Gå til innhold

Ang gjenbruk av barneutstyr til barn nr 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på hvordan det f.eks er med saueskinn?? Vet jo at madrasser ikke skal brukes opp igjen og at den skal være ny til hvert barn.. Men hvordan er det med saueskinn? Er det like mye "giftige" gasser som lagres her som i madrassen?? Skulle jo tro det... siden den nærmest ligger der som en beskyttelse på madrassen??

Noen som vet----

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hvorfor kan man ikke bruke madrasser til nr 2 a?

aldri hørt det før...

Skrevet

Det er visst farlige gasser fra gammelt gulp og andre kroppsvæsker som kan være farlig for babyen å puste inn..fare for krybbedød.... så madrass kjøper jeg i allefall ny.. men lurer på om jeg kan bruke saueskinnet eller ei----

Skrevet

Hmm... har aldri hørt det før??? Må vi kjøpe ny madrass til sprinkelseng, vogge, reiseseng, vogn osv? Da blir det en gangske dyr omgang...... Har dere lest dette på nettet noe sted? Eller er det bare et rykte???

Skrevet

Jeg har bare hørt seng da.. Venninna mi som sa det..ho hadde fått beskjed om det på reflex... Når hun kjøpte ny barnestol... Men jeg har hørt det før også..men da var jeg ikke gravid og tenkte ikke så mye på det....

Skrevet

De fleste bruker vel tisselaken eller lignende oppå madrassen, så den blir skjermet for gulp og tiss. Da kan man vel bruke madrassen om igjen. Dessuten går det an å fryse den for å bli kvitt bakterier også.

Skrevet

Jeg tror det med å kjøpe ny madrass for hvert barn er hysteri. Hvilke farlige gasser skulle gulp avgi? Bare tull!!!!

Skrevet

Ja, da må jeg nok til butikken å kjøpe ny madrass til sprinkelsenga ihvertfall!!

Skrevet

http://www.lub.no/oslo/lub.nsf/id/5DA6B71EE38B6AB6C12571D8004CF592?OpenDocument

Det er en gjengs mening i forskermiljøet omkring krybbedød at madrass alene ikke kan forårsake krybbedød, men at det er forbundet med økt risiko å sove på gamle, brukte madrasser. Risikoen kan ligge både i at det kan utvikles gasser som barne kan puste inn, i tillegg er brukte madrasser ofte mer myke. Myk madrass kan være uheldig dersom barnet kommer over i mageleie og får hodet ned i madrassen - da skapes dårligere pusteforhold. Derfor sier vi at dersom man har en brukt madrass til babyen kan man bruke et vaskbart trekk over madrassen.

Her er link...og et lite utdrag...

Skrevet

Ull skal jo være selv-rensende på et vis da.

Men det går jo an å levere saueskinnet til rens eller prøve å vaske det.

Jeg har ull-overmadrass i min sprinkelseng og har ikke tenkt å bytte ut noe av dette i forbindelse med nr 3. Og alt er brukt av de to største.

Når det gjelder saueskinn, så tror jeg jeg kommer til å kjøpe et nytt til minsten, sånn at jeg fremdeles kan ha det andre til bruk uten å være redd for søl. De koster jo ikke så mye da...

Dette med disse madrassene tror jeg må gjelde veldig gamle madrasser og med over-madrass tror jeg ikke det er så farlig som mange vil ha det til. Man kan fort bli litt "gal" syns jeg hvis man skal ta til seg alle disse velmente rådene.

Hva har skjedd med sunn fornuft?????

Skrevet

Her skal alt - absolutt alt - brukes om igjen, 4 aar siden det var i bruk. Vi har en vaskbar (maskinvask) overmadrass med plastttissebunn som kan tas av med glidelaas) over madrassen. M.a.o. saa har aldri datteren vaar ligget direkte paa madrassen. Dyner kan ogsaa vaskes, og kan de ikke det, saa kan de renses. Det er jo ikke saa rart de som SELGER ting sier at man maa kjoepe nytt, de har kanskje et globalt eksempel paa at noe har skjedd, og er forpliktet til aa si dette fra sin butikkjede, for ikke aa motta soeksmaal (typisk i USA) og saa SELGER de jo varene og da vil man selge....

Datteren min laa til og med i min gamle krybbe som tre barn brukte paa 70tallet, som min mor sirlig og helt vakuumpakket har tatt vaere paa, kokt trekket paa og renset og luftet madrassen paa (hun er gammeldags og lettere hysterisk ja)

Men hver med sitt, jeg er litt overrasket over hvor "farlig" alt skal vaere, er hele samfunnet bygget paa frykt naa eller? Ikke provosert, bare litt irritert paa kjoepepress...

Skrevet

Femina, helt enig med deg! her skal alt brukes på nytt. Venter nr 3:)

Skrevet

Bare som et lite innlegg på madrasskjøp. Jeg jobber på en barneavdeling på et av landets største sykehus. Her er det ikke mange av madrassene som er byttet ut i løpet av de tre årene jeg har jobbet her. De ble ikke byttet ut på nyfødtavdelingen når jeg jobbet der heller. Alle madrasser har et plastliknende trekk som vaskes og sprites. Dyner kokes på vaskeriet. Ingenting er datomerket, så jeg vet ikke om det regelmessig blir byttet ut. Om det finnes noen dokumenterte artikler på dette synes jeg det hadde vært interessant å lese.

Et annet spørsmål: Kjøper dere nye madrasser til voksenseng også? Det kan jo være at barnet en og annen gang sover der eller at det blir ammet i sengen...

Det jeg hørte ang madrasser da jeg fikk en datter i 01 var at jeg ikke skulle gjenbruke gamle skumgummimadrasser. Jeg ble fortalt at det var noe spesielt med skumgummi og utvikling av gasser. Har hørt at det ikke lages slike madrasser i dag. Det må være helt greit å bruke madrass etter førstemann når man har hatt overmadrass og tisselaken. Alt kan vaskes og luftes. Har madrassen ligget på et rått loft i årtider, tror jeg kanskje ikke jeg ville brukt det igjen.

Skrevet

Herregud, tenk deg litt om da! Hva inneholder gulp? Rester etter melk for eksempel? Ikke vanskelig å se for seg at det forekommer sporstoffer etter mugg etc grunnet gulp. Du kan jo velge å tro akkurat hva du vil, men ikke avfei seriøs forskning av den grunn!

Skrevet

dette med gjenbruk av madrass må jo være av ny forskning..

for det hørte jeg aldri om da jeg fikk mine på 9 og 6 år..de brukte arvet fra søskenbarnet sitt og minste etter sin søster..

Dvs kom fra en annen famile som sise å øke faren for krybbedød enda mere..og minste må jo ha vært veldig utsatt da siden hun var nr 3 i rekka som brukte den madrassen!!

Men den lille i magen min nå skal få en helt ny madrass ja :)

Er jo bra de finner ut flere og flere ting man skal være obs på ang krybbedød da..bare glad jeg har to friske jenter jeg :)

Skrevet

Vi skal kjøpe ny madrass til seng og vogn, men den i vuggen er aldri ligget direkte på så den beholder vi. Det er urin, avføring og gulp som kan lage giftstoffer. Hvis madrassen også er brukt en stund, så former den seg etter barnet. Ang saueskinn så aner jeg ikke, men har hørt at man kan vaske de med spesielt vaskemiddel for saueskinn.

Skrevet

Er ikke vanskelig å finne fram til artikler på dette: bruk google, så kommer det opp. Når det gjelder senger på sykehus, så ligger jo som regel ikke barnet i denne mer enn noen døgn. Og som det påpekes over her: det er ikke madrassen som er eneste årsak til krybbedød, men som kan være en av faktorene. Er det verdt et par hundre kroner å fjerne en slik faktor kanskje?

Skrevet

Som noen over her har skrevet utallige ganger, så ser jeg ikke problemet så lenge folk har brukt tisselaken! Da kommer ikke gulp og tiss og alt det der i kontakt med madrassen...

Og jeg må si jeg tror de fleste bruker det i dag.

Her skal madrassen brukes på nytt, for vi har brukt tisselaken over madrassen hele tiden.

Skrevet

Kan det vaskes eller renses skal det ikke kastes, d er helt sikkert. En hver fa*r gjore som en lyster, men jeg tenker at det ikke bare er mitt barn som skal vaere friskt og raskt. Generasjoner skal komme etter og at vi forsoppler denne flotte planeten vi lever paa er utilgivelig I mine oyne. Kjopepresset er latterlig, har selv sterk okonomi, men det betyr ikke at slosing er greit. Vi leser jo her over at sykehusene ikke bytter madrasser regelmessig (ganske opplagt) bakterier er en ganske haandfast ting som kan fryses eller kokes alt ettersom. Tenker ogsaa paa at vi bor tenke litt mere miljo naar det gjelder alle plast lekene vi gir barna vaare.

Skrevet

Hvem er det som ikke bruker beskyttelsestrekk over madrassen da egentlig? Alle gjør vel det, enten plastfrotté eller overmadrass? Og da er det da virkelig ingen grunn til å bytte den ut?

Skrevet

Signerer stor gutt i magen 28.03 på det sterkeste. Hvorfor GIDDE å ta en slik sjanse da? Det er ikke snakk om å bytte ut alt utstyr, det er snakk om å kjøpe en ny madrass. Om eldre madrasser øker sjansen for krybbedød, hvorfor skal man teste ut den sjansen på det mest dyrebare vi eier, nemlig barna våre?

Noen skriver at da må man jo bytte ut våre egne madrasser også siden babyen kan ha gulpa der. Alvorlig talt, det er jo snakk om faren for at barnet snur seg og puster ned i madrassen uten at vi merker det med en gang. Og barnas immunforsvar er LITT dårligere enn vårt. Så om du ikke har tenkt å ligge med ansiktet ned i en gammel gulpeflekk i din egen seng, så NEI, da trenger du ikke å bytte ut din madrass.

Greit nok at et tisselaken hindrer kroppsvæsker å trekke ned i madrassen (til en viss grad, det kan skje lekasjer alle steder!!!) men dersom det har noe å si for mykheten i madrassen også så hjelper det jo ikke bare å bytte tisselaken?! Nei gjør som dere vil jenter, men i Norge idag har vi ikke en så dårlig økonomi at vi ikke kan gjøre det som er mulig for å unngå å havne på et forum for krybbedød. Det er en MADRASS, ikke et nytt hus man må kjøpe.

Skrevet

Hei Stor gutt i magen,

Jeg leste litt paa den siden du henviser til, om litt av hvert. En ting de mener er at en av risikofaktorene for f.eks doedfoedsel, kan vaere at man har lav utdannelse??

Med all respekt for de som har mistet barn i svangerskap, foedsel eller etterpaa, som jo er forferdelig trist, kommentarer/antagelser som dette er da en rimelig hva skal man si.....soekt og paa grensen til litt uintelligent?

Jeg er selv hoeyt utdannet, men maa si at det er rimelig lite logisk at utdannelse har noe med hvem som er saa uheldige aa miste barnet sitt i doedfoedsel aa gjoere....huff av meg.

Lei meg paa vegne av alle som har mistet jeg, og respekt for foreninger, men man skal vaere varsom med aa spre skremselspropaganda ogsaa synes JEG da, det er jo ytterst faa som opplever dette, og jeg tror at hvis hele Norge naa skal ut og kjoepe alt utstyr nytt fordi man har lest paa BIM aat det maa man, ja da tror man jo at dette er helt vanlig og noe som skjer de fleste, og det er det jo ikke.

Tenker litt paa alle stedene vi har reist med barn i Asia og ligget paa de merkeligst steder og madrasser osv. Der er baade luftfuktigheten og -temperaturen en del hoyere enn i "sikre" Norge, og jeg har da aldri vurdert aa dra med meg en ekstra madrass eller lignende...

Men som sagt, hvis noen trenger dette for aa faa en slags ro i seg selv, saa klart man skal handle. Jeg skal ikke. Og alle nye foerstegangsforeldre; jeg tror ikke dette er noe som er strengt tatt noedvendig, snakk med de paa barsel og hoer hva de sier naar du kommer dit.

Skrevet

Dette med madrassen har vel mest med spedbarn å gjøre. Har du reist mye i Asia med små spedbarn? Hvis ikke blir saken en litt annen. Dessuten er en ferie noe som går innunder "korttidsopphold". Ikke alle barn snur seg på magen og puster ned i madrassen når det sover, det er jo bare FARE for at det kan skje. Sjansen for at det skjer hjemme hvor babyen sover mesteparten av sin sovetid i forhold til på ferie er vel litt høyere.

Skrevet

Nei, hun var 1,5 aar og oppover det skal sies, men vi har reist med henne som baby og da har vi brukt egen reiseseng, evt hotellets tilbud av babycribs, som jo er det samme....

Jaja, man faar gjoere som man vil, synes bare at det maa vaere rom for at man ikke er helt etter fingerspissene bekymret ogsaa.... =o) Vi er noen i den leiren som tenker at det helst vil gaa godt, som lar barna sover "overalt" fordi vi lever et saant liv, men kanskje jeg ikke er representativ i det hele tatt, det kan jo veldig godt hende, hehe..... Barn er ogsaa forskjellige, vi har passet andre sine barn og da kommer de med den oppakningen, med egne dyner osv, tre svaere bager til kanskjemuligenskanhendegreier, har bare smilt litt i sjegget men lar jo barnas mamma gjoere akkurat som hun vil. Naar vi sender vaart barn til den dem for en overnatting, saa er det med et lite nett datteren vaar kan holde selv, med tannboerste, en truse og et skift oppi, hehe.... Naar min venninne spoer hvilken dyne hun bruker, str altsaa, saa sier jeg at det er helt irrelevant og at noe hun har ledig duger. Min gode venninne svelger ogsaa dette, og vi respekterer bare at vi har ulikt syn paa dette. Ikke noe stress.... (dere kan jo gjette i det stille hvem som har det mest enkle og minst "kravstore"/saere... ;o)) )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...