Gjest Skrevet 5. mars 2008 #26 Skrevet 5. mars 2008 Newton & Prinsessen på erten Synes det høres så tidlig ut jeg Men det er jo kjempebra! Min ligger som skrevet over timevis på gulvet hver dag, og både jeg og pappa leker masse med han. Men han liker ikke å ligge på maven, så han ruller seg rundt på ryggen. Dette begynnte han med da han var to mnd. vi har hele tiden snudd han tilbake på maven. Men da sutrer han og vender seg tilbake. Har kjøpt speil / andre leker og ligger på maven foran han. så vi får ha til å ligge ca 5-10 min i gangen. Men merker jo at han blir sliten/ lei og ikke vil det. Ellers så er han veldig sterk. Han trekker seg opp og sitter fint "alene" på fanget. Og han kan også sitte alene i sofaen, under hardt oppsyn. Så jeg tror ikke det er noe galt med han altså. Det er helst meg selv, som ikke har prøvd å sette han i vogna / stol enda. pga at han har vært / er fornøyd med å ligge enda. Også har vi nettopp begynnt med smaksprøver Har du / noen andre noen tips på hvordan jeg kan få han til å like å ligge på maven? Vi har lagt han på maven helt siden han var to uker. Han har aldri likt det.
rampeguttmammaen:)) Skrevet 5. mars 2008 #27 Skrevet 5. mars 2008 Da min lille gutt var ca 7-8 mnd var det en dame på et kjøpesenter som spurte hvor gammel han for hun trodde ikke han var mer enn 4 mnd... hun var egentlig ganske frekk også forerresten, satt og diskuterte dette høyt med datteren sin..
nickoline og supermann Skrevet 5. mars 2008 #28 Skrevet 5. mars 2008 jeg brukte simo dypvogn lenge. gutten min satt ikke før han begynte å dra seg opp selv. dvs han lå litt høyere med hodet. de skal ikke sitte i stol før de kan sitte selv. vi brukte vippestol kun når vi skulle gi mat.... det er synd for ryggen til de små!
Sjefsmegga Skrevet 5. mars 2008 #29 Skrevet 5. mars 2008 Mine har fått sitte litt skrått i sportsvogna fra de var 4-5mnd, samme stilling som i en vippestol. De har sitter selv i 5-6mnd alderen og har da fått lov til å sitte korte stunder i vogna eller en stol...ser for om ungen blir sliten av å sitte sånn. Når de var 7-8mnd så reise de seg op i stående selv..men mine har alltid vært tidligere enn gjennomsnittet...ligger til familien...
..... Skrevet 5. mars 2008 #30 Skrevet 5. mars 2008 Min sønn låg i vogna og vippestol til han satte seg opp sjølv og krabba når han var 6 1/2 mnd.
Sjefsmegga Skrevet 5. mars 2008 #31 Skrevet 5. mars 2008 vil pressisere at de skal få lov til å ligge så lenge de er fornøyde med det...men du kan godt begynne å oppfordre ham litt nå...prøve deg litt fram...han sier garantert fra hvis han ikke liker det..men ikke sett ham i høystl før han selv setter seg opp!! Samme med å sitte rett opp og ned i vogna....så der gjør du helt rett!!!
Yrha Skrevet 5. mars 2008 #32 Skrevet 5. mars 2008 Her er mini snart 8 mnd og sitter bittelitt opp i vogna. Han har ikke fått TrippTrapp enda, så sitter i vippestol og spiser. Hilsen hysterisk redd for ryggskader
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #33 Skrevet 5. mars 2008 OI nå begynner jeg å bli veldig fornøyd her ja Innser jo at gutten min har det bra slik han har det Jeg er også veldig redd for ryggen hans, så jeg har likssom ikke villet presset på. Tusen takk for alle svar.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #35 Skrevet 5. mars 2008 Ja det er jo helt sikkert avhengig av hvor våkne/nysgjerrige babyene er på omverden også ! Var litt opptatt av dette i går kveld, så leste litt i en bok jeg har. og der stod det at om man setter dem opp og de "finner" ut av hvor bra det er. Leke med klosser etc så vil de ikke ligge ned etterpå. vil bare opp å sitte. så de anbefalte å vente lengst mulig.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #36 Skrevet 5. mars 2008 Det er ikke du som skal ha vondt i magen!!! Du gjør helt rett! Jeg har flere barn, og det er ulikt når barna setter seg opp selv. Du har helt rett i at barn ikke skal sitte før de selv setter seg opp. Først da er ryggen sterk nok til å klare sittingen!! Vippestol er helt rett å bruke når du gir fast føde, bare vent med å tvinge barna til å ha 90 grader i hofteleddet til de er sterke nok i ryggen!! (Ergo - ikke sett barnet ditt i "høystol" enda.) En ting til - små barn har ikke godt av å se for mye av verden! Det blir for mange inntrykk for dem - og du kan fort oppdage at det ikke er et rolig barn du får... tvert imot! Tiden på kjøpesenter bør begrenses. Det er mye sunnere både for lommeboka og barnet (og fettvalkene) å gå tur med vogna ute i det fri. Selvsagt må man handle av og til - men at kjøpesenter og kafé skal være hovedunderholdningen blir feil. Kos deg heller med småpludring med barnet ditt. Oppdag på nytt gleden ved en flue som surrer forbi, det spennende ved fargen på et blad eller en blomst, eller hva som måtte dukke opp i din vei. Følg magefølelsen din du, @ugust! PS - Jeg sliter i dag med en rygg som er helt ødelagt - fordi jeg gikk for tidlig - både med og uten hjelp til å gå! Pass godt på ryggen til barna dine!!! Klem fra ei som lever med daglige smerter.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #37 Skrevet 5. mars 2008 Huff - trist å høre at du har vondt. Har selv vært plaget med prolaps/Isjisas, og vet hvor ille vondt det er.... Og Tusen takk for svaret ditt, det lettet mitt hjerte veldig. Vi er ikke så mye på cafe / shoppingsenter, og jeg kjenner ikke så mange med små barn. Og jeg ble derfor usikker. men nå er jeg på nett igjen, og kommer garantert til å følge mavefølelsen min fremover både når det gjelder mat og sitting og "gudene" vet hva som kommer! Men jeg hører selvsagt på gode råd for det.
Gjest Skrevet 5. mars 2008 #38 Skrevet 5. mars 2008 Du kommer garantert til å klare morsrollen glimrende! Jeg hører også på råd - også plukker jeg litt her og litt der, og kaster ut resten =) Magefølelsen, kombinert med fagfolk og en liten dæsj andre mødre/fedre blir en bra blanding! Pass godt på ryggen din!
Sylteflesk Skrevet 5. mars 2008 #39 Skrevet 5. mars 2008 Da min datter var 7 mnd satt hun hverken i vogna eller i høystol. Husker ikke helt når vi begynte med det heller, men hun var i hvert fall 8-9 mnd før hun satt noenlunde godt i stol, polstret med sånn oppblåsbar IKEA-pute. Så satte hun seg heller ikke opp selv før hun var nærmere ett år. Hun er riktignok 6 uker prematur, så de ukene kan jo trekkes fra på alderen for de ulike utviklingstrinnene. Gikk vel over til sportsvognsdelen da hun var rundt 7 mnd, men hun pleide mest å ligge nede. Hadde det så fint nedi der så. Vi har aldri pushet henne på dette med sitting, alle råd tilsier jo at man ikke skal sitte noe særlig før de kan sette seg opp selv. Vi har gått til fysioteraupeut med henne jevnlig og hun har understrekt dette veldig.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 5. mars 2008 #40 Skrevet 5. mars 2008 Fysioterapeuten sa til meg at babyene helst skulle ligge i vogn til de var 10mnd`er gamle, eller 8-9mnd`er hvis de var veldig sterke i kroppen. Eldste lå vel til han var nesten 10mnd`er, mens mini ikke var så tålmodig =P Men han lå til han var 6mnd`er tenker jeg. Ellers har de vel begynt å sitte i stol fra de var rundt 6mnd`er. Når vi begynte med fast mat hadde jeg de enten på fanget eller i vippestol. Ingen av dem har satt seg opp selv tidlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå