Gå til innhold

Hvor mange røyker her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

At dere har samvittighet til å røyke skjønner jeg ikke!!! Selv om dere røyker det "mildeste" så får ungene deres kramper.. blir så forbanna når jeg hører at noen røyker i svangerskapet!! Hvis dere har lyst til å slutte så slutter dere..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg kjenner jeg begynner å le når jeg leser slike innlegg som du skrive

Anonym 20:39

Plager det deg voldsomt at folk røyker,plager det deg sånn personlig,fysisk,mentalt,??

Du har vel ikke noe med hva andre velger å gjøre. Jeg er sikker på at du også gjør ting som andre vil spy av,men vi trenger ikke hakke på deg for det.

La folk få gjøre hva de vil.Alle som røyker vet jo dette som du skriver,så forstår ikke at du gidder.

De som ikke røyker selv trenger ikke diskutere en gang,de vet ikke hvor vanskelig det er å slutte!!

Hvis du skriver med uten å være anonym så står du litt mer for det du skriver også ;)

Skrevet

Ser ikke helt problemet jeg.. Så det er noen som røyker! Er vel hver og en sitt valg.. Sikker på att mange av våre mødre røkte da de gikk med oss.. Gjorde iallefall min.. Klart meg helt fint jeg! Selvsagt har man mer forskning på hvor skadelig det KAN være.. Er ikke sikkert att bare fordi du røyker att barnet tar noe skade av den grunn..

Så til dere som dømmer gravide som røyker, la være! Hjelper ingenting det! Sannsynligheten for att barnet klarer seg bra er stor, så ikke poeng å skremme gravide unødvendig syns jeg.. Farmoren min var barselspleier, ho har ingen problemer med gravide som røyker..

Syns det har blitt for mye hysteri rundt gravide, kvinner har klart å føde barn siden tidenes morgen, så hvorfor skal det plutselig være så mye vanskeligere nå?

Skrevet

Jeg røker fortsatt=(

Skrevet

jeg røyker å

Skrevet

var det det jeg spurte om?

Skrevet

Var ment til NN 20:34 og 20:39

Skrevet

Gubben kjøper for meg.

Skrevet

Jeg røyket selv i 1. og 2. trimester i 1. graviditet Da var jeg 25 år og hadde røyket siden jeg var 13 år.. Hadde alltid dårlig samvittighet og synes det var vanskelig å slutte. Leste boken "Endelig ikke røyker" og klarte å slutte - 4 venniner har også slutten ved hjelp av denne boken...anbefales.

Les dette:

En ny studie publisert i det medisinske tidsskriftet Journal of the Americal Medical Association viser at mødre som røyker under svangerskapet har større sjangse å påføre barn genetiske skader, som igjen kan føre til kreft.

Flere cellefeil

Dette er den første rapporten som dokumenterer genetiske feil hos fosterets celler når moren røyker før eller under graviditeten. Tidligere studier har vist at barnet kan risikere DNA-feil grunnet røyking, men disse studiene brukte kun indirekte bevis, skriver WebMD.

I undersøkelsen så forskerne på hvorvidt røyking før og under graviditeten har en effekt på fosterets celler. Deltakerne besto av 25 røykere og 25 ikke-røykere. Alle de røykende hadde røyket minst 10 sigaretter i minst 10 år, og fortsatte da de ble gravide.

Forskerne sammenlignet antallet genetiske feil i fosterceller fra babyer født av røykende kvinner og babyer av ikke-røykende. Det var 3,5 ganger så mange strukturelle genetiske feil hos babyer av røykende mødre.

Risikofylt

Det var spesielt ett kromosomområde som ble særlig påvirket av røyking. Dette området har en effekt i utviklingen av blodkreft, noe som kan forklare sammenhengen mellom røyking i graviditeten og barneleukemi.

Forskerne trenger flere studier for å fastslå om barn av røykere har høyere risiko for å utvikle kreft.

- I mellomtiden er meldingen til kvinner basert på den publiserte litteraturen fortsatt klar: Røyking under svangerskapet kan være risikofylt for både fosteret og moren, står det i forskningsrapporten

Det ble et veldig langt innlegg - men det er en så stor glede å være røykfri - så jeg ønsker dere alle det samme.

Skrevet

Jeg røyker ikke. Heldigvis! Har aldri røykt fast, men har vært festrøyker tidligere..Jeg blir provosert når jeg leser innleggene her. Eller dersom jeg ser en gravid som røyker (så ei gravid dame med røyk i kjeften på ferjekaien for en stund siden og ble faktisk helt sjokkert. Måtte liksom se etter om det faktisk var gravid mage hun hadde og ikke bare stor mage. Trodde faktisk ikke at noen åpenlyst røykte mens de var gravide i 2008..Men ser jo her at det nok stemte...)

Klart det er vanskelig å slutte. Jeg kan nok ikke helt forestille meg hvor vanskelig det er. jeg har syntes det har vært vanskelig å holde meg helt borte fra salami i graviditeten..men har klart det da..men vet at det ikke kan sammenlignes da salami ikke er vanedannende...MEN både min farfar og morfar var storrøykere i 60 år og DE klarte faktisk å slutte på sine eldre dager...Da blir jeg litt overrasket over 20åringer som sier de ikke "klarer" å slutte..Selv med en baby i magen. Innrøm heller at du kanskje ikke er så viljesterk da vel. Det finnes vel ingen større motivasjon enn å beskytte babyen i magen? Klart dere kan klare det. hvis dere virkelig vil det så.

regner med at jeg får kjeft nå. men måtte bare få sagt det. Nekter å la være å blande meg..Når faktisk tråden lå her..Føler at å overse det blir feil...

Skrevet

Jeg røyker! Klarte faktisk og slutte i noen uker men sprakk og ligger nå på 2-5 røyk om dagen. -Men både jordmor og overlegen på gyn.pol sier at det faktisk er bedre at jeg røyker litt enn at jeg stresser. Stress er ifølge dem mye verre belastning for fosteret. Jeg har flere kroniske sykdommer som jeg nå i graviditeten ikke kan ta medisiner mot. Har fått beskjed om å ta paralgin forte ved behov, men det er jo ikke akkurat sukkertøy............

Har jo selvfølgelig dårlig samvittighet for at jeg ikke klarer og legge vekk røyken helt , men er til kontroll med ultralyd på sykehuset hver 6 uke og fosteret ser ut til og ha det som plommen i egget :-) Fosteret Var faktisk litt over gjennomsnittet på forrige kontroll.

Skrevet

Her kommer den igjen...Med den unnskyldningen om stress! Hva er det som gjør at den røyken gjør at man ikke stresser da?? Hva kan de som ikke røyker gjøre om de blir stresset?

Den biter jeg ikke på åsså!! Det er så lett å finne unnskyldninger, men er ikke det litt umodent? Ta ansvar og slutt med røykingen!! Da kanskje dere vil finne en indre ro og ikke "stresse" så mye..For da vet dere at dere gjør det rette ovenfor dere selv og barnet deres!!

Skrevet

jeg klarte heldigvis å slutte(etter 11 år som meget dampende) hehe.. STOLT;) men jeg skjønner alle dere som ikke klarer det! det er fader ikke lett!! jeg hadde mye støtte i familie og blant venner! min bestevenninne sluttet likt med meg og det ga meg utrolig mye støtte:)

( min mor røkte med alle oss barna gjennom hele sv. vi har ikke tatt noen skader, men det er ingen som kan forutse det heller) men det er nok en grunn til at legene og jordmødrene anbefaler røykeslutt:)

man velger det man ønsker selv men hvem velger for deres barn??:P

Skrevet

06.28 mente ikke å være anonym da:P sånn:P

Skrevet

Har det på samme måte.Karte å slutte noen uker men stresset for mye.Fikk beskjed at det var bedre jeg tok noen røyk enn stresset.

Skrevet

Hmmmmmmmmmm var det deg i spurte da?

Skrevet

Jeg mistet nesten barnet mitt fordi jeg ikke klarte å slutte å røyke, så jeg synes ikke det er noe godt argument at ikke ALLE trenger å ta skade av det. Det er faktisk som å spille russisk rullett med barnets liv. Morkaken min streiket i uke 32, og det var med nød og neppe at barnet ble forløst i tide. Etter mange uker på intensiv avd og utallige perioder med sykdom og allergier, virker det nå som vi er over det verste (hun er nå 4 år).

Sluttet å røyke rett etter fødsel, og vet at dette var sent, men da fikk hun det i hvert fall ikke i morsmelken i tillegg. Har aldri smakt en røyk siden.

Beklager skremselen, men jeg håper jeg kan skremme noen til å slutte før dere evt havner i samme situasjon. Den skyldfølelsen jeg har, må jeg leve med resten av livet!!!!

Skrevet

Jeg tror det er minst like skadelig å helle i seg 1-2 l med brus hver dag i graviditeten! Du ser jo hvor stor virkning hvitt sukker har på små barn, hvordan er det ikke da i mors liv? Bare så det er sagt..

Generelt, kosthold har like mye å si for grunnlaget vi gir babyen vår..

Skrevet

Det er så sprøtt hvor mange unskyldninger man klarer å komme med - jeg husker det så sinnsykt godt selv...Jeg hadde sikkert røyket enda jeg..hvis ikke Sykehuset sa til meg at - DU må slutte nå..eller vi må forløse barnet ditt nå..da var jeg i 29 uke.. Morkaken ga for lite næring... Jeg røyket lyseblå Barcley...ca 5 - 8 om dagen..Jeg leste den berømte boken "endelig ikke røyker" og ble overasket over at jeg sakte men sikkert sluttet helt..Så til neste kontroll på sykehuset -fikk jeg beskjed om at han tok til seg mere næring og at det var på bedringens vei.

Nå går jeg gravid med nr. 2 og har ikke røyket siden 1.mann - jeg kan ikke si hvor mye dårlig samvittighet jeg har - når jeg har nå har fått beskjed om at sønnen vår har astma...

Det har vært så deilig å gå gravid nå -ikke gå med konstant dårlig samvittighet over hva jeg påfører den lille bebisen min inni magen min.

Lykke til alle dere anonyme - som er stolte av hvert trekk- huff det hørtes ille ut..men er dere det??

Skrevet

Jeg slutta å røyke når jeg fant ut at jeg var gravid, røyka bare et par om dagen. Skjønner godt at det er vanskelig å slutte. Folk får gjøre som dem vil. Men det jeg egentlig skulle si her var bare at jeg gleder meg til å ta en røyk igjen når den tid kommer !! Og det sier jeg uten dårlig samvittighet! Jeg har ikke sluttet for alltid, jeg bare holder opp nå som jeg er gravid. Men når amming er på plass og jeg vet at det kan gå noen timer til neste pupp, DA skal jeg ut og ta meg en røyk ! Blir sikkert ikke mer enn et par om dagen da heller, så det gjør jeg med god samvittighet! Mamma verken røyka eller drakk og var alltid opptatt av å leve sunt osv, hun døde når hun var 45 år pga leverbetennelse!!! Der ser man urettferdigheten i verden. Pappa er alkoholiker, røyker som en svamp, men lever i beste velgående.

Klem fra meg!

Skrevet

Snorkfrøken : Les dette ... hentet på..der kan du lese resten...

http://www.helsenett.no/index.php?option=com_content&task=view&id=1454&Itemid=86

De fleste kvinner klarer å være røykfrie gjennom hele svangerskapet. Når barnet er født er det for mange fristende å gjenoppta røykingen. Det er mange grunner til at dette ikke er å anbefale.

Nå kan det vel ikke være så farlig om jeg begynner å røyke igjen, nå som barnet er født?

Prøv for all del å ikke begynne igjen. Røyking mens du ammer har lett for å gi dårligere melk og mindre melkemengde.

Blir lei meg å høre at du mistet mamman din og selvfølgelig kan man tenke sånn... Jeg har en "vennine" som er heroin avhengi - har vært ut og inn av behandlingshjem i 10 år...men hun lever...

Hadde også en god vennine som døde nå av kreft - hun røyket ikke var sunn og trente...

Det betyr ikke at det lønner seg å være junki fordet...

Du må huske at det ikke bare er DEG mere...det er en liten bebi også... Du er jo gammel nok til å bestemme over deg selv regner jeg med - men du bestemmer nå også over bebisen - hvordan liv h*n skal få av deg..

Jeg er så engasjert i denne tråden her merker jeg...synes så innmari synd på bebisen jeg..alt det beste for h*n er det eneste jeg har i tankene

Skrevet

Hvis man e tøff nok tell å fatt på den STØRSTE oppgaven i livet, det å bli en forelder så bør man jaggu ta mæ vær tøff nok tell å sætt sett eia liv på vent i nån mnd før å gje ongen en mest muli fresk og go start på det livet den skal leve. Ves man syns det e ok å røyke med ongen inni magen ja da kan man like godt hold den nyfødte babyen i arma å sett med røyken i handa å blåse all røyken rett i ansikte på babyen. Ja for det e sammenlignbart!!! Har vært kjempeglad i røyken sjøl men slutta på dagen.!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...