av de til felles ting.

Selv fikk vi sammen 20 000kr i julegave, og de står foreløpig på konto, ingen planer om de enda... Men de bli ikje brukt på Harley iallfall...kanskje bryllup..eller nytt syn til meg!

Det er jo du som bestemmer over dine penger, men jeg tror jeg ville delt om det var meg som fikk penga, med mindre det var noe jeg virkelig ønskte meg som kostet 25 000kr...

Skrevet

Her i heimen er alle penger felleseie, uansett hvorfor/hvem/hvor de kommer fra. For oss ville alt annet vært utenkelig.

Skrevet

Hadde ikke tenkt annet enn at de var felles, sånn har det alltid vært ang penger her hos oss. Men kanskje jeg hadde stått på ekstra for å få vilja mi ang. hva vi skulle bruke pengene på =P Hehe!

Skrevet

Jeg arvet 100.000. kr for noen år siden. Brukte over halvparten til å betale ned på studielånet mitt... Hadde mulignes gjort det annerledes nå, for vi er blitt mer "etablerte" enn vi var da. Resten ble brukt til felles ting til huset, eks nye markiser og pusse opp badet.

Skrevet

Nei, du må ikke men jeg ville ha delt.

Jeg arvet penger da faren min døde og vi brukte pengene på bryllupet vårt, mannen min fikk penger da bestefaren hans døde og da kjøpte vi en bil.

Skrevet

Du må no gjere som du vil, men eg ville ha delt med mannen min ja. Heilt klart! ;-)

Skrevet

Jeg synes at hvis man har bra økonomi og at den ekstra arven ikke er et kjærkomment og sterkt tiltrengt bidrag, så kan man vel med god samvittighet bruke sin arv på seg selv vel. Ingen vits å være så bastante på at "det er en selvfølge å dele" vel, jenter. Synes dere er en smule skinnhellige nå :/

*klar for spark*

Skrevet

Hva har dette med skinnhellighet å gjøre? For meg, og tydeligvis en god del andre, er det en selvfølge å dele alt i et parforhold, og da også det økonomiske.

Skrevet

Vi har felles økonomi, men særeie på eiendommene. Dermed hadde det nok være mest natulig å bruke en eventuell arv på å betale ned gjeld på huset/leiligheten til den av oss som fikk arven.

Hvis det var snakk om rent forbruk ville jeg nok sett det som mest natulig å dele.

Skrevet

Jeg ville definitivt delt.

Mannen min arvet 25000 da mammaen hans døde, og de gikk til pc. Men han spurte meg om jeg synes det var ok og svarte selvsagt ja. Hadde vi hatt dårlig økonomi hadde det vel gått til fellesen.

Skrevet

Ja. Det syns jeg er en selvfølge.

Du forteller jo at han tjener mye mer en deg, og at dere har felles økonomi. Det skal nok ikke lange stunden til før han har spyttet i kassen 25 000 mer enn deg, så da syns jeg faktisk det er rett og rimelig at du bidrar mer når du kan. Kanskje er jeg firkantet, men skulle du forsvare at du vil ha arven din selv, så syns jeg ikke du kan forvente at han legger mer i felleskassen enn du gjør hver måned.

Her i huset har vi felles økonimi, men har separate kontoer for enkelhets skyld. Vi har forskjellig bank.

Nå er jeg student, og han batalermesteparten av regninger. Jeg tar det som er naturlig daglige utgifter for meg hvor jeg trekker kort (mathandling, kleskjøp, barneutstyr og hva jeg en måtte kjøpe), men han betaler i realiteten resten. Handler han alene eller vi sammen så betaler han. Sån funker det nå fordi han tjener mer en meg. Men skulle jeg arve noe eller kunne bidra på andre måter så er det for meg en selvfølge. :-)

Kondolerer med tapet ditt, og regner med dere finner ut av det. :-)

Skrevet

Overasket over at dere er så enige her. hadde ikke ventet det egentlig. Men, jeg hadde tenkt å dele, så er egentlig enig med dere. kan legge til at vi har fått større gaver på til sammen ca 200 000 fra min familie og alt det har jeg delt.

Skrevet

Hvis jeg hadde arvet en sum nå ville jeg betalt ned gjeld til fordel for mannen min og meg. Hadde jeg blitt skilt hadde jeg hatt rett til å kalle arven for mitt særeie og da forlangt skjevdeling av boet. Enkelt og greit.

Skrevet

Du må jo ikke som du selv sier, men jeg hadde gjort det. Kanskje jeg hadde unt meg noe jeg hadde siklet på lenge, eller noe vi begge hadde ønsket. Men hadde ikke satt de inn på egen konto. Hadde nok nedbetalt felles lån eller brukt de på noe vi begge ønsket..

Skrevet

Hadde jo brukt dem til noe som var nyttig for oss begge,på huset,eller ferie sammen så hadde jo delt de.

Skrevet

Har man felles økonomi så bør det vel deles?

Er det ikke det felles økonomi betyr?

Her er alt som kommer inn av penger felles , da gjelder selvfølgelig arv også.

Men dette må du gjøre som du vil selv .

Hva ska du bruke 25000,- på til deg selv da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...