hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 Hvorfor ikke bare venne til do? Personlig så syntes jeg det blir for mye dill dall. I utgangspunktet skal jo barnet lære seg å gå på do, så hvorfor ikke bare venne til do ?
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 skjønner ikke jeg heller, hvertfall når de er så små at de ikke skjønner noe av det..men hver sin smak hehe
Mille** Skrevet 1. mars 2008 #3 Skrevet 1. mars 2008 Fordi de sitter mye stødigere og bedre på en potte enn på en doring.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #4 Skrevet 1. mars 2008 Jo, det kan du vel. Vi kjøpte doring da eldte var 2 år, han skjønte ikke noe av potta. Det funka bra. Man får bare prøve seg fram litt.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 1. mars 2008 #5 Skrevet 1. mars 2008 Vi hoppet også glatt over potte av samme grunn, samt at vi synes begge potte er noe griseri.
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #6 Skrevet 1. mars 2008 Helt enig! Her har det gått rett på do med begge de to eldste. Potte er uhygenisk og ekkelt og er ikke barnet stor nok til å kunne gå på do alene ser jeg virkelig ikke poenget med å prøve å slutte med bleie heller. Litt av poenget er jo at de skal kunne klare seg selv (bortsett fra å tørke rumpen fri for bæsj når de er under 5 år da).
NyttNick Skrevet 1. mars 2008 #7 Skrevet 1. mars 2008 Har aldri brukt potta. Har ei potta stående nede i stua i tilfelle frøkna ikke rekker doen. Potta e smart å begynne med da hvis barnet synes doet er skummelt.
Fire småtroll Skrevet 1. mars 2008 #8 Skrevet 1. mars 2008 Jeg synes også det er noe griseri med den potta, så eldste hoppet over den og gikk rett på do. Med mellomste gikk ikke det, han var redd doen, selv med barnesete og krakk foran satt han helt anspent og niholdt seg fast, umulig å klare å bæsje da... Så da han var 3,5 år innførte jeg potte og han ble renslig på dagen! Tok vel et par måneder med bæsjing på potte før han ble fortrolig med doen.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 1. mars 2008 Ja potte er jo bare griseri og hvis barnet ikke klarer å sitte på en do, så klarer det vel ikke sitte stødig på en potte heller vel? Eller brukes det mye penger på å kjøpe spesial oppbygde potter til babyer ? Syntes virkelig det blir for dumt jeg.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 1. mars 2008 Forfatter #11 Skrevet 1. mars 2008 Åja, selvfølgelig hvis barnet er skikkelig redd doen så må man jo bruke potte for å trene, men jeg tviler på at flertall av barna er redd doen.
Fire småtroll Skrevet 1. mars 2008 #12 Skrevet 1. mars 2008 Aner ikke hvorfor det ble sånn med mellomste, men håper minsta er litt tøffere så vi også men henne kan gå rett på doen.. Ordentlig vemmelig med den potta!
Prish Skrevet 1. mars 2008 #13 Skrevet 1. mars 2008 Nå har ikke vi prøvd med sånn potte-doring, siden vi fikk potte i gave. Vi bruker den vanlige potta og det fungerer Veldig bra. Hun har sittet på den siden hun var 6 mnd. ( Er 11 mnd nå) Ser ut som hun stortrives og sitter stødig på den. Ikke blir det griseri heller, sinden jeg faktisk skyller og vasker potta mellom hver gang. Ikke noe problem.
Sjefsmegga Skrevet 1. mars 2008 #14 Skrevet 1. mars 2008 Ehhhh..fordi unger finer på mye rart med doet når de er 1-2år vel....så da er potte en bedre løsning..
Løven,fisken og vekten Skrevet 1. mars 2008 #15 Skrevet 1. mars 2008 Hvis man kjøper baby bjørn do ring så har ikke barnet noe problemer med å sitte stødig på do ringen... Her har vi heller ikke brukt potte for jeg syns det er griseri og tungvint...
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #16 Skrevet 1. mars 2008 Men hvorfor i det hele tatt trene barnet til potte/do før man plalegger å få dem tørr fra dagbleie? Greit nok å la dem få sitt epå do en og annen gang når de vil det før dette, men...ja...nei vi har vel bare ulike syn her.
Sjefsmegga Skrevet 1. mars 2008 #17 Skrevet 1. mars 2008 Hva mener du med for små til å skjønne noe??? Minsta på 10 mnd synes det er kjempe gøy å sitte på potte hun..og har allerede tissa i potta en gang..gjør man det hver dag så oppfatter de fort hva potta er til. 2 1/2åringen går stort sett på potta hver gang, men hun har ikke slutta med bleia helt ennå siden hun glemmer seg litt enda og ikke alltid rekker å få av seg buksa...spesiellt når vi er ute å leker...men regner med at hun slutter med bleia i løpet av et par mnd. Hun har begynte med potta da hun var 11 mnd...lek i starten.
Marolla Skrevet 1. mars 2008 #18 Skrevet 1. mars 2008 Jeg ser for meg at det er enklere å tilvenne et barn å si ifra om at det skal på do hvis de har muligheten til å sette seg ned så fort som mulig. Det er også mange barn som ikke liker at det plasker i do når de bæsjer. Jeg er vant til at potten skylles i klorin hver kveld, så ser ikke noe mer uhygenisk i det enn at skittentøyskurven er full av kluter man har vasket seg i rumpa med..
Mille** Skrevet 1. mars 2008 #19 Skrevet 1. mars 2008 På ei potte sitter de jo med bena plantet på gulvet og dermed er det lettere å presse enn når man sitter å dingler med bena på en doring. Sitter også stødigere når man har bena på gulvet!
Sjefsmegga Skrevet 1. mars 2008 #20 Skrevet 1. mars 2008 Jeg synes man skal starte tidligst mulig...set alt for mange unger med do-skrekk... 2 1/2åringen bæsjer helst på do mens jeg holder henne..men tisse gjør hun på potta. Selv om hun ikke er ute av bleia så gjør hun stort sett fra seg på potta/do`n. Når hun er helt tørr om morran og ikke har uhell i bleia så skal jeg slutte med bleia, regner med det blir lettere når hun slutter med body og strømpebukse til våren nå...hadde det vært sommer nå så tror jeg hun hadde vært ferdig med bleia for 2 mnd sia..
Gjest Skrevet 1. mars 2008 #22 Skrevet 1. mars 2008 Men når tenker du å få henne tørr fra bleie da? Det vanlig er at de er mellom 2 og 4 år her til lands, snittet er ca 2,5 år på jenter og 3 år på gutter. Om du ikke har planer om få henne tørr før hun er 2 år så er jo det veldig lang tid å trene på synes jeg. Vi har fått begge våres eldste tørr når de har vært midt mellom 2,5 og 3 år, det holder faktisk å bgynne treningen noen uker/måneder før man går inn for bleieslutt. Men for all del, det er jo du som skal bruke tid på det, jeg bare klarer ikke helt å se poenget i å pottetrene et barn som uansett er for liten til å klare seg selv på do.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 1. mars 2008 #23 Skrevet 1. mars 2008 Har faktisk ikke kluter man har vasket seg i rompa med i skittentøysdunken. For vi bruker nemlig mesoft til slikt, nettopp fordi vi igjen synes det er uhygenisk.
Sjefsmegga Skrevet 1. mars 2008 #24 Skrevet 1. mars 2008 Meg du spurte nå? Synes det er greit de er helt tørre før de skal slutte med bleia..totalt uaktuelt å vaske tissebukser osv i ukesvis... Så lenge de selv synes det er kjent å sitte på ptta fra de er små så synes jeg det er greit...minsta på 10 mnd var helt vill etter få sitte på potta hun også pga at søstra satt på potta. Så da kjøpte jeg en engen potte til henne.. Nå sitter de ofte side om side.. Minsta går støtt og har balanse til å sitte selv, hadde vært uaktuelt ¨å sete en unge som ikke satt selv på potta. Helesøster sa: Start med pottetrening når de selv kan sitte støtt, og jeg følger det rådet og det funker for vår del. Jeg sparer vel¨ca 3 bleier for dagen også med 2 1/2åringen...litt greit det også.
Marolla Skrevet 1. mars 2008 #25 Skrevet 1. mars 2008 Men hvorfor er det så "galt" å la henne sitte på potte og venne seg til det og bli fortrolig med den? Jeg ser for meg at siden hun er trygg på potta, så kan hun tidligere trenes til å slutte med bleie. Vi setter henne på potta om morgenen fordi vi vet at da kommer det bæsj. Da slipper vi en rød og sår stump og masse skittentøy fordi det så og si alltid kommer bæsj utenfor. Jeg hadde ikke satt henne på potte bare for at hun skal sitte der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå