Gå til innhold

Trenger synspunkter ang. ammefri...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er akkurat begynt å jobbe igjen etter mammapermen. Sønnen min er 11 mnd. Jeg ammer fremdeles og har da rett på 2 timer lønnet ammefri fra jobb.

Jeg er super usikker på om jeg skal ta det... HS sier at de skriver bekreftelse på at jeg ammer om jobben min ber om det, og anbefaler å ta de 2 timene hvis jeg ønsker det.

Jeg har tenkt å holde på morgen- og kveldspuppen, men merker jo at jeg ammer flere ganger før kvelden etter jobb.

Er så usikker på om jeg skal ta de timene fri? Har ingen behov for å slutte helt å amme enda, men føler liksom at jeg "skulker" litt fra jobben siden sønnen min er så gammel, nesten ett år. Det er jo strengt tatt ikke NØDVENDIG å amme ennå, men både jeg og gutten min syns det er kos, og jeg vet strengt tatt ikke hvordag jeg skal få han til å sove uten å amme...

Hva syns dere? Skal jeg ta ammefri eller ei?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde ikke tatt ammefri, men nå er jeg bygget med overdreven dårlig samvittighet også. Så ovenfor evt sjef ville jeg følt det som om jeg skulket..

Skrevet

Det føler jeg og siden han er så gammel. Hadde han vært 3 mnd. hadde jeg gjort det med god samvittighet. Men så er det det at ingen takker meg på jobb om jeg lar være å ta fri...

Skrevet

Ammefri er en rett vi som kvinner har i arbeidslivet OG den har vi faktisk krav på.

BRUK DIN RETT!!!

Dårlig samvittighet kan du bruke på mer alvorlige ting:o)

Skrevet

Men jeg trodde du uansett bare har rett på en time fri for dagen? 2 * 1/2 time, og du kan slå de timene sammen.

Skrevet

I min jobb er det 2 timer pr. dag. Har lest det svart på hvitt.

Skrevet

Jeg har tatt ut ammefri til begge barna mine var 3 år, totalt blottet for dårlig samvittighet.Dette er en lovfestet rett alle ammende kvinner har, og bruk den.

Skrevet

Ok, takk for svar alle!

For jeg har virkelig lyst å ta ut ammefri, ikke for å få fri fra jobb, men fordi jeg faktisk ikke er klar for å slutte å amme enda. Da ringer jeg til HS imorgen!!

Gruer meg litt likevel, jeg har nettopp fått ny sjef, og han har ikke barn og tviler han har forståelse for dette... Men men... Som dere sier, det er min rett!!!!

Skrevet

Hadde aldri tatt ammefri! Skjønner ikke poenget når ungen er så stor.

Skjønner at du ønsker kortere dager slik at du kan se ungen din mer, men da kan man heller søke permisjon og redusere stillingen.

Skrevet

Jeg hadde aldri fått meg til å ta ammefri med et så stort barn, og jeg tror også du kommer til å få reaksjoner på det fra andre ansatte..

For meg fremstår ammefri når barnet er så stort, bare en rett man tar fordi man vet man har den slik at man kan tilbringe mer tid med barnet.

Det er da ingen verdens ting i veien for å kombinere jobb og amming. Det er da bare å amme ungen før du går, så om ettermiddagen og så om kvelden og evt. natten. Ingen barn i Norge trenger mer morsmelk enn det med den tilgangen vi har på sunne matvarer osv.

At du ønsker mer tid med sønnen din er fair, men da må du ta det som redusert stilling med redusert lønn. Synes også det er ufint at ammende skal ha andre rettigheter enn andre mødre, alle ønsker vi å se barna mer. Da får heller alle småbarnsmødre få 6-timers dag da!

Skrevet

Det hadde jeg aldri fått meg til!!

Skrevet

Nei, det er ikke det at jeg vil ha fri fra jobb, men at hverken jeg eller sønnen min er klar for å slutte. Dette er siste barnet, og jeg får litt panikk ved tanken på å ikke ha den kosen mer. Og han er enda mer avhengig, det er slik vi gjør det når han er trøtt og lei. Da ammer jeg, det er trøst, kos og mat. Går seg sikkert til uten pupp også, men etter få dager på jobb merker jeg at det blir en brå obergang for han. Men at han TRENGER det er en annen sak. Det er altså ikke fordi jeg vil ha fri fra jobben!

Skrevet

Og forresten, man trenger heller ikke lege erklæring e.l. før barnet er 12 mnd, så å amme til de er ett år tror jeg ikke er så unaturlig. Dvs at jeg har ca. 1 mnd. igjen.

HI

Skrevet

Ta ammefri med god samvittighet. Han er fortsatt veldig liten og trenger deg og puppen :-) Det er en grunn til at det har blitt innført en ordning med ammefri, og ammer du fortsatt er det din rett å ta ut de to timene. Drit i negative innlegg - ring helsesøster i morgen :-)

Skrevet

Til HI,

Hvis det ikke er for å få fri fra jobb, forklar meg hvorfor du ikke kan amme om morgenen før du går, når du kommer hjem på ettermiddagen, samt kvelden (og evt. natten). Når du har forklart dèt, går det an å se på om du gjør det for ikke å få fri fra jobben.

Skrevet

Hjelpe meg, kan levende se for meg alle de tårnfrid bertene som skal kreve underskrift på at det ammes både sent og tidlig hvis den tredelings loven blir innført. Da er jo nemlig argumentet at man kan ta ut ammefri. Virker ikke som damene her synes det er helt ok.

Skrevet

At du skal "se på" om jeg gjør det for å få fri fra jobben eller ikke er helt tåpelig! Trenger egentlig ikke forklare meg til hverken deg eller jobben min, men la gå..

Jeg har ammet hele tiden og ikke trappet ned frem til jeg begynte på jobb. Så når jeg da henter han i barnehage, så er han helt krakilsk fordi han bare har fått vann. Han søker seg til puppen det sekundet jeg henter han. Jeg ammer flere ganger mer enn vanlig de få timene etter jobb enn normalt. Det er sikkert ikke bare fordi han er sulten, men for kosen sin del også. Han har ikke vært fryktelig mye borte fra meg i sin levetid, så at han plutselig skal være hos noen andre og ikke ha meg der, blir jo en brå overgang for han, som for alle. Derfor trøster han seg med pupp. Jeg ammer også om morgenen og kvelden, men om jeg hadde kommet en time før, så hadde det passet inn med den normale matrytmen hans.

Tror du jeg gjør det bare for å utnytte systemet og få fri fra jobb? For det er nemlig det jeg er redd sjefen skal tro, selv om jeg faktisk har rett på dette. Det er ikke unormalt med ammefri frem til ungen er 12 mnd, såvidt jeg har forstått, ettersom de ikke krever bekreftelse før den tid.

Skrevet

Det som er unormalt her, jenta mi, er alle de uvitende fjolsa som tror de kan mer om ammingens vidunderlige virkning etter 1 årsalder, enn WHO.

Det anbefales å amme frem til barnet er to år, og gjerne til tre også.

Dumme nek...

Skrevet

Takker for positive svar!

Et annet argument er at jeg ikke får ammet om morgenen. Da må jeg isåfall vekke han klokken 0600, og da blir han utrolig trøtt utover dagen. Da er det bedre å komme 1 time senere på jobb.

Skrevet

Hvorfor spør du etter synspunkter når du allerede har gjort deg opp en mening?

Klart det er bedre å komme en time senere på jobben, og gå en time tidligere! Det er jo drømmesituasjonen til de fleste!!!

Nei, søk heller om permisjon. Ammefri er bare en dårlig unnskylding.

Skrevet

Det er jo nettopp det man vil prøve å unngå i dette likestillingssamfunnet, idiot. At kvinner tar ut permisjon eller jobber deltid. Kvinner er kvinner verst er du og flere andre her levende beviser på!

Skrevet

Selvtilliten er på bånn ZikkZakk, etter mislykket amming?

Misunnelse er en av de 7 dødssyndene, og gjør deg ikke attraktiv.

Unn nå dine mere vellykkede medsøstre den rett de faktisk har, og forsøk heller å fokusere på din egen fiasko.

Lykke til.

Skrevet

He-he..Hissig her i kveld ser jeg=0)

Ammet faktisk til mini var 16 mnd, uten at jeg trengte ekstra fri fra jobb, teita=0)

Synes du virker temmelig usikker på deg selv, siden du må spørre dine "medsøstre" hva de mener!

Skrevet

Den siste anonyme er ikke HI.

Skrevet

Forholdet barn og pupp variere veldig, så at du fikk det til uten problemer, betyr ikke at det er like greit for alle andre. Du har jo argumenter som man nettopp frykter - at kvinner skal jobbe deltid å gå ut i permsjon. Skam deg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...