Gå til innhold

Ang gjenbruk av barneutstyr til barn nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så da er det meningen at man må kjøpe ny madrass til sprinkelseng, vugge, vogn og egen seng. For ikke å snakke om madrass hos besteforeldre ( for ungene ligger over der også). Ny reiseseng. Nytt saueskinn og dyner. Hva med vippestol, lekegrind, bilstol og leketepper? Unger både gulper og kan ha urinlekkasje på disse plassene også. Å kokvaske disse tingene går ikke. Så da er det meningen at man skal kjøpe stort sett alt nytt til hver unge man får?!

Nei vet dere hva! Jeg vet at jeg har dratt dette litt vel langt nå, men jeg blir så provosert. Jeg venter nr fire nå og kommer til å bruke det jeg har av utstyr til denne babyen. Og med god samvittighet. Er det gulpe og urinflekker på madrassen kan man kjøpe ny. Men di fleste av oss bruker overmadrass og/ eller tisselaken. Og disse kan kokes. Er madrassen gammel og har ligget på en rå plass er det jo også ok å bytte den ut. Men har du kjøpt ny barnemadrass for noen år siden ser jeg ikke vitsen i det. Bruk sunn fornuft damer. Det kommer man lengst med.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Folk får gjøre som de vil, men jeg bytter ut madrassen i sprinkel senga!

Vi har ikke brukt overmadrass og tisselaken. Etter 2 år i bruk til storesøster, gjennom spysyker, diare og diverse så koster jeg på meg 200 kroner for en ny madrass!

I vogna og andre steder har vi brukt lammeskinn, og kommer nok til å bruke det til neste også, så der gidder vi ikke å bytte madrasser...

Må ha nytt lammeskinn, så det blir ikke noe dillemma her hos oss i allefall ;-)

Forskninga sier større fare for krybbedød jo lenger ut i rekka barnet kommer, nettopp pga at de bruker eldre og eldre madrasser... Så skjønner ikke hvorfor folk ikke hører på det!

Men har man brukt tisselake/overmadrass så er det vel ingen vits;-)

Skrevet

Med tisselaken kan det jo ikke vaere noen grunn til aa bytte. Og det handler ikke bare om 200 kroner.... er det ingen her som er bittelitt interessert I miljovern. Med plastikk bleier, nytt til alle barn blir det jo en grusom belastning vi I den vestlige verden legger paa vaar lille blaa planet... Har hort mange som sier at klaer koster ikke saa mye saa jeg vil helst ikke arve, uten aa tenke paa at det bidrar til forbrukersamfunnet vaart.

Skrevet

Babyer og barn kan dessverre ligge I uker og maaneder paa sykehus. Alle er ikke fodt friske. Sykehusene ville nok ikke ha utsatt disse smaa for risiko om det virkelig forelaa beviser for at vasking ikke er godt nok.

Skrevet

ja,så var det denne diskusjonen igjen...

hvordan kan man forebygge krybbedød hos småbarn..hvordan kan man forebygge allergier hos amåbarn...

som foreldre har man to valg.. tenke fornuftig eller bli hysteriske..

vi blir bombandert med tips og råd fra alle mulige kanter fra det øyeblikket vi blir gravide.. hva skal vi gjøre,hvilke hobbyer skal vi ha, hva skal vi spise,hva skal vi drikke,hva skal vi for guds skyld ikke gjøre eller spise eller drikke eller tenke...

der er mat man skal unngå,for da vil barnet få allergier..

det å ha dyr skaper allergier...

det å ikke ha et sterilt hjem skaper allergier..

barnet skal ikke ha enkelte mattyper før det er kommet til en viss alder,for da vil barnet få allergier..

men det verste av alt er vel akkurat den biten med krybbedød..

man kan ikke la babyen sove på en madrass som et annet barn har sovet på tidligere. man kan ikke la babyen sove på en madrass som er for myk..

man skal ikke la barnet......

"reglene" er mange..

det jeg syntes er rart er hvordan mange blir krakilske ved tanken på at et barn sover på samme madrass som et annet barn har sovet på,men de har på samme tid ikke noe imot å la barnet sove på saueskinn.

hovedproblemet med eldre madrasser er det at madrassen kan ha blitt myk noe som vil kunne føre til problemer hvis babyen snur seg over på magen mens den sover.

selvfølgelig er der andre sider også som er potensielle problem om man skal bruke en brukt madrass.hvis man har en madrass som er full av urin,avføring,gulp og liknende vil dette av hyggieniske grunner kunne by på problemer.

virkerligheten er vel slik at de aller fleste husstander bruker utstyr som skal forhindre at dette trekker inn i madrassen. dette ikke i hensyn av framtidige barn,men av hensyn til barnet man har der og da..

hvem ønsker vel at barnet deres skal sove et sted som er full av både bakterier og lukter?

om vi blir nødt til å kjøpe ny madrass eller ikke vet jeg ikke da vi ikke har sett på madrassen vi allerede har enda..

men vil tvile på at det blir nødvendig.

dyner og slikt er jeg usikker på om ble kjøpt til guttungen,eller om de var arvet..men de blir vasket og brukt på nytt...

man må bare bruke litt sunn fornuft så går det nok bra... :)

Skrevet

Hvert år dør omtrent 20 barn i krybbedød i Norge. Påstandene om sammenhenger er

mange blant fagfolk: Samsoving øker risiko for krybbedød, samsoving fremmer

vellykket amming, bruk av smokk kan forhindre krybbedød, bruk av smokk hindrer

vellykket amming og amming kan beskytte mot krybbedød.

det beste man kan gjøre er vel å amme så fremst at man klarer dette og håpe på det beste....

Skrevet

Jeg er ikke hysterisk jeg heller, har kjøpt ny madrass til sprinkelsenga, den hadde storebror ligget på i 3 år. Jeg har og kjøpt ny madrass til kurven fordi den ble kjøpt til min kusine for 12 år siden, var ikke klar over dette med ganle madrasser når jeg fikk førstemann for 5 år siden. Madrassen til bagen i vogna har jeg tenkt til å putte i vaskemaskinen, denne ble ikke ligget direkte på siden han er født i nov, og da brukte vi pose hele vinteren. alt sengetøy ellers blir vasket på 60 grader så da burde det være bra nok etter hva de skrev på LUB sine sider.

En over her har kommentert på min link til LUB sin hjemmesider, jeg har aldri nevn dødfødsler det er snakk om krybbedød, les riktig.

Gjør som dere vil, men jeg vil ikke ta sjansen. Jeg har holdt meg unna alt annet som kan være farlig i svangersakpet, fra mat til alkohol, derfor tar jeg heller ingen risker når lille gutt kommer ut heller. Dette er en annbefaling fra LUB sin side. Skjønner ikke hvorfor folk blir så irriterte på en annbefaling

Skrevet

vil tro at poenget til henne som nevnte det var at når landsforeningen for uventet barnedød starter å bringe en mors eventuelle manglende utdanning som årsak til dødfødsel så skyter de seg selv i beina..hvordan kan man ta slike alvorlige??

men nå er det jo snakk om samme gjengen som ringer rundt til gravide eller nybakte foreldre for å be om støtte til sin sak..

så særiøsiteten deres har jo rent ut i kloakken for lenge siden........

du vil alltid finne forskning som støtter alt i alle retninger... med litt sunn fornuft så blir ting mye bedre.....

Skrevet

Stemmer for sund fornuft. Ingen snakker vel om at barn ikke den orginale eieren eller andre barn skal ligge I rester av avforing of urin!! Derfor bruker man trekk. Hvor gaar grensen for beskyttelse av barnet? Naar skal barnet faa drive med idrett som medforer en viss risiko, naar skal barnet faa vaere alene hjemme, dra paa fest. Et barn kan jo ikke bli puttet I en vakuumpaket beholder fra den er unnfanget til den dor.

Skrevet

Kjære Nurk!

Da synes jeg det er merkelig at du ikke har byttet ut madrassen til storesøster som har sovet i dette gjennom 2 år. Tenk dere litt om da....

Skrevet

Helt enig med deg sommerfugl!

Bruk sunn fornuft. Og skal man isåfall bytte ut madrassen med en gang vi får litt søl av melk på den da...... Tror ingen gjør det????

Skrevet

Denne diskusjonen er jo så banal som det går an.. Det er jo helt vanvittig at det vokste opp barn før i tiden. Eller at de som ble født for et par år siden lever enda. Disse rådene og trådene forandrer seg hele tiden. Og man kan ikke følge hver eneste en. Det går ikke. Det vet jo dere andre som har barn og. Man kan prøve så godt man kan,men å fylle alle krav er rett og slett umulig. Tenk litt over det faktum at vi aldri har blitt eldre,som folkeslag,enn det vi blir nå. Dvs vår besteforeldregenerasjon. De lever til de blir steingamle! Hvor mange av disse gode råd fantes når de var babyer? Det å være gravid er sannelig en prøvelse. Og det å få barn er verre. Om spørsmålet om en brukt madrass er deres eneste bekymmer,så pris dere lykkelige. Hilsen ei med barn fra før,og enda har beina planta på jorda.

Skrevet

Nå er det vel litt forskjell på ei på 2 år,

og et nyfødt spedbarn da... Eller???

Skrevet

Hvorfor i helvette skal alle bry seg om hva alle andre gjør? De som velger å kjøpe ny madrass - flott for dere, de som velger å bruke eldre og brukte madrasser - kjempefint for dere. Hvem bryr seg?

Det er mer morsomt å lese dem som nevner vippestoler, bilstol og tepper enn dem som lurer på om de må bytte madrass. Har dere virkelig lest hva hele greien går ut på? Klarer ungen din å snu seg og ligge med ansiktet ned i vippestolen eller bilstolen så ville jeg heller begynt å bekymre meg for rygg og nakke enn mugg fra trekket. Og hvem kan ikke vaske tepper? Hvem kan ikke vaske trekket på vippestolen forresten? Og noen går til og med så langt og skriver at hvis man skal være så hysterisk så må man jo bytte ut madrassen med en gang det kommer søl på den. Det er snakk om ELDRE madrasser som er brukt av andre små barn. Mugg kommer ikke over helgen. Noen må jo bare tenke seg om før de skriver.

Ja, kanskje noen velger å ikke bry seg, tenke at verden er bedre enn den er. Dere ber om respekt for dette, da må dere faen meg respektere dem som velger å følge LUB sine råd også. Det er snakk om BARNA våre, noen er mer hysterisk enn andre og det er vel kanskje ikke så rart heller da??

Slike diskusjoner kan likegodt legges død med en gang, akkurat på samme måte som bakovervendt bilsete og amme/ikke-amme-diskusjonene. Folk har ulike meninger, sånn er det bare!

Skrevet

Elsker engasjerende debatter jeg, nesten uansett hva de er om. Hvor lang tid tar det forresten for muggsopp aa dannes I allminnelig norsk inneklima?

Skrevet

Muggsporer dannes da ganske kjappt.. uten at jeg har sjekket dette ut. Ville nå ihverfall tro at det villle oppstå innen de 2- 3 årene barna ligger i sprinkelseng..

Skrevet

Riktig som Sommerfugl sier, jeg mente at jeg har litt problemer med aa ta alt bokstavelig hos LUB, da de BLANT ANNET hevder at man muligens lettere kan oppleve doedfoedsel dersom man ikke har utdannelse.... Ogsaa enig i at det er paa grensen til litt morbid aa faa en telefon fra dem rett etter at man har foedt, slik jeg fikk forrige gang, jeg hadde foedt for 6 uker siden, da de ringte meg og minnet meg paa hvor farlig det var for spedbarn aa leve omtrent og om jeg ikke ville stoette dem med litt penger. Jeg graat invendig av dette selvsagt, i ammetaake og hormonsurr, men hodet seiret og jeg takket nei og sa jeg stoettet Amnesty Int og hadde fadderbarn og at vi ogsaa stoettet to andre organisasjoner vi hadde valgt selv. Da kom det noe jeg opplevde som lettere trusler, ala "Ja, men husk hvor farlig det er aa......." og da sa jeg bare hadet og la paa. Men det kan selvsagt bare ha vaert en litt uproff selger, det er jo mulig.

Jeg synes ogsaa alle maa faa gjoere som de vil, vil bare bidra i debatten paa "noen av oss tar forholdsregler men ikke ALLE"-siden. Det er foerstegangsgravide som faar litt vel mye informasjon her inne.

Skrevet

Hei som HI vil jeg bare poengtere at mitt spørsmål gikk på om saueskinnet kunne brukes om igjen.. Ikke om hvorvidt de som ønsker ny madrass er hysterisk eller ei....

Jeg søkte på krybbedød og madrass og informasjonen jeg fant ved dette søket gjør at jeg uansett kjøper ny madrass...Lillegutt her i huset har lagt i sprinkelsenga i 3 år...

Men om noen har noen konkret informasjon ang gjenbruk av saueskinn, vil jeg gjerne vite noe om det!!!!

Takk

Skrevet

har å hørt at man helst ikke skal bruke skumgummi madrasser. nye typer madrasser er allergi testet, og som regel et vaskbart trekk på utsiden man kan ta av. har en slik fra 05, og har tenkt å bruke den igjen....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...