Gå til innhold

har dere full innsikt i samboers økonomi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du hva dette synes jeg høres litt rart ut. Jeg hadde aldri godtatt dette. Men vi er gift har hus og ja..deler alt. Vi hat felles regningskonto alle faste utg.. Det som blir igjen av begges lønn er på en FELLES brukskonto som begge har hvert sitt visa til. Så begge ser hva som går ut og inn. Vi blir stort sett enige hvis det er noe ekstra vi ønsker oss. Det er selvsagt din fulle rett og ha innsyn i hans økonomi! dere deler jo alt annet og hvorfor da ikke pengene. Det er jo noe som er veldig viktig.. Håper dere blir enige! lykke til!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

han sente melding for en time siden... lurte på om vi skulle prate...

sa at vi kunne prate om han forsto mine krav... han har ikke kommet hjem ennå... bruker min bil når han er ute og... bilen hans er ingen vinterbil.. hobbybil med 500hk, som han ikke skjønner at han må bytte i en bil vi kan ha unger i... (når begge er i jobb så er det to forskjellige retninger, kan ikke reise å bytte bil før vi henter barn...)

jeg kjører ikke bilen hans...

men jeg sitter nå uten bil om han ikke kommer hjem... hva skal jeg gjøre da... anmelde han?

han bor egentlig ikke her da... han har aldri brydd seg om å melde flytting... har maset på han, syns det er dumt i forhold til NAV. selv om jeg har gitt bedskjed der...

gir opp snart

Skrevet

Dere må samkjøre oøkonomien dersom dere skal kjøpe noe sammen, det er nesten umulig dersom ikke. Er jo mange måter å løse det på, samtidig som man ivaretar litt økonomisk privatliv i forholdet. Personlig foretrekker vi felles økonomi, men det er slett ikke tingen for alle. Snakk med partneren, og så banken. :)

Skrevet

mest han som vil kjøpe sammen...

jeg tenkte på det når jeg var alene... har foreldre som ville hjelpe meg...

kjøper alene hvis jeg kjøper... nytter ikke sammen... men blir i grunn ganske forbanna på han kjenner jeg..

Skrevet

Ja, det hadde jeg krevd, og ja, jeg har full innsikt. Vi har felles økonomi.....setter begges lønninger inn på felles konto og har kort på samme konto. Du burde ikke kjøpe hus sammen med ham hvis han ikke vil si noe om økonomien sin. Det kan virke ut som at han skjuler noe.......dårlig grunnlag å bygge opp et forhold på, synes jeg. Men: Lykke til!

Skrevet

Min mann og jeg har en felles konto der alt felles går fra.Lån,mat,etc.

Vi setter inn 50% av lønna vår.Han tjener litt mer enn meg.Jeg vet hva han tjener og han vet hva j tjener.Han har i tillegg studielån, mitt er nedbetalt.Men det er jo private ting, så d blander vi ikke inn i økonomien.Og d r helt ok synes mannen min.

Ellers så har vi selvfølgelig hver vår private konto.

Vi har begge en ryddig økonomi og er fornuftige så vi slipper øk. ubehageligheter.Et ektepar j kjenner sliter fælt; den ene har absolutt INGEN økonomisk sans,sløser mye - og den andre av den mer fornuftige typen.Kan ikke si j misunner de...

Søk råd er mitt tips.Kommunen har ofte slike tilbud.Økonomi er ikke lett, det ER vanskelig.Men med noen enkle råd og veiledning vil dere finne en løsning som er bra for dere begge.

Masse lykke til!

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Jeg og min mann har hver våre konto og hver vår bank. MEN vi har oversikten over hverandres økonomi. Ikke i detaljer, men jeg vet hvor mye han betaler i huslån. Han vet hva jeg betaler i billån. Vi har en regningskonto hvor felles utgifter blir trekt fra, denne setter vi inn en viss sum i mnd hver.

Utover dette betaler vi våre egne forsikringer og mobiler bla. Mat betaler vi om en annen. Og dersom vi er ute på noe tar vi det litt sånn hipp som happ!

Synes så absolutt ikke at du skal kjøpe hus med han så lenge han er så hemmelighetsfull med hensyn til sin økonomi. Synes det høres litt mystisk ut at han klarer å være blakk før lønn dersom han kun har utgifter på ca 4000,- i mnd. Kommer selvfølgelig an på hvor mye han får inn da, men alikavell......

Gjest Bjørnen Collargol*gravid*
Skrevet

Har lest litt mere av det som er skrevet før her nå og mitt råd er IKKE kjøp noe som helst sammen med han!

Synes ikke du skal bruke tid og energi på typen i det hele tatt. Denne mannen/gutten er ikke til å stole på. Du kommer til å angre tror jeg dersom du baserer livet ditt på han.

Selv om dere skal ha et barn sammen så høres det så absolutt bedre ut å være alene enn å ha 3 barn (inkl. samboern din...)

Hold oss gjerne oppdaterte og så håper jeg for din del at du kaster han på dør for godt!

Skrevet

synes det er litt trist at du nesten nedgjør dine reaksjoner med å spørre om det kan skyldes hormonene dine.... selvfølgelig er det ikke det!!!! du skriver jo at du hadde tenkt til å gjøre det slutt men at du så fant ut at du var gravid. så dette er jo ikke noe nytt.

du må ikke finne på å investere i noe med en sånn mann. da går du med åpne øyne inn i en situasjon som kommer til å skape masse problemer for deg og barna dine. vil du virkelig deg selv så vondt? hvorfor skal du ikke vite alt om økonomien hans? veldig betenkelig at noen deler skal være hemmelige, særlig når han tydeligvis ikke har snøring på penger.

det virker heller ikke som om han har noe respekt for deg. du skal ikke finne deg i å bli behandlet på denne måten.

Skrevet

Hei!

Det er helt naturlig å ha en viss innsikt i hverandres økonomi når man er samboere, og ihvertfall om man skal kjøpe noe sammen.

Hvis han ikke er villig til å planlegge det økonomiske, er det sannsynlig at du kommer til å sitte med den økonomiske byrden, -noe du allerede gjør. At han bare betaler for maten er ikke nok.

Det lureste er nok at du kjøper, og han betaler leie til deg. Og da må du stå som eier. Skulle dere komme fram til at dere skal kjøpe i lag, og han f.eks bare kan betale 4000 pr. mnd, og du 10000 pr.mnd, må eierandelen bli deretter også! Da slipper du å tape så mye om forholdet går over styr, men risikabelt uansett..

Og skriv for all del samboerkontakt der eierandel og hvem som eier hva er belyst. Meget viktig!

Ønsker deg lykke til uansett hva du kommer fram til!

Skrevet

syns fint du kan kreve å få innsikt,ja...her i huset er det ihvertfall sånn,sambo måtte bare innse at han ikke eier økonomisk sans overhodet,så jeg tar meg av regningene hans (har nettbankdingsen hans også..)...

bare en ting som forundrer meg og det er at når jeg ringer visse innkassobyråer for han så nekter de å snakke med meg...de krever enten å snakke med sambo eller en fullmakt fra han...det er jo bare latterlig,man skulle jo tro de ville snakke med hvemsomhelst så lenge regningene blir betalt,men neeeeeeeeeeida...de gjør det jo bare vanskeligere for både oss og seg selv og det tar lenger tid før saken blir gjort opp...håpløse greier...meeeeen jeg har ihvertfall full kontroll over økonomien her i huset....

Skrevet

Til nr.2

Kan ikke du bare la han søke om lån alene da,så tenker jeg pipen

får en annen lyd ;-)

Hadde ikke giddet å flytte sammen med en som hadde hatt hemmeligheter for meg.....

Skrevet

vi har noenlunde innsikt i hverandres økonomi. Vi betaler felles huslån, men han tar litt mer av utgiftene fordi han tjener mye mer enn meg. Har oversikt over hverandres gjeld og månedlige utgifter. det er et must. men separate kontoer da.

jeg syns det er synd at du lar deg utnytte på denne måten. hvorfor du lar han bruke deg og dine penger på denne måten skjønner jeg ikke. At han i tillegg tar bilen DIN når han rømmer hus pga penge prat viser hvor umoden han er. Syns du må ta ett oppgjør med deg selv først. Finne ut hva og hvor mye du skal være villig til å godta. Skal du være eneforsørger for en familie på 4? når han har inntekt?

Finn ut hva du ønsker først og gi han ett form for ultimatum.Start med å nekte han å ta din bil. Han får selge den han har og kjøpe seg en helårsbil.Han får vise ansvar nå som han skal få barn. Og sett opp ett budsjett for fellesutgifter til strøm, leie og mat. han må dele 50/50.

Og for guds skyld ikke ta opp noe huslån med han før dere får ordnet det.

Blir spennende å høre hvordan det går med pratingen deres.

Skrevet

Jeg mener at så lenge man har barn i vennte sammen så burde man ha felles økonomi også...

Dette fordi at man må ha trygghet i forhold til barnet og eventuelle situasjonen som kan kreve av det økonomiske og om man skal ha lån sammen så må man også ha full åpenhet.

Er jo der en del av tiliten ligger ikke sant...

Hvordan kan man dele livet om man er redd for å vise hverandre lommebøker og bank bok ?

Da har man jo hemmelighetet i forhold til hverandre.

Vi har felles økonomi men ikke felles konto deler på kort og nettbank kommer ann på hvem som har penger og når og hva man trenger penger til...

Noen ganger har han mitt visa kort andre ganger jeg hans :D

Så åpner vi hverandres post og lser hverandres mellinger på tlf.. hehe ingen hemmeligheter her...

Skrevet

hvordan gikk det?? fikk dere snakka sammen og ordna opp?

Skrevet

jeg vet å mye han får å han vet å mye jg får..her er alt felles..

Skrevet

Når han ikke vil snakke om det er det tydelig at det er noe han skjuler da!

Høres ikke bra ut!!!

Skrevet

gå på ligningskontoret å si at han ikke bor hos deg ,og fjern han fra din addresse ,du kan få trøbbel med nav pga av han.ikke la han låne bilen ,har han ikke vinterbil ,nei vel da får han selge den og kjøpe seg en helårs bil ,ikke ditt problem ,sleipe gubbe ,du må begynne å si ifra litt ,

Skrevet

Enig med det de andre har skrevet her jeg.. Hvis han ikke vil snakke med deg kan det være noe han skjuler.

Jeg og mannen min har total oversikt over hverandre når det gjelder økonomi. Vi har samme yrke, tjener det samme, like mye studielån, og det begge tjener går inn på felles konto. Savner ikke å ha en egen konto..

Skrevet

vi fikk snakket litt når han kom hjem.. virket som han forsto.. men orket ikke prate så mye... er ikke i form.. skulle prate ordentlig om det når jeg ble frisk.. med å lese mellom linjene virket det som om han skjemst over noe.. inkasso eller noe sånt.. han sa han hadde vært dum for noen år tilbake... ville ikke prate om det... men skjønte at han må om vi skal noengang kjøpe hus sammen... er ikke sikkert at vi får lån heller om han har inkasso på seg... greit å vite slikt...

Skrevet

Ærlighet og åpenhet bør vel være et kriterium i et seriøst fohold... Og aller mest når det er barn inne i bildet.

Skrevet

Vi har vært gift i 10 år i mai, og fra dag en har alt vært felles. Eneste vi har er 2 bsu kontoer, men det går jo selvfølgelig til fellesskapet et også. Har felles brukskonto m to kort til, felles sparekonto og felles regningskonto. Synes det er veldig greit, for han tjener jo mye mer enn meg, men samtidig kan det være greit å kunne kjøpe en gave til ham el uten at han kan se hva den kostet. Er forresten litt plagsomt også hvis vi har litt lite penger en måned. Da kan han finne på å spørre : "du var på kafe og brukte 300kr. hvorfor gjorde du det? " Hehe jeg blir hissig da, men det skjer heldigvis ikke ofte. Synes alt skal være helt åpent jeg, ingen hemmeligheter!

Skrevet

Vi deler på alt, men har likevel separate kontoer. Mannen min betaler lån og jeg betaler løpende utgifter som mat, klær og alt utstyr til barna. Så bytter vi på å betale øvrige regninger etter hvem som har mest penger. Slik har vi hatt det siden vi flyttet sammen for 8 år siden. For oss har det vært og er en selvfølge å ha åpenhet rundt økonomien, og vi rådfører oss med hverandre om vi ønsker å kjøpe større, litt dyre ting.

Synes det er greit med separate konti, for da føler jeg fortsatt at det er "mine" penger jeg bruker. Ikke at han betaler halvparten av buksa mi... Men nå har vi begge et fornuftig pengeforbruk, og er stort sett enige i hva som er verd å bruke penger på. Ingen av oss har de store pengesluk-hobbyene, så det jevner seg ut når det gjelder hvor mye som går med til private utskeielser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...