Gå til innhold

omsorg på skift kan skade spedbarn.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

de aller minste knytter seg hovedsaklig til en person - oftest mor. det kan skade barnets utvikling å skifte henne ut før barnet er omkring 1 år gammelt.

dette sier en spesialist i forholdet mellom foreldre og barn.

dette er et utdrag fra en artikkel i vg i dag.

endelig noen som taler barnas sak, i stedet for pappans!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror heller ikke noe på det.

Må le litt - "endelig noen som taler barnas sak, i stedet for pappans!"? Det er da vitterlig mor som stort sett blir hørt/krever å bli hørt, i de aller fleste sammenhenger vedr. barn.

Skrevet

Jeg tror på det!!

Skrevet

Ikke sant? Mor med sine hellige pupper - he he ;-)

Skrevet

tenker på debatten rundt permisjon.

synes debatten har vært for mye rundt mors og fars behov. - ikke barnets beste.

jeg tror det er noe i det hun sier.......

Skrevet

Det finnes dem som påstår det, ja. Betyr ikke at deter riktig.

Uansett har de fleste løsninger både positive og neggative konsekvenser. Det gjelder å veie dem opp mot hverandre. Fordelene med å bringe far mer på banen er etter min mening så himmelropende mye større enn ulempene at det skal enormt mye mer til før jeg endrer standpunkt i den saken.

Artikkler i VG forventer jeg uansett ikke at fremstiller saken særlig balansert.

Skrevet

tja, ikke hellig kanskje. men det er jo fremdeles en grunn til at man har brystmelk.

først så anbefaler man å amme lenge, så skal man ut i jobb etter 11 uker.

jo da, man kan pumpe seg.

for min egen del hadde det passet innmari dårlig....

synes jeg ser meg selv sitte med ei pumpe i tjenestebilen mens jeg kjører ut på alarm.......og alle de bakteriene jeg er borti hele dagen........ æsj og fy!

Skrevet

Tror delvis på det... Begge mine og alle andre barn jeg kjenner har vært mest knyttet til mor i hvert fall de første 8-9 mnd...

Jeg har alltid latt pappaen hjelpe masse til, men når guttene mine har hylt som verst, enten pga kolikk eller andre ting, har det kun vært meg som har klart å trøstet dem ordentlig. Tror helt klart vi har en stor fordel som mammaer som har bært rundt på dem i mange mnd før de ble til.

Dessuten vil jeg påstå at morsfølelsen er sterkere enn noe annet.

Skrevet

Spedbarn knytter seg vel hovedsaklig til mor fordi det tradisjonelt har vært mor som har hatt den daglige omsorgen? Her i huset har far hatt 60 % permisjon helt siden hun var født, og jeg kan ikke si at hun virker å ha fått varige men av det. Jeg syns det er flott at det settes fokus på pappaer sitt forhold til barna, men jeg syns det er idiotisk at de skal "tvangsinnføre" en viss permisjonstid for hver forelder. Det ideelle er jo slik det er i dag, der hvert enkelt par kan finne ut hva som passer best for DEM. Det er ikke alle som har mulighet å ta seg ut de "tvungede" ukene i permisjon.

Skrevet

En ganske anerkjent teori som brukes innen psykologi. Men dere må jo gjerne tro det er tull.

Bowlby (l969/82, l973, l980) hevder at menneskets og dyrs disposisjon til å knytte seg til tilgjengelige andre er et uavhengig atferdssystem, primært biologisk, med formål å sikre overlevelse. Ifølge Bowlby former mennesket tilknytnings- relasjoner uavhengig av alder. Han hevder videre at barnets første tilknytnings- relasjoner vil være signifikante resten av livet. Særlig anser han at kvaliteten av barnets første tilknytning, vanligvis mor, vil være prototypen for seinere tilknytningsrelasjoner. Dersom barnets erfaring med den første tilknytningsrelasjonen er av en slik kvalitet at den gir barnet en opplevelse av autonomi og kontroll, og dermed trygghet og basal tillit både til seg selv og andre, så kan barnet utvikle tilknytningsrelasjoner seinere i livet som er preget av fleksibilitet og å kunne tåle både nærhet og avstand.

Skrevet

Tror mye vil komme fram etterhvert.. Mulig det kan ha sammenheng med endel adferdsroblemer, psykiske problemer osv senere i barndommen og ellers i livet.

Samboeren er helt fantastisk han, men sier seg at barna knytter seg mest til den som er der mest de første mnd når de er baby..når de blir småbarn så kommer personlighet og endel andre faktorer inn som gjør at de knytter seg mer til flere...men fra naturen av så er meneskebarna biologisk og psykisk knytta til mor under spebarns tida og det kan ingen komme å nekte for...da skal jeg ha sterke bevis.

Skrevet

Ifølge Worden (l983) gir Bowlbys tilknytningsteori en mulighet for å kunne forstå menneskets tendens til å utvikle sterke emosjonelle bånd til andre, og en måte å forstå de kraftige emosjonelle reaksjonene som opptrer når disse båndene blir brutt.

Skrevet

jeg tenker at hvis det virkelig er slik at det er noe i dette med stresshormon og framtidig trygghet, så vil jeg ikke ta sjangsen på at det ikke er sånn likevel.

mye man må sjangse på i livet, men dette synes jeg er viktig.

Skrevet

Kommer vel an på hvor mye far deltar? Her er pappaen hjemme 15.15 hver ettermiddag, og de kjenner han like godt som meg...

Kan være enig frem til ca 9 mnd kanskje, men ikke til 1 år. Og det er ingen som har forsket på mine unger, så det er det ingen som vet...

Skrevet

Det kan skade barnets evner og muligheter til sunne emosjonelle tilknytninger senere i livet. Men du har vel så store unger som forteller deg alt om sitt sjelsliv. Du kan jo lese utdrag fra artikkelen jeg limte inn tidligere i tråden

Skrevet

Dete har jeg også tro på at stemmer, for uansett hvor mye vi mennesker utvikler oss så er det visse grunnleggende ting som kansje ikke BØR rokkes for mye med når det strider imot v¨r egen biologi og det som faktisk er naturlig.

Da kan de hyle om likestilling så mye de vil, men jeg tror ikke på at likestilling nødvendigvis trenger å være LIKHET, men mer at de forskjellige oppgavene blir sett på som like viktige og like verdifulle. Det er alltid unntak, men stort sett for de fleste så tror jeg mor er best i starten siden hun har puppen og er den som har båret fram barnet..

Skrevet

Tja... Jeg har jo vært hjemme med mine unger da, så det gjelder ikke her. Tror likevel ikke det gjelder alle.

Leste det du limte inn, men én forsker har da ikke fasiten...

Skrevet

Jeg tror på det, ser jo selv hvor knyttet barnet mitt er til meg (jada vet jeg er alenemor og er mest med han så det er jo naturlig og bla bla bla).

Skrevet

Ja, mine unger er jo selvsagt knyttet til meg også, men pappaen har også sin plass. Det syns jeg er flott og viktig.

Er mer skeptisk til disse som har barnevakt annenhver helg fra ungene er små...

Skrevet

Det er en ting man må huske på når det gjelder tilknytningslære: Det har vært vanskelig å forske på barn hvor foreldrene har vært veldig likestilte nettopp fordi det er så få av dem! Inntill de siste tiårene så har det gjerne vært slik at far har steppet inn dersom mor har vært syk (enten fysisk eller psykisk) eller død eller av andre grunner ikke har kunnet fungere som barnets hovedomsorgsperson. Da har familien allerede fått seg en "knekk" som det kan være vanskelig å rett opp i.

Det har altså vært slik at de såkalte ressursterke familiene ofte har valgt et tradisjonelt kjønnsrollemønster fordi det er det samfunnet har forventet. Og menn har nok vært dårligere omsorgspersoner nettopp fordi de har blitt oppdradd til at det ikke kommer til å være deres ansvar å ta vare på barn, og da får de litt "sjokk" når de plutselig må stille opp..

Skrevet

Det er ikke bare en, men mange, men Bowlbys var han som lanserte teorien. Flere andre etter ham har forsket videre på nettopp dette. Brukes i psykologien fortsatt. Altså ikke bare EN forsker.

Barnet er i symbiose med den nærmeste omsorgspersonen de første 6-7 mnd av sitt liv. Etter det trenger de tid, frem til de er rundt året, til en sunn løsrivelse (fremmedangst perioden), og hjelp av den nære omsorgspersonen til å knytte seg til andre nære omsorgspersoner - som far, søsken, besteforldre og andre.

Skrevet

Uff dette blir for dumt.

Hvis mor og far deler på omsorgen for barnet "kan det skade barnets evner og muligheter til sunne emosjonelle tilknytninger senere i livet."

Det viktigste er at barnet har stabile omsorgspersoner rundt seg som gir det trygghet. Om det nå bare er mor, bare far eller begge to.

Skrevet

Men at barna sendes i bhg fra 7 mnd, det er helt greit! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...