Gjest Skrevet 4. mars 2008 #1 Skrevet 4. mars 2008 1. babyer i sportvogn, sittende. 2. baby i sånn tripptrapp stol, sittende. Nå er min baby stor for alderen, men alle disse så mye yngre/mindre ut enn min. Når er det vanlig at de kan sitte litt i vogna/sånn stol? HUFF stakkars mini er 7 mnd. og ligger i vogna enda. ( ifølge mormora/oldemora) Noen som kan opplyse en førstegangsmor som er usikker?
*dum&deiLig*™ Skrevet 4. mars 2008 #2 Skrevet 4. mars 2008 Min gikk rundt bordet i 7-måneders alder, og satt litt opp i vogna fra 4 måneder.
trompetisten Skrevet 4. mars 2008 #3 Skrevet 4. mars 2008 Alt med måte... Satt i høystol fra ca. 5-6 mnd når vi begynte å gi litt mat i tillegg til melk. Lå veldig mye i vogna husker jeg. Fikk da sitte/ligge opp en gang i blant på f.eks kjøpesenter.
Koala *g07* Skrevet 4. mars 2008 #4 Skrevet 4. mars 2008 Vel når min var 7 mnd satt han i sportsvogn og tripptrappstol, men så var han oppe å gikk rundt bordet også i denne alderen. Reiste seg når han var 6 mnd. Han ville ikke ligge i vogna, skulle bare opp, så det var bare en ting for oss å gjøre, og det var å gå over til sportsvogn. Det er jo uansett store forskjeller på barna, om din trives å ligge så er det vel ikke noe stress.
eirin20 Skrevet 4. mars 2008 #5 Skrevet 4. mars 2008 lillegutt sitter i vognen, men ikke i stol enda (ikke lenge til) han er 4 mnd;) sitter ikke sånn veldig lenge av gangen da og med veldig mye støtte;) pakker godt rundt han, så han sitter stødig;)
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #6 Skrevet 4. mars 2008 Vesla mi var også "oppe og rundt" i en alder av 7 mnd og vi brukte både sportsvogn og høystol... Og i tillegg er hun liten og nett, så hun så veldig liten ut der hun satt stakkars:)
nettie med 4 små Skrevet 4. mars 2008 #7 Skrevet 4. mars 2008 Snuppa her sitter i vogna når ho er våken og i stol når ho skal spise. Ho er 7 mnd og reiser seg selv. Men ho er liten for alderen så mange som tror ho er rundt 5 mnd... Så ting er ikke alltid som det ser ut som:p
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #8 Skrevet 4. mars 2008 Vi har en stor baby på 5mnd som bare får ligge (sitte) oppreist med dyna i ryggen i bagen på simo vogna når vi er inne på senter. Føler jeg får maaange skjeve blikk. Når vi var på 4mnd kontrollen var hun like stor som et par babyer på 7 og 8mnd`er. Vi prøvde henne så vidt i en slik høystol (den som kan klappes ned med et bord, og har en litt mindre sitteplass enn de fleste andre) Men hun klarte jo ikke å holde overkroppen oppreist. Skled jo bare til siden. Det såg både ubehagelig,vondt og dumt ut! Ser ikke akkurat noe poeng i å presse henne i en slik stol før hun er klar for det selv.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #9 Skrevet 4. mars 2008 Høystol fra fire måneder ca, og han har vel sittet i vognen fra rundt fire måneder å, nytter ikke å legge han for han bare setter seg opp uansett:)
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Tuppa her begynte med høystol når hun var 6 mnd, da satt hun seg opp på gulvet selv Hun hadde gått rundt bord osv i en mnd også på den tiden. Hun trivdes ikke med å ligge rolig og hadde litt hastverk med å lære seg ting for å komme seg frem i verden. Når hun var 8.5 mnd tasset hun rundt på kjøpesenteret ved siden av meg, lå ikke i vognbaggen da nei.
Joikaboll@ Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Når unga har fått grøt har dem sitti i barnestol, fra 4-5 mnd. Samme i vogna. Se verden. 7 mnd gamle har dem krabba/rulla rundt på gulvet, satt seg opp sittende, spist brødbiter og grøt på egenhånd. Noen barn er "store" mens andre er "små". Kommer vel het ann på hva vi som foreldre gjør det til. Men jeg hadde aldri fått noen av mine 4 til å ligge våken i vogna.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Ehm ..... uffda ... no fikk jeg litt vondt i maven :/ Men mini er veldig fornøyd når han ligger nedi vogna. Ikke har han prøvd å reise seg heller. Har han i vippestol når han får mat. Har egentlig nettopp begynnt med litt grøt å vi da. Mulig jeg er litt treig. Men han er så smilende og fornøyd hele tiden .... Jeg må ta ut bag i vogna for å kunne justere ryggen, og vet ikke helt om vi er klar for å bygge om vogna enda. Men samtidig begynner han å bli for lang til den også. Slengte ikke stygge blikk altså. Observerte bare litt Er det vanlig at de reiser seg og går så tidlig? Min ligger bare å ruller enda han. Ingen tegn til kryping her i gården..... Og jeg trodde de skulle kunne sette seg opp selv før de bør bli "satt opp" ?
lillegutt mars o7 Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Kanskje det var meg du så?? =) Jeg var nemlig på et kjøpesenter idag,og Lillegutt sitter i sportstralle og satt i høystol mens vi spiste! MEN han er 11 mnd,og ser mye mindre ut!Føler av og til vi får noen rare blikk av folk som sikkert tror han er myyye mindre enn han egentlig er!!Han setter seg opp selv og kryper,så han "har lov" til å sitte oppreist.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 jeg gikk på mor og barnguppe når jeg var hjemme med småen. og der vær jeg 1 gang i uka. der var 1 hjelpepleier og 1 helsesøster og de begynte og mase på at han kunne sitte på stol sammen oss når han var 6 måneder. jeg sa "jammen er ikke det litt tidlig da?", men de mente at så lenge det var korte perioder så gjorde det ikke noe. men her er det som vanlig delte meninger
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #15 Skrevet 4. mars 2008 Ikke bekymre deg la han holde på i sitt eget tempo. De skal egentlig sette seg opp selv først ja, det er først da de er sterke nok i ryggen. Personlig må jeg si at jeg er litt misunnelig på dere som får ha baby en liten stund, jeg synes snuppa ble stor så innmari fort siden hun lærte å gå tidlig osv. Neste gang håper jeg at jeg får en som er litt mer bedagelig hehe Må foresten være utrolig deilig å ha en liten en som kan ligge stille og rolig i vognen og bare være fornøyd med livet
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #16 Skrevet 4. mars 2008 @ugust Du har ingen grunn til å få vondt i magen! Det fikk jeg av enkelte andre her inne. 7mnd er ikke mye. De er fortsatt bare babyer på den alderen. Det er ikke bra at de blir satt opp før de er klar for det. Er vell de færreste som klarer å vente til de setter seg opp helt på egenhand. Men til lenger enn klarer å vente, til bedre er det. Mange har hastverk med utviklingen. Neste steg er jo alltid litt spennende. Synest mange ikke kommer gjennom denne herlige babytiden fort nok. Babyene våre blir smårolling kjapt nok - etter min mening! (";)
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #17 Skrevet 4. mars 2008 Nei, tror det var ei nydelig lita jente. Om det var meg, så var nok det rare blikket bare min egen usikkerhet.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #18 Skrevet 4. mars 2008 ano´num *29.09.07* Tusen takk for innlegget der. Trengte virkelig det. Maven vrengte seg skikkelig. Tenkte at jeg kanskje hemmer utviklingen hans. Men han er så god og lun enda. Og jeg har det ikke travelt. Men "alle" rundt meg virker veldig klar for ting jeg ikke har tenkt på enda likssom og "presser" meg litt inn i ting. Mini virker så absolutt ikke treg motoriks heller. Han er veldig flink og ligger å leker i timevis på gulvet hver dag. Så jeg har likssom ikke stressa med dette før i dag jeg.
lillegutt mars o7 Skrevet 4. mars 2008 #19 Skrevet 4. mars 2008 Oki =) Det lureste er egentlig alltid å la ungene finne ut av ting selv.Så har de iallefall de beste forutsetninger for en god og sterk rygg og helse resten av livet =)
TurboPrinsessen:-) Skrevet 4. mars 2008 #20 Skrevet 4. mars 2008 Vet du, jeg synes du skal gjøre det som føles riktig for deg/dere. Alle barn utvikler seg forskjellig. Vi gikk tidlig over til sportsvogn, for bag`en ble for liten.. Vi satt henne for første gang i en barnestol da hun var 7mnd. Var på hotel og skulle spise frokost, så vi prøvde. Gikk veldig bra. Hun reiste seg tidlig, og gikk i noen måneder rundt bordet alene før hun tok sine første steg alene en uke før 1årsdagen sin. Fetteren hennes er 3mnd yngre. Han er nå 16mnd, og går såvidt om noen holder han, men går ikke rundt bordet selv f.eks. Stol på deg selv du, det er som regel det beste:-)
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #21 Skrevet 4. mars 2008 Ja det er jo utrolig deilig Og jeg har ventet så lenge på han, og vil bare nyte babytiden lengst mulig. derfor tenkte jeg at jeg kanskje .... Men jeg var "treg" med å gå selv jeg så kanskje han ligner litt på meg. Tusen takk for svar. Er litt beroliget nå.
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. mars 2008 #22 Skrevet 4. mars 2008 Kanskje du bare er som meg som vil ha baby så lenge det faktisk er en baby Tror ikke vi foreldre kan hemme utviklingen til barna våre. Sett bort fra de som lar barna sine sitte for mye passivt slik at de ikke får beveget seg og trent seg opp osv. Det å sitte oppreist kommer ikke inn under det. Vi må også ta ut baggen i kombivognen snart. Hun er så lang at hun har dårlig med plass nå. Men jeg har svært liten lyst til det!! :/ Den dagen vi byttet babybilstolen til en større en var nesten litt sår. Selv om det var til det beste.
Gjest Skrevet 4. mars 2008 #23 Skrevet 4. mars 2008 Ja garantert HS er iallefall veldig fornøyd med han og legen også. men glemte å tenke på det he he Min er også altfor lang for bagen egentlig. Får akkurat skviset han inn i den . Men litt spennende også da. Vi er egentlig mest ute å triller tur, og har lite kontakt med andre med barn, desverre. Så det var litt gøy å se litt i dag da merkelig hvor forskjellige disse barna er altså!
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 4. mars 2008 #24 Skrevet 4. mars 2008 Begge våre barn krabbet, reiste seg og gikk rundt møblene da de fyllte 7 mnd. Gutten vår satt litt oppreist (ikke rett opp, men "hvilestilling") fra han var ca 5 mnd. pga. helsemessige årsaker. Han dro seg for så vidt opp selv, så det var ikke noe problem. Lillemor var litt eldre når hun satte seg opp. Lillemor her er bittelita og veldig slank og ser for øvrig ut til å være mye yngre enn hun egentlig er, så folk får sjokk når de ser at hun reiser seg opp uten støtte ol. og prøver å gå uten støtte, men hun er 9 mnd. og har gått rundt møblene i 2 mnd. Ligger babyen din mye på magen? Hvis ikke vil jeg anbefale deg å legge barnet så mye som mulig på magen, det er god trening for rygg og nakke. Men når de er 7 mnd. får de jo gjerne noe fast føde. hvordan får du matet barnet liggende?
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 4. mars 2008 #25 Skrevet 4. mars 2008 Ser nå at du har vippestol ;-) La barnet ta den tiden det trenger, men legg til rette for at det hele tiden har muligheten til å utvikle seg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå