♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Noen som vet hvordan fødselen av barnet blir gjennomført? Og er det virkelig ikke vanlig prosedyre å ha samtale med info med personen som får beskjed om at babyen ikke er lenger?? (rundt ordinær ul?)
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Fødselen blir satt igang ved hjelp av tabletter som føres opp i skjeden...Og der etter er det en vanlig fødsel.... Eg var heldig å slapp smerter...de sterkeste riene var som små kynnere el mens smerter....men vannet gikk som vanlig osv. Vi hadde en samtale med en gynekolog da vi fikk vite at Noah ikke levde lenger på ord ul.....men det var vel det eneste....Skal ikke skryte av sykehuset hvertfall! En skal ha skikkelig oppfølging når sånt skjer!
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har opplevd en senabort i uke 20! Etter det er bestemt at det blir senabort så må man til en nemd for å "be om" å få lov til å avslutte svangerskapet! Dette er helt standard og man har det kun sånn for at legene skal høre med sine egne ører at det er din avgjørelse! Men hvis barnet er dødt på forhånd så slipper du å prate med nemda! Man får en tablett et par dager før som stopper utviklingen på babyen.. Så kommer man inn til sykehuset etter noen dager, der får man et par tabletter som man skal føre inn i skjeden og et par man skal svelge! Da må man ligge i ro en time etterpå mener jeg! Så får man tabletter hver 3.time som skal modne og åpne opp der nede! Du får så masse smertestillende som du bare behøver den dagen der! Så etter x antall timer (veldig forskjellig fra person til person) så får de aller aller fleste pressrier og så føder man barnet! Hvis ikke det går så får man narkose og barnet blir tatt ut som en slags "utskraping"! Så får man se barnet om man vil det og være sammen med barnet så lenge man vil! Man får tilbud om å snakke med en sosionom ihvertfall både i forkant og i etterkant av fødselen! Sykepleierene på avdelingen er som regel noen engler ihvertfall! Vet ikke om det var dette du lurte på, skriver det bare slik som jeg opplevde det! Bare spør om det var noe annet du ville ha svar på eller om det var ting som var litt uklart her! Er du i den situasjonen selv eller?
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #4 Skrevet 28. februar 2008 Venninnen min, som har mistet fikk ikke noen samtale på sykehuset etter ul.. Hun fikk bare beskjed om at babyen ikke levde og at hun skulle møte opp neste morgen for fødsel.. Sa at hun fikk 10-15min tilsammen på før hun ble sendt hjem, det var undersøkelsen og det sekundet som samtalen måtte tatt.... Er ikke det fryktelig følelseskaldt?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Dette hørtes utrolig følelseskaldt ut ja!!! Dette er ikke å vise respekt i det hele tatt!! Få henne til å skrive et klagebrev til sykehuset der hun krever forklaring!!!
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Jo!! Vi låg i sikkert en time inne hos jordmødrene mens de sjekket med gynekolog for å være sikker på at det ikke var liv osv. , og etterpå ble vi vist inn på eget rom der gynekologen kom for å snakke om det. At det ikke var vår feil og at vi kunne velge om vi ville starte fødselen med en gang eller dagen etter.... Blir helt dårlig når eg leser om folk som får så dårlig behandling. Er jo babyen deres det er snakk om. De har jo mistet et barn!! Har hun født barnet nå? en klem til venninna di!
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. februar 2008 Det er en venninne som har opplevd dette og som skal gjennom dette i morgen... Hun fikk ingen samtale med noen etter beskjed om at babyen var død.. 10-15min på doktorkontoret var alt hun fikk, og da var ul-undersøkelsen og beskjeden medregnet.. Deretter beskjed om å møte dagen etter til fødsel...
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #8 Skrevet 28. februar 2008 Hun skal inn i morgen.. Sendt hjem for å møte opp igjen i morgen til fødsel, uten noe mere informasjon.. Hun er også førstegangsfødende og har fødselsangst... Hvordan kan jeg hjelpe henne i dette?
Trultemora er presseklar!! Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 hvilket sykehus??? høres litt Ahus-aktig ut.........
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #10 Skrevet 28. februar 2008 Dette er faktisk et bygdesykehus, hadde nesten regna med at små sykehus hadde bedre tid til pasientene sine...
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 28. februar 2008 #11 Skrevet 28. februar 2008 Det er viktig å være der for henne. Snakke om det vist hun vil det, trøste henne..... Hun må vite at hun kan ta bilder av babyen sin. Og det er ofte godt til senere, selv om hun ikke tenker sånn imorgen. Vi fikk ikke beskjed om det og det plager oss veldig mye! Hun kan og få tilbringe tid med babyen etterpå. Og så har hun rett til å begrave h*n. Enten på kirkegården eller minnelund. Hun får dekket en god del fra trygdekontoret. Vi valgte egen grav på kirkegården. Alt dette var sånt som eg måtte lese meg til selv etter fødselen! Eg fikk se Noah i mindre enn 30 sekunder, ikke tilbud om å holde han el noe...eneste vi har fra han er et ul bilde..... Og under fødselen kan hun få så mye smertestillende hun trenger siden det ikke betyr noe for babyen sin del.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 28. februar 2008 #12 Skrevet 28. februar 2008 Var på et bygdesykehus eg og....er ikke fra vestlandet vel?
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #13 Skrevet 28. februar 2008 nordvestlandet...
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 28. februar 2008 #14 Skrevet 28. februar 2008 eg var på voss sykehus. Da eg fortalte det til jordmora om det eg opplevde sa hun at det var kritikkverdig. Sånt skulle ikke skje. Vi sa det og til han som hadde etterkontroll med oss, men han sa at det var kommunikasjons svikt...som at det var en god nok grunn! Og at venninna di ikke fikk samtale i hele tatt er helt forferdelig. Syns hun skal klage!
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #15 Skrevet 28. februar 2008 Tusen takk for info! Skal se om ikke jeg får tak i henne i morgen slik at jeg kan gi beskjed om dette! Er jo utrolig at de ikke gir beskjed om slikt! Tok de ham bare bort? Uten tilbud om å ha ham hos seg og holde ham?!
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #16 Skrevet 28. februar 2008 Ja, skal ta det opp med henne... Hvor langt var du på vei da du mistet?
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 28. februar 2008 Forfatter #17 Skrevet 28. februar 2008 Lukas&engelen Noah får søster: Ja, skal ta det opp med henne... Hvor langt var du på vei da du mistet?
mamma 2 Skrevet 29. februar 2008 #18 Skrevet 29. februar 2008 Det var trist å høre:-( Er det noen her som vet hva den vanligste grunnen til at babyen dør i magen når man har kommet så langt i svangerskapet? Jeg er nå i uke 14 og er liksom akkurat fått litt mer ro i kroppen fordi jeg har kommet over den magiske grensen på 12 ... Blir jo litt engstelig når man leser om dette. Er det noen spesielle symptomer man kan få før dette skjer? Høres jo helt fryktelig ut å måtte føde på vanlig måte når babyen ikke lever lenger... Må man gjøre dette også hvis man mister før det har gått 20 uker? Til alle dere som har opplevd dette: Mine tanker går til dere, det må være utrolig trist :-(
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 29. februar 2008 #19 Skrevet 29. februar 2008 Eg var ca 17 uker da han døde. Fikk vite det på ord ul i uke 18.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 29. februar 2008 #20 Skrevet 29. februar 2008 Gynekologen holdt han opp til meg da han kom ut, og så ble han lagt i et BIND!! i en pose. Rakk ikke reagere på det der og da for morkaken kom ikke så eg måtte rett på utskrapning pga eg mistet mye blod. Dessuten viste eg ikke at eg kunne se han.... Er snart 1 år siden og det lille glimtet eg fikk av han blir bare svakere og svakere....Og dette skjedde pga det var fult på fødeavdelinga(sa de hvertfall) så eg ble lagt på kirurgisk 5dagspost ...der de ikke er vant med sånne situasjoner....Etter utskrapning ble eg sendt på intensiven pga 5dags posten ble stengt for helga!!!! Og der sendte de meg hjem med en gang de såg at alt var normalt...ca 2-3 timer etter utskrapning.Eneste de sa var at eg ble kallet inn til samtale etter 2 mnd pga obduksjons rapporten.... Så ingenting skjedde slik det skulle...... Sender mange varme tanker til venninna di idag!!
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 29. februar 2008 #21 Skrevet 29. februar 2008 En må føde barnet ned i uke 14 eller 15 tror eg.... Eg hadde ingen symptomer på at noe var galt annet enn magefølelsen min.... Vet ikke den vanligste grunnen...vet ikke hvor ofte det skjer heller... Noah fikk mest sannsynlig en blodpropp i hjertet eller hjernen... Men du skal hvertfall ikke gå og bekymre deg for at det kan skje! Bare nyt svangerskapet!
Nanna:-D Skrevet 29. februar 2008 #22 Skrevet 29. februar 2008 Man må noen ganger føde barnet ned i uke 13.. Det måtte jeg. Vet da at barnet ikke hadde vært dødt lenge.. Blir ikke som vanlig fødsel, men det er det beste for kroppen å få det ut på den måten, da det lett kan bli skader innvendig vis døm skal gå inn å fjerne ett så "stort" foster. Når dette bli oppdaget med meg hadde jeg samtale på sykehuset og ett valg og jeg ville sette igang med en gang, eller vente til dagen etter. Valgte å sette igang med en gang. Ville bli ferdig... Nå ligger den lille "engelen" min på minnelund i fredrikstad. Som tidligere sagt her, så har ho dette gjelder krav på å få ta bilder og ha barnet. Viktig at ho/døm får gjøre som døm ønsker!! Ikke tvinges til noe.. Ønske venninnen din masse lykke til!! Vil anbefale deg som venninne og stille opp etter hennes ønsker. Jeg orka ikke ha folk hos meg med en gang, men det var det mine venninner ville. Når jeg hadde ett ønske om å ha døm der etter ett par uker, men da orka jeg ikke ta kontakt for da var døm sure fordi jeg ikke orka ta imot støtte når døm ville....
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #23 Skrevet 29. februar 2008 Må en ha rier til åpning på 10cm selv om fosteret er så lite? Jeg har selv hatt en ma, men det var i 7-8uke, og ingen andre enn de nærmeste visste om det, så det blir jo en annen sak på alle måter! Nå må jo hun forholde seg til at alle vet at hun skal ha baby.. Jeg selv orka ikke å prate med noen når jeg fikk beskjeden, sambo ringte de som visste, og jeg bare grein. Det var jo forferdelig da, men dette er en helt annen sak. Hun var jo nesten halvgått stakkars vennen min! (Skikkelig dårlig gjort av vennene dine, Nanna! En må jo la de sørgende bestemme hva som hjelper for henne/dem, det er greit at det er vanskelig for vennene å ikke få trøste med en gang, men nå er det jo ikke oss som venner som har det værst. Det er jo ikke oss det gjelder, så nå må vi jo trøste på en måte som hjelper henne/dem...)
Trultemora er presseklar!! Skrevet 29. februar 2008 #24 Skrevet 29. februar 2008 Det at man blir lagt inn på en 5-dagerspost på gyn er helt vanlig!! Det ble jeg og! Begynte på 5-posten men ble lagt over i 7-posten da fødselen tok endel lenger tid enn forventet for å si det sånn!!Ble satt igang fredags morgen kl 9 og var ikke ferdig før lørdags kveld kl 8 (ble lagt i narkose da)! Jeg er veldig glad for at jeg ble lagt på en slik post istedet for føden!!! For hvordan hadde det vært å vært på en avdeling der FRISKE barn ble født rundt deg hele tida?? Da jeg ble sendt opp til operasjon da jeg skulle få Alexander, så måtte jeg vente litt på overvåkninga ettersom de fikk et akutt-tilfelle! Da var det et tvillingpar som ble født! Vi lå der og hørte på at barna tok sitt første skrik!! Dette unner jeg ingen!!! Vi fikk tilbud om å begrave Alexander på minnelund eller vanlig begravelse! Vi valgte minnelund! Fikk da en "invitasjon" noen mnd senere med dato! Da blir engelen begravd med flere engler! Men fortell henne at hun må ta mange mange bilder!!!! Min samboer ville ikke se gutten vår, for han ble skremt av en lege, men jeg fikk ha han sammen med meg flere timer og jeg tok masse masse bilder av han! Og det ble samboeren min veldig glad for i ettertid! Jeg er og veldig glad for akkurat det, for da har jeg et evig minne om han! Og husk det at uansett hvor "ødelagt" barnet er , så er barnet det nydeligste i hele verden!!!!
♡prins07 Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ prinsesse08♡ Skrevet 29. februar 2008 Forfatter #25 Skrevet 29. februar 2008 Tok det virkelig så lang tid? Et og et halvt døgn?! Jeg nevnte det med kamera til henne i dag tidlig, håper hun hørte.. Hun var jo skikkelig knust, så det er ikke sikkert hun la det på hodet eller tenkte noe særlig over det... Håper hun får mere info på sykehuset i dag.. Hun skulle møte på føden..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå