Gå til innhold

Forslag til GODE bøker...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da har du gått glipp av noe;-) Anbefaler Snow flower etc på det varmeste. Jeg er ikke lettrørt, men den boken satt i meg lenge etter siste side.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen gode og gamle jeg har lest, og likt:

William Faulkner: Mørk august

Harper Lee: To Kill a Mockingbird

Joseph Konrad: Mørkets hjerte

Skrevet

Richard Bowes - Minions of the moon

Nichola Barker - Wide open

Eleanor Bailey - Idioglossia

Russel Banks - Trailerpark

James Hawes - A white Merc with fins

Marc Hudson - The music in my head

Sena Jeter Näslund - Ahabs Wife

Tim Lott - White City Blue

Patricia Duncker - James Miranda Barry

Thomas Pynchon - Gravity's Rainbow (ok, dette er the odd one out på lista, men den er hylende morsom og morbid svartsynt)

Skrevet

Det kommer jo veldig an på smaken da.

Jeg kan jo nevne noen som jeg har likt godt - du vil jo gjerne ha litt eldre litteratur også? - men kanskje du har lest mange av dem (siden det er mange klassikere der)-

Per Petterson: Ut å stjæle hester

Arto Paasilinna - alle, men du kan jo prøve Harens år og De hengte revers skog. Eller Giftkokerskan. Sykt og ufattlig vittig.

Selma Lagerløf: Gøsta Berlings saga

Turgenev: Fedre og sønner

Amalie Skram: Hellemyrsfolket

Naguib mahfoz sin kairo-trilogi: Mellom to slott, Begjærets palass og Sukkerhuset.

Mange av Alice Hoffmans bøker er kjempegode

Torborg Nedreaas: Trylleglasset, Musikk fra en blå brønn og Ved neste nymåne ("Herdis-bøkene").

Selma Lønning Aarø: En rekke avbrutte forsøk (2007 - så den er ny...og GOD!).

Dette er bare noen få forslag, det fins jo (heldigvis) så utrolig mye god litteratur.

Gjest LindeOgWill
Skrevet

Saman er ein mindre aleine - Anna Gavalda

""Saman er ein mindre aleine" er ei stor og medrivande fortejling om fire vmenneske, Camille, Philibert, Franck og Paulette, som av ulike grunnar kjem til å møtast.

Det er ein kjærleiksroman, ein roman om livet, om relasjonar og kokkekunst.

Handlinga utspelar seg i området rundt eifeltårnet i Paris"

Jeg elsker den!

Den er morsomt, trist og smart.

Camille er en kunstner i 20 - årene som har diverse problemer bak seg.

Franck er en kald, stresset kokk som ikke har tid til andre enn seg selv.

Philibert er av kongelig slekt og følger de samme reglene og levemåtene som man gjorde på 1700-tallet.

Paulette er en gammel senil kvinne som snakker rett fra levra.

Når alle disse iløpet av boka møtes oppstår det mange morsomme og ømme øyeblikk som virkelig fenger.

612 sider med god lesing!

Den er originalt på fransk, så om du leter finner du den sikkert oversatt til engelsk istedet for nynorsk.

Skrevet

The thirteenth tale og The meaning of night er gode , ja. Olga-Borghild: har du lest The Observations av Jane Harris?

Skrevet

Den hørtes jo veldig fin ut faktisk.... :-)

Jeg har aldri hatt nynorsk på skolen, så først tenkte jeg at det ikke er aktuelt. Men hvis den er fransk, så er det ikke noe problem - det kan jeg:-)

Du aner ikke tilfeldigvis hva tittelen er på fransk?

Skrevet

Den likte ikke jeg. Jeg synes den var utrolig irriterende. Det var noe med dialogen som var så unaturlig og teit, selv om selve plotet er bra.

Skrevet

Takk Sug Lut.... :-)

Du har vel ikke lyst til å fortelle litt om boken; Eleanor Bailey - Idioglossia og...?

Skrevet

John Steinbeck: East of Eden (min favorittbok)

Toni Morrison: The Bluest Eyes ( så du ikke liker Morrison, men denne boken er en perle av en bok)

Markus Zusak: The Book Thief

Kate Morton: The House at Riverton

Lalita Tademy: Cane River

Joyce Carol Oates: We were the Mulvaneys

Christina Schwarz: Drowning Ruth

Tawni O'Dell: Back Roads

Jonathan Tropper: How to talk to a widover

Hanne -Vibeke Holst: Kongemordet

Torgrim Eggen: Hermanas

Skrevet

Den er fra 2000, utgitt i paper på Black Swan. Handler om fire generasjoner kvinner fra en familie og hvordan de lever med/mot/rundt ringvirkningene av noe som hendte for lenge siden. Usentimental, original (selv om det høres ut som ca halvparten av alt damesøppel som skrives), språklig sterk, hard og mjuk.

Gjest Rebel m/jente
Skrevet

Lolita av Vladimir Nabokov

Papillon av Henri Charrière

The Doors of Perception av Aldous Huxley

Camera Obscura av Vladimir Nabokov

Jeg liker ellers også An american prayer av Jim Morrison, men den finnes det jo mange delte meninger om.

Skrevet

Nei, den har jeg ikke lest, men vurderte å kjøpe den sist jeg handlet inn bøker (den tapte mot The thirteenth tale, faktisk).

Anbefaker du den?

Skrevet

Kjøpte de tre samtidig, syntes bare det var litt vittig:-) Jeg likte den, rar bok og ikke helt på høyde med The thirteenth Tale. Joda verdt å lese, men da må du like det litt sære.

Skrevet

Sært er bra.

Jeg hater forutsigbare bøker der man vet slutten før man er ferdig med første kapittel. Det føles som om noen forteller meg hva de har kjøpt til meg i julegave 1. desember=(

Skrevet

Hva med svensk?

Vägen till Klockrike av Harry Martinson er en nydelig bok til refleksjon og utvilsomt med den mest rørende og oppløftende slutten jeg har lest. Kan også anbefale Aniara av samme forfatter.

En annen svenske jeg synes skriver interessant, er Sara Stridsberg. Både Happy Sally og Drömfakulteten er verdt å lese mye på grunn av språket, men historiene er også gode.

Umberto Eco -- The Mysterious Flame of Queen Lorna

Monika Fagerholm -- Den amerikanska flickan

John A. Lindquist -- Behandling av udøde

Jorge Borges -- Labyrinths

Richard Brautigan -- Troutfishing in America

D.J Salinger -- The Catcher in the Rye

Flannery O'Connor -- Everything that Rises Must Converge (noveller)

De fire siste, i tillegg til Vägen till Klockrike er "gamle", fra tredve og sekstitallet.

Skrevet

Har ikke lest alle svarene her, men du sier du vil ha gode bøker på engelsk og da foreslår jeg begge av Khaleid Hosseini, Engelen på det sjuende trinn og Ja så menn av Frank McCourt (husker ikke de engelske titlene) og Birdsong av Sebastian Faulks.

Skrevet

Alle er tunge, fine og må reflekteres over.. :)

Skrevet

Her noen av mine favoritter( du kan jo bare lese dem på engelsk hvis du vil):

John Steinbeck: Vredens druer og Om mus og menn

Nevil Shute : en by som Alice

Tarjei Vesaas : Isslottet

Ernest Hemingway: Klokkene ringer for deg

Sigrid Undset: Kristin Lavransdatter trilogien Den var helt annerledes å lese etter at jeg ble mor, enn da jeg leste den første gang som 14åring)

Knut Hamsun: Markens grøde

Margaret Skjelbred : Gulldronning, Perledronning

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...