Gå til innhold

Universitet i Oslo....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lest litt i det siste, for å prøve å finne noe jeg kan ha lyst til å studere. Noen som kjenner noe til disse studiene, kan si noe om dem f.eks...? Anbefale, ikke anbefale, og hvorfor det og bla bla...?

Hadde vært fint:)

- Ernæring (bachelor)

- Medisin (profesjonsstudium)

- Filosofi (bachelor)

- Fysikk, astronomi og meteorologi (bachelor)

- Geofag: geologi, geofysikk og geografi (bachelor)

- Kjemi (bachelor)

- Matematikk og økonomi (bachelor)

- Internasjonale Studier (bachelor)

- Psykologi (profesjonsstudium)

Noe som bør strykes av listen, som folk har hørt mye dårlig om osv...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alt dette vet jeg absolutt ingenting om. Men jeg har lyst til å spørre deg, hvorfor ikke satse på noe HF-faglig, siden du virker som du leser, og i tillegg har flere språk som kan brukes?

Skrevet

Fordi jeg rett og slett ikke aner hva jeg skal gjøre. Og jeg vet jeg er sterk i realfag, så tenker det kanskje er greit å studere noe sånt... Men vet ikke hvorvidt det interesserer meg så veldig... HF-faglig som hva da? Aner ikke hva annet jeg kan studere, jeg. Har lest gjennom alt som fins.

Skrevet

Jeg hadde valgt filosofi - det er spennende.

Skrevet

Jeg tenker at du bør finne ut litt mer av hva du kunne tenke deg å bruke studiet til. Det er et rimelig solid sprik mellom hvilke jobbmuligheter en grad i filosofi og en grad i medisin gir deg.

Jeg har forresten hørt at filosofi er full av pretensiøse nisser og at de internasjonale studiene er litt så-så (hadde nok da heller tatt utviklingsstudiergraden på HiO).

At psykologi og medisin er fulle av strebere sier seg selv.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med pila ang. hvordan de andre på studiet er. Det er selvfølgelig hyggeligst med studiekamerater man komme roverens med, men man skal heller ikke la seg stoppe av at et studium er fullt av strebere.

Du bør tenke på tre ting når du velger:

- Dine evner - hva du er godt til

- Hva du liker - magefølelsen

- Og jobbmuligheter

Skrevet

Har flere venner som har studert filosofi, og de er ingen nisser. Finnes noen nerder på studiet, men bedre det en de super hippe.

Finnes mange flere jobbmuligheter innen filosofi nå enn for noen år siden.

Skrevet

Jeg føler vel mer at jeg bare må søke noe. Og jeg må finne det ut snart. Jeg har null anelse om hva jeg vil bruke studiet til - får ikke studert det jeg vil - så da må jeg bare finne noe annet. Så sinnsykt dårlig utvalg.

Stort sprik mellom alt - men alt er vel ting jeg interesserer meg sånn passe i....

Dritt.

Skrevet

Jeg bryr meg generelt ikke så veldig - er ikke viktig for meg å finne bestevenner i studietiden - sånn egentlig. Men klart, sikkert fint at vi er litt like. Jeg tviler for øvrig ikke på at det er mange særinger som studerer filosofi, hehe.

Jeg har jo prøvd å finne ting jeg vet jeg mestrer, men magefølelsen har jeg ikke for noenting, og jobbmuligheter er ikke så viktig egentlig. Tar det jeg får:-P

Skrevet

Tja, alt fra fransk middelalderhistorie via tospråklighet og psykolingvistikk til språkstudier til litteraturvitenskap til gammelgresk. Kjør på, kombiner i vei og drit mest mulig i hva som er lagt som ferdige løp, hopp rundt og skaff deg soliditet i det som fenger mest, og støttekunnskap i resten.

Skrevet

How come jeg ikke finner noe informasjon om dette nesten...? Latin hadde kanskje vært veeeldig perfekt å studere....

Skrevet

Fordi nettsidene deres suger rompe. Prøv her, klikk inn på hvert enkeltemne og les så øyet blir stort og vått. Drit i "hva skal jeg bli", gjør det du har lyst til, man får alltid jobb.

Skrevet

Skal jeg søke et hovedstudium, også velge enkeltemner utifra det? Jeg har alltid hatt lyst til å lære med latin, men det går jo ikke an å bare studere det heller.....

Skrevet

Det har jeg også. Det er de som sier studiet er fullt av pretensiøse nisser. =)

Skrevet

Da er det vel uansett noen ok blant alle nissene - som det er på alle studier... :-)

Skrevet

Jeg sa vel ingenting om at hun ikke skal studere medisin eller psykologi. Men studiene er fulle av strebere, fordi opptakskravene er som de er. Kunne godt tenkt meg psykologi selv, jeg, var det ikke for at det tar så lang tid.

Undervisningskvaliteten tror jeg er helt ok på de fleste studier på bachelornivå på UiO, ergo er det studentmassen og denslags som kan ha litt å si.

Å studere bare ut fra interesse synes jeg er litt oppskrytt. Altså, når man tar litt sånn og litt sånn og litt sånn og så plutselig ender opp som lærer fordi man er lei av å studere, har studielån oppetter ørene og plutselig er lei av å ikke kunne ha 8-16-jobb. Tenk for all del interesse, men ha i mente at utdannelsen gjerne skal kunne brukes til noe - og at det da kan være en fordel også å interessere seg for jobbene som er typiske for utdannelsen, ikke bare for studiet.

Skrevet

En som ikke klarer å gå på dass uten å si noe om hva Nietzsche ville ment om prosessen.

Skrevet

Hm, men den er nesten utelukket allerede. Har en tendens til å bli sett på som litt for normal til at jeg ser for meg at jeg menger meg med sånne, tja, særinger som jeg kaller dem...

Skrevet

Vet ikke, og tror helt ærlig jeg hadde gitt beng i hvordan folk det var på studiene hvis det var et fag jeg var interessert i. Føler at jeg er såpass voksen at jeg ville valgt et studie for studiets del, ikke for å få venner.

Strebere er det jo alltid veldig greit å studere med - bidrar mye på kollokvier :-)

Skrevet

Jeg føler meg ikke som en streber igrunn, så om jeg har en streber eller 10 rundt meg gjør meg lite... Samme med lenge på studiet - jeg liker skole og læring og slik.

Menerdu at studentmassen helst bør være liten?

Jeg komme uansett aldri til å ende opp som lærer, og ønsker meg ingen typisk jobb. Tar det jeg får.

Skrevet

Næh, bare at det er trivelig om studentmassen har en og annen ting til felles med deg sjøl. Du finner sikkert uansett noen å pugge litt med og slikt på de fleste studier.

Om det er helt det samme for deg kan du jo like gjerne begynne på medisin. Det gir gode inntektsmuligheter, høy sosial status, muligheter for internasjonalt arbeid osv. - mange plusser. Selv kunne jeg aldri tenkt meg å jobbe som lege, og ville dermed ikke vurdert medisinstudiet. Så som de fleste sier her; velg ut fra interesse, men ha jobb i tankene (og interessen bør gjelde både studiet og jobben).

Skrevet

Ja, klart, men derigjen tror jeg neppe jeg finner mange med helt de samme interessene som meg på de fleste av disse studiene (eller som er en smule lik meg som person...)

Lege? Aldri i livet. Men rettsmedisiner derimot høres veldig spennende ut. Uansett hva gir vel de fleste studier meg flere muligheter? Jeg driter generelt i hva jeg ender opp som, må bare studere noe som er spennende og som jeg kan lære av...

Gjest sug lut satan i toern
Skrevet

Søk et hovedstudium, da er du garantert plass på det som hører til det. Som enkeltemnestudent stiller du bak i køen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...