Gjest Skrevet 28. februar 2008 #26 Skrevet 28. februar 2008 Nja skal jeg jatte med hi eller ikke her da tro hehehehe. Jeg tror mange misforstår kommentarer og råd i forhold til vekt. Mulig et ømt tema? Når det gjelder utvikling er jo barn veldig forskjellige og minste min er heller ikke veldig langt fremme når det gjelder hverken språk eller lek. Alikevel vet jeg at ungen er helt normal og hadde ikke godtatt observasjon og diverse på bakgrunn av 1 kontroll på hs. Er man usikker som hovedinnlegger du henviser til, bør man snakke med noen andre..... fastlegen f.eks. Jeg hadde ivertfall ikke stresset med å filme ungen i alle mulige settinger for å bevise noe ovenfor hs.
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. februar 2008 #27 Skrevet 28. februar 2008 Eg driter ikkje i HS men eg tar vurdering sjav. Eg meiner at ho burde ha skjønt at sønnen min hadde eit problem når det kjem til mat. Eg spurte ho kva eg skulle gjera for å få i han mat sida han ikkje åt anna enn graut til frokost og kvelds, resten av dagen gjekk så som så, han snudde bevist på hode når han var 5mnd gammal og skulle ha middagsmat, nekta å eta. Vekta hans gjekk opp og ned på kurva og er ikkje normal i forhold til at ungar vokser og legger på seg i rykk og napp. Når han var 3år så fikk han påvist laktoseinntolleranse. Og når eg var der på 15mnd kontroll med vesla så hadde ho ein kjempe kul med verk i på magen. Ho viste ikkje kva det var. Eg lura på om det var brennkopper men det viste ho ikkje sa ho. Men når eg kom på apoteket for å kjøpe sårsalve som ho anbefalte og forklarte korleis den såg ut så spurte ho om det var brennkopper. Veit ikkje svara eg. Og når det spredde seg så reiste eg til legen for å få vita om det var brennkopper el noko anna. Han kikka fort på det og sa at det er brennkopper. Og detta er veldig grunnleggans å vita, begge situasjoane. Me har ordna opp i begge to situasjoane sjav ved å ta ungane med til legen. Så det er ikkje bestandig at sjukepleier med etter utdanning kan så mykje. Nå må eg også få sagt at det er ikkje så mange å velge mellom her, det er to hs i kommunen men det er fullt på den eine plassen så eg må bare ha ho eg har. Eg må evt til nabo kommunen for å bruke hs der fram til skule alder men eg har hørt like masse rart om ho så eg beholder ho eg har. Jo eg kan bruke fastlegen min som er i nabo kommunen men ho har så masse anna å bruke lege tida si på så eg bruker ho eg har og tar heller ungane med til legen hvis det er noko eg lurar på.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #28 Skrevet 28. februar 2008 Syntes ikke dette var så hårreisende jeg... mamsen-fikk-tulle 060606 Kan være hu er ei god helse søster om hu ikkje såg det var brennkopper når hu hadde bare ein stor byll på magen. Er enklere å se dette når det sprer seg eller at såra veks. Om guten din er ein matnektar ved den alderen er ingen indikasjon på om noke er gale. Min sønn har aldri likt middagsglass, er frisk og fin for det om. Legen min klarte ikke å se om sønnen min hadde vannkopper for de det var for tidlig og bare få prikker hadde komt. Iløpet av et par dager fikk han masse og de på helsestasjonen sa det da var vannkopper. Syntes eg har en flink og dyktig lege for det om.. En må være realistisk i forventningene til folk rundt seg. Er ein ikkje helt beroliget etter ein time med hs eller legen får ein være selvstendig nok til å oppsøke ein anna fag person som kanskje har mer erfaring innen feltet. Ungen min hørte dårlig, hverken lege eller helsestasjon trodde det for de mente bare sønnen min var ukonsentrert. Jeg stod på krava og ble sendt til spesialist, og han hørte veldig dårlig. Klandrer hverken lege eller hs med å fortelle hvor teite de er. I de fleste tilfeller er jo barna ukonsentrerte og hører ikke etter i den alderen.
___ Skrevet 28. februar 2008 #29 Skrevet 28. februar 2008 Hva de sier på vår helsestasjonen må jeg si jeg bryr meg lite om. De virker ikke hverken kompetente eller intereserte i annet enn lange pauser, fridager og sladring. Legen derimot velger jeg å stole nesten 100% på.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #30 Skrevet 28. februar 2008 Nå har dere jo kommet ganske langt fra det jeg skrev i hovedinnlegget ;-) Det handet om å råde andre til å gi f** i HS....
Darth Vader Skrevet 28. februar 2008 #31 Skrevet 28. februar 2008 Jeg har vel aldri vært blant dem som stoler blindt på rådene på DiB - men helsestasjonen har vært enda mindre pålitelig. Med de to siste ungene har helsestasjonen utelukkende vært et sted der jeg har veid og målt ungene, samt fått satt vaksiner. Noe annet har de ikke vært brukende til.
___ Skrevet 28. februar 2008 #32 Skrevet 28. februar 2008 Foresten så stoler jeg på HS i noen tilfeller. Jeg synes det er greit at de tar seg av vaksinering ol. De er sikkert også i stand til å måle og veie riktig samt se at målene stemmer med normalutvikkling. Til sånne ting har jeg ingen betenkligheter med å benytte dem. Hvis det derimot dreier seg om sykdom, bruk av smokk, amming og andre tilfeller der du ikke finner svaret i et offentlig sjema da henvender jeg meg heller til andre.
ScaryMama Skrevet 28. februar 2008 #33 Skrevet 28. februar 2008 Ikke gi faen i hele HS, men jeg mener at mange av dem har begrenset kunnskap om det de skal mene noe om. Min HS rådet meg f.eks. til å gi spinat fra Nikolai var 6 mnd. for å være sikker på at han fikk i seg nok jern. Hun har også vært uenig med meg om samsoving, uten å vite noe særlig om temaet. Faktisk så tror jeg at jeg har mer kompetanse enn henne hva angår spedbarnspsykologi, og kommer hun med råd jeg er uenig i, så gir jeg faen. Jeg gidder ikke sjekke det opp lengre, for det finnes lite vitenskapelig belegg for påstander hun kommer med. Hadde jeg derimot ikke hatt noen utdannelse innenfor barnas utvikling, ville jeg hørt på henne også heller sjekke opp det hun sier andre steder. Jeg tror en god og oppdatert bok ofte vet mer enn mange HSer, dessverre...
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #34 Skrevet 28. februar 2008 Ja, men dere tar jo tydeligvis ikke poenget mitt selv om dere er aldri så skarpe ;-) Jeg sluker absolutt ikke alt HS sier heller, men ville aldri rådet noen andre om å ikke høre på hva deres HS sier... Innlegget mitt ble inpirert av et annet.
ScaryMama Skrevet 28. februar 2008 #35 Skrevet 28. februar 2008 Tja, da kan jeg være til dels enig med deg. Jeg ville ikke rådet noen til å drite i hele hs, men hvis en hs hadde r.eks. frarådet samsoving men foreldrene ønsket å fortsette, så hadde jeg fint kunne sagt "drit i hs". Men det er fordi jeg VET at jeg har mer kompetanse enn en hs om akkurat det. Ville ikke sagt det om noe jeg ikke hadde faglig kompetanse om, derimot. Syns også det er ok at en ernæringsfysiolog sier "drit i hs" hvis hs har gitt feil info om barns kosthold, en tannlege kan si "drit i hs" hvis hun har sagt noe feil om barns tenner osv. Ja, du tar nok poenget uten flere eksempler *flire*.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #36 Skrevet 28. februar 2008 man skal aldri gi f`en i fagpersoner men enkelte ganger så burde fagpersonene kanskje vurdere hvordan de legger ut ting.. Jeg er ganske "pissed" på min gamle helsesøster. Hun gjorde meg (som var førstegangsmor) ganske urolig og jeg følte at jeg ikke dugde som mor! Mens hun jeg hadde helt på begynnelsen var helt fantastisk (i hjembyen min)!! Støttet meg,gav meg og snuppa trøst når vi trengte det (kom hjem til oss på kvelden for at jeg kunne snakke med henne)og når kolikken var på værst kom hun for å gi meg avlastning Og jeg angrer så utrolig på at jeg flyttet fra hjembyen min
Tia med 2 ♀ Skrevet 28. februar 2008 #37 Skrevet 28. februar 2008 Helsesøstre er eldige forskjellige da og visse ting virker som de gir råd fra sine personlige menninger. Jeg har vært innom 3 forskjellige helsesøstre her hvor vi bor grunnet sykedom og ferieavvikling hos de. Og jeg har opplevd at de på flere ting gir forskjellige og til tider motstridene råd. Jeg hører gjerne med dem hvis jeg lurer på noe med tar ting med en klype salt for å si det slik. Men de er alle hyggelige damer det skal de ha. :-)
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #38 Skrevet 28. februar 2008 Jeg råder aldri noen til å gi f i HS. MEN enkelte blir jo superstresset og mister dermed litt fokus. Da gjelder det å prøve om man kan få denne personen til å ta en dypt magedrag og telle til 10.....på en måte. Ta på seg de objektive brillene og spørre seg selv om det er grunn til bekymring. Hvis man fortsatt er usikker så spør man en annen fagperson.... hvis ikke gir man litt faen:)
Pysa Skrevet 28. februar 2008 #39 Skrevet 28. februar 2008 "min" helsesøster hadde aldri hørt om jordbærflekker eller tegn til tale, og kan ingenting om flerspråklighet(vi bor i groruddalen!!!) ho er veldig hyggelig, men jeg regner ho ikke som en fagperson jeg kan bruke til noe. men flink til å sette vaksiner, da.
julenissen Skrevet 28. februar 2008 #40 Skrevet 28. februar 2008 Nytt svar. Om det er greit å be noen drite i HS eller ikke kommer ann på hva "problemet" er. Ok å drite i(eksempel) : *"Du må amme til 6måender, ikke noe annet er bra nok." *"Det er ikke bra og samsove, det må du for all del ikke gjøre." *"Barnet ditt har vært hær i 1time, nå han kan ikke leke og eier ikke konsentrasjon, jeg er bekymret." Ikke ok og drite i:(eksempel) * "barnet ditt legger ikke nok på seg, jeg er bekymret" * "Har du fått øyekontakt med barnet ditt?Ikke det nei. Da er jeg litt bekymret" Litt morsom historie. Min yngste bror var på fire års kontroll. Der fant han noen puslespill, så han ble så opptatt av at han ikke hadde tid til å ofre verken helsesøster eller min mor en tanke, blikk eller komentar. Og helsesøster prøvde virkelig nesten alt for å få kontakt, til slutt måtte også enn annen helsesøster hjelpe, uten hell. De ble svært bekymret og mente han var autist. Min bror ble sent videre til legen. Også her ble han svær opptatt av noe greier. Den unge turnuslegen løste det hele med og si: "jeg kan noe som ikke du kan...lalalala..." og stilte seg på et ben på vekten, og der var min bror med. Undersøkelsen hoss legen "besto" han med glans. Min bror er i dag en frisk noraml mann Ikke autist! Min mor var foresten ikke enig med helsesøstrenes autist konklusjon.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #41 Skrevet 28. februar 2008 Men nå baserer jo du ditt svar til HI i den andre tråden basert bare på dette innlegget, mens vi andre kanskje har lest litt flere innlegg og har et litt annet syn på saken? Barnet hadde kanskje vært der en time, men det var vel ikke første gangen og det var kanskje en grunn til timen? Jeg sier bare at så lenge dette ikke er folk du kjenner godt og vet hele historien til, så er det sløvt å be de ikke høre på en fagperson som faktisk kjenner de. Å sammenligne det med amming og samsoving blir litt banalt.
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #42 Skrevet 28. februar 2008 Er heilt enig med HI Ein ting er at eg sjølv er litt selektiv til kva eg bruker HS til (stort sett vaksiner, veiing og måling), men eg ville aldri råde andre til å drite i HS. Forresten, kanskje hvis det var ei god veninne, og eg kjente barnet godt, men utfrå eit innlegg på nett? Aldri. Eg meiner, vi her inne kan då ikkje etterprøve innleggaren si framstilling. Kanskje treng barnet hjelp, men at foreldra ikkje innser det? (dette er ikkje meint å sikte til nokon spesielle, altså...)
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 28. februar 2008 #44 Skrevet 28. februar 2008 Han var ikkje det eg ville kalle matnekter, han åt men han åt kun for å overleve. Han har pr i dag eit veldig vanskelig forhold til mat, det hjelper seg men er langt fra der han burde ha vert. Og svaret eg fikk av hs når eg spurte kva eg skulle gjera når han ikkje åt var "tilby mat" Og eg som trudde at dei fant maten sjav!!! Apoteket gjetta på brennkopper uten å sjå den, bare forklaring fra meg, samma forklaring som hs fikk. Eg sier ikkje at det er hårreisans men eg er kun på helsestasjonen for å vege og måle ungen og få vaksiner. Allt anna tar eg med fastlegen min. Det er slik det fungerer best for meg og mine barn. Eg syns at hs burde vita korleis ein brennkopp ser ut, legen kikka først på den på magen før han såg resten og han var ikkje i tvil. Og brennkopper er noko som mange ungar får. Når eg ringte legesenteret i januar for å høre kor lenge brennkopper kunne sitta i så spurte dei meg om eg hadde vert på helsestasjonen og hørt. Det er jo der eg burde henvende meg men ho viste jo ikkje kva det var ein gong så kvifor skulle eg da stole på at ho viste om det kunne komma tilbake gang på gang på gang. Ho fikk penicilin etter å hatt det fra september til januar. Ho får enda nokon få og legen min ville ta prøve av dei hvis dei blei store nok. Og ang sønnen min så er det me som har gjort alt for å få ein diagnose på mage problemet hans, hs har ikkje bidratt til stort anna enn å skrive ut vekt og lengde, og når eg henta det så sa ho "det skal bli godt å få ein diagnose" med eit tone leie som til sa at det ikkje var noko gale med han.................
ScaryMama Skrevet 28. februar 2008 #45 Skrevet 28. februar 2008 Har ikke lest tråden du refererer til, derfor var ikke jeg klar over at sammenlignen min var banal, var ikke klar over at det var en sammenligning en gang...
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #46 Skrevet 28. februar 2008 Svaret var til "julenissen" som var den som skrev "Drit i HS" i utgangspunktet ;-) Kompliserte greier - he he.
ScaryMama Skrevet 28. februar 2008 #47 Skrevet 28. februar 2008 Ok, trodde at dette var mer generelt. Derfor svaret mitt om at i noen tilfeller er det faktisk greit å si det:)
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #48 Skrevet 28. februar 2008 Jo, det var i utgangspunktet det, men som vanlig ender tråder på DiB opp et helt annet sted enn det man hadde sett for seg i utgangspunktet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå