Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #1 Skrevet 7. mars 2008 Har hatt denne diskusjonen nå flere ganger. Han har lyst at babyen skal ha hans navn, men jeg mener det er ingen selvfølge at det skal være slik. Vi lever i 2008, det er ikke lenger slik at moren bare skal "godta" at det har vært det vanlige at barnet får farens etternavn. Det som irriterer meg er at han ikke skjønner at jeg selvfølgelig har like mye lyst til å videreføre mitt navn, som han har lyst til å videreføre sitt. Kjenner det tærer på alt dette her nå. Begge har etternavn som ikke er så veldig vanlige. Synspunkter fra dere andre? Er trist og oppgitt nå, og lei av å krangle:(
Voyeur Skrevet 7. mars 2008 #2 Skrevet 7. mars 2008 Kan dere ikke bruke begge? Her har barna begges navn, og vi skriver navnene helt ut, bruker ikke forkortelse på det som er i midten. Så kaster dere terning om hvilket navn som skal stå sist, den med høyest tall "vinner". Ellers så setter dere navnene i den rekkefølgen som høres best ut.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #3 Skrevet 7. mars 2008 HI her. Jo vi kan bruke begges navn. Men han mener det som står i midten bare vil falle bort og ikke bli brukt til slutt, og det vil han ikke for hans navn. Jeg føler meg bare så lite respektert for den meningen jeg har, nekter å bli fortalt at det er jeg som er vanskelig bare fordi jeg ønsker det samme som han-nemlig at navnet mitt ikke skal gå i glemmeboken.
Voyeur Skrevet 7. mars 2008 #4 Skrevet 7. mars 2008 Det går ikke i glemmeboken hvis dere er flinke til å bestandig skrive begge, altså ikke bruke forkortelse. Og når dere bestiller biletter/andre ting, så sier dere begge navnene. Dessuten, hvis man gjør ungene bevisst på at de har 2 navn, så bruker de ofte begge selv. Jeg er skilsmissebarn, og bruker begge mine etternavn. Kanskje lurt å gi ungene enkeltnavn da, så ikke navnet blir så fryktelig langt:)
lillingen blir storebror:)u 41 Skrevet 7. mars 2008 #5 Skrevet 7. mars 2008 Kan ikke dere ha begge med bindestrek imellom? Da regnes det som ett etternavn, og man må bruke begge. Det har vi gjort til vår sønn, da jeg har ett sjeldent navn og gubben et veeeldig vanlig, så da blir ikke mitt glemt. Tvert imot, det kommer jo først i alle registre ol.
*Serenity* Skrevet 7. mars 2008 #6 Skrevet 7. mars 2008 Sier som lillingen her ovenfor, bruk begge med bindestrek! Det har vi gjort. Egentlig synes jeg vi bare skulle brukt mitt, siden det er et veldig uvanlig navn (vi er 45 som har det), men pappaens navn er veldig vanlig (over 17000 har det). Mitt står først og det er etter det navnet lillegutt står oppført i alfabetisk, men pappaens navn er likevel med. Ulempen er selvsagt at det i vårt tilfelle blir litt langt, men vi tenker at lillemann kan få bestemme selv etterhvert om han vi fortsette å bruke begge eller fjerne det ene. Støtter deg forøvrig fullt ut, det er klart det er like riktig/selvfølgelig at ditt navn skal brukes som farens! Hehe - lar dere være å sende inn noe navn på barnet, får det automatisk ditt etternavn... Nødløsning! :-)
Gjest Skrevet 7. mars 2008 #7 Skrevet 7. mars 2008 Hvis dere ikke er gift kan du dra kranglen ut til etter barnet er født, for hvis ikke annet er bestemt får barnet automatisk ditt navn... Hehehehe.. Neida, det er vel ikke serlig fear, men synes nok han burde respektere at du også har et forhold til familie navnet.. Her i huset har vi hatt samme diskusjon, da jeg spurte hvem sitt etternavn han synes barnet burde ha så handumt på meg og sa "mitt selfølgelig" Hehe, måtte forklare han at det er slett ingen selfølge lenger, men siden han har et uvanlig etternavn og jeg har et vanlig så foreslo jeg selv at vi bruker begge men hannes sist! Det er jo som din sambo sier, at det mellomste ofte forsvinner litt, men det er vel bare og vær obs på og få det med på alle brev og papirer osv..
Sofie00 Skrevet 7. mars 2008 #8 Skrevet 7. mars 2008 Hei, jeg er helt enig med deg. Hvorfor skal mannens etternavn komme sist? Hvis dere ikke blir enig bør dere kanskje trekke lodd eller velge bindestrek? Vi er blitt enige om at dette barnet skal få farens navn til slutt og neste skal få mitt.
*Serenity* Skrevet 7. mars 2008 #9 Skrevet 7. mars 2008 Et til innlegg fra meg, ble så engasjert i dette. God idé: Lat som om du går med på et kompromiss og sier det er greit at ditt navn står i midten under forutsetning av at dere bruker bindestrek. Da er alltid ditt navn barnet vil være oppført alfabetisk etter og farens navn er i grunnen bare et påheng... Han får tilsynelatende viljen sin, men ingen vil finne igjen barnet i diverse lister om han eller andre dropper ditt navn, fordi begge navnene må være med. Min svigerfar forsøker seg stadig vekk på å føre opp bare pappaens etternavn på post til lillegutt (og setter bare forbokstaven i mitt etternavn midt i mellom), og den sendes i retur... Så det funker ikke med å forkorte navnet i midten da! Veldig fornøyd med den løsningen!
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #10 Skrevet 7. mars 2008 HI her. Takk for alle svar! Godt å få litt støtte i mitt synspunkt om at vi ikke bare skal "finne oss i " at barnet får farens navn! Det er vel egentlig det som er sakens kjerne (etter at vi må bli enige om hvilke navn barnet skal få), at han nermest blir sur fordi jeg ikke bare føyer meg i noe som jeg synes er gammeldags og avleggs. Det med bindestrek høres smart ut, jeg er bare interessert i at begge to skal få viljen sin. Vil ikke trumfe gjennom min egen vilje på bekostning av hans, for jeg skjønner at han også vil ha sitt navn videre. Tror vi må ta en prat om dette senere. Igjen, takk for alle gode innspill, føler meg litt lettere nå!
viertre + spire Skrevet 7. mars 2008 #11 Skrevet 7. mars 2008 Vi skal ha begge etternavnene og jeg og min samboer skal også ha begge etternavnene når vi gifter oss om et år. Mannen min vil helst bare ha mitt siden det er mer spesielt. Men jeg er litt gammeldags og vil gjerne ha mannen min sitt etternavn. Så her får hele familien samme etternavn. Både mor, far og barn
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 7. mars 2008 #12 Skrevet 7. mars 2008 Bruker dere begges navn med bindestrekk blir det dobbelt etternavn, bruker dere uten bindestrekk er det i midten bare et mellomnavn. I en sånn situasjon som dere er i så synes jeg faktisk enn skal se hvem av dere som har mest skjeldent etternavn. Sønnen vår har mitt etternavn da vi bare er 9 i Norge som har det navnet, 10 med han i magen min da. Faren til guttene heter Hanssen til etternavn så vi har brukt det som mellomnavn vi da og mitt som etternavn.
Turbomamma<3<3<3 Skrevet 7. mars 2008 #13 Skrevet 7. mars 2008 Vi skal ha begge etternavnene, fordi det vil nok jeg også ha etter vi gifter oss! Hans er så kort også, så gjør ikke noe å ha begge. Stå på ditt du, det er jo begges barn!
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 7. mars 2008 #14 Skrevet 7. mars 2008 Og faktisk i gamle dager var det ikke uvanlig at mannen tok dama sitt etternavn, ihvertfall hvis han giftet seg med en odelsjente på en gard. For da tok han navnet på garden han giftet seg og som ofte var jentas etternavn. Jeg vet flere eksempler på det både i min slekt og i andre sine slekter
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #15 Skrevet 7. mars 2008 Dere er nå litt stae begge to her sier jeg. Hva med bindestrek mellom, hvem som får sist å først må dere trekke eller bli ening om. Får dere flere barn så kan den som ikke fikk sist få sitt etternavn sist da. Her skal barnet få kun pappan sitt, jeg har bestemt det å pappan likte det. Jeg har to barn fra tidligere forhold å bestemte att der var det samme.
Rebekka82FØDEKLAR:) Skrevet 7. mars 2008 #16 Skrevet 7. mars 2008 Bruk begge mener jeg, men skjønner godt det at man kan være redd for at det i midten faller bort. Dette engasjerer meg. Jeg har to fornavn og to etternavn. Men bare det siste som går som etternavn da. Det er pappa sitt etternavn, og det er et av de mest vanlige - sen navnene i Norge!! Skjønner ikke hva de tenkte på da de ga oss navn. Mamma har et meget uvanlig slektsnavn. Hun var nå lur nok til å bare beholde sitt etternavn da de giftet seg, og tok ikke pappas i tillegg. Det som skjer hos meg er at folk sender post med de to fornavnene mine på, og så det siste etternavnet, så faller mammas etternavn bort. Dette har til og med skjedd av folk som er i mammas slekt. De kutter ut hennes navn på min post, og jeg går stadig under et navn kortere enn det jeg heter. Har ikke bindetrek mellom de to fornavnene mine, så jeg skriver meg for det første fornavnet og de to etternavnene, men det er likevel ofte to fornavn og det siste etternavnet jeg går under. Vet det er mange som bare har farens etternavn og ikke morens, i de tilfeller der foreldrene ikke er gift. Synes i det minste de burde hatt begges. Merker at dette provoserer meg. Samboers to onkelbarn har bare farens etternavn, og de har et -sen navn, og moren et steds navn. Tror det er helt greit for min samboer at vi gir barnet begges etternavn. Har selv tenkt å gi det min mors etternavn og kutte ut pappas, og så min samboers etternavn, som også er et - sen navn, men jeg vedder på at barnet kommer til å gå under min samboers etternavn av de i hans slekt. Så dette må jeg tenke på hvordan vi skal gjøre. Har selv tenkt å melde endring til folkeregisteret om at jeg ikke lenger skal ha min fars etternavn. Det er helt greit for pappa. Men jeg tenker å vente med dette til jeg ikke er inne den store papirmølla lenger i forbindelse med svangerskap og fødsel. Er redd det bare skal bli rot hvis jeg kutter det ut nå. Hvis vi en gang gifter oss skal jeg iallefall ta vekk - sen navnet mitt, og eventuelt ta samboers - sen navn. Det holder med ett av de. Men beholde min mors etternavn, det skal jeg hele tiden. Ble litt langt dette, men det engasjerte meg faktisk veldig!!
Gemini77 Skrevet 7. mars 2008 #17 Skrevet 7. mars 2008 HVis man setter bindestrek så blir det eget etternavn istedenfor et mellomnavn og etternavn. Her er mitt etternavn som et mellom navn, men jeg skal ta hans navn når vi gifter oss og da får vi alle likt etternavn uansett. Mitt navn bringer min bror videre.. :-) Hvis dere skal gifte dere noen gang, hvilket etternavn ville dere brukt? Det bør jo være det samme som barnet får..
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #18 Skrevet 7. mars 2008 Bindestrek er en grei idé hvis det er viktig for begge å videreføre navnene sine. Hvis det irriterer deg at han tar det som en selvfølge at barnet har hans navn til slutt kan du jo gjøre ham oppmerksom på at det er DU som aktivt må gå inn og endre barnets navn, hvis ikke får det automatisk bare ditt etternavn. (du skrev sambo, så jeg går ut i fra at dere ikke er gift)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #19 Skrevet 7. mars 2008 da vi fikk vårt første barn var vi ikke gift, så det var ingenting å diskutere for min del-ungen fikk mitt etternavn!! Hadde en venninne med tre barn(alle med forskjellige fedre), og postkassea var prydet av fire navn-og like mange etternavn!!!! Da bestemte jeg meg: så lenge jeg er ugift skal mine unger ha mitt etternavn. Hører med til historien at vi giftet oss 10 mnd etter at tulla kom til verde. Enkel sak å forandre etternavn da:-) 11 år senere er vi fortsatt sammen, og alle fem i fam heter det samme:-)
lengsel er over termin Skrevet 7. mars 2008 #20 Skrevet 7. mars 2008 en ting som kan være greit å huske på er at "mellomnavnet" ikke kan byttes bort. feks mors navn er olsen og fars er jensen. barnet heter olsen jensen...olsen blir stående uansett når barnet gifter seg og evt skifter navn.
*H* Skrevet 7. mars 2008 #21 Skrevet 7. mars 2008 ta begge:) ev. ta ditt som "mellomnavn" eller la hans være "hovedetternavnet". jeg for min del tar med mitt ene etternavn til babyen, kanskje som mellomnavn eller noe. orker ikke være så sta på det hehe. vi skal jo stå likt alle sammen, men jeg vil ikke la det gå til krangler. men ta begge to! det kan du sloss for:)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #22 Skrevet 7. mars 2008 du kan jo bruke begge navnene med bindestrek mellom så må dere bruke begge som etternavn.. ellers så er det jo mange som bytter etternavn når de gifter seg et mellomnavn blir jo med.. også en tanke
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2008 #23 Skrevet 7. mars 2008 Skal dere ha flere barn? Kan ikke dette barnet får ditt etternavn, og neste barn få hans?
BergensBerta*gullgutt* Skrevet 7. mars 2008 #24 Skrevet 7. mars 2008 Jeg går gjennom akkurat det samme som dei.. den idiotiske samboeren min forventer at han skal ha hans etternavn, noe som gjør at jeg blir enda mer forbanna!! neida vi har det fint, men akkurat når han forventetr slikt,., Her går jeg gjennom et helvete!(har masse sv.skap plager) for å føde liksom "hans" barn som vi bare skal kalle opp etter han liksom!! jeg er veldig glad i mitt familie navn og hans er kjedlig og bittelite. MEN en av de største grunnene mine er at jeg ikke tåååler navnet hans fordi hans far er kjent i lokalsamfunnet og går for etternavnet.. og er verdens mest uufordragelige fyr!!!!!!!! fyfaen for et rævhol... får se med bindestrek...
snart mor til 3 Skrevet 7. mars 2008 #25 Skrevet 7. mars 2008 er et tema som berører mange dypt har jeg en følelse av... selv gikk jeg mot alt og alle når jeg giftet meg med mannen min. mot hva alle hadde trodd og forventet tok både jeg og sønnen min (fra tidligere) min manns etternavn. jeg hadde et veldig uvanlig etternavn og mannen min (og nå vi) har et såkalt -sen navn. Alle hadde egentlig trodd at vi å beholde mitt etternavn i og med at det både var spesielt og siden vi var to med det navnet,men for meg ble det galt. jeg vil at vi alle skal hete det samme navnet og jeg ser det som unaturlig å skulle beholde mitt eget navn som etternavn. Jeg har jo visst det helt siden jeg var lita jente at den dagen jeg giftet meg ville jeg ta min ektemanns navn. Som om dette da ikke var ille nok så beholdt jeg da på toppen av alt alle mine navn og la bare til min manns navn. så har nå to fornavn og tre etternavn. navnene jeg har sier noe om hvem jeg er. fornavnet mitt er jo greit nok. navn nr to er et arvenavn som går igjen, nr tre er min mors pikenavn, nr fire er farsarven min og til slutt giftet jeg meg og ble en del av min manns slekt og..Fikk selv høre den begrunnelsen med å videreføre slektnavnet vårt osvosv...måtte da informere om at jeg da har to brødre som har det ansvaret.. ;-) er ikke mitt ansvar å videreføre noe slektsnavn føler jeg.. men gir barna alle navnene så får de skifte navn når de blir eldre om de ønsker det. både jeg og mannen min vil forstå det om de skulle ønske å bruke et av mine navn istedenfor min manns navn. Men inntil de blir store nok til det syntes jeg det er veldig greit at vi alle har samme navnet.... det jeg prøver å si er at dette er noe du og din samboer trenger å bli enige om.har dere planer om å gifte dere i framtiden en gang? hvilket navn vil dere da evt bruke? dere høres litt sta ut..det er jo en fantastisk ting å bli foreldre..så nå må dere bare ikke ende opp med å gjøre det hele til noe negativt pga navneuenigheter..der er mange år med oppdragelse foran dere, dette med etternavn er en liten filleting i den store sammenheng..og hvis dere ikke klarer å bli enige om dette,hvordan skal dere da klare å bli enige om det som virkelig betyr noe???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå