Gå til innhold

HEI! HAR JEG SOM MANN LOV Å DELTA I DEBATTEN?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selvfølgelig tenker vi på vår egen familie! Nå er det vel ikkje akkurat foreldrepermisjonen som er det største problemet i vårt samfunn.

Tror de fleste klarer fint å finne ut av dette selv..har ihvertfall ingen tro på tvang!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er for at far skal få mere permisjon, men da ville jeg stilt disse kravene:

-mor beholder sin permisjonsrett som i dag, med sin lønn.

-far får lenger permisjon, MEN med rett på den lønnen han har tjent opp og ikke på den mor har - som er avgjørende for mange da mor ofte tjener mindre enn far.

Synes generellt det er usselt at far skal ha det mor får i lønn når han kanskje tjener dobbelt, og at det bare er mor som må opptjene permisjonsrettighetene...!

Er utrolig glad at jeg kan være hjemme med minsten, og at far er på jobb - fordi det er faktisk MEG som ammer døgnet rundt og ikke far, det er jeg som har døgnet snudd opp ned mens far har alternativ til å sove på gjesterommet for å bli skikkelig uthvilt.

NEI, jeg synes de får legge til fars permisjon i tillegg til den mor har hvis det skal bli rettferdig...

Og generellt ellers - er drittlei at folk skal snakke om likestilling mellom kjønnene...en gang for alle - det kan det aldri bli - det er derfor det finnes kvinner og menn - derav, kvinner går gravide, vi føder og vi ammer...pluss at den påkjenningen som er etterpå også skal stabiliseres! Er glad dette er mitt siste barn, så slipper jeg å muligens bli tvunget ut i jobb senere når minsten hadde vært sååå liten...

Skrevet

Jasså, er du drittlei likestilling? Er du drittlei antirasisme også? Eller alle tiltak som skal forhindre diskriminering av mennesker på bakgrunn av kjønn, hudfarge eller etnisitet? Da bør du i så fall holde det for deg selv. Dette handler ikke bare om deg.

Skrevet

Hehe, det er godt du underskriver med anonym sånn at folk ikke kjenner igjen deg... Håper for din del at du vet forskjellen på rasisme og likestilling...!

Skrevet

Mange interesaant og følelseladde innlegg her, gitt ;-)

For min/vår del ønsker vi å dele permisjonen etter vårt eget behov - og ikke at det skal være et overformynderi fra statens side. Jeg er helt sikkert på at de aller fleste foreldrepar greier å finne ut hvilke delingsform som er best for seg og sin lille familie.

Skrevet

Men det går ikke an å bare tenke på seg og sin egen situason når man lever i et sosialdemokrati. Dersom dere vi ha full frihet går det jo bare an å betale permisjonen sin selv. Dersom skattepengene skal finansiere permisjonen er det naturlig at det settes noen betingelser. I dette tilfelle er betingelsen at kvinner og menn deler på den slik at det ikke blir så stor belastning på typiske kvinnearbeidsplasser.

Skrevet

Mannen min må gjerne være hjemme - men jeg slutter ikke å amme barna mine når de er 6 mndr gamle! Det nekter jeg! Så da får jeg heller ta ulønnet permisjon, da!!

Skrevet

Hahahahaha... Du må være den dummeste dama på lenge!!! Stakkars stakkars mannen din som har en slik syte kjærring som deg!

"Er du klar over at 5000 000 kvinner dør hvert år som følge av svangerskap / fødtsel i verden hvert år ???? "

På vedredenbasis dør 529 000 kvinner i året pga svangerskap og fødsel, og bare 1% av disse er i den vestlige verden. (http://en.wikipedia.org/wiki/Maternal_death) og ja, vikipedia er en elendig kilde, bedre enn ingen kilde.

Og de ferreste kvinner har slike svangerskap og fødsler som gjør dem dausjuke i 1år (slik du beskriver dem)

Nei, det er pga, kjærringer som deg som gjør at man må gjøre dette tvungen.

Mann min var i utgangspunkte mot en slik tredeling, men etter å ha lest innlegget ditt her nå, har han skiftet mening, og sier at skal mange menn ha en sjangse til å bli kjent med og bli gode omsorgspersoner for sine barn, så må man nok ha tvungen tredeling.

Skrevet

De som hisser seg opp over at far ikke har sine egne måneder, hallo!!! sånn systemet er nå kan far ta hele permisjonen om han vil, (minus 3 uker før fødselen og 3 etter som er reservert mor) dette er helt opp til hver enkelt familie. Folk er så utrolig lite opplyste!!!

Tvungen tredeling er helt latterlig! De fedrene som vil være hjemme, de har full anledning til det sånn reglene er i dag. -Det at så få benytter seg av det viser jo hvor liten interesse det er for det blandt fedrene. Latterlig at myndigheten skal bestemme dette.

og det er jo også klassisk at etter at mor har gått gravid, født og ammet med alt det ubehag det medfører fysisk og psykisk, så skal far liksom surfe inn og ta de siste 3 månedene av permisjonen hvor man faktisk er kommet seg såpass at man kan få litt mer tid å kose seg med å være hjemme...nei vet du hva...

Skrevet

Men kjære deg anonym 12:57, pappa skal bare ha tre til fire måneder, og slik du snakker skal jo du ha permisjon myyyyee lengre enn det, så da fortsetter jo bare du å være ubetalt hjemme du etter at far har gått tilbake til jobben sin . Og da har du oppriktig talt ikke gått glipp av så veldig mye.

Ære være deg som har råd til å prioritere slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...