Gå til innhold

Forslag til GODE bøker...?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Som helst ikke er Anne B. Ragde eller Unni Lindell... Kanskje litt eldre litteratur? Litt tung, hvor man må tenke mye, men på samme tid veldig fin, og ja - sånn man reflekterer over kanskje....

 

Gjerne på engelsk - helst på engelsk.

 

Noen med gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

på ingen måte tungt og krever heller ikke mye tenking. men apselutt en god bok er:

 

DOPPLER AV ERLEND LOE

 

jeg digger den mannen

 

Skrevet

Jeg leser for øyeblikket The corrections av Jonathan Franzen, virkelig ikke så værst

Skrevet

Jeg liker ikke Loe overhodet;-) Hehe..

 

Men takk uansett!

Skrevet

Ok, leste plot summary nå, og den virker en smule... overdrevet...? Eller er den virkelig god...? Gjerne noe litt troverdig, og samtidig ikke sånn aaaltfor merkelig heller, kanskje. Eller vet ikke.

Skrevet

Ikke så mye gammelt, men litt. Ikke nødvendigvis tung, men kan godt reflekteres over.

 

Ariel Dorfman: The Nanny and the Iceberg

Helen DeWitt: The Last Samurai

Marjane Satrapi: Persepolis

Salman Rushdie: The Ground Beneath Her Feet

Audrey Niffenegger: The Time Traveler's Wife

Johan Borgen: Lillelord-trilogien (Lillelord, De mørke kildene, Vi har ham nå)

Jens Bjørneboe: Bestialitetens historie (Frihetens øyeblikk, Kruttårnet, Stillheten)

Alice Walker: The Color Purple

Rohinton Mistry: Balansekunst

Zora Neale Hurston: Their Eyes Were Watching God

Don DeLillo: White Noise

Knut Hamsun: Markens grøde

 

Skrevet

Har lest flere av bøkene du nevner her. Men White Noise har jeg egentlig vurdert å lese før, men aldri kommet så langt... The Color Purple er forresten en av mine yndlingsbøker.

 

Men White Noise, kanskje jeg skal gi den et forsøk da:)

 

Takk, og flere tips mottas med glede:)

Skrevet

Mange som liker the Color Purple liker også Toni Morrison, så mulig det kunne være noe. Jeg kan'ke fordra Morrison, men synes Zora Neale Hurston er i sjangeren. På en måte Rubyfruit Jungle av Rita Mae Brown også - det skulle man virkelig ikke trodd fra noen som heter Rita Mae.

Skrevet

Knut Hamsun: "Børn av tiden" og "Segelfoss by".

De beste bøkene hans etter min mening.

Ellers liker jeg alt av John Irwing, "En bønn for Owen Meany" er en favoritt der.

Charles Dickens- "Pickwick klubben"

 

 

Skrevet

Toni Morrison - har lest Song of Solomon - og den falt absolutt ikke i smak for min del. Så jeg ser ikke for meg at videre verker kommer til å imponere meg betydelig, men, kanskje.

 

Med andre ord anbefler du Rubyfruit Jungle, en overasskende god bok av en ved et ganske så fintlydende navn - Rita Mae?

 

Trenger GODE bøker. Er lei av å lese, tja, dårlige.

Skrevet

Jeg liker Hamsun, men synes fortsatt den ganske så enkle Victoria er og forblir hans beste bok:) Har vel egentlig lest det meste av han og.

 

Ellers skal jeg sjekke ut de andre bøkene, tror ikke jeg har lest de, såfremt de ikke har en helt annen tittel på engelsk.

 

Takk igjen.

Skrevet

"Trolldomsfjellet" av Thomas Mann- fantastisk bok!

Skrevet

Holder på med en usansynlig teit bok nå, som kan styres unna. Han, hund og henne i New York. Tittelen sier vel sitt. Men jeg har en tvang med at alt som påbegynnes må leses. Kjøpte ikke boka selv ass.

Skrevet

Sandemose, Mykle, Solstad,og Hobæk Haff er noen av forfatterne jeg vil anbefale.

Skrevet

Men de er på norsk da, men verdt å lese likevel :-)

Balansekunst som pila anbefaler er fantastisk bra!

Skrevet

Et glass melk takk av Herbjørg Wassmo, det er en bok man ikke klarer å legge fra seg!!

Skrevet

Alle bøkene av Ayn Rand, Anthem, the Fountainhead, Atlas Shrugged er bra.

 

Av norske er Sigurd Hoel bra, Alexander Kielland og Angnar Mykle liker jeg også.

Skrevet

Snow flower and the secret fan, Lisa See

Tokyo, Mo Hayder

The Thirteenth tale, Diane Setterfield

Ute, Natsui Kirino

The Meaning of Night, Michael Cox

Sjefer fra helvete, Rosetta Sten

Penetrering, Unni Drougge

 

 

Det var de jeg kom på i farten...

Skrevet

Grr, fikk ikke med meg hele tittelen på den ene...

The meaning of night : a confession, Michael Cox

Skrevet

White Noise er et makkverk av en bok. Virkelig ikke noe for meg. Men kanskje for deg... Skal til å lese Libra av DeLilo nå (pensum) håper den faller mer i smak.

Skrevet

Sula av Morrison er ikke så ille da, men absolut ikke en favoritbok.

Skrevet

Ikke engeslk da, men Maskeblomstfamilien av Saabye Christensen er Møkkbra!

 

 

Men så er jeg av den mening at alt av ham er møkkbra da;)

Skrevet

ja, jeg syns halvbroren er den beste.. lurer på å lese den igjen! :)

 

saabye christensen - alle

stieg larsson - menn som hater kvinner

skram - constance ring og forrådt

colett - Amtmandens Døttre

agatha christie - and then there were none

fossum - de gales hus

loe- tatt av kvinnen.. (filmen var dårlig)

 

hmm.. jeg høvler over det meste, husker ikke halvparten en gang.

 

jeg vet ihvertfall hva jeg IKKE kan anbefale.. margit sandemoe! baah

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...