Gå til innhold

En oppfordring til dere som ammer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vil bare oppfordre alle som har mulighet til det, å melde seg som morsmelkdonor ved barneklinikken på sykehuset der du bor!

Det er mange bitte små premature og syke babyer som sårt trenger overskuddet ditt.

Jeg er selv morsmelkdonor for andre gang. Det er litt arbeid med pumping og koking av flasker og pumpe, men det er så utrolig verdt det!! Det føles godt å vite at jeg gjør det jeg kan for at disse små hjelpeløse babyene skal få en bedre start på livet, og et lettere liv med et sterkere immunforsvar.

Man kan kun være donor frem til ens egen baby er 6 mndr. Min baby er 4,5 mnd nå, så jeg må snart slutte. Jeg leverer til Haukeland sykehus, og der har de STORT behov for donorer!!

Du får betalt en bestemt sum pr liter, men den tror jeg varierer fra sykehus til sykehus. (125 kr pr liter på Haukeland) og du får km-godtgjørelse og dekket alle utgifter. Pumpe får du også låne hvis ikke du har.

Ta kontakt med sykehuset ditt når du har fått igang produksjonen hvis dette er noe du kunne tenke deg å gjøre.

Send meg gjerne en PM hvis det er noe du lurer på, så skal jeg svare så godt jeg kan.

:o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Vil bare si at min lille gutt fikk infeksjon dag to av sitt liv og lå 8 dager på intensiven. Jeg fikk ikke melk før dag 3 så min gutt fikk donormelk ett par ganger:)

Så det er en viktig oppgave. All ære til dere:)

Skrevet

har sendt deg pm!

Skrevet

Ja,står virkelig respekt av det! Kunne ønske jeg hadde nok gitt.. Da hadde jeg virkelig gjort det!!!

Skrevet

Jeg er såå sur på meg selv for at jeg ikke gjorde dette med førstemann. Lover å gjøre det med neste!!! Tenkte på det flere ganger, men det ble desverre med det. Kjøpte pumpen alt for sent!

Flott at du oppfordrer til dette! Det er sikkert ikke alle som vet at det er mulig!!! Vi skal ikke oppfordre til mer miljøbevissthet, resirkulering og organdonorasjon også?!! ;)

Skrevet

Ville bare nevne at det er ikke alle som får donere grunnet et virus som en stor del av befolkningen har.(tror ca 40 %). Jeg hadde overproduksjon med barn 1 og var så innstilt på donere melk! Ble skuffet da det viste seg at jeg ikke kunne hjelpe..Men det er strenge krav til melken de premautere barna får, og godt er det. Flott at du oppfordrer, ikke alle som vet om donasjon!

Skrevet

Jeg har masse melk! Men d er ikke praktisk mulig for meg å donere melk pga avstand til nærmeste sykehus som tar i mot morsmelk! Irriterer meg vanvittig!! Skulle virkelig bidratt m dette....

Skrevet

Det er ikke alle sykehus som betaler for melken. Jeg leverte til Stavanger, men fikk ikke betaling. Jeg fikk låne pumpe, fikk alt utstyret jeg trengte og de kom på døren å hentet melken når jeg ringte å sa at jeg hadde et lite lager. Synes det var veldig greit å få levere, så slapp jeg å ha fryseren full av melk. Det viste seg også at jenta mi nektet mm på flaske, så da var det godt at noen kunne ha nytte av melka mi. Tror det ble 6 liter melk på 3 mnd, så det var god produksjon :)

Skrevet

Er det noen forutsetninger for å være donor? jeg tenker på at en må være frisk osv? f.eks om en har influensa eller forkjølet om en da ikke kan være donor?

Skrevet

De tar blodprøve av deg og ber deg fylle ut et spørsmålsskjema om helse osv (du kan ikke røyke f eks). Det gjør ingenting om du har eller har hatt influensa, men hvis du får medisiner må du spørre dem om det er ok. Jeg leverer, men fikk ikke levere mens jeg gikk på antibiotika fordi jeg hadde fått streptokokker.

Det er forresten ikke riktig at man må slutte å gi når ens eget barn er 6 mnd. Du kan fortsette så lenge du har melk å gi. Men du kan ikke starte å gi hvis barnet ditt er over 6 mnd, da måtte du ha startet tidligere.

Skrevet

Skulle gjerne ha gjort dette hadde eg vist om det litt før! Eg hadde masse ekstra melk, og om eg har like mye neste gang så skal eg definitivt donere vekk noen liter. Nå er snuppa 11 mnd derimot og eg ammer bare 2 -3 ganger i døgnet, så eg får ikke skvist ut en dråpe mer.....

Skrevet

Flott at mange har lyst til dette!! Det er en liten innsats som betyr så vanvittig mye for disse små nurkene!

Det er riktig at det ikke er alle som kan gi pga et virus (CMV?) som mange har/har hatt. Dette blir man testet for før man begynner å levere. Dette er ikke et farlig virus for donors baby, men ikke heldig for premature. Man tar også en ny blodprøve etter 3 mndr for å sjekke at man ikke har får HIV, hepatitt, CMV etc..

Mulig at man kan levere melk lenger enn til babyen er 6 mndr på andre sykehus, men det kan man ihvertfall ikke på Haukeland. Det er fordi næringsinnholdet i melken er blitt så pass lavt da at det ikke holder.

Oktobermammaen og go'jenta: Fikk tom PM av deg! Prøv igjen! :o)

Det gjør ingenting om man har influensa, er forkjølet eller lignende, men man skal ikke ta medisiner i giverperioden. Det vil si, jeg har tatt paracet ved et par anledninger, og da bare skriver jeg på den melkeboksen at jeg har tatt f. eks 2 paracet 4 timer før pumping, så får de avgjøre selv hvike barn som kan drikke den melken. Går ut ifra at de ikke gir den til de premature, f.eks.

Astmamedisin tar jeg innimellom, men aldri rett før pumping, for den går i melken. Tar den medisinen rett etter pumping om kvelden, så er den ute av kroppen til pumpingen morgenen etter.

Man skal heller ikke røyke/drikke alkohol. Tar du deg noen glass vin og noen røyk fredag, så pumper du ikke til sykehuset før lørdag kveld/søndag.

Håper virkelig at mange melder sin interesse til sykehusene i nærheten!

Tlf nr til morsmelkmottaket på Haukeland er ihvertfall 55975548. Spør etter Randi Reigstad. (en superkoselig dame som blir utrolig glad for donorer!!)

Skrevet

Min første sønn lå 11 dager på nyfødtintensiv og fikk mm fra melkedonor og var jo veldig glad for at han fikk det.. vet at det betyr ekstra mye for små babyer å få mm og ikke mme...

Selv har jeg ikke fått nok melk til noen av mine barn før de har vært 2 mnd + at det er 20 mil til nærmeste sykehus som tar imot...

men hadde jeg hatt overflod og hatt et sykehus i nærheten som hadde tatt imot skulle jeg gjerne gjordt den jobben...

Det er kjempeflott at noen mammaer ønsker å gjøre dette...

Skrevet

Jeg meldte meg som morsmelkgiver, tok blodprøver og fylte ut skjema, men så viste det seg at jeg har et aktivt influensavirus i kroppen og dermed ikke kan gi melk.. Synes det var litt trist, for jeg har så mye, og vil gjerne hjelpe disse små, små som trenger det! Hvis jeg får flere barn skal jeg prøve igjen.

Signerer i hvertfall denne oppfordringen, det er en utrolig flott ting å kunne gjøre:)

Skrevet

Så flott! Jeg kan desverre ikke donere da Milla snart er 7 mnd....skulle visst om dette tidligere...("visste" det jo, men tenkte ikke på det;o/), men spørs om jeg hadde fått til å gitt så mye...fikk aldri til å pumpe ut noe særlig de gangene jeg prøvde...

Skrevet

Kjempeflott oppfordring!

jeg har desverre mistet melka, men da lillemann ble født var han ganske syk, fikk sepsis av urinveisinfeksjon med e-coli, og jeg fikk ikke melk før 5 dager etter han ble født( falt litt gjennom sprekkene mellom barsel og nyfødt intensiv, så ingen fortalte meg at jeg måtte begynne og pumpe for og få igang melkeproduksjonen....), så han fikk donor melk de første 5 dagene, og jeg kan ikke få takket donorene nok. Det er uvurderlige dråper, spesielt for en liten syk baby. Hadde ikke nok melk til lillegutten min etter ca to mnd ( har en liten anelse om at alt trøbbelet vi hadde med ammingen har litt med det og gjøre men men...) håper det går bedre med neste mann, slik at jeg kan donere melk jeg og.

Skrevet

Kan man bare møte opp med melk første gangen? Eller må man registrere seg først?

Skrevet

Jeg lå på sykehuset i 10 dager med lillemann fordi han var syk, og i denne perioden produserte jeg masse melk! Jeg gikk med flaske på flaske til kjøleskapet (han var ganske dårlig og orket ikke å suge selv, så han fikk på kopp), så til slutt spurte jeg de der (Ahus) om de ikke ville at jeg skulle pumpe noe ekstra til de (visste ikke helt hvordan jeg skulle spørre), men da ga de meg bare et rart blikk og sa at det holdt at jeg pumpa til sønnen min... Følte meg litt dum da, ja.

Skrevet

en bra oppfordring!!

er selv flaska opp på "donor-melk" (født 6 uker for tidlig med haste KS, livmoren sluttet å fungere, veide1080g, og min mor fikk masse medisiner pga sykdom, så kunne ikke amme selv) så om jeg hadde hatt overskudd, skulle jeg mer enn gjerne donert selv. kanskje med nestemann?

stå på!

:)

Skrevet

Så flott!! Tar av meg hatten for alle som donerer:0)

Skrevet

Super oppfordring! :o) fikk ikke melk før etter 3 dager, og siden knerten lå på intensiven fikk han donormelk :o) Så tusen takk til den ukjente donoren der ute ;-)

Skrevet

Hei Bris!

Du må ringe opp på sykehuset først slik at du får avtalt når du kan komme og hente sånne steriliserte bokser du har melken i, og så må du ta en blodprøve.

:o)

Skrevet

Dette var faktisk noe jeg vurderte å gjøre men fikk aldri nok melk...

Kanskje fordi jeg ble gravid igjen med en gang produksjonen var på topp?

Ammer ennå og har hatt nok til å fullamme gutten min..

Har termin i april og om jeg har nok melk gjør jeg det med glede!

All respeskt til dere som får det til og gidder!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...