Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #1 Skrevet 28. februar 2008 Svangerskapskurs synes jeg er noe tull,er førstegangs og går ikke på noe slikt,hva skal du egentlig det for?du har jo samtaler med jordmor,og lurer du på noe så kan du jo søke på nettet også,spørre her på barnimagen f.eks....synes det er så utrolig teit når folk drar med seg mannen sin på "puste-kurs",hvor mange timer må man egentlig ha for å lære seg de pusteteknikkene da?herregud.. Jeg skal vere med på en omvisning på føden siden jeg er førstegangs,og siden jeg synes det kan vere greit at ikke alt er så ukjendt,og nifst når jeg skal føde,noe annet gidder jeg ikke,har ikke planer om å dra med mannen heller på omvisningen,det er jo ikke han som skal føde.. synes også det er tåpelig at du skal "lære" å amme før du i det hele tatt har pressa ut ungen,hvorfor skal du lære det?det kommer jo automatisk,og får du litt startproblemer så kan du jo be om råd på føden..jeg kommer til å gi klar beskjed om at jeg ikke ønsker noe innblanding uten at jeg ber om det...SÅ DET!!!!,hehe.. (måtte bare få det ut)
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 28. februar 2008 #2 Skrevet 28. februar 2008 Første gangs jeg og,ikke gått på noe kurs... Det er vel en del som blir beroliget da vel,og de møter andre gravide og... Sikkert mange grunner vi ikke skjønner på hvorfor de drar på sånt...
Gjest Skrevet 28. februar 2008 #3 Skrevet 28. februar 2008 Heldigvis så er vi ulike. Noen har stort utbytte av et sånt kurs, andre ikke...Ang. ammingen så tror jeg ikke alle forstår hvor vanskelig det egentlig kan være å få til dette med amming. Jeg var ikke forberedt på dette med nr. 1, det kommer absolutt ikke automatisk for de fleste. Dette er også grunnen til at jordmødrene fokuserer på amming ifm. svangerskapskontrollene, greit å være litt forberedt på forhånd:)
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #4 Skrevet 28. februar 2008 Skjønner det med innblanding....men hvordan kan du vite at svangerskapskurs er tull når du ikke har vært på det selv? Det var overholdet ikke noe pustetrening på det kurset jeg var på, heller ingen ammelæring. Mannen min - som var med på eget initiativ og på ingen måte ble "dratt med" - hadde veldig godt utbytte av det, nettopp fordi han ikke har hatt ørten timer hos jordmor og "vet alt", og for å lære om hva han kan bidra med og hvor han skal gjøre av seg - derunder omvisningen, vite hvor man skal, hvordan det ser ut osv. Det er selvsagt helt opp til deg at du ikke vil gå på kurs, men alle kurs er altså ikke som du tror, og mange førstegangsfødende, meg selv inkludert, har god nytte av det
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #5 Skrevet 28. februar 2008 Vi gikk på svangerskapskurs fordi jeg hadde hørt at partner faktisk fikk aller mest ut av det, og det stemte med oss. Nå er kjæresten min mye bedre forbredt på fødsel og barseltid sier han selv. Så jeg er helt uenig med deg. Det finnes vel ikke så mange som går på pustekurs lenger, men mange som går på yoga der partner blir med på en av timene for å lære hvordan riene fungerer slik at han skal kunne HJELPE deg... ta tid etc.... Virker som det er litt fremmed for deg, men noen av oss planlegger faktisk å ha med en partner på fødsel som kan gjøre litt nytte for seg og hjelpe litt til... Dessuten er det bare tull at amminga går av seg selv... MANGE som får problemer, og på barsel får en 1000 ulike råd. Greit å ha lært litt om det på forhånd faktisk. Å vite symptomer på brystbetennelse og slike ting som trøske etc. Hva skal du gjøre når det dukker opp. Virker som du skal klare alt selv du, men kan være ok å involvere partneren din litt også, så slipper du å sitte med alt ansvaret alene både under fødsel etterpå....
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #6 Skrevet 28. februar 2008 Bedre føre var enn etter snar, sier nå jeg. Og går fornøyd og forventningsfull til mitt første svangerskapskurs. Har forøvrig meldt meg på to ulike, for å være på den sikre siden!! ;>
mamiladi Skrevet 28. februar 2008 #7 Skrevet 28. februar 2008 Huff :-D førstegangs og vi rekker det ikke rett og slett, hadde valget mellom 7 ukers (vi var for seine her og..) eller helgekurs. Hadde tenkt å slenge oss med på helgekurset men det settes opp akkurat for sent. Har bestilt bok om pusting, og skal fikse en jordmor som kan hjelpe meg hvis jeg trenger det etter at lille gullet kommer ut :-) Omvisningen på sykehuset ble mannen min med på og det er jeg glad for! Masse inntrykk og spørsmål, så det var greit å ha noen å lene seg på. Pluss at vi fikk se tre (snille og rørende) fødselsvideoer, med vann -, vanlig fødsel og keisersnitt. Vi satt med tårer i øynene begge to :-) plutselig gikk det opp for oss at vi skal bli mamma og pappa for første gang.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #8 Skrevet 28. februar 2008 Det høres jo ut som om amming er drittvanskelig,og at de aller fleste får store problemer i starten.....men dyra ammer jo ungene sine de også,og de har jo ingen til å fortelle dem hvordan....,jeg tror det kommer til og gå bra jeg,at jeg finner ut mye av dette selv,skulle det bli helt umulig kan jeg jo bare spørre om råd/hjelp på føden.... SÅ TAKK GUD FOR AT VI HAR FOLK SOM KAN LÆRE OSS OG FORTELLE OSS HVORDAN!! hadde vi ikke hatt det så hadde vi jo vert utdødd for lenge siden.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 28. februar 2008 #9 Skrevet 28. februar 2008 Kjenner jeg blir heldt varm av deg HI. Tror du virkelig ammingen er lett du da? Jeg strevde med ammingen med førstemann, hadde masse melk men hadde små brystvorter så jeg strevde en stund før jeg fikk til ammingen. Fikk den først til sikkelig etter jeg kom hjem. Det med pustingen kan være lett å glemme når smertene er så vonde at enn tror enn skal dø. For ja det er vondt å føde. Da de endelig sa jeg skulle huske puste gikk det mye bedre. Vi lærte om pusting da jeg var på svangerskapskurs første gangen. Angrer ikke for at jeg var med, ble kjent med andre gravide. Var på svangerskapskurs nå også men var ikke med siste kvelden fordi jeg selv ikke orket da. Hadde ikke om pusting da heller.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #10 Skrevet 28. februar 2008 Til HI :-) Det er da et tankekors at menneskene er den mest vellykka dyrearten på jorden vår. Vi har vært flinke til å ta vare på kunnskap, og videreformidle den til etterkommerne våre. Det er kunnskap som gjør hverdagen vår, og de mest naturlige ting i verden som fødsel og amming enklere. Tror du skal vente til du får litt egen erfaring før du "slenger med leppa". Kanskje ikke alt sklir på skinner allikevel.
Tausa♡Noah&Jessica Skrevet 28. februar 2008 #11 Skrevet 28. februar 2008 Enig med deg "verdens peneste gogutt er min".... Må ikke tro at det er en selvfølge at du får til amming... det er ikke alltid bare bare... tror den pustinga er veldig vigtig og kunne rett og,det er jo stort sett det du får bekjed om under en fødsel,puste,puste og puste.... Jeg fikk ikke til og amme førstemann,steva og streva i over en mnd,før jeg rett og slett ga opp.... så dennne gangen tar jeg imot alle råd og tips. Det samme gjelder pustinga,for det glemmte jeg nesten under forje fødsel,smertene var så intense,at det ble mer hyperventilering og tilbake holding av pusten,en "normal" pusting.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #12 Skrevet 28. februar 2008 Sier jo ikke at f.eks dette med pusteteknikker er noe negativt,kan godt hende det kan hjelpe mye under en fødsel,men jeg synes det er så overdrevet..kan ikke jordmor gi deg noen tips om hvordan du kan puste under fødselen da?det kan jo ikke vere SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ vanskelig?eller MÅ man ha kurs?etter hva jeg har fårstått er det ikke enkelt...så det er vel kanskje best jeg tar med mannen min og kommer meg på kurs,så kan vi sitte der i en ring og "puste" i lag,...huff,nei,hadde følt meg rimelig teit,hadde syntes det var pinlig ovenfor samb. også. Når det gjelder amming så er jo det logiske og det naturlige at du skal få det til selv,sier ikke at det trenger vere enkelt første dagene for det,men det er jo unaturlig om andre må ta over og lære deg opp..for det skal faktisk komme litt instinktivt også,som med dyra....slik er det jo fra naturens side..
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 28. februar 2008 #13 Skrevet 28. februar 2008 Du bør kanskje komme deg ned fra din høye hest, for det er ingen selvfølge å få det til. Mange får ikke melk, mange sliter med brystbetennelser osv. Du er så naiv at du tror du skal få det til. Jeg fikk det til til slutt men jeg er ikke så høyt oppe at jeg tror jeg er flinkere enn andre for det. Og det har vært folk og dyr i alle tider som ikke har fått til det med mating av sitt barn. Kjenner en eldre dame som ikke fikk melk, hun måtte gi kumelk til sine barn. Kjenner mange som har brukt timer på timer med brystpumpa for å få i gang melkeproduksjonen. Er ikke så enkelt det med ammingen som du tror. Og tror du virkelig at alle dyr kan gi mat til ungene sine. Da har du ikke bodd på gard. Jeg har sett kopplam som får mat av mennesker. Er ikke alle dyr som har mat til ungene sine hvis det er det du tror.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #14 Skrevet 28. februar 2008 Hva er så flaut med å trene sammen med andre da?! Skjønner ikke problemet ditt jeg. Jeg gikk på yogakurs og hadde med sambo på en av timene. Det var bare masse latter og morro i tillegg til at gutta fikk lært hvordan ta tida og hvordan puste. Det er jo ikke slik at du har jordmora inne hos deg hele tida, og da er det veldig kjekt å ha en mann som faktisk veit hva som skjer og som kan hjelpe og støtte deg. Hvis du synes det er pinlig å trene til fødsel sammen med sambo tror jeg du har et problem.... Hva skal du gjøre når det holder på å klikke for deg under fødsel da? Skal du bli flau og be han vente utafor?!?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #15 Skrevet 28. februar 2008 Er jeg så naiv som tror jeg skal få det til?er ikke det bare bra da at jeg har tro på å klare det?men jeg tror slettes ikke jeg er noe flinkere en andre for det. Jeg kommer faktisk fra en stor gard,og de aller fleste dyr klarer å mate ungene sine jo,men så er det jo sånn da at både dyr og mennesker kan få problemer med å få nokk melk,som med sau f.eks...de får jo ofte flere en bare et lam ..så de har som regel flere å mette også.. Hvorfor lage så store problemer ut av ingenting?jeg sier jo bare at jeg synes ting er en smule overdrevet..og at de aller fleste klarer ammingen selv,ikke ALLE kanskje,men de fleste.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #16 Skrevet 28. februar 2008 trenger det å "klikke" for meg under fødselen da?hehe..hva mener du med det?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #17 Skrevet 28. februar 2008 Dette med puste teknikker er gammeldags og ikke noe de har med på fødselskurs lengre. Det er litt å gå gjennom dette med fødselen. Jeg vet veldig lite om fødsler, det jeg ser på film er somregel over på noen minutter og.. jeg håper jo jeg kunne få en hollywood versjon av en fødsel, men jeg har mine tvil. Og hvordan vil jeg føde? På knærne, sittende, i vann, vil jeg ha akepunktur, annen bedøvelse. Mannen min tror dette med amming er drit lett, men det er jo lett for han å si, ikke har han pupper og han er tross alt stor gutt og kan spise selv, hans egen tid som spebarn har han ingen minner fra. Det er forsket på og bevist at fødselen går lettere og med mindre smerter for de som har gått gjennom fødselskurs enn de som ikke har det. Skal ikke komme her å si fødsel blir noe lek selv om man har gått gjennom dette fødsels kurset men.... ER JO LÅV Å HÅPE!! Så skal vi på kurset forde mannen min skal få et intrykk av hva som kommer til å foregå unner fødselen. Jeg tror ikke jeg kommer til å være i stand til å leke noe Arne Scheie under det hele og forklare han helt hva som skjer. Ja, vi kunne jo ha lest oss til dette på internett. Vi har lest endel, noe sier det ene, noe sier det andre..... så er det spørsmål som dukker opp underveis. Så er det... hvor interesangt kan man få gjort denne lesingen så mannen min ville brukt timesvis på å pløye gjennom disse bøkene, jeg tror ikke alt sånn om sammentrekkninger i livmoren og slimpropper når helt fremm til han, det blir som om han skulle forklare meg hvordan man programerer i c++ uten å vise det for meg på en datamaskin. Det er nå engang gratis, så vi går nå vi da..... Hørte forresten aldri noe om noe 7 dagers kurs eller noe weekend kurs. Tror vi får den korte versjonen 2 timer kvelstid 2 ganger. Thats it.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 28. februar 2008 #18 Skrevet 28. februar 2008 Men du tar det som en selvfølge at du skal kunne amme, det er ingen selvfølge. Alle tror jo det at de skal kunne det, men det er ingen selvfølge. Og ta i mot hjelp er ikke flaut, for det er faktisk ikke kjempe enkelt å amme hvis det er det du tror. Mange som sliter. Og gjøre spetakkel av noe du ikke vet hva er synes jeg er dumt av deg. Du er ikke utlært når du får babyen opp til deg første gang. Det blir du aldri, mye å lære om barn ennå. Og få med seg litt er ikke farlig. Og et svangerskapskurs kan være morsomt, der møter du andre i samme situasjon som deg. Folk har også ulike erfaringer i graviditeten, er koslig å få med seg hvordan andre opplever svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #19 Skrevet 28. februar 2008 Jeg tar INGENTING som en selfølge,jeg TROR jeg kommer til å klare å amme ja,og jeg TROR fødselen skal gå bra,og at jeg skal klare dette kjempefint,men jeg tar ingenting som en SELFØLGE,ikke en gang at jeg skal overleve faktisk,noen kvinner dør jo under fødselen,men det er heldigvis veldig skjelden da. I de fleste tilfeller går både fødselen og ammingen bare bra,så hvorfor kan jeg ikke tro at jeg skal få til ting av meg selv?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #20 Skrevet 28. februar 2008 Vel, de aller fleste får jo så vondt at de tror de skal dø... Hvis en ikke tør øve litt på å puste med kjæresten sin - hvordan vil en da føle seg når en mister kontrollen under fødsel og bare må kjøre på?
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #21 Skrevet 28. februar 2008 Det virker bare som om du disser de som velger å involvere partneren sin mer enn det du har gjort. Å ta med kjæresten sin på kurs, eller på en yogatime - du sier det ville vært pinlig?!? Jeg liker at kjæresten min vet like godt som meg hva som skal skje når fødselen er i gang, selv om det ikke er han som skal føde. Hvilke stadier fødselen går i, hva som skjer fysisk, hva han kan gjøre for å hjelpe, og hvilke problemer en skal være obs på når en starter å amme.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #22 Skrevet 28. februar 2008 Selvfølgelig skal fødselen gå bra. Nå vet ikke jeg om du er HI eller ikke..... Det som virker provoserende i innlegget til HI er måten hun "håner" fødselskurset og hvor lett hun tar på det. Svigerinnen min gikk ikke på fødselskurs, legen sa til henne at: man får de barna man er skapt til å føde. Jenta er 155 cm høy (svigerinna mi) og 57 kg. Ganske spe dame. Niesa mi veide 4.7 da hun ble født!! Svigerinna mi fallt i koma (det var mye komplikasjoner og lite informasjon). Broren min følte seg mer som veggpryd enn til noe nytte og ante ikke hva han skulle se etter av varsels tegn. Først hadde svigerinna mi veer i et par uker før fødselen, hun hadde 3 cm åpning, fikk beskjed om at her kom det ikke til å skje noe på mange timer så hun kunne dra hjem og komme tilbake neste morgen. Så skjedde det ikke noe på noen dager. Så kom veene igjen uten at hun åpnet seg mer enn 3 cm, legene sa igjen at her kom det ikke til å skje noe på mange timer, men nå la de henne inn. Så glemte de å se til henne resten av natten, ikke før hun begynnte føle seg dårlig og de ringte på pleier kom det noen. Pleieren virket forbauset over å finne dem i rommet og utbrøt: vi hadde fått beskjed om at dere var dratt hjem. Så foreslo hun: det hjelper med et varmt bad. da hadde svigerinna mi feber. Da svigerinna mi lå i badekaret utbrøt hun: jeg kan ikke føle kroppen min lengre. Hun kom seg ikke opp av badekaret! Broren min ringte på hjelp, de fikk svigerinna mi tilbake i sengen, så ble hun helt hvit, så var hun borte. Niesa mi er tatt med keisersnitt. Svigerinna mi våknet etter 3 dager. Jeg har aldri vært så redd, jeg trodde hun skulle dø. Jeg vil ikke overlate NOE til tilfeldighetene!!
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #23 Skrevet 28. februar 2008 Ja,de finnes jo selfølgelig sånne skrekkhistorier også,men det går mest sannsynlig helt fint:)...vi må jo vere litt tøffe også,og tørre å tro det skal gå bra,det gjør jo helst det. Jeg personlig er vel kanskje av den mer gamledagse typen da,jeg lærer ikke mannen min noe om amming liksom,det er jo ikke noe mannfolk trenger å kunne,men vi har jo et åpent og godt forhold fordet,og vi kan snakke om alt:)..
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #24 Skrevet 28. februar 2008 jeg missliker at mannen min drar bæsj ut av pelsen på katta også trykker på brystvorten min som om det var en knapp. det er ikke bare uhygenisk, men det gjør vondt i den "kulen" altså melkekjertlen under. Det gjør han INGEN skade å få lære litt om hva jeg nå skal igjennom.
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2008 #25 Skrevet 28. februar 2008 ?? Hva skal du lære han da egentlig?..er så drittlei av dette likestillings-greiene på alt mulig,er det ikke EN ting der det faktisk kan vere litt forskjell på oss,kvinnfolk og mannfolk?hvorfor må mannfolk lære å amme,og hvorfor må de lære ALT om fødselen?greit nokk og prate om ting som skal skje å sånn og forberede seg,men for å ta et eksempel da..så kommer jeg ikke til å snakke så mye med gubben om stinga mine der nedentil(vist jeg må sy etter fødselen)..det er enkelte ting det kan vere greiere å prate med andre kvinnfolk om også...jeg gidder ikke snakke med mannen om hvor mye utflod jeg har å sånne ting heller,hehe:)..vi har jo egentlig et forhold der vi kan snakke om alt da,også slike ting...men jeg irriterer meg over dette likestillingstullet,er det ikke nokk likestilling nå?neida..nå skal de jo dele svangerskapspermisjonen også slik at mannen kan vere hjemmeverende husmor han også..nei,man kan godt vere 2 om ting,ikke det jeg mener,men la nå mannfolk vere mannfolk også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå