mamma-til-2-jenter Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Lager en ny tråd og vinkler det på en litt annen måte. Er det ikke noe gæærnt med systemet når vi (iallfall IA-bedrifter) kan være borte 27 (?) dager i løpet av et år, mens med sykt barn har man bare 10 dager?? Hvis ikke må man trekkes i lønn? Vi kan jo ikke reise fra et sykt barn? Som jeg skreiv i et innlegg under her, jeg ville mye heller dratt på jobb med skikkelig omgangssyken, enn å la barnet mitt være alene hjemme. Det er jo bare ikke aktuelt! At på til krever jo barnehagen at barna skal være 100% friske før de sendes tilbake i barnehagen. Der tas det ikke hensyn. Er det bare jeg som synes dette er HELT IDIOTISK og skikkelig provoserende?
winneboo Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Sier bare takk gud for besteforeldre, uten de hadde jeg mistet jobben min pga for mye fravær. Men helt enig med deg ja.
3b@rnsmor-30* Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 er helt enig!!! har irritert meg over dette i lang tid nå... det er faktisk dårligere vilkår for å ha sykt barn (som man oftest ikke presser til så mye om de ikke er helt i form) som å være syk selv (og jeg presser i hvertfall meg selv på jobb om jeg ikke er heeeeelt gåen....)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 en IA edrift skal inkludere folk og få dem til og gå på jobb. om mor/far har sykt barn kan ikke en IA bedrift påvirke foreldrene til og gå på jobb utover at de får ta med barnet og alle blir syke. derfor blir det tullete og gi IA bedrifter ekstra sykedager for barna
mamma-til-2-jenter Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2008 Jo vi har jo noen å spørre vi også, men man kan ikke spørre hele tiden heller. Burde være samme regler som sykmelding ved sykt barn. Alt annet er i grunn helt umennesklig. Er det bare jeg som blir sinnsykt sliten av syke barn? Hva når man har vært våken hele natten (og kanskje har vært mye våken hver natt de siste ukene), skal opp om morgen og levere en syk unge til barnepasser, haste på jobb og prøve å gjøre en FORSVARLIG jobb?
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Jeg syns man uansett skulle hatt flere sykt barn-dager. Som regel blir disse dagene brukt opp før man får nye, og da sitter man i knipa.
mamma-til-2-jenter Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2008 Mor til gunnar, tror du misforstår meg... Hadde i bunn og grunn ingenting med IA- bedrifter å gjøre. Vet bare at IA bedrifter har veldig mange egenmeldingsdager. Poenget mitt er at det burde være de samme reglene for sykmelding når det gjelder sykt barn. Burde være gyldig sykmeldingsgrunn, og det er bare IDIOTISK at det ikke er det.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 20 dager er ganske mye i løpet av 1 år uten og ha vært hos legen. men om det er som noen her sier at de ikke får sykemeld av legen pga sykt barn så forstår jeg det jo. legen min har aldri laget noe trøbbel for meg der
Gjest mphs Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Du kan være syk opp til 24 dager innen en 12 mnd periode i en ia bedrift. Ungen kan være syk i 20 dager pr.kalender år. Det er vel ikke store forskjellen.
winneboo Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Skjønner hva du mener Måtte ha med vesla på jobb i hver dag i 2 uker jeg for da ville jeg ikke mase på mamma mer. Virker som de fleste arbeidsgiverene driter i om vi har syke barn, det eneste de vil oppnå er at vi stiller på jobb uansett form. Jeg har hvertfall blitt beordret på jobb med full omgangssyken, ikke at jeg fikk jobba så mye for tilbringte halve dagen på do.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 man har jo 20 dager til sykt barn dager og 12 til seg selv i normale bedrifter. så da er det jo bedre for barna som er mye syke ikke dårligere. men som sakt om legen er trøblete så kan jeg forstå at det blir problemer. hvorfor ikke bytte lege?
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 En liten presisjon til HI, foreldrene har 10 dager hver- dvs totalt 20 dager pr barn, er man alene om omsorgen får man alle 20 ... (1-2 barn, 3 eller flere barn medfører flere dager). En fornuftlig diskusjon bør uansett ikke gå på IA -ikkeI A bedriftsvilkår men de almenne vilkårene for barna, barna har liten påvirkning på hvilke avtaler foreldrenes bedrifter gjør med NAV, ergo bør det almenne egenmeldingsregelverket sammenlignes, ikke i fohold til en "særordning" man håper alle arbeidsgivere vil gå med på frivillig. Den alminnelige ordningen (lovfestet) er totalt 12 dager hvorav kun 3 i strekk, så kreves sykmelding fra lege. Interesant spm. men en fordel å være litt mer spesifikk i hva man samenligner...
mamma-til-2-jenter Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #13 Skrevet 2. mars 2008 Siden jeg har 2 barn er det 10 dager på hver. Og syke barn MÅ man være hjemme med. F.eks omgangssyken... Må være diarefri i MINST 24timer før barnehage. Da går en ekstra dag - ungen er egentlig frisk men kan ikke i barnehagen. Forstår dere virkelig ikke hva jeg mener? Har dere unger som aldri er syke eller?
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #14 Skrevet 2. mars 2008 Jeg forstår deg godt! 20 dager på to barn er IKKE mye!
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Tja, det er vel dyrt nok å være arbeidsgiver, og for mange sykt-barn-dager vil gjøre det enda mindre attraktivt å ansette småbarnsforeldre.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 2. mars 2008 #16 Skrevet 2. mars 2008 bør kanskje også legge til at det er egne ordninger for alvorlig syke barn slik at man ikke behøver misbruke legens adgang til å sykmelde... ( kun egen sykdom er grunn, jfr innlegg i forrige debatt)
mamma-til-2-jenter Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #17 Skrevet 2. mars 2008 Poenget her er vel at legen ikke har lov til å skrive ut sykmelding for sykt barn... Ikke om han gjør det eller ikke.
Fire småtroll Skrevet 2. mars 2008 #18 Skrevet 2. mars 2008 Skjønner at jeg har vært superheldig, har aldri klart å bruke opp disse 10 dagene på mine to eldste barn, de er utrolig sjelden syke, og i tillegg har jo pappaen 10 dager også... Men nå vet jeg enda ikke hvordan immunforsvaret til minste blir da. Men det skulle vært en måte å få utvidet disse dagene på når det er behov, f.eks at foresatte kan få pleiepenger hvis barnet blir "sykemeldt" Blir barnet sykt mer enn et par dager oppsøker en jo gjerne lege, og da burde det være enkelt å få et "sykt barn" -sykemelding til nav.
mamma-til-2-jenter Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 2. mars 2008 Det er ikke 20 dager per barn... Vi har 2 barn og har fortsatt bare 10 dager hver. Jeg synes ikke det skal være flere sykt barn dager, men jeg mener det skal være gyldig sykmeldingsgrunn.
jegvilogsåhaettnyttnickidag! Skrevet 2. mars 2008 #20 Skrevet 2. mars 2008 Kristin 1974, ingen dum ide det ! Minner også om at man ved en del diagnoser får utvidet rett til sykebarn dager i dagens ordning, eks astma. Kun en enkel søknad fra behandlende lege og man har "dobbelt" antall dager, vedtak fattes vanligvis for en periode på 3 år om gangen.. Det kreves ikke så mye som for pleiepenger i dagens ordning, men sykdommene som er godkjennte på "lista" kunne med hell vært utvidet noe, f eks ørebarn var ialle fall ikkke omfattet for noen år siden..
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mars 2008 #21 Skrevet 2. mars 2008 om det er slik at legen ikke kan gi sykemeld pga sykt barn (ante jeg ingen ting om. snill legen min) så blir det jo litt andeledes. men jeg syns ikke de 20 dagene (10 til mor og 10 til far) skal forlenges. heller at man kan få sykemeld pga syk barn etter at far og mor har bruktopp alle sine 20 dager
solstråle69 Skrevet 2. mars 2008 #22 Skrevet 2. mars 2008 Nå er det vel ikke flertall av IA-bedrifter her til lands, så for de fleste gjelder vel 4 egenmeldinger a 3 dager. Det er totalt 12 dager hvis de brukes maks. Og så er det 10 dager pr forelder i syke barn dager, totalt 20 dager. At bhg krever at barna er 100 % friske før de kommer tilbake etter sykdom, er vel nettopp å ta hensyn? At det er noe galt med systemet, er jeg enig i. At arbeidsgiver skal belastes for alt korttidsfravær feks. Men det er vel nettopp det de har forstått, at slikt fravær er utrolig kostbart....
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #23 Skrevet 2. mars 2008 Det er jeg enig i, og at det er noe staten burde betale for fra dag en, slik at vi som har små barn ikke blir enda mindre attraktive på arbeidsmarkedet enn vi allerede er. For eksempel søsteren min fikk plutselig en veldig alvorlig diagnose på barnet sitt og måtte bare si opp jobben sin først som sist, for man har jo ikke engang krav på så lang permisjon som hun ble nødt til å ta ut, og tro meg, man blir ikke rik av pleiepenger.
solstråle69 Skrevet 2. mars 2008 #24 Skrevet 2. mars 2008 Har dere to barn, så er det da virkelig totalt 40 dager???
Bøggly Skrevet 2. mars 2008 #25 Skrevet 2. mars 2008 Jo, jeg forstår virkelig hva du mener, men du kan faktisk få sykemelding på barnet (ikke til deg), og da blir det opp til arbeidsgiver om du får lønn eller ikke, MEN du har rett til å være hjemme. Så har du virkelig et sykt barn så har du rett til å være hjemme å passe på det. Men jeg skjønner jo også at arbeidsgiver ikke vil betale deg lønn i det uendelige for at du er hjemme med sykt barn - det tjener bedriften null på - og det er nå en gang slik at bedriftene vi jobber i må tjene penger hvis vi skal ha en jobb å gå til. I Norge har vi faktisk verdens beste sykelønnssystem - så kanskje vi skulle slutte å klage, og heller glede oss over at vi i det minste slipper karentsdager både for egen og barnas sykdom...........?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå