Gå til innhold

Urettferdig? eller slik man må regne med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 brødre..Den eldste får alt nytt..minstemann må arve alt, får aldri noe nytt.

Jeg synes det er litt dårlig...altså skjønner at man ikke kan kjøpe nytt til hvert barn..men hadde kanskje vært greit med noe nytt til minstemann? det var stor aldersforskjell på de også så de klærne var umoderne når minsten måtte bruke dem, og han fikk selvsagt noen kommentarer slengt sin vei av andre barn

hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

må legge til at når minstemann fikk klærne var de godt brukt av begge storebrødrene

Skrevet

Så lenge de er små ser jeg ikke på det som noe problem, men om de selv synes det er kjipt når de blir større er det urettferdig ja, de kan jo ikke noe for at de er minst. Vår minste, som er tredje gutten, arver endel, men har faktisk mest nytt. Det kommer nok av at vi har jo alt av leker og mer til så da ønsket vi oss klær til ham til jul og slikt og han fikk tonnevis ;-)

Skrevet

Tja. Mens de er helt små spiller det vel ingen rolle.... Og det ma være greit for eldre barn å arve hvertfall undertøy, pysjamaser og sånn. Men klart, når de blir eldre så bør de vel få "egne" jakker og yttertøy, noen gensere og litt slik som er mest synlig. Men jeg ville ikke kjøpt alt nytt, barn må lære seg å tenke både økonomi og miljø de også. En mellomting, ville jeg valgt.

Skrevet

hmm ja tror det var hele livet liksom..til han begynte å kjøpe egene klær

Skrevet

Det kommer jo an på økonomien til de det gjelder også da... Har man brukende tøy blir det jo bare dumt å bruke penger på nytt om man ikke har så mye penger å bruke mener jeg.

Arvet mesteparten selv da jeg var barn, er 16 mnd mellom meg og min søster. Klærne var jo godt brukt, + at vi begge arvet fra slekt. Vi fikk ikke Lewis og Adidas som de andre barna fikk, men kan aldri huske at vi led noen nød av det...

Synes kleshysteriet er helt forferdelig som det er nå! Allerede på barneskolen begynner de å mobbe "Cubus-barna", og alle som ikke får merkeklær er ut... Tragisk!

Skrevet

Litt urettferdig, ja. Men hvis de hadde dårlig råd måtte de vel prioritere, og da var kanskje andre ting viktigere.

Skrevet

Ser ikkje noke gale med å arve kle, så lenge klea er brukandes.

Bege mine unger arver kle. Eldstemann arver etter yngste broren min(Det er fire år mellom dei), og minsta arver etter et søskenbarn av meg(det er et halvt år mellom dei).

Og dei kjønnsnøytrale klea blir også brukt av minsta.

Så lenge klea er i god stand og brukandes ser eg ingenting gale med det. Små unger bryr seg(vanligvis) ikkje om ka som er på moten eller ikkje. Og det går an å kjøpe kle som ikkje er utprega "motekle", men heller litt nøytale.

Ein sparer både penger og miljøet ved å la kle gå i arv.

Skrevet

Men, sjølvsagt når dei blir så store at dei begynner å bry seg om ka dei har på seg...bør dei ha kle som er nye og kjøpt til dei. Iallefall noken sånn at dei kan bruke det ute blant folk.

Men om økonomien er dårlig, prioriterer eg heller å kjøpe mat.

Eg hadde aldri motekle o.l., og har ikkje tatt noke skade av det. Anna enn at eg gir blaffen i ka som er på moten, og kler meg i det eg trivs i.(Mange av mine kle er kjøpt brukt/arva)

Skrevet

Kjøp nytt, forbruk mer!

JA TIL GLOBAL OPPVARMING!!

Hurra.

Skrevet

Klær er først og fremst laget for å holde oss varme nok! (Eller anstendige nok...)

De holdningene du legger for dagen - med å snakke om mote - er det ikke barna som har skapt! Det er voksne som lager moten/bestemmer hva som er in...

Hvis alle kunne skru ned kravene sine, ville dette ikke vært et problem i det hele tatt!!

Når dette er sagt, det er hyggelig å ha noen plagg som er nye, og som man føler seg ekstra fin i!

Jeg er totalt imot motepress, men når barna når skolepliktig alder får de si litt om hva de ønsker å gå i. Slik er det.

Mine barn er alltid rene og hele i tøyet - men de går ikke i moteklær og merkeklær hver dag...!

Alle mine arver - det er helt greit for dem - men alle mine får også noe nytt.

Skrevet

Akurat der er jeg enig med deg fakktisk, hvis foreldrene har råd til det... Men nå koster det ikke så mye med klær på hennes heller da ...

Men alle kjøper ikke ny reima dress til barnet heller, ihvertfall ikke når den de har etter storebrorer strøken... Eller? En mellomting,l hørt om det?

Skrevet

Jeg spurte for han yngste er mannen til ei venninne av meg og han følte seg mobbet og han synes det var så leit at han aldri fikk noe nytt.

Hva har saken å gjøre med gutta mine? Kevin har ingen merkeklær bortsett fra Reima dressen sin, lue og votter, skoene og regntøyet. dET er fordi jeg ser viktigheten ved å ha gode uteklær..Ikke søren om mitt barn skal ha en tykk og ubehagelig dress når han er ute hver eneste dag, skjønner fortsatt ikke hva det har med skaen å gjøre

Skrevet

Som du også sikkert leste skrev jeg at det er ingenting galt med å arve klær..Men hadde kanskje være greit med noe nytt innimellom?

Skrevet

Hehehe, mente a tdu selger en helt strøkken dress, og ikke lar Ulrik arve den, mine har også kun reima... De har litt merkeklær også... Men alt med måte...

Skrevet

Ja men da er vi enige da. Grunnen til at jeg solgte den dressen var fordi da får jeg litt igjen for den..Hvis jeg hadde ventet noen år, hadde ingen villet kjøpe den. Kjøpte nettopp Troll vårdress til Kevin til 899,- og fikk 500 for Reima dressen så det skulle bli litt billigere :) Mnage som tror det, men nei jeg er ikke lagd av penger. Gutta mine må nok nøye seg med klær fra Hm og andre "billigkjeder" Bare fordi vi har en dyr parkdress betyr ikke det at vi bare får merkeklær

Skrevet

Jeg er yngst og et arve barn. Noe nytt får en jo, men når en er helt liten er jo det helt ok. Jeg arvet min søsters kule sorte levis 501, lenge før noen andre hadde levis:) Men så kommer det til et punkt det ikke er så moro lenger, spesielt når moten endrer seg fort. Da fortjener minsten også noe eget.

I dag er det litt vanskelig når vi alle har et forhold til de samme lekene, men det er jo eldstemann som "fikk" det. Det er litt surt.

Skrevet

Nå som jeg er, mer eller mindre, voksen, synes jeg ikke det er så viktig at klærne mine skal være lik alle andres. ;) Men når man er liten stiller blir det fort noe annet, man vil gjerne passe inn. Jeg ville ihvertfall gjerne passe inn, hvorvidt jeg gjorde det eller ikke får være en annen sak ;)

Arveklær er greit, og mote er ikke så viktig, men alt med måte - forutsatt at man har råd til å prioritere nye klær da.

Skrevet

minsten har fått minimalt med nytt. de er født på samme årstid, så det er mulig å arve det meste...

foranndrer sef sikekrt litt når de blir større, men anda er detbare surr å kjøpe nytt til minsten

Skrevet

Når de er små spiller det ingen rolle nei..enig med det..tenkte på da de begynner å synes det er "flaut" å ha en bukse som er heelt ute av mote

Skrevet

Har to gutter på 1 år og 3 år, og foreløpig har minsten arvet det meste. Får selvsagt noe nytt, men mesteparten var kjøpt til eldste. Det er jo bare 2 år mellom, så jeg ser ikke problemet.

Når de blir eldre og mer bevisste blir det jo selvsagt en annen sak, men vil tro han kan arven endel likevel. Syns det er sløsing å kjøpe bare for å kjøpe...

Skrevet

Til en vis grad. Dersom klærne er stygge/gamle og slitt, ville jeg aldri brukt de igjen på minsten. Og uansett, ville jeg kjøpt en god del nytt til minsten også. Er noe med det å få noe klær som er nytt og fint, og ingen andre har hatt. Skjønner det godt, hvis ungen syns det er kjedelig å arve alt. Det hadd jeg også syntes.

Når det gleder å arve litt klær fra eldre søsken, som ser fine og rene ut. Og ikke er slitt, så ser jeg ingenting galt i det.

Nå har jeg bare et barn. Men ser foreksempel for meg at ting som feks. reimadress, og annet reima utstyr (altså dyre ting), som ikke er slitt, og ser fint ut. Vil være veldig kjekt å ha til nestemann. Også klær som ser lite brukt ut, og ullklær uten flekker:)

Skrevet

Så bra :) Beklager men jeg har misforstått deg... Ikke meningen det :)

Skrevet

Mye kan være urettferdig for andre men kanskje ikke for de som lever det livet. Muligheten er vel stor for at de måtte arve klær for å ha tak over hodet og mat i magen? Grunnene vet vi andre ikke så mye om....

Men det skal ikke stikkes under en stol at enkelte voksne mennesker kjøper seg ting de egentlig ikke har råd til og hva skjer da? De "passer" ikke inn i vennekretsen sammen med de andre "pengesterke". Selv om man gir uttrykk for at man har mye penger er det mange som sliter med økonomien i dagens samfunn...

Denne måten å leve på overfører vi til våre barn - skal ha, skal ha! Og skulle jenter i 4.klasse ikke ha den rette genseren fra "Wow" så er det faktisk en gylden mulighet for de andre å kunne mobbe. Helt utrolig, men sant... Det er denne problemstillingen vi foreldre er nødt til å gjøre noe med....

For meg er det helt forkastelig å ikke kunne bruke arvede klær....

Skrevet

her om dagen så var det et par gutter på rundt19 år som snakket til broren min... broren min har en bukse og de gutta spurte om det var det "merke" broren min sa ja og spurte om de synes den var kul,.. da svarte de ja for 10 år siden og lo.. for å si det sånn så tør han ikke å gå med den buksa lenger... jeg er sjokkert!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...