mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 vi har pratet om å kjøpe hos, men er jo helt umulig når han ikke vil at jeg skal vite noe om økonomien hans.. mener dette trengs for min egen trygghet... ikke alt selvfølgelig, men hvcor mye han kan bidra med i alle fall... han er blakk alltid før neste lønning... alle utgifter er betalt av meg... han betaler mat... utgiftetene er ganske høye.. maten blir toppen 4000 kr... hadde dere krevd å få vite om økonomien....?
Axus' girlfriend Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 har man felles utgifter og lån osv så synes jeg man har litt rett til å ha innsikt i den andre partens økonomi. Jeg og samboeren har fortsatt hver vår konto, men jeg vet at han betaler ca så mye på bilen i mnd, så mye husleie og andre faste utgifter. det samme vet han med meg. på den måten kan vi jo planlegge hvordan vi skal legge opp mnd. hadde nok krevd å fått litt innsikt om man skal kjøpe hus sammen. stort ansvar og masse penger det er snakk om. viktig å vite hva man klarer og ikke.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Selvfølgelig hadde jeg krevd det. Her i huset vet vi alt om hverandres økonomi. Vi har ikke felles økonomi, men har oversikt over hverandres utgifter, lån osv. Det skulle bare mangle synes jeg. Jeg mener du har rett å få vite. Har han ingenting å sjule så kan han vel si det?! Lykke til da:)
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Jeg hadde aldri flytta sammen med noen som hverken krevde separat økonomi eller noen som ikke ville i det minste gi meg en viss pekepinn på hva man har å rutte med. Jeg har selvfølgelig full tilgang og oversikt over våre finanser. (her er det nemlig ikke hans og mine noenting, annet enn kontoer:p)
*Kristin25Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒskrållan* Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 100% Vi har felles konto + våre egene. Famillie nettbank. skal man eie noe sammen må man ha fullt innsyn i hverandres ökonomi! jeg vil våge å påstå at det er helt hull i hode og skaffe seg felles gjeld uten å ha en åpen dialog om ökonomien....
tixa*fødeklar* Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Jeg og sambo kjøpte leil sammen for snart 2 år siden..og jeg har sånn noen lunde oversikt over økonomien hans, som han har over min... Hvorfor skal man ikke være åpne om det? Er jo greit å vite hva man har å forholde seg til med hensyn til betaling av faste utgifter.. Vi har felles økonomi, men har likevel penger hver for oss som vi bruker på det vi vil... Tror ikke jeg hadde turt å kjøpe noe sammen med en som ikke vil jeg skal vite noe om økonomien hans...men det er min mening
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 1. mars 2008 prøver å få sambo til å være mer åpen om dette, men mener jeg ikke har noe med det... begeret rant over i stad.. sendte han på dør... vi klarer ikke prate sammen... når jeg prøver å bringe det på bane bare himler han med øynene... sa jeg ikke ville prate mer med han før han forsto at jeg trenger en økonomisk trygghet i forholdet vårt... ikke at jeg trenger å vite alt.. syns det er greit at noe holdes utenfor, men at noe kan være felles, så lenge den løsningen holder oss med mat og det nødvendige... blir aldri enige om husarbeid heller... prøver å foreslå at han kan ha ansvaret for ute, bilen og oppvasken (har oppvaskmaskin, og vi rydder av bordet og vasker opp kjeler etter måltider sammen)... støvsuge en gang i blandt, så tar jeg resten... (må rydde etter han hele tiden, han gidder ikke bry seg om hvor ting skal være) han mener jo bare at jeg er hormonell og gidder ikke ta det seriøst når jeg mener vi ikke har noe å prate om lenger siden vi ikke blir enige om noe så enkelt som dette.. hadde egentlig tenkt å gjøre det slutt (fordi jeg syns han er håpløs), men så fant jeg ut at jeg var gravid... ville gi det et forsøk til... klarte ikke ta abort.. er jeg kun hormonell eller?
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Vi har hver vår konto men bruker kortene etter hvem som har penger. Han har full innsikt på min konto og jeg på hans. Vi har felles økonomi. Og nå som vi bygger hus sammen så er det greit å vite hvem av oss som har penger osv.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 1. mars 2008 #9 Skrevet 1. mars 2008 Her har vi felles økonomi,selv om vi har hver vå konto,så er det bare i navnet. Selv klarer jeg ikke å forstå at en kan være en familie,men alikevell ha seperat økonomi.Har ei venninne,når vi spør henne om hun og samboer vil være med på noe,så svarer hun ofte at hun har ikke råd,men kanskje han vil. Det er forstår jeg ikke,men fungerer det for dem,er det helt ok.Hver må finne det som passer for dem. Synes ikke du er hormonell,når du ønsker full innsikt i samboers økonomi.
mamma sin kompis Skrevet 1. mars 2008 #10 Skrevet 1. mars 2008 Her i huset er det jeg som har styringen over økonomien hans. Noe han ikke kan styre selv, når man har blitt to ++. Han eier ikke økonomisk innsikt. Har skrevet under papirer i hans bank at jeg kan disponere hans kontier. Synes du bør få vite hvor økonomien hans ligger ann ja, når dere skal skaffe dere hus. han birdrar nå lite vist han kjøper bare mat .... Og resten går til tull å tøys?? Noe det ikke går når man invisterer i hus...
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2008 er jeg da urimelig når jeg ikke vil mer pga alt dette...? har sagt vi ikke har noe mer å snakke om før disse punktene er klare, men først må han få opp øya...
2010 baby =)? Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Jeg synes ikke man har krav på å få vite ALT mulig, men samtidig skal dere kjøpe hus og da må du jo faktisk få vite dette. Du får spørre han hva det reelle problemet er.. Vi gjør det veldig enkelt, han betaler alle regninger - jeg overfører min del av dette til han. Vi har en egen felleskonto der vi setter inn penger en gang i måneden til mat og bensin. Resten av pengene våre får vi bruke som vi ønsker selv.. Men vi har da innført sparing for vår egen og felles del for uforutsette utgifter. Gjør det rett og slett enkelt!
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 spør du meg er du sammen med en umoden gjøk, dersom han ikke engang rydder etter seg selv...
mamma`n til nurk Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Her har vi full innsikt i hverandres økonomi. Jeg har ansvaret for å få betalt regninger, så alle regningene som kommer inn i huset går til meg, så regner jeg ut hvor mye han skal betale og dermed har full oversikt over hva vi har å rutte med. Jeg vet hvor mye gjeld han har, hvem han skylder penger til og hvorfor. Ingen av oss har noe som helst å skjule, heldigvis. Jeg er oppvokst i en familie med masse spillegalskap, og da blir mye skjult. Konto sperret for innsyn, lønnslipper som "forsvinner", ukjente "regninger" som bare måtte betales(m.a.o, penger spilt bort) Kan hende han har noen problemer? Uansett ville jeg nok anbefalt deg om å IKKE under noen omstendigheter kjøp noe som helst sammen før du vet hva slags økonomi han har. Ellers kan du ende opp med masse økonomiske problemer hvis han ikke betaler sin del.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #15 Skrevet 1. mars 2008 Ut i fra det du skriver i hovedinnlegget og videre forbauser det meg i det hele tatt at du ønsker å være samboer med noen som er så utrolig umoden/uansvarlig. I allefall er det GALSKAP å gå til innkjøp av felles eiendom...
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 1. mars 2008 han har egentlig aldri bodd alene... jobbet borte hele uken før.. hjemme bare i helgene.. bodde da hos sin mor til vi ble sammen... har etterhvert forstått hvorfor han er slik... mor hans bare jatter med... han har ikke lært noe hjemme... må lære han alt... viste ikke en gang hvordan man koker poteter.. forlanger ikke å vite alt... men ville vi skulle sette oss ned å se på utgiftene og bli enige om hvordan vi skulle fordele de... også når det kom til mat... det mener jeg er det minste jeg kan forlange... er litt fortvilet nå... ønsker ikke å la ting gå så langt at jeg blir sittende med to alene... men kan ikke ha det slik som nå... har gitt klar bedskjed om det.. han får ta seg sammen eller stikke... fortjener bedre... vet jeg klager mye over måten han gjør ting på... spør om hjelp fra han og sier på en fin måte hvordan jeg ønsker det... som å riste klæra når han henger det opp... vil ikke stryke alt... eller å vaske bord og kjøkkenbenk etter seg... men det gidder han ikke høre på.. mener bare at jeg maser... orker ikke prate med han når han kommer hjem etterpå... har rett og slett fått nok... men kan jeg be han om å reise, eller skal vi gå å ikke prate med hverandre....?
jente08ogspire:) Skrevet 1. mars 2008 #17 Skrevet 1. mars 2008 Vi har hver sin konto, men har 100% felles økomomi, er det ene kortet tomt har vi penger på det andre. Jeg synes at når en bor under samme tak så er det mest naturlig å ha felles økonomi.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #18 Skrevet 1. mars 2008 vet selv jeg klarer et lån på opp til 10000 i mnd, så er ikke så store problemer for meg, men syns han må bidra... kan ikke kjøpe noe sammen når han ikke bidrar, da er det kun mitt og mitt lån... han har jo rømt un i kveld da... pga at jeg prøvde å prate... blir gal snart...
mamma sin kompis Skrevet 1. mars 2008 #19 Skrevet 1. mars 2008 Her må det en real oppvask til. Du fortjener absolute bedre. Vist han ikke forstår deg, og ikke vil høre, så kast han på dør. Han må jo se til å ta ansvar, og vist han ikke kan huslige sysler, så må han jo være villig til å lære. Han skal jo bli pappa for 2. gang. Sambo her er tendenser til at han har hatt mor og mormor som har hjulpet han med alt. men han ser selv at det må han bare lære selv. Nei, kom deg ut av forholdet vist han ikke kan skjerpe seg...han må jo få øynene opp!! Lykke til, stå på krava...for all del ikke kjøp noe sammen vist dere ikke er 100% i forholdet...
mamma 84 Skrevet 1. mars 2008 #20 Skrevet 1. mars 2008 Her er det fortsatt samboer som tjener pengene, så jeg har ikke så mye å rutte med i forhold til ham, men pengene har vi felles. Til høsten når vi har huset vårt ferdig, så kommer vi til å skifte bank, og da ville samboern at vi skulle ha felles konto. Så da blir økonomien vår felles. Er mye enklere alt da, og også når jeg begynner å tjene litt mer penger enn det jeg får fra lånekasse og nav. Jeg ville nok krevd å få vite om økonomien hvis jeg ikke hadde hatt noen innsyn i den ja.
togutter-08og10 Skrevet 1. mars 2008 #21 Skrevet 1. mars 2008 Jeg for min del syns det er veldig viktig å ha åpenhet rundt økonomi. Vi har hver vår konto og en felles konto som alle felles regninger som husleie, lån, bil, strøm, telefon, forsikring, årsavgift, tvlisens, båtplass, etc blir betalt av. Vi setter inn like mye hver. Jeg disponerer denne kontoen, og han får se utskrift om han vil. Men egentlig tror jeg han syns det er deilig at jeg ordner slikt. Hvis dere skal kjøpe hus sammen må du jo vite hvor mye han kan bidra med. Jeg syns du skal kreve dette. Hvis ikke hadde jeg trodd at han skjulte noe. Vi bryr oss ikke med hva den andre bruker penger til så lenge faste utgifter er betalt. er den ene blakk, betaler den andre osv hvis vi skal gjøre felles ting.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #22 Skrevet 1. mars 2008 vi har ikke kommet helt til delt økonomi enda, men når vi gjør det, er vi enige om å gjøre det sånn at vi har én konto til alle fellesutgifter. der vil begge ha kort og vi setter inn likt antall tusen hver måned (vi tjener ganske likt, da). som en generell regel skal alle fellesregninger, alle matinnkjøp og sånne ting trekkes fra denne kontoren. vi skal bruke det kortet når vi skal kjøpe mat og andre fellesting, feks ting til leiligheten. utenom det skal vi behold hver vår egen lønnskonto, og når vi har satt over det månedlige beløpet til felleskontoen, så står vi fritt til å styre over de pengene vi har igjen, selv. da kan det ikke bli noen krangler hvis jeg bruker penger på noe kona synes er teit eller dyrt, for jeg har allerede bidratt til fellesskapet. vi vil likevel alltid dele på pengene våre hvis det blir nødvendig, for vi inngår jo en felles forpliktelse om å kjøpe en leilighet sammen og være i et forpliktende forhold. da er det fullstendig utenkelig for meg å ikke være åpen for kona mi om penger eller ikke gi henne penger hvis hun trenger det. men til daglig skal vi altså ha ordningen ovenfor, fordi det er fint å ha noen penger vi bestemmer over helt selv.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #23 Skrevet 1. mars 2008 Her i huset har vi felles økonomi. Jeg fikser regninger og handler mat, og ellers handling av nips naps. Lønna vår kommer inn på en konto. Hadde min mann ikke villet at jeg skulle ha innsikt i hans økonomi hadde jeg ant ugler i mosen. Nei dette hadde ikke jeg godtatt. I et ekteskap/samboerforhold skal INGENTING holdes sjult.
Tia med 2 ♀ Skrevet 1. mars 2008 #24 Skrevet 1. mars 2008 Kjøp nå ikke hus med han når han ikke er villig til å la deg få innsyn i økonomien hans, og hvis han bare betaler maten sånn dere har det nå og alltid er blakk så må jo pengene gå til noe. (hvis han har full jobb så bør han jo ha mye mer utbetalt i mnd.) Han vil ikke være ærlig med deg om en så viktig ting som økonomi, fra hva du skriver virker det ikke som om han gidder å hjelpe til mye i huset heller. Og han er barnslig nok til å stikke ut når du prøver å prate om det.... Jeg ville nok spurt meg selv hva er det han skjuler for meg, spillegalskap? Barn han betaler for men ikke tar seg av ellers? Stor gjeld ?(isåfall hvor mye og hva kommer den av.) Du virker også usikker på om du vil fortsette forholdet, tror du skal finne ut av det først før du kjøper noe med han. Vanskligere å avslutte etter det. Og tror det er mye enklere å være alene med to, en "alene" med to barn i et forhold man ikke vil være i. Mange som bor med barnefar men har allt ansvar for barna da far ikke gidder, og da i tilegg har irritasjonsmomentet i barnefar. Her har vi full insikt i hverandres økonomi, vi har hver vår konto men jeg har tilgang på begge, siden jeg tar ansvaret for å betale regningene.
Ella78 m/ A&M Skrevet 1. mars 2008 #25 Skrevet 1. mars 2008 Syns så absolutt at dere skulle ha innsikt i hverandres økonomi i det minste. Du kan jo foreslå en felles konto hvor dere begge setter inn en viss (ganske stor) sum som skal gå til "alt", dvs husleie, strøm, mat etc. Da får han anledning til å holde litt for seg selv, mens dere begge har oversikt over "fellesmidlene". Vi har separate kontoer, men fullstendig oversikt over hverandres økonomi. Jeg syns det var uvant i starten, fordi jeg alltid har vært selvstendig og ikke likte at andre stakk nesen i min økonomi, men innsåg jo selvfølgelig fort at det var best slik. Og han har bedre økonomisk sans enn meg, så det har vært veldig positivt. Jeg har blant annet kvittet meg med min grufulle kredittkort-uvane, nå som han ser alt... Hehe... Siden vi har separate kontoer skriver vi opp alt vi betaler, både mat og regninger, og regner ut hvem som har betalt mest og hva vi "har til gode" til neste måned.. Dette er kanskje å gå litt langt for noen, men det fungerer for oss...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå