Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #26 Skrevet 7. mars 2008 da kan dere putte inn en bindestrek... det går helt supert! det har vi- og så tar dere det som kommer først i alfabetet først og det andre etterpå... lykke til!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #27 Skrevet 7. mars 2008 Mine to barn har mitt etternavn, regner med at babyen som kommer også får det. I vårt tilfelle er det mye fordi han har et vanlig -sen navn, mens jeg har et mer sjeldent. MEN, når det er sagt, av prinsipp mener jeg at det absolutt ikke er noen selvfølge at mannens navn skal videreføres. Jeg skjønner heller ikke de som tar mannens navn når de gifter seg. Tror mange oppfatter navnebytte som romantisk. For min del mener jeg at å bytte navn eller at barna naturlig skal ha fars etternavn, kun er uttrykk for en gammeldags tradisjon hvor kone og barn var mannens eiendom. Ble litt mer engasjert i dette enn jeg hadde ment, men det nå ihvertfall min mening. Hilsen "rødstrømpa"
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #28 Skrevet 7. mars 2008 Vi heter begge Larsen. Er ikke gift, bare tilfeldig. Tenkte litt på Larsen-Larsen;-)
snart mor til 3 Skrevet 7. mars 2008 #29 Skrevet 7. mars 2008 ha ha... nei, er ikke mannen min sin eiendel jeg nei.. er han som er min ;-) kunne selvfølgelig valgt å brife med dette ved å la alle se at han tok mitt navn (noe han ikke ville hadd noe imot),men det ville blitt for åpenbart syntes jeg... alle VET jo at han er min..trenger ikke "merke" han med etternavnet mitt av den grunn..hehe.....
LinePine*Og Alexandra* Skrevet 7. mars 2008 #30 Skrevet 7. mars 2008 Jeg ville også brukt begge.. Da blir både du og han fornøyd og begge navnene blir ført videre Jeg kunne ikke tenke meg å ikke bruke mitt navn, er jo tross alt jeg som har båret barnet til verden! og sambo synes også det var helt naturlig for oss å bruke begge.. så vi har brukt begge navnene våre til vårt barn og er veldig fornøyd med det! Håper dere kommer til enighet da
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #31 Skrevet 7. mars 2008 Til sommerfugl: Mente ikke at det nødvendigvis er slik at mannen skal ta kvinnens etternavn heller. Skrev at jeg er imot at mange anser det som mest naturlig av barn (og noen ganger kvinner) tar mannens etternavn. Mannen min har også beholdt sitt eget navn og jeg har absolutt ikke noe eierforhold til han Tror alle må gjøre det som de selv føler er riktig her, mente ikke å moralisere overfor noen. Poenget mitt var bare at det er typisk at det oppstår denne typen diskusjoner når en kvinne ønsker at barna skal ha hennes etternavn, og at hun ikke nødvendig behøver å gi se av tradisjonelle grunner. Hvorfor er det slik at på SSBs statistikk er det fortsatt slik at flest barn får mannens etternavn (kun et mindretall får mors)?
snart mor til 3 Skrevet 7. mars 2008 #32 Skrevet 7. mars 2008 den kan jeg skjønne...prøver bare å komme fram til at det er bare snakk om et navn..det er ikke verdens ende.. er så mange andre ting man må være enige om når det gjelder framtiden til barna at hvilket navn de bruker burde jo være det minste problemet? for svært mange er det nok god tradisjon i det at man tar mannens etternavn med mindre der er vesentlig forskjell i hvor vanlig navnene er. Jeg er nok i motsatt situasjon enn mange her inne slik jeg oppfatter mange her inne. Føler at man på død og liv skal gå mot alle tradisjoner og alt man vil kun for å gjøre det. Hvis dere hadde visst den motstanden og de diskusjonene jeg har gådd gjennom for å prøve å få folk til å forstå mitt valg i å ta min manns etternavn til slutt istedenfor at han tok mitt... på samme måten blir man uglesett fordi at man ønsker å være hjemmeværende med barna. føler at samfunnet prøver å tvinge oss til å være i arbeidslivet så snart som mulig etter at ungen er kommet ut av magen.. Jeg er jo helt klart nødt til å være både undertrykt og presset av min mann siden jeg har tatt de valgene jeg har tatt... Men hos oss var mannen min klar for å ta mitt navn..var jeg som måtte overtale han til at vi heller tok hans.. og hvis det skulle være situasjoner hvor man ikke blir enig om navnene,så hvorfor ikke ha begge som etternavn? omså sette bindestrek mellom dem? men det å ha et barn med hvert navn er jo bare rart tror nå jeg...men herlighet..opp til hver enkelt familie det... men det å kaste terning om det hele blir litt for teit...men må jo kunne bli enig! og det er noe man må bli enig om dem imellom..ingen som bør prøve å presse dem i verken den ene eller den andre retningen..kan føles veldig ubehagelig man må stå mot sin egen slekt for å forklare navnevalget...
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #33 Skrevet 7. mars 2008 HI her igjen. Oj, ser at det ikke bare er meg som er engasjert i dette temaet ja:) Vi har nå kommet frem til enighet i fred og fordragelighet. Det blir begges etternavn, så trekker vi lodd om hvilket som skal stå først og sist. Og vi får være nøye med å bruke begge navnene slik at ikke ett faller bort. En ordning begge er fornøyde med, og ingen føler seg overkjørt av den andre. Når det er sagt så er jeg ikke enig i at det "bare" er et navn. For både meg og han er navnene våre en del av vår identitet, jeg kommer heller ikke til å ta hans navn hvis vi engang gifter oss. Rett og slett fordi mitt navn har vært en del av meg hele livet, det sier noe om hvor jeg kommer fra og familien min. Jeg er stolt av det, og det hadde vært unaturlig for meg å plutselig skulle skifte det ut med et navn jeg ikke har et forhold til (forstå meg rett). Men for all del, skjønner de som velger å ta mannens etternavn, eller de menn som velger å ta konens navn, for den del.
snart mor til 3 Skrevet 7. mars 2008 #34 Skrevet 7. mars 2008 så bra at dere har kommet til enighet da får håpe alle andre der ute som er uenige også kan klare å bli enige på en fordragelig måte..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #35 Skrevet 7. mars 2008 Det håper jeg og. Er ikke noe god følelse når det er ting man ikke klarer å bli enige om, og det blir krangel hver gang det taes opp. Hilsen HI
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 7. mars 2008 #36 Skrevet 7. mars 2008 Joda mellomnavnet kan tas bort, så lenge det er mellomnavn kan du ta det bort, kan ikke det med etternavnet. Er det bindestrekk blir det verre da kan du ikke ta bort det i midten.
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #37 Skrevet 8. mars 2008 Denne saken er kanskje ferdig diskutert, men jeg vil gjerne komme med et lite synspunkt likevel :-) Vokste selv opp med bindestreketternavn, men skiftet navn til et vanligere navn da jeg giftet meg. Jeg synes det er veldig greit å slippe å alltid måtte stave og forklare om navnet mitt nå! Synes egentlig det er litt egoistisk av de foreldrene som gir barnet bindestreknavn bare fordi de ikke klarer å bli enige. Tenk på hva som er best for barnet! Hvis det ene navnet er som mellomnavn, så kan barnet etter hvert selv velge om og når det vil bruke begge...
Anonym bruker Skrevet 8. mars 2008 #38 Skrevet 8. mars 2008 vi heter jensen og johnson, vår sønn skal hete cato...... altså cato jensen johnson???? skikkelig trasig altså........
su-su-susa-i-hodet m/rampegutt Skrevet 9. mars 2008 #39 Skrevet 9. mars 2008 Vi har egentlig ikke det problemet.. Etternavnet mitt er det KUN vår familie som har, mens sambo har et vanlig etternavn. Så vi går for enkelt fornavn, og bruker begge etternavnene. Hans sist, men begge skal brukes!
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #40 Skrevet 9. mars 2008 Jeg kjenner til problemet ditt..huff. Jeg har et uvanlig og pent etternavn men sambo heter larsen..Jeg ville så klart at jenta vår skulle ha mitt etternavn, men det ville ikke sambo gå med på. Vi kranglet lenge om dette og ble ikke enige. Det endte med at sambo skulle få bestemme fornavnet mot at jeg fikk bestemme etternavnet. Vi er begge fornøyd på hver vår måte nå, å alt er bare fryd og gammen:)
Lille Lu Skrevet 9. mars 2008 #41 Skrevet 9. mars 2008 Litt i samme gate som oss. Barna får mitt etternavn men da forbeholder han seg "retten" til å bestemme fornavn. Men jeg må like det jeg også da. Når vi gifter oss håper jeg han tar mitt etternavn, men vet ikke. Vanskelig det der når vi begge er voksne (36 og 38) og har levd lenge med våre egne navn og det er en viktig del av vår identitet, samtidig er vi begge egentlig enige om at familien burde ha ett felles navn.
Anonym bruker Skrevet 9. mars 2008 #42 Skrevet 9. mars 2008 Hei Vi gjorde det samme. Jeg fikk vetorett på fornavn mot at sambo fikk gi etternavnet sitt. isteden for mitt navn som mellomban så valgte jeg å legge til et son/sønn/dotter på mitt fornavn. Så det blir Matias Ingridson Evensen. Men nå skal jeg ha en til med ny mann Han synes ikke at det er så viktig med navnet sitt. Men vi kom frem til at vi gjør det samme denne gangen, Ingridson som mellomnavn. Så får barna mine ett felles mellomnavn. Puhu, navn er mer komplisert enn det man tror. Kjempeglad for at dere ble enig dere også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå